HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Allmänn bildtråd DIY 2008 i Uppsala
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/11/10 :  14:23:44  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Tack för att ni tar bilder, så att man ändå får vara delaktig, även om man inte var där
Finns det någon mer info om Tomas J:s Line array högtalare?
mvh
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/11/10 :  16:08:29  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jättestort tack till Petter och alla andra som arrangerade, lade program och ställde iordning före och efter oss andra ! Inspirerande sällskap i rummet av Maal och Tomas J med lite korskopplingar som klarade skivan. Som vanligt mycket trevligt att träffa och samspråka med alla entusiaster. Nya trevliga högtalarbekantskaper var Levande's TB1320/Peerless kombination och Citroman's Neo-Fone/JXr6 HD.
Ny omgång i Gbg till våren !

/Erling


OB ... cd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/10 :  16:50:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har inte så många bilder på Tomas Tangband baserade line array men här är i alla fall en.



Här är hans kablar. Som ni ser är han en stor vän av flätade sådana.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2008/11/10 :  17:15:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Schack: Om du har frågor eller vill ha bilder på något specifikt så får du gärna Pm:a eller fråga här i tråden så ska jag försöka bistå med bilder och svar så gott jag kan!

Fyrflätor är trevliga kablar, lite dryga att göra dock, des sista flätorna till Tangbandarna gjordes färdigt samma morgon som träffen var :D

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/11/10 :  18:14:18  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply


Tack för allt Petter och alla andra också för den delen. Så här mycket musik har jag inte hört på länge på en gång. Man spelade lågt och högt. Det var mjukt och hårt. Man fick sig en ordentlig omgång i hur ljud skall vara från en stereo anläggning. Vad kan man mer begära av en träff. Jag kommer inte på något som jag har saknat. Alltså en mycket lyckad träff. Ni som inte var där borde skämmas!


Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/10 :  19:30:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu är nog alla uppackningsbilder klara så nu blir det bara riktiga grejor.

Bland de första som jag stötte på i korridoren var Time (th) och Bddb som stod och samtalade. Jag köpte mina Tannoy'r av Time så vi har träffats några gånger och har en del gemensamma synpunkter när det gäller ljud även om jag inte har hans möjligheter rent praktiskt. Det finns många bildtrådar från äventyr hemma hos honom och har du inte sett några så sök. Du kommer inte ångra dig.





When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/11 :  08:46:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Nog togs det fler bilder på träffen...
Jag stod ju mest och langade korv, så jag skulle uppskatta om fotograferna gjorde sin plikt nu och la upp sina bilder.

Det var riktigt roligt att vara där. Mycket spån och MDF (inte så hög waf), med fantastiskt ljud på sina håll. Men även supersnygga byggen där mässingen glänste!

Horn på längden och på bredden. Ja, vi måste skaffa oss horn.
Efter Sabaton på Imperials anläggning insåg jag det fåfänga i att försöka få fullvärdigt ljud på annat sätt!

Bernt frågade om det var värt resan på 120 mil t&r. Ja visst! Självklart. Alla gånger.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/11 :  09:01:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
När vi ändå talar om Imperial så kan vi fortsätta med hans och Cittromans rum

Imperials horn är ganska stora



Ovanpå stod ett diskant horn + drivning



Jag gick förbi det här rummet sent på eftermiddagen när föredragen höll på som bäst och då var det seriös headbanging här inne



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/11 :  10:07:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Ja, det var då jag var där, va?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/11 :  10:32:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Marina
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/11 :  12:19:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi tar ett av de riktigt små systemen som passar bra i den lilla lägenheten.



Läckert målade subbar



Bild borttagen på objektets begäran

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/11/13 09:46:17
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/11 :  12:42:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det var i det rummet min iPRELUND skulle stått!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/11/11 :  13:31:33  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Vill också tacka för en trevlig helg, och rikta ett stort tack till alla som gjorde detta möjligt.
Ingen nämnd, ingen glömd.
Ser fram emot nästa DIY-mässa, hoppas kunna ta med egna utställningsföremål då.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2008/11/11 :  19:54:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!


Monosteg med 6L6/KT66 som slutrör kan köras i pentod eller triod läge. Utgåns trafon är från Sansui.
EAA91 för triodkoppling. 5U4/GZ34 till utgångssteg 6L6 och EZ80 till ingångssteg ECC82.


Det Blå/grå Ericsson steget har Lundahl utg järn och 6550 slutrör
6SN7 som ingångs rör och 5U4 till utgångssteget och EZ80 till Ingångs steget.
Det Svart/Grå Ericsson steget är omkopplins bart mellan Triod UL och Pentod
drift för utgångsrören. Global motkoppling kan kopplas om mellan 0, 3 och 6 dB.
Utgångs rören är 6L6 i se koppling och ingångs röret är E180CC och 5U4 till likriktningen.
Utgångs trafona är Accuset gjorda för 50W pp koppling men har luftspalt.


Detta steg är Byggt av Staffan Tenbrock men finjusterat av mig.
Likriktning med grus och utgånsjärn från Dynaco.
EL84 i pp koppling och E180CC som ingångssteg.


Försteg med 5U4 till likriktningen och 6SN7 som anodföljare.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/11 :  20:48:55  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Pac! Var är dina bilder???

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:02:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här ser vi PAC och Tobbe i full fart med att fixa riktigt gott kaffe precis efter köparens önskemål.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:19:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här sitter några glada fikare





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2008/11/11 :  23:13:34  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Stort tack till Petter och alla andra, som orkat släpa med sig så mycket ljudmateriel till denna DIY-mässa. Jag hann tyvärr inte lyssna på allt denna gången heller, men det jag hörde imponerade stort.
Scorpions öppna bafflar med Visaton B200 var en särdeles intressant bekantskap för mig.
Aldrig förr har jag besökt en ljudmässa med så många hornhögtalare. Här fick man verkligen höra prov på vilken potential dessa effektiva system har.
Lusse och jag var med och hjälpte Petter att sätta upp sitt stora hornsystem i sitt lilla vardagsrum på söndagen. Vi hann lyssna en liten stund och kunde konstatera att det går mycket väl, att ha ett så stort högtalarsystem i ett litet rum. Väggar och fönster skakade när vi drog på lite. Stackars grannar.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/11/11 :  23:47:23  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Ett jättetack till Petter och alla andra som fixade detta arrangemang.
Jag tog en del foton, och de kommer upp så fort jag fått ett FTP-konto så jag kan lada upp bilderna på forumet, dvs förhoppningsvis imorgon.

Lokalerna var riktigt bra, både hyfsade rum att dema i, fikahörnan och föreläsningssalen var också utmärkta.
Massor med gratis parkeringsplatser precis utanför lokalerna var också toppen, speciellt när man har lite att bära.
Jag uppskattade att det var ca 80 pers på första föreläsningen, så det kan nog vara i närheten av antalet deltagare på träffen. Kanske bortåt 100 deltagare om man räknar med dem som inte var på föreläsningen.
Mycket häftiga byggen och en del riktigt imponerande saker visades. Ett extra tack till de som släpat dit stora och tunga saker för att visa upp för alla på Hififorum.
Trevligt med bra utmärkning vilka som demar i vilket rum och namnlappar.

Och så lite kritik på saker som kan göras bättre/annorlunda nästa gång:
Långt ifrån alla hade namnlappar, bättring alla deltagare. Kanske gick inte budskapet fram till alla att man skulle gå till kaffeterian och skriva sin egen namnlapp.
Tiden för att bara dema saker och kolla på varandras saker var nog rimlig (9-18). Tyvärr så tog föreläsningarna i princip all tid från 13-18 och vettigt lunchställe fanns inte så nära, så det gick ca 1.5h till lunch.
Kvar blev ca 2.5 timmar för att dema, kolla på allas saker och lyssna och prata med massor av folk, och det räckte inte alls.

Flera besökare kom efter lunch med påföljden att det mesta var stängt och de kunde lyssna på föreläsningar, men knappt få saker demat för sig eller hinna prata med likasinnade.

Lärdommen är att inte försöka trycka in för mycket på kort tid.
Dvs antingen så bör man ha längre tid (t.ex. 2 dagar) eller så bör man begränsa föreläsningarna hårt i tid.
Personer som Svante och Öhman kan prata om intressanta saker i många dagar, och trots många timmar så hann de bara snudda vid ytan.
Jag tycker att det hade varit bättre om de fått varsitt snävt ämne och 1 timme var att prata.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/12 :  09:18:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Från början var det tänkt att föreläsningarna skulle vara en timme
var. Tyvärr måste det blivit en miss i kommunikationen mellan mig och
Svante som trodde att det var två timmar (En föreläsning på
universitetet). Öhman pratade jag med precis innan föreläsningen om
att han skulle av runda till kvart över fyra till halv fem (1-1h 15 min).
Visst var det intressant, men tog för lång tid. Lunchen försökte vi lösa
med korv och fikaförsäljning, men man kan ju trycka på att folk gärna få
ta med sig matsäck om de inte vill åka iväg. Tvådagarsdiskussion har det
varit men det utkristalliserades ingen klar vilja för tvådagars. Helt
klart är däremot att det endast blir en föreläsning nästa år om det blir
en träff till, ska jobba på det.

Tack för din kritik och roligt att vi uppmärksammat samma saker. En annan
grej jag och (stackars) Magils märkte var att man inte bör dema själv i
ett rum. Då blir man väldigt låst till sitt rum, även om man har fina
grejjer. Därför, minst två personer/anlägningar i varje rum.

Fler som har synpunkter/kritik att framföra för att förbättra?


Har för mig att Pac räknade 96 personer på Öhmans föreläsning. Samtidigt
var det ca 40-50 pers som inte var där plus alla som kom och gick under
dagen som inte blev räknade. Så uppskattningsvis 200 personer besökte oss.
Väldigt bra siffra för första träffen i Uppsala måste jag säga!


Vi fick jättemycket beröm från städpersonalen och de vi lånade
lokalerna ifrån. De sa att det var finare efter att vi varit
där än efter en normal helg, utan helgaktiviteter. Det ska vi
ta som väldigt bra beröm! Tack alla somk hjälpte til att ställa
iordning sina rum och att städa efteråt.




Edited by - PetterPersson on 2008/11/12 09:18:47
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/12 :  09:57:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Inte är det såå synd om mig, hade ju trevliga besökare, fast en rumskompis hade inte varit fel.
Skall man rannsaka sig själv så behöver det ju inte spelas konstant utan uppehåll i rummet. Squeezebox i all ära är praktiskt, men en CD-spelare att mata in och ut skivor ut gör det också lättare att få naturliga pauser och öppna upp för sidoprat.

En annan sak som hade kunnat göra det mer lättöverskådligt vore att ha beskrivning för varje rum i tillägg till nicket som beskrivning t.ex. i entrén eller utanför varje korridor. Inget du egentligen som arrangör borde ordna men som utställarna kunnat ta med sig i A4 format, och som sedan sattes upp.

edit: Hmm, kladdar vi inte ner en bildtråd nu????

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/11/12 09:58:40
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2008/11/12 :  11:03:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag ser just att jag inte avslutat Tomas S tangband historia så jag gör det nu. Elektroniken var ett rörbaserat system som vi ser här nere.

Det drevs av de här skönheterna som maal gjort. Visst är det fantastiska byggen och inte blir man mindre imponerad när man vet att det var hans första byggen!!





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/12 :  11:13:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggare än mina första byggen kan man lugnt säga...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hassez
Starting Member

1 Posts

Posted - 2008/11/12 :  11:16:33  Show Profile Send hassez a Private Message  Reply
Uppsala var den första DIY-utställningen för mig. Det var verkligen kul att se och höra alla fina byggen och lyssna på seminarierna, mycket bra initiativ.
Jag hoppas jag kan komma på nästa och kanske visa upp något jag också.

hassez
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/11/12 :  17:36:49  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tack för alla goda omdömen och kommentarer kring mina två byggen .
Jag tycker det har varit kul och lärorikt, trots att man har svurit mer än en gång när man har suttit hemma i dimman av lödröken .
Men jag vill säga att utan goda råd och tips från LTA, Soundbrigade, hoktuna, Bernt, plus Ragnwald på faktiskt så hade det enbart blivit brum och svordomar.
Med andra ord så är det värdefullt att det finns kunniga forumsmedlemmar som tar sig tid och svarar på korkade frågor när man kör fast .


DIY och rör.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000