HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 80

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/10 :  20:12:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag skulle nog säga att handlar mer om skillnaderna mellan olika kopplingar än om olika rörsorter men efter att ha växlat stärkare några gånger under helgen så lyder domen ungefär så här:

Om uppgiften hade varit att driva ett par bredbandare från Fostex, Lowther eller liknande till lagom ljudnivå så hade nog 6L6:orna kunnat vinna på att de har en viss SE-klang.

Mina fronthögtalare med 18Sound tolvtummare verkar dock trivas bättre med lite mer effekt och dämpningsfaktor i ryggen och där gör PL36 PP ett bättre jobb, speciellt när volymen åker upp lite.

Kombinationen av triodkopplade PL36:or i PP klass A och en ganska generös mängd CFB från ett par extra trafolindningar verkar anmärkningsvärt lyckad, faktiskt så lyckad att jag surar lite över att jag inte kostade på mig att använda direktupphettade 6C4C ihop med dessa trafos istället.

Jag köpte ju fyra såna rör från Rumänien för nån månad sen och förra veckan råkade jag ropa in fyra till på Tradera i syfte att bygga en ganska kompromisslös SET.
Nu har tankarna börjat mala att ett påkostad bygge på 3W kanske inte vore det smartaste om nu högtalarna trivs bättre med lite mer effekt och kontroll. Bygget är inte påbörjat så än finns det faktiskt tid att ändra sig till PP klass A istället, även om det skulle innebära att jag nog måste lägga ut en skaplig slant på nya utgångstrafos.

Tål att tänkas på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Perfector
Member

487 Posts

Posted - 2023/04/10 :  22:29:30  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Sen kan man fundera lite på spänning och ström.
Hiraga gjorde ett 25 W slutsteg som kostade 15000:- om man byggde själv och 35000:- om man köpte den färdigbyggd.
Den kunde och kan nog fortfarande lämna upp emot 300 Ampere stötström och då tror jag inte att man behöver så mycket mer effekt.
Så 3 watt med hög strömkapacitet kan nog var väl så bra som kraftigare men strömsvagare slutsteg.
Tut och kör, när det handlar om rör.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/10 :  22:57:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, talspolarna drivs ju faktiskt av ström och genererar dessutom back-EMK så direkt man kommer upp i en ljudvolym då talspolen faktiskt börjar röra på sig märkbart så blir det ganska viktigt att förstärkaren faktiskt kan leverera ström och svälja det som talspolen skickar tillbaka. Inte direkt effektsvaga SE-förstärkares planhalva faktiskt, såna förstärkare trivs onekligen bäst med väldigt lätta membran som inte rör sig nämnvärt.

Ska man följa det resonemanget hela vägen så borde jag kanske sikta på nån bågsvetsinspirerad konstruktion av Hiraga eller Nelson Pass, nånting med långa rader av effekttransistorer som kan pytsa ut hundratals ampere. Jag har provat DIY-versioner av båda konstruktörernas kopplingar med gott resultat (Hiragas Le Monstre kan vara den bästa stärkare jag hört, trots att jag byggt mitt exemplar av skrot från ett slaktat PA-slutsteg...) men i slutändan är jag ändå mest sams med rör.

I verkligheten behöver jag knappast något svetsaggregat heller men efter helgens lyssnande känns det som att det, med mina högtalare, finns mycket att vinna på att ta ett kliv upp från små SE-steg till nånting med lite mer effekt och dämpningsfaktor.

Tanken på 6C4C PP bet sig fast lite så nu sitter jag och scannar av nätet efter passande utgångstrafos.
Första tanken var att få tag på ett par till ringkärnor av samma modell som sitter i PL36-förstärkaren men det var lönlöst, Ebay-annonsen är borta och det verkar ha varit överskottsmaterial av nån gammal specialmodell.

Lundahl har några små modeller till rimliga priser som skulle kunna funka, då får jag dock klara mig utan CFB om jag inte går upp till dubbla priset och köper specialmodellen av de onödigt stora LL1620.

Polska Toroidy har PP-trafos med CFB-lindningar till vettiga priser, onödigt stora för 6C4C men det kanske inte är nån direkt nackdel.
Just CFB är enligt min erfarenhet ett mycket bra sätt att få en förstärkare som "håller i" högtalaren ordentligt utan att behöva ta till global återkoppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/10 :  23:33:55  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En liten anmärkning:

Eftersom jag inte har nån riktig ordning på delningsfilter och slutsteg till mina subwoofers än så har helgens lyssning skett utan subbar och med fullrangesignal till sidohögtalarna.
Att högpassfiltrera lågnivåsignalen till förstärkarna så att de slipper arbeta så mycket i det besvärliga området runt högtalarnas avstämningsfrekvens skulle säkert kunna jämna ut skillnaderna mellan olika förstärkare till viss del.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/11 :  19:27:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Och vid P-P så blir det väl oxå 2 extra Rod Coleman regulatorer oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2585 Posts

Posted - 2023/04/11 :  19:53:23  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har kört länge m LL1620cfb å 6L6.
De lirar skit bra.

Pentoder behöver ju ha lite motkoppling å då e cfb en utmärkt lösning.
Man kan köra cfb på sekundären om den har mitt tap.
Då pratar ja pp koplingar å katod motstånd.

Ja har bara fuskat lite m trioder å cfb över sekundären.
Trioderna tyckte ja klara sej lika bra utan cfb.

Ja har även en LL1620/50mA cfb m tre tappar.
Å de va samma m den stärkaren.
Pentoder mår bra av cfb medans trioder e ja tveksam t å köra cfb.

De e mina erfarenheter m cfb.
Men prova.
Du kanske får andra resultat.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/11 :  21:00:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har kikat runt lite på alternativen nu och om jag nu gör slag i saken och går över till PP så lutar det åt LL1682 som utgångsjärn och LL1660S som drivtrafo/fasvändare.

LL1620CFB känns onödigt stora (jag har en teori om att små utgångstrafos generellt låter bättre förutom i djupbasen, vilken jag ändå ska skära bort med ett aktivt filter innan stärkaren) och dessutom duktigt dyra.
Och som du säger Blomman, hos trioder med låg förstärkningsfaktor gör CFB inte lika stor nytta som i pentod eller UL.

Dessutom blir det extra besvärligt med direktupphettade trioder om katoderna ska "flytta runt" med signalen eftersom man då måste ta hänsyn till isolationsspänningar och kapacitanser på ett annat vis.

LL1682 ligger på 5,5k/5R och känns som en bra kompromiss då impedansen hos mina högtalare ligger lite på den låga sidan i bas och midbas.
Har även kikat på LL2766 som ligger på 6k/8R men där känns det som att belastningslinjen kan bli lite brant nere i basen.

Vi får se vad det blir med detta, jag har en del pengar innestående för extrajobb som skulle räcka till inköp av utgångstrafos och interstagetrafos.
Problemet är att nätdelarna snabbt blir svindyra också men där skulle jag faktiskt kunna fuska ihop nåt dugligt av saker jag har hemma och sen byta upp mig till "finjärn" allt eftersom det trillar in mer extrainkomster.
Ska man göra allting rätt enligt expertisen så blir det en bra bit över 2000:- plus frakt från Tyskland bara gör glödtrafona till 4st 6S4S, drosslar och regulatorer icke inräknade

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/11 :  21:07:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ryssen: Ja, det stämmer. De var i alla fall i sammanhanget inte särskilt dyra.
I push-pull skulle man i teorin kunna klara sig med AC-glöd men jag tror inte riktigt på det i praktiken, även om man skulle få bort det hörbara brummet så kan det tydligen ändå finnas rester av det kvar som modulerar signalen och bidrar med konstigheter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/11 :  21:12:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tänk oxå på Toroidy till glöden då kan du ju få med fler spänningar i samma toroid och du hamnar nog en bra bit under 2000kr.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2585 Posts

Posted - 2023/04/11 :  21:23:49  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har några LL1660/18mA som ja inte har nån plan för.
Ja har även LL1527 ifall du skulle behöva.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/11 :  21:30:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ryssen: Enligt Di Lärde ska det vara en trafo per rör och det ska vara en EI-trafo med tvåkammarbobin för minsta möjliga genomsläpp av skräp från elnätet. Hur noga det är med den saken i praktiken törs jag inte svara på men resonemangen känns rimliga rent tekniskt.
Det här känns lite som nåt man kanske ska byta upp sig till med tiden, ska man ha allt på en gång blir det väldiga utgifter.

Blomman: Heter dina LL1660 "S" på slutet så är jag intresserad, annars har jag ett par själv. Tydligen är S-modellen nån uppgraderad variant som funkar bättre som fasdelare, den vanliga 1660 är lite si och så i diskanten när man använder den som splitter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2585 Posts

Posted - 2023/04/12 :  11:44:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kommer inte ihåg just nu.
Får kolla nästa gång ja e på båten.
De kanske blir i helgen annars nästa helg.

Ja hojtar till när ja vet mer.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/12 :  16:28:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ta en titt när det passar så kanske vi kan göra nån affär framöver, men jag passade på att beställa ett par LL1660S/10mA idag när jag beställde utgångstrafos. Tänkte prova med CV1135 (~6J5 med dubbla toppanslutningar) som drivrör och då passar 10mA luftgap bäst.

Det där med drivrör har jag funderat en hel del på, det kanske vore smart att borra hål för både oktal- och novalrör i chassit så att man kan växla mellan några olika modeller beroende på humör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/12 :  17:57:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad blev det för utgångs trafos då?
LL1623?
Detta måste väl nästan bli ett 2 chassie bygge?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/12 :  18:25:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det blev LL1682 till utgången, 5,5k/5R. Känns som en lagom impedansomsättning för mina högtalare och de är hyfsat kompakta och bra mycket billigare än Lundahls större trafos.
En snabb koll på diyaudio visade på att folk som testat dem varit väldigt nöjda med ljudet.

Två eller rentav tre chassin måste det nog bli. Tre hade varit mest hanterligt men det får jag inte riktigt plats med i bänken så antingen ett chassi för signaldel och ett för nätdelar alternativt två väldigt breda monoblock så att man kan hålla isär signaljärn och växelströmsjärn.

Det lutar dock åt att separera signal och nätdel i två olika chassin då det kommer gå åt ganska många nättrafos och filterdrosslar som jag gärna vill hålla på avstånd från interstagetrafona.
Helst hade jag nog faktiskt stoppat glödnätdelarna i ett eget chassi också men då blir det som sagt knas med möbleringen i racket.

Nätdelen till nåt sånt här blir en ganska invecklad historia och tung och dyr därefter. Inte så bara att hitta de trafos jag vill ha över disk heller visade det sig.
För att sprida ut kostnaderna över tid har jag en tanke om att använda en av mina Tektronixtrafos så länge, de har tillräckligt många lindningar för att jag ska kunna tjuvkoppla fram nästan alla spänningar jag behöver ur en och samma trafo.

Eftersom slutrörens katoder kommer vara i princip jordade (fixed bias och ingen CFB) så känns det som att det borde gå att fuska lite med de höga kraven på glödtrafona i alla fall tills vidare, sen får man se om det dyker upp bra glödtrafos till vettigare pris i framtiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/12 :  20:04:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja kanske är bra att hålla isär växel och likspänning,inte för att jag varit så noga med det,men det har då funkat iallafall.
Jag tänkte använda en IT trafo i ett bygge för nåt år sedan,men blev då avråd av en medlem på diyaudio,det var då det sämsta jag kunde göra.Nu mins jag inte skälet till det.Det finns 2 läger av det mesta har jag märkt,,

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/12 :  20:45:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, är man noga och har järnkoll på alla faktorer så ska det väl gå att bygga kompakt utan att det brummar men då ska verkligen allt göras rätt också.
Kärnor med luftgap sägs vara extra duktiga på att både stråla ut magnetiska fält och på att plocka upp sådana, så det känns som ett känsligt läge med interstagetrafos i närheten av ett flertal filterdrosslar som kommer jobba med ganska höga strömmar och rippelspänningar.

Interstagetrafos har jag samlat på mig några stycken av men det har hittills aldrig blivit av att jag använt dem annat än i experiment.
Ett par lite modernare ingångsrör i en LTP-koppling med CCS i "svansen" skulle säkert rent tekniskt vara en mycket bättre fasdelare men den här gången vill jag testa en trettiotalskoppling.

En konkret fördel är att förstärkaren ska klara klippning mycket snyggare än med RC-koppling mellan stegen.
Dessutom vill 6B4G vid fixed bias ha max 50kohm gallerläcka, det blir en tung last för drivsteget om man inte använder en kopplingstrafo.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/12 :  20:59:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur mycket effekt räknar du med att få ut med fixed bias?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/12 :  21:14:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har inte gjort några exakta kalkyler men nånstans i trakterna av 6-8W känns rimligt, förmodligen närmare 6 än 8 eftersom jag la primärimpedansen lite högt på utgångstrafon.

Jag är lite sugen på att ta reda på hur mycket mer det går att pressa ut om man driver gallren in på den positiva sidan. Mina triodkopplade 807:or svarade väldigt bra på det men jag misstänker att 6C4C inte ger en lika stor ökning av effekten.

Det skulle eventuellt låta sig göras om jag använder mina LL1671/50mA som kopplingstrafos och sen ett betydligt kraftigare drivrör.
Ett tredje 6C4C som driver vore för all del kul men där har vi passerat smärtgränsen för hur många glödnätdelar jag orkar bygga men det finns gott om indirekt upphettade rör som säkert skulle göra jobbet utmärkt.
OM det nu funkar att driva PP klass A2 från en fasdelartrafo det vill säga, är inte helt säker på den saken heller. Minns att jag gjort några snabba experiment med LL1660 och 6L6 en gång i tiden men 1660 har för hög impedans för A2-drift så det blev inte bra, 1671 är nog betydligt bättre där.

Såna här saker måste man nästan prova sig fram till på en breadboard, om det nu skulle visa sig att A2 funkar bra och ger kännbart mer effekt så vore det synd att missa tillfället kan jag tycka.
Med trafokoppling är det i alla fall ganska enkelt att testa, enligt min och andras erfarenhet funkar det bättre med source- eller katodföljare när man ska in på A2 men det är ett elände att bygga istället.

Edit: Surfade runt lite nu och såg att Ale Moglia faktiskt har pysslat med exakt samma rör och samma utgångstrafo, i alla fall på det teoretiska planet. Han får det till 8-8,5W med 300V 50mA per rör:
https://www.bartola.co.uk/valves/tag/6c4c/

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2023/04/12 21:44:31
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/13 :  04:57:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Breadboard var det tal om för några timmar sen. Sagt och gjort, jag blev ivrig och ägnade natten åt att göra en uppkoppling med två 6C4C, ett 6AV5GA (väldigt likt 6B4G i triodkoppling) som drivsteg och en LL1671/50mA som kopplingstrafo/fasdelare.
Ström tog jag från nätdelen till PL36-förstärkaren, 290V 55mA till varje slutrör och 240V 52 mA till drivröret.
Utgångstrafon var nån stor hemlindad variant som jag anslöt till 10 Ohms last för att få ungefär rätt impedans på anoderna.

Resultat av några snabba mätningar mitt i natten med vintage-mätinstrument: Med 22kohm i serie med varje galler för att förhindra gallerström fick jag ut ungefär 7,5W innan synbar klippning. Ganska bra gissar tidigare alltså. Utan motstånden blev det ganska intressant, rören gav faktiskt bortåt 13W ut även om vågformen började bli asymmetrisk vid högre effekter. Den biten kan jag tänka mig går att förbättra genom att ge drivröret en bättre arbetspunkt, skulle tro att det kan behöva lite mer anodspänning.

Klart intressant så här långt, en höjning av uteffekten på mer än 50% är bättre än vad jag hade väntat mig.
Ska dock göra fler mätningar och utreda en del fenomen som syntes uppe i diskanten, de kan bero på min hemgjorda utgångstrafo eller min ganska risiga tongenerator men det kan också mycket väl vara LL1671 som inte riktigt trivs som fasdelare.
När jag ändå har en uppkoppling i drift ska jag testa LL1660 kopplade för 2,25+2,25/1+1 drivna av ett balanserat par 12B4A också, instinkten säger mig att ett PP-drivsteg borde göra bättre ifrån sig med att driva ett PP-utgångssteg i klass A2.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/14 :  01:19:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En liten uppdatering: Nya mätningar visar att det är LL1671 som är orsaken till en del oroligheter vid 15-20kHz. Egentligen ett ganska akademiskt problem men det ska nog gå att få det bättre än så här, att både sköta fasdelingen och driva stora signaler in på gallren samtidigt som den agerar anodlast åt ett rör som drar 50mA likström är nog en ganska sträv uppgift för en enda trafo att hantera.

Fortsätter i morgon med att koppla in en LL1660 istället med balanserad drivning via två trioder och plus en "extern" fasdelare.
Mina LL1660 har visserligen luftgap för 10mA men så som jag tänker koppla dem ska induktansen hamna på över 160H, vilket borde räcka bra. En stepdown på 2,25:1 borde kunna ge en lugnare frekvensgång.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/14 :  09:29:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Förändras ljudet nåt när den gå över till A2 eller är det samma?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/14 :  16:14:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det kan jag inte svara på, än så länge har jag ingen lyssningsbar prototyp utan bara en testkoppling med drivsteg och utgångsrör för att kunna göra mätningar.
Rimligtvis ökar distortionen vid övergången till A2, i alla fall så länge man inte använder sourceföljare med obefintlig utimpedans som drivsteg. När gallerspänningen når 0V ändras impedansen från nästan oändlig till kanske 1kohm eller så, inte direkt nån optimal last för drivrör och interstagetrafo att jobba mot.
Trots detta ser det ut att fungera över förväntan med ett kraftigt 6AV5 som drivrör, det största problemet hittills var ojämnheter i frekvensgången hos interstagetrafon.

En viktig grej är också att biasspänningen till slutrören kommer från en spänningskälla med låg impedans, strömmen som gallren drar när de går över 0V måste komma nånstans ifrån och där funkar det inte med en pot på en massa kiloohm. Efter att ha läst på det lilla som finns att läsa i ämnet byggde jag en biaskrets med en N-kanals mosfet som ser till att impedansen mot jord är låg.

I nuläget håller jag mest på och experimenterar för att det är en intressant teknisk utmaning men jag tror också resultaten kan vara bra att ha med sig.
Även om skillnaden i max ljudtryck mellan 8W och 13W är försumbar så skadar det knappast att ha dessa extra watt tillgängliga så länge det kan göras utan att det går ut över ljudkvalitén vid låga effekter.

Jag vet av tidigare erfarenhet att 6B4G och andra trioder kan ge platt och livlöst ljud om man för klena drivrör.
Men ett drivsteg som klarar A2 så har man automatiskt fått ett som utan problem klarar att driva Millerkapacitansen och som dessutom återhämtar sig omedelbart efter klippning, vilket RC-kopplade steg inte gör. Det här här jag tror det finns reella fördelar att hämta, snarare än att bara se till några extra watt uteffekt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7560 Posts

Posted - 2023/04/15 :  00:25:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Snabb uppdatering: Senaste kopplingen är ECC81 LTP - 12B4A PP - LL1660 - 6C4C. Uteffekten är ungefär densamma som innan, 12-13W beroende på hur noga man läser av oscilloskopet. Frekvensgången är rakare än med LL1671 men vid högre frekvenser verkar trafon börja alstra ringningar vid övergången till A2 vilket ger en del osnygga vågformer.

Ringningar bör man kunna bota med Zobelfilter, vilket då många påstår dödar ljudet istället.

Utan att ha lyssnat på nån av versionerna är det svårt att säga vilken av dessa versioner som vore bäst att använda. Dock är det inte dags att fatta det beslutet än, ska testa LL1671 med PP-drivsteg också och se hur de beter sig då. Visserligen har mina exemplar stora luftgap men man bör kunna få en bra hint om hur de beter sig i diskanten ändå.

Uppdatering igen: Läste att interstagetrafos ringer mindre om de drivs av rör med högt inre motstånd så jag bytte ut 12B4A mot CV1135 (två såna motsvarar ungefär ett 6SN7). Resultatet blev mer synlig distortion i klass A2 medan ringningarna fanns kvar, ett steg i fel riktning alltså.
Hittills är nog faktiskt den första varianten med 6AV5 som drivrör och LL1671 SE-PP 2:1+1 bäst, där var avvikelserna begränsade till ett mycket smalare frekvensområde uppe i toppdiskanten.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2023/04/15 04:07:50
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8285 Posts

Posted - 2023/04/15 :  12:59:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Intressant med dina nattliga rapporter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 80  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000