HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HKS Fikaturné fortsätter - Världspremiär...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/12/10 :  12:45:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Väldigt stiliga var de! Design som jag gillar! Hur är djupbasen ur
dessa? Elementen har ju ett rätt högt fs...behövs subwoofer?
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/12/10 :  12:57:18  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Bara att lyfta på hatten, Mycket stiliga !!

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:02:21  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Mycket snyggt och spännande. Vem är konstruktör, Engelholm Audio? Är det tänkt som en komersiell produkt eller för eget bruk?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:17:09  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Väldigt läckra högtalare och mycket snygga bilder!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:49:58  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Ja e me nyfiken! Vad är det för något och hur hittar man resten av sortimentet?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/12/10 :  16:29:48  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Skulle tro att det är bäst, som jag tidigare sagt, att Double A får svara på frågorna...

Kan säga så här mycket att det INTE är Engelholms konstruktion, även om han varit lite inblandad, eller en hel del inom vissa områden...

Fairytale Audio har ingen hemsida (än så länge i alla fall)...

Ang. Hur dessa spelar så kan jag säga att de spelar riktigt bra, otroligt dynamiska, stor ljudbild, förbluffande renhet och bra tryck, diskantena är helt magiska, även om det är det som det jobbas vidare på (Läs anders första inlägg, den ska justeras ner lite i nivå) och då kommer ljudet vara helgjutet. Betydligt luftigare, renare och mer detaljer än på mina ML Vantage.

Har för mig att dom spelar ner till 40 Hz, men har bra output ner till 30 Hz (Anders får rätta mig om jag har fel)...

Fairytale Audio jobbar just nu på matchande basar (Inte för att det behövs egentligen, tycker inte att man saknar bas när man lyssnar), hur dessa kommer vara konstruerade eller se ut är väl inte 100 bestämt än - men när dessa är klara så lär det bli en riktig KILLER

Anders har redan fixat förstärkningen till de kommande basarna...




Avslutar väl med lite blandade bilder på högtalarna - inget nytt, men lite nya vinklar och så..




















Nu är det bara en uppsummering av träffen som återstår - hoppas att Engelholm (när du är i Sverige igen) och Wallraf vill kommentera högtalare och bilder lite också...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2008/12/10 16:36:16
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:04:56  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
För tillfället lite svårt att fokusera på text då jag spelar Lars Christmas lite onödigt högt...

Det är en lek med sinnena att se och höra en högtalare som denna. Visuellt ger den intryck av att vara en slank men ändå reslig högtalare. Ypperlig finish och förnuftig komponentval. Vad förvänta sig egentligen?

Att högtalarna är slanka och att elementen är små (5,25"?) glömmer man rätt snabbt när man hasat ner i sweetspot. Ljudbilden är riktigt stor att kalla det stativare är rätt kaxigt. Som jocke nämnt så fyller den på i alla register fullt tillräckligt.

Ursäkta uttrycket, men ljudet gör sig verkligen förtjänt av en så fin låda.

Som utomstående läsare på forumet känner du säkert att det är en jäkla massa superlativ och hyllande, men denna högtalare är inte snuten ur näsan utan väl genomprövad i några år. Hörde något om att uppåt 60 element varit och nosat på konstruktionen innan dagens design fastslagits.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2008/12/11 :  16:47:27  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Mycket intressant högtalare...hoppas få läsa och se mer av den här...
Fairytale...det får man lägga på minnet...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/12/11 :  17:14:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, det är en intressant högtalare som jag hoppas vi får veta mer om.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/12/11 :  19:03:42  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja vi får väl se om vi får några mer utförliga kommentarer av Double A och Engelholm...

Jag tänkte bara avsluta min bildserie med att tacka Anders, resten av HKS och så klart Walraff för en mycket trevlig och angenäm eftermiddag - om ni får chansen att lyssna på dessa högtalare nångång ta den, de är helt klart värda att låna ett öra till

Gänget - Walraff:


Engelholm:


Double A & Walraff:


Och så lite misslyckade, hrmm jag menar konstnärliga bilder:




Allt för denna gång - hoppas jag kunnat glädja någon

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/11 :  20:01:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Även jag passar på att tacka för en trevlig söndag med trevligt sällskap.

Ljudligt något som har varit mest ett nöje - men ibland onöje - att se växa fram! Många lådor blir det...Frågan är om det finns så många andra alternativ om man har högt ställda krav?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/12/11 :  20:32:59  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Oj, vilken respons!
Tack för alla fina omdömen.

Jag ska försöka besvara och förklara det mesta om högtalarna och Fairytale Audio.

År 2004 startade jag detta projekt som ett försök att konstruera en riktigt bra högtalare.
Under dessa fyra år har det byggts ett större antal test lådor för ett antal olika hötalarelement och även för olika många element. #8221;Allt#8221; från 1st/låda till 17st/låda har testats!
Det har kontroll-mätts, lyssnats, justerats, lyssnats igen, byggts om, mätts, lötts filter, mer lyssningar, förkastats, hoppats, byggts, kastats!, byggts nytt, lyssnats#8230;. I troligtvis ett par tusen timmar!
Till min hjälp har jag haft Pär, på Engelholm Audio som har mätt frekvensgång och designat filter. Tack Pär! Utan ditt kunnande och stöd hade jag inte varit där jag är idag.

Precis som Wallraf skrev så har det passerat ett 60-tal högtalarelement innan jag (och några med-lyssnare) var nöjda med klang och matchningen mellan diskant och bas högtalare.

Redan från början var min målsättning att skapa en högtalare som inte skämdes för sig varken i design eller ljudmässigt, även om man placerade den i #8221;dom fina salongerna#8221;, något som jag tycker har gått i uppfyllelse!

Fairytale Audio är i dags läget inte något kommersiellt företag utan ett resultat av fyra års målmedvetet (nå ja), hårt arbete. Om eller när man kan handla sig ett par Solo så lovar jag att återkomma med priser, hemsida adress mm.
Till hugade spekulanter kan jag tipsa om att börja kolla er finansiella status. En handbyggd högtalare av denna kaliber blir inte direkt billig.

Det har skrivets att detta är Fairytale:s minsta modell, (något som en del gott igång på) och det är ju sant, det är både minsta och enda modellen! Men det ligger en #8221;modell större#8221; på ritbordet så vi får väll se vad framtiden har att bjuda på.
Något som däremot #8221;lurar#8221; bakom krönet är bas modulerna till Solo! Utvärdering av baselement hoppas jag kommer igång i januari -09, formspråket är ju redan satt så det gäller #8221;bara#8221; att sy ihop design och volym med vettiga element! Hoppas det går fotare till färdig produkt än Solo!

Till sist lite Solo fakta:
Höjd 170cm
Bredd 20cm (utan fot)
Djup 44cm
Vikt ca 50kg/st
Norm imp. 8ohm (går aldrig under 8!)
Frekvensomfång 40-40.000 Hz (användbar bas ner till 35Hz)
Delnings frekv. Ca2000Hz 12dB
Känslighet 95 dB


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/14 :  20:17:27  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Jag kan inte hämta in min haka. Världspremiär! På något sätt känns det som att Fairytale Audio är något som kan slå, kanske den enda typen av koncept som kan slå, nu när finanskrisen börjar arta sig. En ekonomi-högtalare skulle inte kunna komma igång, men i lyx-segmentet finns det alltid kunder, bara man vet var de finns (eller de vet var DU finns).

För hugade DIY:are vill jag fråga en riktigt DUM fråga: Skulle hemma DIY:aren kunna göra en någorlunda bra clone, vad det lider? Vet att det är många bäckar små som bidrar till helheten, men var de största frågorna exteriör och element-val, eller var det smådetaljer? Man vill inte att du ska berätta företagshemligheter, men en liten kommentar skulle vara välkommen.

Hatten av för ditt nyskapande Du flyter inte med strömmen

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2008/12/15 :  21:22:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Tack Andy för dom fina orden!
Det känns verkligen toppen när man hör sådant efter dessa år med slit.

Vi får väll se om det blir någon produktlansering "framöver", kanske lagom till Arken 2010. Då är säkert basarn färdiga oxå.

Ang. clona Solo. Som med alla sådana här clone projekt är det hyfsat enkelt att skapa något som SER UT som den äkta högtalaren men frågan är om det låter som en äkta. Som diy:are vet man ju oftast inget om elementen är standad/moddade/special eller hur tillverkaren angripit filter problematiken. Blev du något klokare på de.

Mvh
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/12/16 :  08:23:21  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Ja, jag är rädd att jag blev klokare på det Eller det var väl som jag fruktade

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/06/04 :  22:03:39  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Är det någon som kommer ihåg denna gamla tråden?

Jag lovade återkomma när det hänt något, och nu har det rört på sig!

Högtalarna har fått en egen hemsida, kolla gärna in www.dadesign.se

Vidare provspelas just nu Revolt, bastornen till Solo.

En liten aptitretare kanske?


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/06/04 :  23:32:30  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
såg inte dummt ut. kan tänka mig att se fler bilder

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/05 :  10:18:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har (såklart?!?) sett och lyssnat på dessa bastorn. Klart trevligt tillskott i botten!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/06/05 :  15:55:04  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Stiligt, nu har ni sått intresset, vi vill ha mer mer mer ;)

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2009/06/05 :  18:37:14  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Ja det må jag säga! Resligt värre!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/06/05 :  21:55:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Kul att ni verkar gilla dom, och då har ni inte hört dom än!

educk, Andrén: Jag ska försöka lägga upp någon bild till. Basarna är inte riktigt färdiga ännu, därför inga närbilder det kommer mer när dom är färdiga.

Wallraff: Visst blev dom höga och fina!? Säg bara till när vi ska prova dom hemma hos dig (jag kan fixa en mindre modell oxå)

Engelholm: Alltid lika roligt att ha dig på besök!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2009/06/05 :  22:51:37  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Jösses

Det var inga små grejor.

Många element blir det
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/06/05 :  23:08:33  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Jösses

Det var inga små grejor.



Hallå Snakis! Dom är ialla fall 20cm lägre än Solo Det känns rätt kompakt i min värld
Du är alltid välkommen för en provlyssning

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/06/29 :  22:02:34  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply


Förlåt att det går trögt att få fram bilder, men ibland är livet sådant. -Trögt alltså

Här kommer i alla fall en översiktsbild från lyssningsposition.



Bastornen drivs av en XTZ Sub Amp 1 DSP, en helt otroligt härlig förstärkare! Fungerar helt perfekt, inga oljud eller konstigheter och Dsp funktionen borde vara standard på ALLA sub-förstärkare!!!
Och det blev ju inte sämre när jag kompleterade med deras Room Analyzer


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/06/29 :  22:22:27  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
I´m in love with a fairytale....
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000