HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Sommarens projekt påbörjarde. (Lancetter)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/20 :  14:13:28  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Då var det dags att starta med sommarens projekt.

Först ut blir detta:



Tänkte bygga utefter LennArts tråd (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145)

Satt och funderade, det han gör annorlunda är väll att den mindre kammaren gör han ännu mindre och hålet blir halva storleken?

Eller har jag missat något av själva lådans modifikationer?

Materialet blir 22mm plywood, hade det hemma, eller kommer det bli sämre än 12 som är rekommenderat?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/07/07 22:45:24

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/21 :  13:37:27  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har jag börjat kapa upp bitarna till lådan, dock blev det inte plywood utan 18mm stavlimmad furu.
Förhoppningsvis ska det funka lika bra Bilder kommer senare ikväll.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/21 :  14:02:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

det ska bli spännande!

då ska jag lusläsa LenArts tråd också!

kör hårt Hemling!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/21 :  17:45:58  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har det blivit en brädhög
Har börjar provfräsa hålen till elementen med. Efter många försök så fick jag till det








Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/06/21 :  18:18:42  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Kul sommarprojekt

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/06/21 :  18:59:32  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Läckert!

När du ändå är på G gör 2 par och skicka ena paret till mig. hehe

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/21 :  20:23:44  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Vad har Du för verktyg när Du fräser ut hålet för högtalaren?
Något som styr kring en tapp?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/22 :  00:43:30  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nej, jag borrade hålet först och sen hade grannen (som jag snickrar hos) ett verktyg för att fräsa kanter med som var perfekt

Men annars brukar man väll ha en platta med en tapp som man drar runt.

Mer bilder kommer väll i morgon men nu är det dags att sova tror jag.

Edit: Stavfel mitt i natten

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/06/22 11:33:28
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/06/23 :  00:22:45  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Dåså var det dags för lite bilder, har inte hunnit så mycket idag men gjorde klart frontstyckena iaf.







Fasade kanterna lite på baksidan när jag ändå var på g



Var och köpte lite dämpmaterial idag med .

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/06/23 11:45:17
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/01 :  21:00:21  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har det äntligen hänt lite mer Har limmat ihop lådorna och kamrarna.







Förhoppningsvis ska jag väll hinna med och fylla dom med däpmaterial i morgon.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/07/02 :  08:45:07  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Trevligt bygge! Kommer du mäta och justera som LenArt sen? Det var ju väldigt inspirerande mätningar han gjorde. (Och kommer du att vilja lyssna på rak frekvensgång eller kommer du att föredra en färgning åt något håll)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/02 :  18:01:46  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nej mäta osv överlåter jag till de som kan och har tillgång till det, jag bygger så lika som möjligt utifrån LenArts tråd.
Får väll se om jag gillar dem så eller om det blir nå tweeks

Här kommer iaf lite bilder från vad jag har hunnit med såhär långt idag.




Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/07/02 18:02:10
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/02 :  19:22:49  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Det har varit 760st som tittat i tråden och 4st som kommenterat
Kom igen nu, något kan ni väll skriva?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/07 :  22:44:02  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
930st och fortfarande inga kommentarer...

Jag har iaf limmat ihop lådorna och börjat slipa kanterna, så nu ska det bara putsas med finare sandpapper innan betsning.
Har även varit och köpt mig en stenplatta som jag tänkte använda som fot ska kapa till den när jag får tid bara.

Få se vad har mer hänt..? JO! jag har lött ihop ett gainclone med LM3886 igår så jag har nå att spela med.
Försteg har jag börjat titta lite på, förmodligen blir det nå rörigt ;P så har ni förslag på schema är det bara att släng upp, funderade lite på remus så har någon ett schema får ni gärna dela med er

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2009/07/08 :  00:05:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Bygget ser trevligt ut, hoppas du blir nöjd!

Jag håller också på att limma ihop ett par likadana lådor som du, jag började bygga dem för något år sedan, men sen gick en limmning snett och jag tröttnade på projektet en tid, men nu för några veckor sedan så såg brorsan lådorna och frågade om han fick ta dem, men då jag vet att han aldrig skulle ha tid att plocka ihop dem så fick jag göra ett ryck.

Sågade bort den redan ditlimmade MDF-Fronten och håller nu på att ersätta den med 2,5cm furuplanka...
Borrade hålen och försänkte för elementen i dag och ska såga hål för porten längs ner i morgon, så nu hoppas jag att mitt bygge ska bli klart tillslut det med :)

Keep up the good work!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/08 :  00:24:06  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jo vi får hoppas på det.

Vi får väll sporra varandra och se vem som blir klar först du får gärna lägga ut någon bild så jag får se hur dina lådor ser ut.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/07/08 :  07:11:23  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Blir nog väldigt snyggt och bra det där :)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/07/08 :  08:20:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Inspirerande att se ett bygge i trä. Både trevligare och smidigare att jobba med än dammig *host* mdf. Vad har du tänkt dig som ytbehandling? Bets och lack?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/08 :  08:41:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tjusigt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/07/08 :  11:13:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hemling, du har "skåror" på sidan. Hur har Du gjort dom?
Det ser ut som Du använt en "fräs med stor diameter"!

Mdf har sina fördelar, med att vikingen vill jobba i "äkta trä"
är inte konstigt.





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/08 :  12:00:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Spåren ser ut att vara gjorda med en lamellfräs...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/08 :  14:43:58  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Oj nu blir jag helt ställd när flera har skrivit

Tackar för dom trevliga kommentarerna. Ytbehandlingen kommer bli bets (Ebenholtzsvart) +lack/olja, lutar mest mot olja just nu.

Skårorna är gjorda med en lamellfräs (kexmaskin), jag har dom där endast för att styra så att det inte ska glida iväg så lätt.

Nej nu ska jag ner och slipa lite så får vi se om det kommer ut nå bilder i kväll/natt

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/07/08 :  18:27:29  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kul bygge, och pipor är riktigt roliga att lyssna på om konstruktionen är bra utförd
Jag har dock aldrig hört Lancettan men mycket ros har dom ju fått. Det blir säkert super bra.

Vad är det för dämpning du använder och vem säljer det? Tänkte närmast på det svart/vit flammiga efter lådväggarna.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/07/08 :  21:19:53  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
flåt jag har varit en flitig besökare i denna tråden utan att jag har kommenterat nåt..

Lamellfräs ä bra grejer det. Det hade jag haft nytta av vid mitt bygge förrförra året. Bitarna gled omkring åt alla håll...å det var ju bra om bitarna ligger rätt på mer än en ledd...

Det här ser ju bra ut...man skulle kunna kalla det för ett kexamensarbete




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/07/08 :  23:43:41  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag snickrar på ett par TABAQ med samma element. Det skulle vara kul att göra en jämförelse och höra hur dessa två designer skiljer sig åt ljudmässigt. Båda bygger ju på transmissionslinjen men är väldigt olika till storleken.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/07/13 :  22:00:54  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Ledsen att det varit lite dött i tråden men har jobbat en hel del så har inte riktigt haft tid.
Men här kommer en uppdatering med lite bilder

Vi börjar väll med de färdiglimmade lådorna och blivande fötterna.





Sedan kommer lådorna som dom står nu (svartbetsade) och fötterna påbörjade





Måste också tacka för kommentarerna som kommit in, mycket trevligt!

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000