HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 82

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/15 :  14:36:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack, tack! Slutsatsen hittills är ungefär att 6C4C svarar bra på att drivas i A2 men att transformatorkoppling kanske inte är det bästa sättet att göra det på.
Lite svårt att säga utan att ha lyssnat också, den allmänna uppfattningen om interstagetrafos verkar vara att de låter bra men mäter mer eller mindre dåligt...

LL1660 kan jag nog släppa så länge vad det gäller klass A2 men jag har ett par tjuvkopplingar kvar att testa som möjligtvis kan klämma fram bättre prestanda ur LL1671.

Kollade lite försiktigt på bifilärt lindade interstagetrafos från Mercury Magnetics, där får man tydligen en helt annan kontroll på HF-återgivningen men då var prislappen därefter också plus att jag nog tyckte dc-resistansen var i högsta laget för att driva gallerström.

Skulle jag gå bet på att få till A2-drift via transformator så går det alltid att driva slutrören med direktkopplade följare istället. Inte lika elegant och det blir en del saker att ta hänsyn till vid uppstarten men resultatet blir nog mer förutsägbart.
Katodföljare med en mittappad drossel som last funkar utmärkt att driva mina 807:or med och det funkade åt Altec med 811A på fyrtiotalet.

Ett annat alternativ är förstås att nöja sig med runt 8W och slippa en massa krångel men att ändå dimensionera biaskretsen som om den vore avsedd för klass A2, då har man i alla fall kvar fördelen att kretsen återhämtar sig omedelbart efter klippning.

Än så länge håller jag bara på och testar mig fram med de grejor jag har hemma, ingen idé att fatta några beslut innan jag fått hem rätt trafos.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/15 :  22:56:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Senaste testet var att koppla om den första versionen till en s.k. "iron concertina", tyvärr utan några märkbara förbättringar.
Om jag inte får nån snilleblixt som löser problemet så får jag nog inse att jag kommit till vägs ände här vad det gäller transformatorkopplad A2-drift. (Med reservation för att det handlar om att man blivit lurad av nåt envist mätfel eller liknande, inte troligt men sånt har hänt förr).

Medan jag ändå har grejorna framme på bänken ska jag passa på att koppla upp den krets jag tänkte från början: CV1135 - LL1660 - 2*6S4S - OPT. Även om jag inte kommer få riktigt rättvisande resultat med fel OPT och fel version av interstagetrafon så kan det ändå vara kul att se lite hur grejorna beter sig.

Edit: Iron Concertina-fasdelaren:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2023/04/15 22:57:26
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/16 :  11:13:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu har jag klurat lite och möjligtvis faktiskt kommit på nåt smart:
Trafokoppling och A2-drift funkar inget vidare, den saken bekräftades ganska lätt ac att läsa runt lite om andras försök att göra samma sak. Att det dög för åttio år sen beror förmodligen på att de varken hade mätinstrument eller diskanter som kunde påvisa bristerna i arrangemanget...

Då återstår att driva gallren med ena eller andra sortens följare. Mosfetar gör jobbet bäst men har två lite otäcka egenskaper: De har inte samma långsamma uppstartsförlopp som rör vilket kan leda till att de hamnar i alla möjliga lägen medan spänningarna faller på plats när rören värms upp.
Skulle de sen råka gå sönder så resulterar det ofta i att de kortsluts och då träffar skiten fläkten på riktigt om man har en högspänningsmatning på ena sidan kortslutningen och ett dyrt rör på den andra.
Katodföljare känns lite lugnare faktiskt...

När man startar upp en konstruktion med direktupphettade rör ska det tydligen vara mycket gynnsamt för livslängden att 1: mjukstarta glödtrådarna (den biten sköter Coleman-regulatorerna) och 2: Förse dem med extra hög (extra mycket negativ) gallerförspänning så att de inte kan dra någon anodström förrän katoden är helt varm.

Kretsen på bilden här nedanför bör kunna fixa den biten, om jag inte missat nåt. Till vänster en spänningsdelare med så många trimpotar som man har slutrör. Varje trimpot sätter styrspänningen till en Mosfetföljare vars utgång funkar som en lågimpedant punkt där ena änden av interstagetrafons sekundärlindning ansluts.
(Så här långt är det exakt samma krets som jag använt i mina trafoexperiment de senaste dagarna.

Den andra änden av trafolindningen går till gallret på katodföljaren via ett stoppermotstånd och en skyddsdiod. Den sistnämnda har en bärande funktion för hela kretsen: Under uppstart är tanken att det ska flyta en ström genom mosfeten och vidare genom sekundärlindningen och skyddsdioden ner till minusmatningen via motståndet på 15k.
I det här skedet bör spänningen ut till slutröret ligga på kanske -80V eller så, lite beroende på trafolindningens resistans och liknande.

När katodföljaren sen blir varm kommer den börja trycka ström genom 15k-motståndet så att utgångsspänningen stiger varpå skyddsdioden slutar leda och trafolindningen frikopplas från minusmatningen.
Med lite tur kan det faktiskt fungera också...
Skulle det bli glapp i rörhållaren till katodföljaren så hamnar kretsen i samma läge som under uppstart, när röret är kallt.

Det kan tyckas lite konstigt att blanda in mosfetar efter det jag skrev längre upp men det känns ganska safe här då den bara agerar "stillastående" buffer, det finns ingen anslutning mellan dess gate och någon punkt på högspänningssidan med stora signalsving och liknande.
Iofs skulle man kunna använda mosfeten som ingång för Schadeåterkoppling, men då är man "där igen"...


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2595 Posts

Posted - 2023/04/16 :  21:17:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Direkuphettade trioder mår bra av å sänka glödspänningen åxå.
Starved filament.

Ja kolla mina 1660 å dom e standard å inte s versionen.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/16 :  22:45:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Starved filaments ja, det har jag läst en del om. Undrar om det gäller alla sorters direktupphettade katoder, de görs ju av olika material och har säkert olika egenskaper. 6C4C är lite tråkiga på det viset att det inte syns att de är igång, man får kika ner i dem i rätt vinkel för att kunna skymta några svagt glödande trådar där nere.
Inte som 808 där man kan läsa i skenet från glödtrådarna och anodplåtarna glöder i drift

Lägger på minnet att du har ett par LL1660/18mA, kan komma till pass nån gång men troligtvis inte i det här bygget.

På inrådan av Tubelab-George ska jag göra ett försök till med LL1671 och motstånd som belastning på sekundärlindningarna. Har redan provat det en gång utan framgång men det kan vara värt ett försök till.
Idén med ett enda kraftigt drivrör och en trafo är tilltalande även om det knappast ger bäst mätresultat. Å andra sidan, om det är mätresultaten som räknas så kan jag gå och börja böka i transistorlådan direkt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2595 Posts

Posted - 2023/04/17 :  18:44:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kör 3S21 från Standard i Ulvsunda pp m LL1679.
Dom rören e åxå tråkiga å titta på, men dom lirar fint.

Starved filament borde ju gälla alla direkt uphettade rör triod å pentod.
Den stora frågan e hur mycket man ska sänka glödspänningen för respektive rör.
Ja kan tänka mej att man måste mäta dist å uteffekt för å se vilken spänning som blir bäst.

Mitt VT-25 steg som e pp kopplat brummade på 7,5V glöd å blev nästan fritt från brum m 6,3V glöd.
Ljudmässigt bortsett från brummet var det nästan ingen skillnad.
Ljudbilden kändes något lugnare om man kan sejja så.
Ja har gjort samma experiment m VT-25 se åxå m samma resultat.

VT_25 e svåra å få helt brum fria dock.
Så för att döda de sista brummet så iducerade ja lite motfasad 50Hz på VT-25 galler å vips va brummet borta å då hade ja Imperial horn m +100dB i verkningsgrad.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8320 Posts

Posted - 2023/04/17 :  18:49:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Så för att döda de sista brummet så iducerade ja lite motfasad 50Hz

Var fick du den ifrån då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/17 :  18:57:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Här finns det lite att läsa om hur man får tyst på direktupphettade rör med AC-glöd:
https://www.dmitrynizh.com/dht-filament-hum-cancel.htm

Och här lite mer:
http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/sbench/humbal.html

Ska nog lusläsa de där länkarna jag också, det börjar bli dags att peta ihop en lyssningsbar prototyp med 6S4S och jag har inte ens beställt några fler Coleman-regulatorer än så jag får nog klara mig med AC ett tag i början.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2595 Posts

Posted - 2023/04/17 :  20:45:49  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Här e kretsen i grund å botten som ja gjorde en variant på t pp kopling åxå.

http://diyaudioprojects.com/mirror/members.aol.com/sbench/humbal.html

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/19 :  00:40:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter att ha suttit och dragit mig i skägget framför oscilloskopet i en vecka börjar jag kunna se konturen av nånting som möjligtvis kan vara värt att bygga.
Till slut fick jag visserligen till en trafokoppling som drev slutrören hyfsat men problemet med ringningar fanns ändå kvar i mindre skala så jag släpper den idén och går över till direktkoppling istället.

Efter moget övervägande har jag kommit fram till att ett halvt 6N6P per slutrör borde bli bra som katodföljar-drivsteg. Det funkade bra i en koppling med 6L6 som jag byggde för nåt år sen och jag tror inte 6S4S är tjurigare att driva än 6L6.

12B4A var på tal ett tag men det har lite för låg branthet för att bli bra som katodföljare, 6E5P var också ett alternativ men det har istället så hög branthet att det gärna självsvänger vid frekvenser som mitt oscilloskop inte kan fånga upp.

Jag övervägde till och med mosfetar ett tag men jag vill inte släppa fördelen med att få ett drivsteg med inbyggd uppstartsfördröjning som håller slutrören strypta tills deras glödtrådar är ordentligt varma.
6N6P känns som ett lagom mellanting med en branthet på ungefär 11mA/V, betydligt högre än rören de använde som A2-drivare förr i världen men inte så högt att röret börjar självsvänga så fort man öppnar kartongen.

Kopplingen tänker jag mig kan bli nåt i den här stilen:



Spänningsförstärkning och fasdelning sköts av CV1135 och LL1660. Jag har provat den här kopplingen på breadboarden (utan katodföljarsteget, vilket inte bidrar med nån gain) lite hastigt och den totala förstärkningen hamnade på strax över 6dB, alltså lite över 2x. Med rätt utgångstrafo hamnar kommer jag hamna ännu lägre...

Det där är ett första utkast till schema, jag är t.ex. inte 100% säker på att den slutgiltiga versionen ska ha drivsteg anpassade för klass A2 och jag vet inte än om LL1660S duger som fasdelare.
För att slippa bygga chassit mer än en gång så har jag börjat så smått med byggandet av en "semipermanent" prototyp, en breadboard som är tänkt att bli lite stadigare än mina vanliga skatbon men lätt att modifiera så att jag kan prova mig fram till en koppling och röruppsättning som jag trivs med.

Plåten med fyra oktalsocklar ska hålla 4 st 6AU4GTA som likriktare till högspänningen. Skulle möjligtvis klara mig med bara två men varför inte överdimensionera lite när man ändå har en hel låda av dem. De mindre plåtarna är avsedda för CV1135 och drivrör, satte två novalhållare i varje ifall jag vill prova nåt drivrör som inte är en dubbeltriod:







"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2023/04/19 00:41:28
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/19 :  02:31:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gräsligt suddig bild, men lite ljusshow blir det i alla fall med fyra likriktare. 6,3V 7,2A levererat från en gammal trafo som klarade uppgiften utan att vibrera, en bra start:




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/04/22 :  01:49:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
De senaste dagarna har fritiden mest gått åt till att jobba extra för att finansiera inköp av ordentliga nättrafos och filterdrosslar. Lite pyssel har väl hunnits med, bland annat spänningsdelare för biasen:



Och en modul med fyra likriktare och CLC-filter till slutrörens glödtrådar. Är inte riktigt sams med DC-resistansen i de där drosslarna så det blir att köpa nya sen men de får duga till breadboarden:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/03 :  18:32:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har inte hänt mycket här på sistone, har mest ägnat mig åt att jobba extra för att finansiera en ganska kompromissfri nätdel till ryssrören (åtta nättrafos och tretton drosslar om jag inte missat nåt) och att klyva ved.
Fick besked från Postnord att Lundahljärnen beräknas dyka upp på fredag, förhoppningsvis kan det ge en motivationsknuff att bli klar med prototypen så att jag kan få lyssna lite på rören.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8320 Posts

Posted - 2023/05/06 :  16:52:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har spånat lite över kabeln som ska vara mellam chassina.
Jag behöver en med 8 kablar.hittade en ölflex på ebay.
https://www.ebay.com/itm/324659538479?hash=item4b97376a2f:g:v58AAOSw1ghgueRz&amdata=enc%3AAQAIAAAA4ArsX0XTlDCOvHKnMHL8ydgI96xXOfe3ukDhwHRQ3tAsjgvzKNrvIwDFbQnfgbI0nscsGqnXJTg5S9RGV6pioc%2BNU0%2FbLLY6P9LAh%2BfjGvD2AVImlpbXcnZ4fce4Y4dWIFtSWR905vqww5y%2BqhAvA04xbkjoAOGUTU0ogxFVaBXfzFEHc2Qkws%2F%2BZi9930B6m04BDQGXx7ewLRT5ZcPOQw3ksFleMWV2ZlgIIijVxfAk5BR0d4hlDAM8W4%2FLUKvYY3pQllhXJOm%2B3C1Pya0OORGFmdF5T96NimuDIcEYhVJ5%7Ctkp%3ABk9SR8KOwpf-YQ
Men räcker det med 1mm2 eller ska jag ta 1,5mm2,hur har du tänkt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/06 :  17:01:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hur höga strömmar pratar vi om? Glödtrådar som drar mycket ström ställer gärna till med spänningsfall så fort det blir lite längd på kablarna har jag märkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8320 Posts

Posted - 2023/05/06 :  17:08:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är väl 811A som drar mest,4 amp.Längden blir väl ca 4 decimeter.
Kanske bäst att köra med 1,5 mm2.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/06 :  17:12:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
1,5mm2 borde räcka, men du får kanske ta höjd för att det kan försvinna några tiondels volt i kabeln.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8320 Posts

Posted - 2023/05/06 :  17:13:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok

Edit:Ska bara tillägga att Conrad hade samma kabel till mycket billigare frakt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2023/05/06 19:43:42
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/06 :  20:54:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bra att veta. Kommer behöva en kabel med kanske 16 ledare i mellan nätdel och förstärkare till mitt bygge. Senaste gångerna har jag använt lösa kablar i en kabelstrumpa från Biltema, funkar men ser ganska trist ut.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8320 Posts

Posted - 2023/05/06 :  21:16:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Och dessa kontakter verkar ha hög kvalitet.
Jag har en med 3 poler och en med 9 poler.
https://www.aliexpress.com/item/4000465447454.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.130.4a2a1802CKuVTu

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/06 :  23:16:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser stabila ut, lite färggranna för min smak kanske. Har ett antal gamla cirkulära kontaktdon som jag plockat åt mig från maskinen som gått till skrotning. Aningen skabbiga men duger efter rengöring, svindyra att köpa nya.

I senaste bygget med PL36 använder jag en åttapolig som jag råkar ha en till chassikontakt åt, vilket öppnar upp för att kunna använda samma nätdel till en till förstärkare.
Har varit inne på PL36 PSE tidigare men nätdelen är lite för klen för det, senaste idén där är PL504 SE pentodkoppling med EF80 ingångssteg och Schade-återkoppling. Kanske nåt jag skulle kunna roa mig med i väntan på nätdelskomponenter till rysstrioderna...som jag för övrigt inte ens beställt än.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8320 Posts

Posted - 2023/05/06 :  23:53:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
lite färggranna för min smak kanske.

Aha du vill ha tidsenlig look.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/07 :  00:05:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om jag får välja. Om jag hade behövt betala nypris för kontakterna så skulle jag nog kunna tänka mig att prioritera ner utseendet en bit. Köpte en tiopolig hane + hona från Elfa för många år sen och det gick på 600:- eller nåt då, säkerligen mycket dyrare nu.

Tror jag har ett åttapoligt kontaktpar med kraftiga stift och sen ett par på 17 poler och ett på 28 eller nåt i den stilen, tänkte öronmärka dem till framtida byggen med hyfsat hög ambitionsnivå.
Kontakterna från Aliexpress ska jag lägga på minnet, bra att kunna flytta nätdelen till en egen låda även på byggen som inte riktigt "förtjänar" svindyra militärspecade kontaktdon.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7608 Posts

Posted - 2023/05/07 :  23:32:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm, har lyckats ta död på båda mina 807-monoblock genom en slarvig manöver med huvudströmbrytaren till stereon igår kväll. Tydligen gillar de inte att stängas av och sen slås på igen innan rören hunnit kallna, gissar att det är en konsekvens av direktkopplade drivsteg.
Säkringarna till högspänningen har brunnit av, förhoppningsvis är det inget mer som är trasigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2595 Posts

Posted - 2023/05/08 :  11:35:34  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Oj då!
De va inte bra

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 82  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000