HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hifiklubben så det stör...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/10/22 :  21:27:39  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
...men det låter inte helt kasst för det!

Det kan verka lite väl fantasilöst att allt man äger någon gång sålts via någon av Hifiklubbens olika butiker. Men det har som allt annat, sin förklaring.

Jag är våldsamt nöjd med anläggningen som nyligen uppdaterats från B&W 805 Nautilus Signature "tigerseye"-edition. Till ett par golvare i samma serie inga mindre än B&W´s 802:or (dock inte D-modellen).

Förstärkare: Tact Millenium MKII
Cd spelare: NAD S500i
Högtalare: B&W 802
Högtalarkablar: Tara Labs
XLR kabel: Tara Labs
Strömkabel: Supra

Ha lite överseende med kvaliteten på bilderna då de är tagna med telefonherket. Nej, det var inte kameran i telefonen jag prioriterade då jag inhandlade den.

Håll till godo med mitt bidrag till denna underbara sida!

// Johan G







Slänger in en bild på de f.d juvelerna som heller inte går av för hackor. Gillar ytbehandlingen på 805:orna!





Edited by - Johan G on 2008/10/22 21:31:35

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/22 :  21:39:08  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag har också 802, fast mer än 10 år äldre än dina. De är bra!

Olle Norell
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/10/22 :  23:40:52  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Trevligt att se lite fler B&W-ägare på forumet
Vad fick dig att välja Tact?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/10/23 :  11:31:17  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
Bäste herr Ryst, man skulle kunna säga att Tacten valde mig! Jag skulle åka till Sthlm för att inhandla 805:orna. Väl framme och inne i den f.d ägarens lägenhet satte vi oss ner för att provlyssna högtalarna för att verifiera skick och att de fungerade tillfredställande.

Det lät ju då, enligt mig, fantastiskt. Jag slog till, just då, på endast på högtalarna och högtalarkablarna.

Efter att ha kommit hem och kopplat in 805:orna på min dåvarande stärkare H/k 670 kunde jag ana en viss skillnad. En skillnad så påtaglig att jag åkte till Sthlm helgen efter för att hämta cd-spelare, förstärkare och resterande kablage.

Därefter har jag inte brytt mig om att leta efter andra stärkare utan är rätt så nöjd med både designen, känslan i alla reglage och inte minst ljudet som medföljer Tact!

Den har ännu inte "ballat ur" för mig utan verkar trivas med lite tyngre laster som 802:orna. Har spelat skapligt friskt med diverse musik såsom Infected Mushroom - B.P empire och någon stenhård Rob Zombie låt. Det låter fantastiskt :)

Glädjen är fortsatt total och skall vi snacka utopi och om byte någon gång skall ske så är det McIntosh som gäller om vi snackar för-och slutsteg.

Lev väl och känn glädje // Johan
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/10/23 :  11:39:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
De är verkligen solida pjäser dina högtalare, de riktigt andas gedigenhet. Tycker B&W lyckats bra att konstruera/designa en high-endhögtalare som varken ser ut som en fyrkantig burk eller ett futuristiskt designexperiment utan bara "helt rätt".

Har aldrig hört dem men inbillar mig att de låter som de ser ut.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/23 :  12:32:42  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
B&W 802 Så snygga Så dyra

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/10/23 :  14:24:57  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
Tackar för de orden! Då de är "nya" för mig (endast ägt dem i någon vecka) så kan jag inte annat än att hålla med om att priset är något högt. Men de är värda varenda krona

De låter bra plus att det är som du skrev guy gadbois. Det är en enormt härligt tidlös design som passar mig som handen i handsken!!

Jag har varit en av de personerna som gått och dreglat, provlyssnat, läst och spanat på filmen om hur och varför man tillverkade dem!!
Men det är bara att ta steget och inhandla. Det handlar bara om prioritering!! Skit i den nya båtmotorn, lägg ner jorden runt resan...(eller gör den om något år då kapitalet återhämtat sig hehe)

Lycka är olika för alla. För mig, just nu, är det B&W 802

// Johan
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/10/23 :  14:29:06  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
roligt att du "hittade hem" med tacten. Lyssnat för lite på den själv, men det rinner alltid till lite i snålvattnet när man får snurra lite på volymratten

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/10/23 :  16:58:15  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Det är bara till att kapitulera och gratulera, utomordentligt snygga högtalare.

Man kan till och med se på bilderna att det låter bra.....
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/10/23 :  18:04:59  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Grattis till ett riktigt bra högtalarval.
Kanske är det inte så konstigt att jag tycker så. Sitter själv med ett par och jag har aldrig ångrat det valet.

Vilka TaraLabs kablar har du förresten?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/10/23 :  21:31:58  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Förstärkare: Tact Millenium MKII
Cd spelare: NAD S500i
Högtalare: B&W 802

Jo precis den kombinationen (!) har jag lyssnat på i ett kalt och ekande rum och det lät trots det fantastiskt bra. / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/10/23 :  23:49:05  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
tian: Tackar tackar!

ByZan: Jag vet faktiskt inte vad det är för Tara Labs kablar.
Självklart sa den fd ägaren till alltihop vad det var för kablar. Det enda jag kommer ihåg är mitt tafatta försök till att pruta med kablarna i högtalaraffären. Då log säljaren och förklarade lite lugnt för mig att de kostat mer än vad jag skulle ge för 805:orna. Det medförde att jag inte fick med dem i högtalaraffären utan var tvungen att renköpa dem. De hade enligt utsago från säljaren kostat 23 k.

TomasF: Jaså, även i ett kalt rum med förkärlek för eko haha...Varit hemma i min lägenhet eller? Tur att det är hjul på högtalarna. Det är nämligen ibland nödvändigt att få ut dem lite ifrån bakre vägg då basen kan bli liiite för våldsam! Iofs ett angenämt i-lands problem.

Funderar på att kontakta någon av Hifiklubbarna förslagsvis Karlstad och höra om man kunde låna hem en roomperfectionapparat a la Lyngdorf. Någon som har erfarenhet av en sådan pryl måntro??

Den som lever och känner glädje får se // Johan

Edited by - Johan G on 2008/10/23 23:57:53
Go to Top of Page

hrk
Member

123 Posts

Posted - 2008/10/25 :  12:20:38  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message  Reply
Får väl först gratulera till en fin anläggning.

Sitter själv med i princip samma elektronik (har en moddad Millennium MK3:a) som du själv och är hur nöjd som helst.Jag har som du själv också ett par stora B&W golvare som i vissa fall ställer till en del basproblem i mitt "lilla" rum.Hade samma tankar som dig att eventuellt investera i en Lyngdorf DPA-1 pga att jag dels lyssnar på vinyl och vill åt A/D omvandlaren men tänkte då att man kunde göra två flugor i en smäll och även få ordning på bas problematiken via roomperfect.

Lånade hem en TDAI 2200 för att dels kolla kvaliteten på A/D omvandlingen (den höll måttet tyckte jag)och även testa RP.Testade nu bara RP via TDAI 2200 men det som var intressant var ju bara att se hur stor skillnad det vart med RP inkopplat mot att köra i "normal" läge.Hade relativt stora förväntningar på att det skulle göra stor skillnad men i mitt fall så vart det faktiskt ingen jätte skillnad.Basen stramades upp något i botten men det var knappt märkbart i mitt fall så för min del så hjälpte RP inte så värst mycket.Kan tillägga att RP korrigerade 22% i mitt fall och jag fick till 98% "roomknowledge".

Jag säger inte att RP inte kan göra stor skillnad utan jag tror det kan vara väldigt individuellt beroende på problem och vilket rum man har.Som alltid , ta hem och testa och återkom gärna med hur det gick.

Sen jämförde jag TDAI 2200 med både RP och utan mot min moddade Millennium och det var faktiskt riktig klass skillnad här till Millenniumens fördel.TDA:n kändes platt och livlös i jämförelse och även med RP inkopplat så var basproblemen mindre med Millenniumen inkopplad vilket i sammanhanget är ganska intressant.

Nu säger jag inte att TDA:n är en dålig förstärkare (tvärtom har jag hört den låta riktigt bra i flera sammanhang) utan kan bara konstatera att Millenniumen är en så mycket bättre förstärkare.Nu jämförde jag ju mot min egen Millennium och hur stor skillnaden blir med en "orginal" MK2:a ska jag låta vara osagt.Även om du får ett bra resultat med RP så ska du ha i åtanke att du kan uppgradera din MK2:a till en MK3:a för runt 15000:- och då får du ju en betydligt flexiblare Millennium med bla elektronisk EQ som dock kräver en del kunskap för att få till det riktigt bra.Men har man kunskap o tålamod så är ju det en billigare lösning än att satsa på RP.Sen sägs det (har inte haft möjlighet att jämföra själv) att klivet från MK2 till MK3 även är väldigt stort ljudmässigt så där får du ju också ett extra tillskott om du skulle välja den vägen!

Hoppas du har lite hjälp av mina erfarenheter.

Sen skulle det vara kul o höra din upplevelse när du bytte från 805 Signature till 802N.

Sen är jag nog lite avis på din rödlysande nad 500i (skulle tror du är ensam om det)!Har själv samma drive men med orginal blå text.Känner dock till bakrunden till din röda 500i eftersom jag känner den förra ägaren.....

Vill du "bolla" mer Tact tankar så är du välkommen att PM:a mig.


Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/10/25 :  18:27:52  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
Bäste herr Hrk,

Tack skall du ha för de orden och för att du tagit dig tid att dela med dig av dina erfarenheter!

Jag har varit och lyssnat på en RP-1 nu i helgen faktiskt. Jag tyckte det var en enorm skillnad på ljudet i just det lyssningsrummet. Hifiklubben i Karlstad was the place.

Mr J på Hifiklubben i Karlstad påstod att det inte var några som helst problem att, om intresse fanns, låna med en RP-1 hem för att testa. Vet inte om det behövs utan kommer nog förmodligen efter att ekonomin stabiliserat sig efter diverse utsvävningar och investeringar inhandla en ändå. Skillnad kommer det bli. Jag är mer än nöjd med hur han valde att dema den för mig. Grymt seriös, intresserad och påläst kille den där mr J i Karlstad.

15k för en uppdatering låt ju hur bra som helst! Det var kul att höra att det inte var dyrare än så. Har länge gått och funderat på vad det skulle kosta att uppdatera men aldrig "vågat" fråga . Tur att det finns människor "out there" som har svaren jag söker

Beträffande cd-spelaren så är det precis som du säger. Herr T som jag köpte prylarna av berättade att han hade bytt ut den blå plasten mot röd i displayen (jag fick med orginalplasten). Allt för att den skulle gå ihop med Tact:en på ett bättre vis. Klok man den där T

Anledningen till varför jag bytte ut 805:orna (just den högtalaren med den finishen har sedan jag först såg den och provlyssnade den på Hifiklubben i Gbg varit en dröm att äga) var helt enkelt att jag saknade tyngd i musiken. Jag lyssnar mycket på musik där ståbas är ett faktum som i ex. Paladins. Mycket information går förlorad i ett par stativare jämfört med ett par golvare. Inte snällt att jämföra äpplen och päron. Men ändå.

Skulle förvisso kunnat inhandlat en sub men det är tydligen, enligt de jag varit i kontakt med, max omöjligt att få ut en subbassignal ur stärkaren. Varför har jag aldrig fått något bra svar på! Det enda jag vet är att Hifiklubben i Jönköping varit i kontakt med Peter L him self och ställt frågan. De fick ett luddigt och klurigt svar som de inte kunde återberätta utan att få det att låta om än ännu mer luddigt och klurigt. Helt overkligt om du frågar mig!

Är våldsamt nöjd över bytet och ångrar absolut ingenting. 805:orna är självklart ingen dålig högtalare men inte riktigt min grej då jag vill kunna "känna" musiken. Vill kunna spela all musik från elektronisk till den tyngsta bluesen. Lightning Hopkins R.I.P!

Finns den föredetta ägaren på detta forum måntro? Jag vill minnas att den personen var riktigt trevlig, våldsamt påläst och himla kunnig inom området. Vore kul och höra vad han har i hifiväg nu!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh // Johan som garanterat kommer pm:a dig beträffande kommande funderingar och planer!
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/10/27 :  20:06:53  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Det ser ju bra ut Johan, men jag tror jag får ta med kameran när jag kommer på provlyssning!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

hrk
Member

123 Posts

Posted - 2008/11/01 :  11:30:09  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message  Reply
Har som du själv provat på att köra med "potenta" stativare men den riktiga känslan vill inte riktigt infinna sig även om det låter riktigt bra.Var själv även inne på att köra med en sub men gick trots dom tankarna tillbaka till golvare innan jag hann sätta dom planerna i verket.Vem vet , man kanske provar stativare+sub någon gång i framtiden men i mitt fall så finns det andra golvare som står längre fram i kön än ett sådant alternativ.

Och om Mr T finns på detta forum vet jag faktiskt inte men en trevlig o påläst kille är det och jag tror faktiskt inte han har satsat på något nytt system efter att han sålde sina grejer till dig.

Han kanske ångrar sig.....?


Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/12/24 :  10:53:14  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle delge Er lite bättre bilder:

TacT MK II, NAD s500i.


B&W 802N

(Ni får ursäkta dammsugaren i bakgrunden)

B&W 802N


B&W 802N (bakifrån)


TacT´ns ständige följeslagare


Tact (bakifrån)


Hemmet som sådant


Hemmet som sådant igen


Hemmabion, Bose Lifestyle 28
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/12/24 :  11:04:07  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Fin kombination... Om man får va kritisk (det får man va ) så är det väl signalkällan som är den "svaga" länken . Genom att kanske uppgradera denna skulle det innebära ett RIKTIGT lyft för helheten

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/12/24 :  11:58:35  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
quote:
Fin kombination... Om man får va kritisk (det får man va ) så är det väl signalkällan som är den "svaga" länken . Genom att kanske uppgradera denna skulle det innebära ett RIKTIGT lyft för helheten


Att man får, att man får!! Vara kritisk alltså :) Du har så rätt IIerk. Det är även den som står på tur att bytas ut. Vet inte riktigt när bara (mycket nu).

Men det vore nog ett lyft utan dess like.

Merry x-mas på Er alla!!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/24 :  13:26:23  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nya bilder på julaftonens morgonkvist? Kanske kommer det hårda uppgraderingsklappar?
Go to Top of Page

Johan G
Starting Member

27 Posts

Posted - 2008/12/24 :  13:55:31  Show Profile Send Johan G a Private Message  Reply
quote:
Nya bilder på julaftonens morgonkvist? Kanske kommer det hårda uppgraderingsklappar?


Uppdateringen kom endast till pga att jag nu tagit mig tid att göra det. Köpte en kamera för inte så längesen (några dagar sen närmare bestämt).

Förövrigt kan jag nu titulera mig MAX LURAD av kameraexperten.se....2600:- åt helvete....Fick bli en lokal handlare som fick sälja en kamera till mig istället. Ordern hos kameraexperten la jag den 3 december. 1 december bestämde de sig för att inte skicka ut några kameror och behålla kundernas kosing. Mindre nöjd m.a.o....

Edited by - Johan G on 2008/12/24 13:56:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000