HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En ESL-högtalare blir till... och byggs om
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/11/11 :  00:10:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Detta har du pratat om ett par gånger att du skulle göra kul att du har tagit i det hela snyggt som vanligt ser det ut att bli. Är du sedan klar till helgen så kommer jag förbi för en provlyssning .

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/11/11 :  00:29:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Imponerande början! Får du inte ha "bakstycke" på innan du kan få ljud ur dom?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/11 :  00:43:47  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Intressant!
Jag har planerat att bygga antingen en elektrostat eller en magnetostat.
Har inte bestämt mig ännu.
Det där med diskmedlet var en tiopoängare! Skall bli intressant att följa
detta.

Perforerad plåt är inga problem för mig att få tag på med måtten 2x1m.

Annars finns hela plåtar (1x2m) på Högsbo Järn och Metall, HJM.
http://www.hjm.se/

Småbitar på Bahaus.

Mylar finns här:
http://www.microflight.se/
http://www.mft.nu/
mm
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/11/11 :  06:53:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fuling:
Då är det ju bara att montera film och testa!
Har för mig att det var MFT (som Linnar tipsar om) som jag handlade filmbitar av!

Bubbel:
Skall bara sätta ihop en högspänningsdel till, sedan kan vi testa båda panelerna samtidigt!

BosseBula:
Jepp, det är två halvor(som den du ser på min köksbänk) som sätts ihop till en panel.

Linnar:
Funderade själv på en magnetostat men priset för magneterna tog tyvärr död på den tanken!
Du kanske har hittat en källa där det inte kostar en förmögenhet bara för magneterna?

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/11 :  07:06:33  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Du kanske har hittat en källa där det inte kostar en förmögenhet bara för magneterna?"

- Nej, ingen källa. Men däremot gjordes ett gruppköp här på forumet för
några år sedan. Men trots det blir det väldigt dyrt med magneter om man
vill ha Neo. Även med vanliga magneter blir det en del pengar.
Men det är inte bara priset som fått mig att titta lite extra på elektro-
stater. Klangliga egenskaperna, byggtiden, vikten och priset är några av
ingredienserna i valet. Vikten därför jag funderar att placera dem jämt med
väggen, dvs hänga dem på väggen. För att kunna göra det tänkte jag experimentera
med låda i stället för dipol.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/11/11 :  07:54:56  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Spännande projekt!

Jag vill inte vara någon glädjedödare men diskmedel har en inbyggd funktion för nedbrytning som gör att det inte är hållbart. Det har precis lagom resistivitet för elektrostatbruk men du lär få lägga på ny coating med jämna mellanrum och om man gör elementen öppningsbara är det väl inte hela världen.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/11 :  08:35:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!

Tror du har tittat bl.a. på Martin Logan. Med tanke på vald "spacning" så antar jag att de ska användas till mid/topp.

Har du pulverlackat? ML har en mycket tjock coating som verkar applicerad på det sättet. Om du vill veta hur de löst ev. problem så har jag ett par lösa paneler liggande. De har också valt en mindre farlig variant på jordning.

Hör av dig via PM ang. schema/lösning på detta, om det är intressant.

Nyfiken: Kör du signaltoroiderna kaskadkopplade eller med parallellkopplade primärer och seriekopplade sekundär? ML har vanligen ett effektmotstånd på någon ohm i serie med primären.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/11 08:43:44
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/11/11 :  09:11:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Linnar:
Har en kollega på jobb som är Magnepanfantast och har renoverat ett antal paneler. Enligt honom så är det svårt och dyrt att hitta långa bra magneter, men det gäller i.o.f.s. "bara" att hitta källan/tillverkaren så går väl priset ner med 75%!

MatsT:
Jag vet att de flesta diskmedel som säljs i Sverige bryts ner av UV-ljus för att vara miljövänliga!
Har därför kört med ett diskmedel från Tyskland!
Valet stod i detta läge mellan grafit och diskmedel då jag inte vill slabba med Fenol och nylon inomhus.
Vad jag har hittat på nätet, så har många lyckats bra med diskmedel och fått en lång livslängd på panelerna, men det får ju tiden utvisa!
Grafiten funkade men inte alls lika bra!

reVintage:
-Jepp, är tänkta att jobba från 1k-2k och uppåt!
På dessa panelerna har jag kört med motorlack.
Har testat att dra på biasen så att filmen till slut gick mot statorn och den överlevde.
På version nr.2 är det tänkt att eloxera plåten istället!
Trafona är parallellkopplade på "primären" och seriekopplade på "sekundären" och 1 Ohm i serie. (kör 4st 10V/220V/80VA åt "fel håll")

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/11/11 09:23:45
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/11 :  09:35:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det vore intressant att utröna huruvida två 6-230V med primärerna avlindade till 5,75V i tomgång skulle klara signalspänningen på sekundären. Tror definitivt på nättoroider i den här applikationen.

T.o.m så att man blir sugen att testa själv...... Mitt DD-steg med Electraprint PP-drosslar ligger ju ändå en bit bort.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/11/11 :  09:45:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
reVintage:

Har faktiskt testat att linda av ett par 80VA, trafos som var på 27V från början, till ca. 5V obelastade - fungerar prima!

Hade inte de stora panelerna klara då, så har inte testat/mätt så mycket ännu!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/11 :  11:34:46  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Jag vill inte vara någon glädjedödare men diskmedel har en inbyggd
funktion för nedbrytning som gör att det inte är hållbart."

-Aj då!
Går det inte att skydda diskmedlet på något sätt?
Hur kommer det sig att diskmedel fungerar? Jag menar vad är det i
diskmedel som gör att det leder ström?

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/11 :  11:51:23  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Fungerar vanlig gammaldags såpa?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/11/11 :  11:54:43  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är tensiderna som gör att det blir svagt elektriskt ledande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tensider
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/11 :  12:32:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vilket projekt! Hatten av!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/11/11 :  12:56:35  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Diskmedel??!!!

Ja....detta projekt är nog ett rent nöje

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/11/11 12:57:04
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/11/11 :  13:15:24  Show Profile Send John K a Private Message  Reply
Jag byggde ett par elekrostater för ett par år sedan (vilket ljud ) .
Gick tyvärr sönder i en flytt.

Experimenterade med både diskmedel och grafit, men tyckte att det var svårt att få en jämn spänning över hela panelen, samt att diskmedlets spänning sjönk mätbart per vecka (är lat och vill inte göra om hela tiden).

Jag kröp till korset och köpte färdig Coating från ER-Audio i australien (såg att de idag har en som är klar). Då fick jag den både jämn och stabil i spänningen. www.eraudio.com.au


Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/11 :  14:29:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
För den late som inte heller vågar göra det som McGyver gör finns:

http://www.justrealmusic.com/content/pricing3.htm

Om man bara behöver trafos och nätdelar så har han sådana också.

Har varit kontakt med honom och han verkar kunnig. Priserna känns rätt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/11/11 :  15:12:47  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Läckert!

Johan
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/11 :  16:51:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag hade alla fall rätt när jag skrev att "spänningen stiger".

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/11/13 :  07:58:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jo, spänning är det allt!

-Slår det gnistor om jag höjer biasen mer, har jag jordat panelen så jag kan ta på den m.m.??

Fick hem 4st linjetrofos (4Ohm/10k) som jag tänkt testa.
-De såg betydligt större ut på bild!



De "stora" ringkärnorna som ligger bredvid är på 80VA och testpanelen är stor som ett A4-papper!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/11/16 :  09:58:17  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Dags för nästa fas!

Nya aluminiumplåtar inlämnade för eloxering och mer Mylarfilm är beställd.

Hittade även dessa igår !



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/16 :  11:33:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har inte sett ett ord om huruvida de stora testpanelerna spelade öht?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/11/16 :  13:03:42  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Har inte sett ett ord om huruvida de stora testpanelerna spelade öht?


Jodå, de spelar på båda två!

Har stått och spelat i verkstaden nu ett antal dagar.

Igår kopplade jag in mina "Billydipoler" igen för att få lyssna lite i stereo - J_KLAR vilken skillnad!

Har tyckt att Fostex-elementen presterat ganska bra i de högre regionerna, men de får ordentligt smisk av panelerna!

Men jag måste spänna filmen mer för den går imot statorn om jag spelar på lite högre volym!

Nu är panelerna iofs tänkta att jobba som mellanregister/diskant (de går emot vid starka bastoner), men lite mer marginaler vore fint!

Därav köpen av fiskvågarna ovan!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/11/16 :  13:37:49  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kul projekt!
Har meckat en del själv och kommer med lite tips...

Dubbelhäftande tesp har en tendens att släppa spänningen i filmen efter ett tag, inspänningen skall vara så hård att filmen nästan brister.
Fösök att göra lister i plast och kör met ett lim.
Diskmedel bryts ned snabbt som MatsT säger. Grafit har fördelen att det är kemiskt tabilt i miljoner år, nackdelen är att det är lurigt att få den höga resistansen som man behöver. Vi pratar egentligen inte om resistivitet utan dissipativt, dissipativt är gränslandet mellan resistivt och isolator.

du måste ha mycket smalare element om du skall köra höga frekvenser.
Största bredden på elementet skall vara den nedre gränsfrekvensens 1/4 våglängd eller smalare.
En SVAG kurvatur gör elementet MYCKET styvare! Vilket är bra. Du behöver då sektionera elementet med en massa små tvärgående ribbor för att inte folien skall gå emot statorn, Denna krökning ger inte mycket större spridning jag tänker då en krökningsradie på ca en meter.

För att göra krökningen så får man ha lite tålamod.
Tag en bit tunt liggunderlag och lägg på golvet, på detta lägger du statorplattan sedan tar du en brödkaveloch rullar tvärs över plattan från långsida till långsida och jobbar dig uppåt och neråt med svagt tryck, ha gärna en radiemall och korrigera vartefter.
du kan platta till statorn genom att kavla uppifrån och ner och sedan vända på plattan och kavla den plan... well testa lite.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/16 :  14:00:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
ML kör med dubbelehäftande tape. Det finns nog både bra oh dåliga.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.63 sekunder. Snitz Forums 2000