HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 Forummjukvara och buggar
 Dags för ny forummjukvara...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:36:42  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hej,

Även om jag uppskattar att detta forum inte är så trendkänsligt och använder sig av en väldigt gammal forummjukvara så händer det ändå saker på forumfronten. Väldigt många funktioner som fattas som finns i andra forum. Hur kommer det sig att man så envist håller fast vid denna gamla mjukvara?

Det jag allra mest saknar är funktionen att kunna prenumenrera på en tråd, d.v.s. få ett automatgenererat mail vid nya postningar i en viss tråd...

Edit: Det är ju bara att läsa någon av trådarna i denna forumdel för att inse att det finns en hel del övrigt att önska i form av funktionalitet och smidighet

Edited by - svanbo on 2009/03/10 16:38:54

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:57:15  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Ja, gämför man Hififorum med t ex zatzy.com eller flashback.info (dom andra 2 forumen jag sitter på...) så känns det lite gammalt, det kan jag hålla med om.

Den enda funktionen jag däremot saknar är multiquote, så allt för mycket ska man väl inte klaga :)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:57:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
1. Vi vet att forummjukvaran är gammal och att den är det beror inte på att vi inte vill byta. Problemet är att det är väldigt mycket jobb med att utvärdera, konfigurera och konvertera till en ny mjukvara. Det är inte bara att "slänga in" valfri mjukvara och tro att det fungerar. Prioritet ligger alltså inte på att byta mjukvara och nu har vi dessutom bildservern som är betydligt viktigare att få upp en permanent lösning på. Vi började dock titta på det här med mjukvaran för mer än ett år sedan men av personliga skäl blev det avbrott i den processen och den har i dagsläget inte återupptagits ännu.

2. Prenumerationer av trådar stöds i mjukvaran, men Pac har inte velat ha det påslaget för att slippa hantera mängder med returmail och liknande bl a pga icke-fungerande mailadresser. Jag är inte heller säker på om den lokala mailfunktionen kan hantera den mängden mail som skulle genereras, men det är inte en fråga jag kan svara på. Diskussionen har förts tidigare och kan säkert hittas med lite sökning. Det går säkert att få till en fungerande lösning för det också, men som allt annat så är det någon som ska göra det också.

3. Multiquote? Om du menar citat (fast från flera poster) så är de, vilket diskuterats femtioelva gånger, avslagna helt därför att många inte kan hantera dem utan citerar enorma mängder text vilket gör forumet oläsligt. För att det ska fungera väl behövs en funktion som förhindrar detta och då återkommer vi till samma sak som ovan.

4. En sak som är bra med den här mjukvaran är "Active topics" som är vida överlägset alla andra forummjukvarors funktioner för att visa nya poster/trådar. De brukar nyttja sökfunktionen och visa trådarna huller om buller vilket jag personligen tycker är helt värdelöst. Jag förstår faktiskt inte varför ingen annan implementerat samma funktionalitet i någon annan mjukvara.

Edit: Ändrade titeln på tråden till något mindre tvetydigt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/03/10 :  19:40:44  Show Profile Send grushog a Private Message  Reply
Angående #4 så instämmer jag fullständigt.
Uppskattar verkligen hur "Active topics" hanteras här.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  20:03:14  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
ztenlund: Tack för ditt utförliga och informativa svar det verkar alltså som att forumet gjorts äldre än vad det behöver vara, alltså att bra funktionalitet stängts av... ni har säkert bra skäl till det så det ifrågasätter jag inte. Men på sikt tror jag man måste söka ny lösning. Men jag förstår att ni har andra prioriteringar
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/03/10 :  20:07:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Kom att tänka på en sak:
Prenumerationerna är inte helt avslagna utan är tillgängliga under Bildreportage där mängden nya trådar är hanterlig, fast det kanske du missat?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/10 :  20:10:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tycker att hififorum funkar bra jämfört med vissa andra forum.

Det jag saknar är att när folk gör en quote så skulle jag vilja se från vilken post quoten kommer ifrån..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2009/03/10 20:11:48
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/10 :  20:24:52  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Prenumerationerna är inte helt avslagna utan är tillgängliga under Bildreportage där mängden nya trådar är hanterlig, fast det kanske du missat?
Så även Medlemmarnas System
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/03/10 :  20:33:25  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Jag vill vända på det och säger att jag uppskattar enkelheten och lättlästheten på hififorum kontra många andra forum som är mycket flashigare. Bara "Active topics" är värd att spara Snitz för!

Tunnelquote och liknande inbjuder till alltför kreativ citering och kommer troligen kräva mer moderering för att behålla forumet läsbart, jag är med på ett forum som modereras stenhårt för läsbarhet och det blir väldigt läsbart och överskådligt och diskutionerna blir kanske lite mer genomtänkta när moderatorerna är mer synliga men visst är det bättre att slippa?

If it ain't broken....



Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/10 :  20:43:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Active Topics ÄGER för att använda tonårsuttryck
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/10 :  23:15:51  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Det där med active topics hade jag faktiskt missat verkar ju smidigt! Och jag hänger bara i "hifi-diskussion" så jag hade också missat att man kunde prenumerera i andra delar av forumet. Jaja jag får väl sluta gnälla då Men OM ni tittar på ny mjukvara - släng en kik på vBulletin - riktigt bra!!
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/11 :  00:08:43  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Har inget direkt emot en enklare struktur! Men kanske lite nya färger skulle kunna sätta lite mer karaktär på forumet! Har personligen lite svårt för den gulaktiga bakgrunden.

Active Topics är trevligt men har inte riktigt blivit klok på den =)...

Skulle dock gärna ha ett tydligare system för att se om man redan har läst en topic eller ej.

Men ett trevlig forum är det allt!
//Andreas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:10:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tycker mycket om denna enkelhet som detta forum har. de funktioner som finns är tydliga och lättanvända, de som inte finns har jag aldrig saknat. Att ändra forummjukvara tycker jag är helt onödigt.

quote:
Active Topics ÄGER för att använda tonårsuttryck


Måste hålla med där!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:40:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det enda jag hänger upp mig på ibland är att det blir lite mycket scrollande om man ska ner till dom undre forumsdelarna. Direktlänkar till dom 7 olika hade suttit fint :-)
Annars är det bra i mina ögon.

Hur många nyttjar Quick Reply föresten ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/03/11 :  08:38:46  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Jag tycker Mickeman har helt ratt, "If it ain't broken don't fix it".
Att byta mjukvara helt utan att vara tvingade pga yttre omstandigheter verkar onodigt. Bara tanken pa att migrera (om nodvandigt) fran MSSQL-server till MYSQL eller annan RDBMS far gashuden att komma fram.

Inte en enda rad kod har andrats eller lagts till de senaste 18 manaderna, kanske det ar dags att gora lite smafixar/forandringar.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/03/11 :  15:57:40  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Active topics är riktigt bra men jag saknar de utlovade avatarerna...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/03/11 :  16:22:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När man tittar under members så finns det väldigt lite om oss.
Presentation av oss själva har väl de flesta av oss skrivit i den långa presentationstråden men där går det ju inte att hitta något. Det hade varit trevligt om vi hade kunnat skriva in motsvarande under members.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/03/11 :  17:59:31  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Avatarer fanns en kort period innan jag fick påpekat (och bevisat) för mig att de innebar en säkerhetsrisk.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/11 :  18:46:09  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Stopp och belägg, kom inte med några nya grejor nu
Jag har ju precis lärt mig att hantera detta forum


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/11 :  19:14:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ja tänk på att hififolket är 56+
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/03/11 :  19:36:49  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Börja inte kladda med något som funkar


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/11 :  20:05:44  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
quote:
Ja tänk på att hififolket är 56+


quote:
Stopp och belägg, kom inte med några nya grejor nu
Jag har ju precis lärt mig att hantera detta forum


haha =), det tar sin lilla stund..

Men man behöver ju inte ändra funktionerna bara göra en grafiskuppgradering.

//Andreas
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/03/11 :  21:22:25  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Främsta anledningen för att uppgradera över 2 år gammal programvara skulle främst vara ur säkerhetssynpunkt. Nu verkar det som att Snitz inte utvecklas längre och då avslutat så det skulle vara att konvertera till ny plattform. I om med att saker uppgraderas och man täpper till säkerhetsbrister gör man det också öppet va man har täppt till. Det är enklaste sättet för att se brister och ingångar på en så öppen platsform som detta.

Jag kör själv Invision för component och det uppgraderas regelbundet allt eftersom nya brister upptäcks etc. Så även för servern av samma anledning. Desto mer funktioner man har desto mer öppnar man för ev intrång.

Det finns nog ingen forum plattform idag som inte har de funktioner som Snitz har här heller. Man brhöver heller inte använda allt som finns på nyare plattformar. Det är dock enklare att stänga av saker som finns än att försöka bygga ut det man saknar.

Avatarer med bilder går att lösa på olika sätt. Bara att man skippar att låta andra länka in bilder, begränsa till en typ och att göra en koll av att bilden faktiskt är en bild löser mycket.

En konvertering är inte alltid så svårt som det låter. Väljer man Invision så ställer ävendom upp med verktyg och support för att göra just detta. Enklast är också att ta en kopia av den befintliga databasen och testa att sätta upp forumet och se vad som funkar eller vad som inte funkar.

Vanligaste plattformarna nu för forum:
http://www.vbulletin.com
http://invisionboard.com

Brukar gå att hitta tester och jämnförelser mellan dom också på nätet.

Som det nu redan börjat med är ju att sätta upp servern för bildbanken vilket kan vara en bra start. Och allt kostar tid och/eller pengar. Så kanske bra att börja skramla lite och se till att Pac & Co får in lite fina hårddiskar i servern?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/03/11 :  21:30:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Vi vet mycket väl vilka de vanligaste plattformarna för forum är. Du lät avsiktligt eller oavsiktligt bli att nämna phpBB som garanterat ingår i begreppet vanligast.

quote:
Det finns nog ingen forum plattform idag som inte har de funktioner som Snitz har här heller.

Nu vill jag påstå att du har fel för jag har inte hittat någon annan mjukvara som har en vettig Active topics-funktion. I övrigt har du rätt om man håller sig till någorlunda välkända och vanliga mjukvaror.

Edit: Ordbyte

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/03/11 :  22:02:41  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Tycker som många andra att det är meningslöst att byta forummjukvara bara därför att. Jag administrerar ett phpBB-forum och tycker det är helt OK men gillar verkligen känslan i Snitz. Att man slipper jobbiga avatarer är bara skönt.

Däremot är säkerhetsargumentet giltigt. Det finns några kända sårbarheter med den version som verkar köras på hf, varav åtminstone en skulle kunna användas till riktigt otrevliga saker. Dessa kända sårbarheter är dock fixade i senaste versionerna av forummjukvaran, så en bra grej vore att uppgradera till den iaf.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/11 :  23:27:59  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hifi-folket är nog ganska konservativt och som många säger här, om något funkar, varför byta? För mig är det enkelt eftersom jag är uppväxt och mycket van vid datorer och använder andra nyare fora dagligen, men jag förstår att äldre kan ha svårare att anpassa sig till nya format (no offence ). Som jag skrev i första inlägget, det finns rätt många funktioner som saknas (eller är avsiktligt avstängda, tydligen). Både Invisionboard och Vbulletin känns bra mycket nyare och fräschare och har snyggare och bättre funktioner, men visst, det brinner ingenstans och detta funkar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000