HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vintage JVC-spelare, något att ha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/19 :  22:49:42  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Sprang på en sån här av en slump och blev lite sugen.
Snygg var den i alla fall.

http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id=533&sid=a37f7835909bd1b49e7e55a16f30b690

Kan det vara något?
Tung konstruktion, direktdriven, armen kändes "tight".
Någon som har någon erfarenhet av gamla JVC-spelare?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/19 :  23:30:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
JVC är nog en av de mest underskattade skivspelarna jag har inte själv någon erfarenhet men med tanke på att de inte gjorde sämre grejer än de andra japanska tillverkarna så är det säkert ett gott köp förmodligen billigare också.

Kolla bara upp lager så att det inte är slut service manual finns http://www.vinylengine.com/library/jvc/jl-b44.shtml läs igenom så att du kan kolla upp den noggrannare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/20 :  09:01:29  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
En sådan köpte jag 1976 var inte alls tokig. Min var röd hade Adc och Dynavektor pickuper. Bytte den 84 mot en Technics/Sme som kanske var bättre.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/20 :  11:56:17  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Bubbel:

En fråga om att kolla lager.
Hur funkar det med tallrikens lagring på en direktdriven spelare?
Är inte den lagrad i själva motorn? Det borde väl vara svårt att rengöra/smörja det lagret på en direktdriven spelare. Jag kanske har fattat fel med hur det är konstruerat.
Eller det kanske finns fler varianter på hur det brukar vara konstruerat på DD-spelare?

Armen kändes "tight". Vet inte om armen är bra eller vad för PU som kan passa. Det sitter en AT 95 på den nu. Fanns med ett kvitto som såg ganska gammalt ut) att bytet av PU kostat 390:- när det gjordes.


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/20 :  12:34:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Kul att veta kanske: När Papst la ner tillverkningen av den motor som satt i studietton så bytte man till den JVC motor som sitter i, bla.a, den här spelaren. (har själv använt motorn i hemmabygge, utmärkt om styrningen är hyffsat kraftfull)

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/20 :  13:42:59  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Hur vet man att motorstyrningen är kraftfull?
I pdf:en (servicemanual) på den här sidan finns ett elschema.
Går det att bedömma utifrån det?
http://www.vinylengine.com/library/jvc/jl-b44.shtml

Där finns förövrigt sprängkisser mm. som man kan kolla på.

Man måste vara inloggad för att kunna ladda ner pdf:en.

Edit: glömde lägga in länken.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

Edited by - pegul on 2009/01/20 14:01:40
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/20 :  14:21:12  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
JVC´s egna räcker garanterat till, det var den första styrningen jag byggde själv som var så murken att jag fick bromsning vid kraftiga utstyrningar på skivan, större trafo och utgångssteg så blev det helt perfekt. Goldmund valde JVC´s motor och styrning pga kvaliten.
(och kanske att det finns en lång tradition av samarbete mellan Japan victor co och Franska teknikföretag, männen bakom Goldmund kom från IBM Frankrike)
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/20 :  15:24:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja motorn sitter i axeln till rotorn den del som snurrar är oftast försedd med magnet/er.
Du behöver inte oroa dig för tonarmen ser den fin ut i övrigt och är utan skador visuellt och är utan glapp så är det bara att köra.


Förmodligen kommer man inte åt lagret så som det ser ut på manualen så kan jag gissa att det är ett så kallat evighetslager som sitter väl skyddat för nedsmutsning.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/01/20 15:25:58
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/20 :  16:18:49  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
OK, vad kan vara lämplig PU för en sån här arm.

I manualen står bl a följande:

Effective arm length: 245mm
Overhang 15mm
Stylus Preassure range: 0 to 3 grams (steps by 0,1 grams)
Usable Cartridge weight range: 12 to 32 grams (including head shell)
Adjustable arm height range: 43 to 52 mm

Det står även att armen är "Statically balanced".
Vad innebär det?

Som ni ser lite grundläggande frågor.
Hoppas att ni har överseende och vill dela med er av er kunskap ändå.
Har säkert fler frågor framöver.



Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/21 :  16:47:31  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Har lite fler frågor.

Den här spelaren har hängt ihop med en JVC-förstärkare som kunde hantera Quadraphone. Till spelaren fanns det med ett litet hårt etui med texten "Quadraphone" i guld. Där i låg bl a ett extra pickupskal.
Spelaren är utrustad med en "typ" amerikansk nätkontakt. Alltså en lite mindre kontakt med 2 flata stift. Tydligen har spelaren matats med ström från ett uttag från den där förstärkaren.

På baksidan av spelaren står att den ska kunna hantera 100, 120, 220 och 240V (selectable) samt 50 och 60Hz. I manualen finns ett elschema där det finns med en "plint" med 10 st hål där det verkar som att man kan flytta jumprar/stift för att välja detta.

Vad tror ni, riskfritt eller bökigt?
Någon som har erfarenhet av såna här saker?


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/21 :  19:51:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är bara att byta sladd om man vill sedan är det bara att använda spelaren. Jag tror inte att det är bökigt att ändra till rätt volt du gör detta en gång men kolla så att du har rätt säkring 250V 250mA skall det vara i ditt fall. Det var bra att det fanns ett pu-skal till för då kan man använda fler pick-uper.

Svar på din fråga vilka PU som går att använda är svårt att peka ut någon speciell men tips kan du få ett av de bättre nya som har kommit är Ortofon 2M antingen blue eller bronze den sistnämnda har annat material i höljet samt silver överdragen koppartråd i spolarna. Jag har hört bägge och utan tvekan väldigt trevliga att lyssna på hade jag inte haft en Grado Gold så hade jag köpt en 2M.

Bry dig inte om Quadraphone det finns för få skivor att få tag i och var en grej som de försökte sälja men det blev ingen hit.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/22 :  00:25:26  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Njae, jag hade inga funderingar på det där med Quadraphone.
Det var mest det att spelaren fått sin strömmatning från tillhörande förstärkare. Tänkte att den matningen kanske var något annat än 220V när den kopplas på det viset.

Nåväl, tog en chansning och köpte spelaren i alla fall.

Jag har öppnat upp spelaren och börjat undersöka den lite. Det verkar som att den är "ställd" på 220V. Det är en sockel med en pil på som kan sitta i 4 olika lägen, så att pilen pekar på 100V, 120V, 220V eller 240V. Som den sitter nu pekar den på 220V. På säkringen står det 0.25A FKD (FKD?) vilket verkar stämma med det som står i elschemat om 220V.

Sladden sitter lödd på ben på kretskortet så om man vill byta så blir det till att fixa fram en lödpenna. Jag är verkligen ingen kung på att löda och har en ganska kass gammal lödpenna med för den delen.

En annan variant är ju att helt resolut klippa av befintlig specialkontakt och ersätta med en vanlig. Detta är ju det snabbaste och enklaste sättet men har ju nackdelen att spelaren blir svår att återställa i orginalskick. Byter man hela sladden så kan man ju spara den gamla så att den går att få dit igen.

Testade att lyfta av tallriken men det var lögn. Hela axeln följer ju med upp när man lyfter lite i tallriken och det känns inte som man vill "ta i". Hur brukar det vara på DD-spelare? Brukar tallriken vara svår att lyfta av eller finns det något trick? Ska man helt enkelt låta bli att vara nyfiken?

Har tagit lite bilder men har tappat bort ftp-login till bildbanken.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/22 :  01:03:48  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
På mina båda DD-spelare är det lätt att lyfta på tallriken. På ena går det dock att skruva fast den för transport. Det skulle inte kunna vara det? Snurrar tallriken?

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/22 :  01:20:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Enligt manualen så är tallriken för sig du kan använda ett Lenco trick lyft tallriken lite och smäll till lagertappen ett par gånger med en skruvmejsels tjocka ände då brukar det lossna.

Visst kan du löda alla har vi varit dåliga i början man får helt enkelt inte ge sig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/22 :  01:34:00  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Jo tallriken snurrar, ingen transportsäkring.
Får testa Lenco-tricket i morgon. Det är ju trota allt lite sent nu för att väsnas.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/22 :  20:47:17  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Jo'rå, tallriken lossnade efter en lätt knackning med mejseln.

Tog lite bilder sent igår kväll (natt). Kändes passande med lite "avklätt" i den sena timmen:


Inkråmet.


Trafo och den där svarta grejen med pilen är där man kan välja vilken nätspänning som man har.


Inställd på 220V.


Annan vinkel.


Lite grejer som kom med spelaren. Manual samt asken för motvikt och tillbehör, bl a extra motvikt för tyngre PU:s. Ask för Quadrophone-picup. nålvåg och gammal Decca-borste. Kvitto från Veteranhifi för AT-95:an som satt på. Kul med lite orginal kringutrustning.


Asken igen.


Extra PU-skal låg i den. Ser i stort sett oanvänd ut.


Nålvåg. Har aldrig använt någon förut. Vet inte hur exakt en sån här är.


Inkromet igen.


Motorn tillverkad 28 feb '74. Ordning på batcherna!

Tänkte först få igång spelaren och sedan ge den lite putsning och uppfräschning. Locket har endel repor men jag har för mig att jag sett någon info på nätet om hur man kan få lock att se nästan nya ut. Någon som kan hjälpa til med info om sånt?

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/22 :  21:51:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Där ser man Lenco tricket fungerar även på en JVC spelare extra kul att du fick med så mycket grejer.

quote:
Nålvåg. Har aldrig använt någon förut. Vet inte hur exakt en sån här är.


Vi börjar med nålvågen, man skall man lägga den ena delen ovanpå den andra (höger del ovanpå vänster). Sen har du tre små vikter som förmodligen skall placeras på den släta delen av vågen där det raka strecket finns är till för att nålen skall vila. Jag tippar på att den är rätt korrekt i visningen.

Så över till det andra.

Det var en rejäl motor som sitter där och väldigt trevligt att se in under "motorhuven" Och då kommer jag med ett tips här byt de grå elektrolyterna de är från 74 är med största sannolikhet slut. Man ser att det är en rejäl plint av plywood vilket avslöjar lite att JVC har tänkt kvalitet även på en lite billigare skivspelare.

Putsa nu upp den så har du en väldigt trevlig skivspelare, lycka till.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/22 :  22:52:37  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Den kostade 18-1900 om jag inte missminner mig. Denna och en Luxman 800 reciver och Sansui högtalare var min första egna anläggning inhandlat 1976.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/22 :  23:47:27  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply

quote:
Och då kommer jag med ett tips här byt de grå elektrolyterna de är från 74 är med största sannolikhet slut.


Ok, vad är elektrolyternas "uppgift" här? Påverkar konditionen av dem hastigheten, ström, spänning eller vad?
Är bara lite nyfiken på vad skillnaden blir om man byter dem.
Min elektronikkunskap är VÄLDIGT begränsad men det är ju alltid kul att lära sig något. Bara därför jag frågar.

quote:
Den kostade 18-1900 om jag inte missminner mig


Har sökt efter mer info än det som finns på vinylengine men inte hittat så mycket. Dock läste jag någonstans (hittar inte var nu) att den då låg i det övre segmentet eller till och med överst av JVC:s spelare det året. Eftersom du, Svejk, faktiskt köpte en då när det begav sig, så vet ju du hur det ligger till med den saken. Har svårt att bedömma om 18-1900 var mycket eller lite i hifipengar då. Vore kul att veta bara.

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/01/23 :  11:32:30  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hej, Den spelarn skulle kosta idag runt 10 000:-, Så det kunde inte vara nån av JVC.s billiga spelare.

Finns en räknare hos kungliga myntkabinettet.
http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2009/01/23 16:22:43
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/23 :  14:40:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var inga små pengar 1800 spänn 1974 kunde man få en fin bil för och fortfarande kunde man få 1 öres godis i kiosken det var tider det själv hade jag två år kvar till moppe då, nåja slut på nostalgi trippen.

quote:
Ok, vad är elektrolyternas "uppgift" här? Påverkar konditionen av dem hastigheten, ström, spänning eller vad?


Slarvig är man i språket rätt namn är elektrolytkondensator men kan förkortas kondensator eller kondig för invigda .

Enkelt förklarat är att kondensator är en form av uppladdningsbart batteri och som vi vet tar de slut efter ett tag sedan har de en förmåga att torka ut vilket ger sämre egenskaper. Ett exempel jag har från en renovering av en TD 125 där en konding skulle vara 100uF var bara 20uF det är lätt att räkna ut att apparaten inte presterar sitt bästa. Tänk bara på att inte understiga uF volt-talet och uF som står skrivit på kondingen, uF betyder u= micro F= Farad dvs microFarad kan även skrivas MF.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/23 :  16:20:32  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
quote:
Slarvig är man i språket rätt namn är elektrolytkondensator men kan förkortas kondensator eller kondig för invigda


Jo den delen med namn och även grundfunktionen; ladda upp - ladda ur, vet jag faktiskt. Slarvig med språkt själv. Skulle nog skrivit "väldigt begränsad" istället för "VÄLDIGT bebränsad".
ite sitter nog kvar från fysiken i totts allt.

Jag undrade mer om vad resultatet av gamla/torkade kondningar i det här fallet. De sitter ju vid trafon och då tänkte jag att de har med själva strömförsörningen att göra. Men de kanske mer har med avstörning från brum eller liknande uppgift. Det var lite mer så jag tänkte med frågan om funktionen.

Kanske är svårt att svara på bara genom att kolla på bildern där man inte ser allt så tydligt. Tänkte om någon på rak arm visste vad de fyller för funktion i det här fallet.


Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/01/23 :  16:53:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag skulle tro att de har med strömförsörjningen att göra dels sitter det förmodligen en regulator på aluminium plåten där sedan är det inte någon större summa att spendera på de tre som sitter där.

Det jag har sett när man byter på skivspelare synnerhet de TD125 jag har renoverat är att farten har blivit stabilare och jag gissar på att det har med frekvens styrningen att göra, sedan har de inte obegränsad livslängd heller är man redan och rotar en spelaren kan man byta ut dem.

pegul ta ett par närbilder över själva elektroniken så får man en bättre överblick.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/01/23 16:53:30
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/24 :  14:24:30  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply
Nu snurrar spelaren!

Hittade en snabb lösning på strömproblemet så att jag kunde få igång spelaren för att se om allt fungerade.
En reseadapter från Kjell & Co för 89:- som gör att jag kan köra med befintlig sladd utan att sätta lödpennan i spelaren.

Har bar gjort en grov inställning. Balancerade upp armen och ställde nåltrycket på ca 1.7-1.8g. Hittade info på nätet att AT 95 ska ligga mellan 1.5-2.5g. Antiskatinginställningen är ju en vikt man flyttar mellan 3 spår. Har satt den i mittenspåret så länge.

Här kommer lite bilder för er som gillar sånt (jag gör det i alla fall)


Tjock-TV:n har fått maka på sig från mittenplatsen på bänken för att JVC ska få plats. Har lite problem med utrymmet faktiskt. Ingen egentligt bra plats för någon vägghylla heller. Det bästa vore faktiskt om en ny platt TV kunde flytta upp på väggen så att HiFi:n kan stå på hedersplatsen ensam istället.



Varken rengord eller direkt ompysslad ännu. Sitter någon klisterlapp framme till vänster. Kan det ha varit en sån där arm med borste som suttit fast där med dubbehäftande tejp, kanske?



Rakt uppifrån så man ser lite mer av geometrin. Armen ska enligt manualen ha en "Effective Arm Legnth" på 245mm, vilket blir nästan 10". Vet inte hur svårt det är att hitta en protractor som passar.



En AT 95 som satt på. Ålder okänd men priset var 390:- enligt kvittot som fanns med. Någon som vet hur länge sen den låg i det priset?



Armen igen...



mer av armen...



... och från andra hållet.



Det finns en spricka i översta fanérlagret i framkant. Ska limmas på något sätt. Det brukar vara lite knepigt att få in limmet ordentligt. Vad tror ni om att pressa in lite lim med tryckluft för att få det att komma in i botten på sprickan?



Lite "naggad" i framkanten på ett par ställen. Lite dutt med "rätt" färg och sedan upputsning borde råda bot på detta. vad ska man putsa med om man vill få upp finnishen, möbelpolish eller något vax eller vad?



Den verkar hålla hastigheten i alla fall. Punterna "kryper inte iväg" utan ligger still. Hör inga missljud från spelaren utan den verkar snurra jämnt och är "tyst". Tar ca 2 sekunder innan den är uppe i varv vid start och nästan 20 sekunder på sig att stanna vid avstängning.


PU-skalet...


Armen har en lätt framåtlutning som den är ställd nu. Svårt att se på den här bilden dock. Man ska kunna ställa armhöjden genom att lossa två skruvar, en på höger sida och en på baksigan av armen.

Just nu får den stå och spela ett tag innan jag påbörjar pysslandet. Det finns ju så mycket skivor att spela först. Jag ska bara lyssna lite på den där också, sen... :-)

Hur låter det då. Jo jag kan bara jämföra med min gamla Micro Seiki som jag har haft framme sedan strax innan jul. Har bott i en kartong ett bra tag fram till dess. Micro Seikin har plastskal och är en lite enklare konstruktion och den har låtit ganska "tjockt" på en del plattor med lite mer lågbas. När jag spelar på den här så är det betudligt renare och mer kontrollerat i de registren. Micro Seikin har för övrigt en gammal OM10 PU. Vet inte hur myket det skiljer ljudmässigt mellan OM10 och AT 95. JVC-spelaren känns som att det är mer diskantinformation överlag. Det ger också ett lite ljusare karaktär på knaster och knäppar som känns som att de kommer fram tydligare. Jag vet ju som sagt inte heller ålder och status på AT 95:an.

Jag har aldrig haft någon exlusivare pickup eller något separat phonosteg eller så. Nu kanske det är läge att börja undersöka detta, fast det får bli i rimlig budget.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/24 :  20:13:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En förbannat snygg vinylavläsare .

Armen ska helst vara paralell med skivan, som det ser ut nu så bör du sänka armen en aning.

Vid sådana här tillfällen tar jag fram min enda Lasse Stefanz-vinyl, lägger den på tallriken och kollar, när man börjar ställa in så är det lätt hänt att nålen slinter, då vill man ju knappast att ens favvoskiva ligger på tallriken .

Inget ont om Lasse Stefanz .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2009/01/30 :  15:52:55  Show Profile Send pegul a Private Message  Reply

Hur tar man reda på om man har en "tung" eller "lätt" arm?
Eller är det generellt så att gamla spelare alltid har en arm som räknas som "tung"? Hoppas att ni förstår hur jag tänker här.
Funderar lite kring vad man kan tänkas sätta för pickup på den.
Vad jag förstår påverkar detta vilken pickup som man kan ha eller i alla fall vad som passar bättre eller sämre.

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000