Author |
Topic  |
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 18:49:56
|
Hojt Alla Vinylfantaster..
Har en Systemdek IIX och den har idag en Ortofon OM10 som pickis. Funderar på att byta ut denna och undrar då vad som kan vara lämpligt för denna spelare som har en Rega RB300 arm på sig. Budgeten är lagd på ca: 2000:-
Ge några förslag på en bra puppa för denna som jag kan leva med i all framtid.
..................... |
...........MVH:// Harry S, Medåker
"What goes up must come down". |
|
classe
Member

1625 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 19:58:54
|
två snabba i pris klassen ortofon 2m blå alternativ goldring 2300 mina två korn på äkern |
18 ska de va.
|
 |
|
Stefaeri2001
Member

563 Posts |
Posted - 2009/04/12 : 20:23:24
|
Köp en OM40-nål och byt ut nålen bara. Shibata-slipning och överlag en utmärkt pickup. Kan knappast få nåt lika bra för 2000:-
mvh
S |
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 14:02:43
|
Har funderat på OM40 nålen men verkar som att Ortofon slutat tillverka OM-seriens puppor och nålar.
Visst spelar OM10:an med bra ljud men saknar lite diskant i vissa lägen (tycker jag själv).
Om Vi ökar budgeten till 3000:- då, vad får Vi fram då tro..?
|
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 16:12:33
|
Kolla med Svalander, han har nog OM40-nålar, köpte en där i från i höstas, mycket nöjd. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 18:44:17
|
Har även kollat på 2M Blue resp, Bronze och har kastat lite blickar på Grado Prestige Gold. Sumiko Blue Pearl Special (tror den hette så) har även fått lystna blickar åt sitt håll. Shure M97xE har också passerat revy framför mina ögon.
Många godingar finns det men några av dom kostar ett par slantar också...=))
|
 |
|
lindome
Member

1055 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 19:45:19
|
Denon DL-103 fungerar fantastiskt bra på en 300 arm. Kostar runt 1500 kr ny. MC-pickup som du säkert vet.
Brukar vara ett standard tips i denna prisklass |
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 20:04:58
|
Denon känner jag till bra, har bl.a. ett kassetdäck av deras linje ifrån tidigt 90-tal. Har även kastat blickar åt denna puppa som Du nämner, DL 103, och även på deras DL 304.
Har sett att det finns massor av alternativ som är klart gångbara, frågan är bara vilken av alla möjligheter som ger bästa ljudet.
Bör kanske nämnas att RIAA steget är en Cambridge 640P och förstärkaren som driver vidare är en Music Angel XDSE KT88 dvs. rör. Högtalarna är Audiovector K3 Signature som kompletteras med bravur av ett par baslådor av hemma snitt med Bremen Basar. |
 |
|
Quadophile
Member

199 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 23:31:48
|
quote: frågan är bara vilken av alla möjligheter som ger bästa ljudet.
Som vanligt finns det förstås inget entydigt svar på den frågan. Snarare handlar det väl om vilka egenskaper man prioriterar. Vad tycker du är viktigt för bra ljud?
Jag håller själv på med en liten undersökning och betar av några pickuper jag tycker verkar intressanta omkring din prisklass. Har än så länge hunnit med Nagaoka MP-11 och har just börjat med Shure M97xE. Har planer på att testa DL-103 också och kanske nån Ortofon. Goldrings 2000-serie är jag också nyfiken på. Jag har en gammal Goldring 1022 som ska få agera referens.
Min finspelare är en Linn LP-12 med Klyde. Klyde har en egenskap som jag värdesätter mycket högt - klangen. Den kan få i synnerhet akustiska instrument och sångröster att låta helt rätt och precis så vackert som de kan göra i verkligheten. Men den är inte särskilt bra på att spåra och därför jagar jag ett alternativ som kan komplettera på svåra skivor - och då ligger det ju nära till hands att det blir en MM-puppa.
Jag har hört rätt mycket på olika pickuper hos olika handlare under årens lopp, men har insett att det inte ger särskilt mycket. Jag måste höra själv hemma i min anläggning för att kunna jämföra. Och jag vill ha mer än en - för att skivor är olika.
Vet inte om detta gör dig klokare. Förmodligen inte mig heller. 
Men jag tycker det är väldigt intressant att läsa vad andra tycker och rekommenderar här. Särskilt om jag också får reda på varför man gillar en viss produkt. Så jag försöker så gott jag kan att dela med mig av min erfarenheter också. Har skrivit lite om Nagaoka och återkommer om Shure när jag fått köra den lite till. |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 23:47:43
|
Jag vill som Lindome rekommendera Denon DL-103 till Rega-armen. Som sagt lite av ett standardsvar men jag tycker den är fantastiskt prisvärd. Kruxet är ju att det är en MC-pickup förstås.
En riktigt bra högnivåMC är Dynavector DV-10x4. Kommer inte ihåg vad den kostar bara.
|
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Stefaeri2001
Member

563 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 00:12:19
|
Går du upp till 3000-kronorsklassen skulle jag satsa på en instegsmc. Ortofon samba är lite mjukare än de flesta MC och passar bra till din arm (tror jag) - den kostar ca 2800:-
Dynavectorn (10) är tyvärr lite dyrare än så. Men Ortofons 2M bronze kostar 3000 och har fått fina omdömen - om du ändå vill stanna vid en MM.
Om du gillar ett livligt ljud finns detta fina köp som många sitter nöjda med:
http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=ATC01&Category_Code=XMAS
Blir lite drygt 3000 för denna MC och den har kostat mycket mer.
Och döm inte OM40 utifrån hur OM10 låter. Det är absolut det billigaste sättet att få högklassig återgivning. Många har stannat där och varit klara.
Sedan, även denna MC kostar mindre än 3000:
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=556&menu=2
Alla dessa tror jag mer på än Denon som för en del är himmelriket, för andra obegripligt dålig (dvs det är en stor chansning att köpa denna ohört)
OK, lycka till med vilket val du än träffar!
Vad jag skulle gjort? Köpt en gammal Shure M75 för 200 pix och satt på en utbytesnål för en femhundring. Det är min favorit genom alla tider om man tar priset i beaktande! :-) Spelar på flera stycken sådana och det är fantastisk njutning hela vägen...
mvh
Stefaeri |
Edited by - Stefaeri2001 on 2009/04/14 00:13:25 |
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 06:36:46
|
Nu blev det några nyheter för mig, eller i alla fall AT-OC9 MLII. Den har jag inte reflekterat över tidigare. Benz Micro MC Gold har jag kollat lite efter också, har sett några för bra pengar på Ebay.
Fler förslag är efterlängtade så en har något att rikta in sig på. |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 20:14:24
|
Jag skulle våga köpa Shure M97xE helt ohörd. Så många positiva ord har jag hört om den. Naturligtvis lite beroende på vad den kostar i dag i Sverige. Om man bor på lite mindre stad finns ingen möjlighet att jämföra. Kan du det, är mycket vunnet.
Hifi & Musik ska ha en test av puppor för max 2K i nästa nummer. Men det ligger kanske lite för långt för dig. |
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 20:22:36
|
Nja, har lyft budgeten ifrån 2000:- till 3000:- för att ha ännu bättre marginal till välljud. Har till och med sneglat åt Grado's trä serie som då som billigast börjat mellan 4-5000:- beroende på modell av dessa och var man hittat dom.
|
 |
|
pederb
Member

463 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 00:13:13
|
Det allra viktigaste är vad för RIAA du använder, om inte väljer noga här så har resten inte mycket betydelse, en missanpassad Riaa/puppa låter aldrig bra. |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/15 : 05:43:47
|
RIAA:t är som nämnt tidigare en Cambridge 640P, ca: 1 år i ålder. Jämförde denna emot NAD PP3 ovh NAD:en föll som en fura i jämförelsen. Dock så är inte RIAA obytbar, även där har jag kollat runt på div. steg för detta men enl. vad jag förstått genom tidigare läsning på div. forum så är inte Cambridge RIAA:t dålig (i alla fall som första RIAA).
Till RIAA ifrån spelaren är det nån svart hyfsat tunn kabel som går och ifrån RIAA till rörförstärkaren så är det en RCA silver kabel. Namnet på den sistnämnda har jag inte i huvudet.
|
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 17:44:58
|
Pitts!
Du har absolut rätt. Cambridge Audio Azur 640P är garanterad en av de allra bästa i sin prisklass. Jag använder den till min skivspelare och egentligen skulle jag behöva ha en betydligt dyrare RIAA, men jag känner ingen som helst behov för det. Det har pratats väldigt mycket om den på många olika forum, och för det priset kan du inte begära så mycket mer, enligt mig.
Visst kan det vara rätt så viktigt vilken RIAA man använder, men någonstans måste man ändå dra gränser hur mycket det får kosta. Jag är nästan bergsäker på att du får bättre ljud om du satsar mer på pickupen än till phonoförstärkare i det här fallet! Men egentligen är ju samspelet mellan phonoförstärkare och pickup som är viktigast. Må hända finns det synergiefftekter med i det hela så att vissa kombinationer låter bättre än andra.
Men om vi börjar grubbla över alla aspekter blir det aldrig någon lösning på problemen.  |
Edited by - pick-me-up on 2009/04/16 18:30:55 |
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 20:48:18
|
Men om Vi vänder på kakan då, vad låter bäst för upp till 3000:-, en MM puppa eller en MC puppa..? Vad är skillnaden i ljud karaktär mellan dessa två..? Har tyvärr väldigt dåliga kunskaper i vinyl ämnet så all hjälp emottages tacksamt. Skriv gärna en motivering också varför just den ena eller den andra puppan låter bäst i just Era öron.
Är som tidigare nämnt ute efter en puppa som har kristall klart ljud i dom höga frekvenserna och gärna utan det förrädiska "schhh" ljudet som gärna kommer igenom. Skulle även gärna använda mig av en puppa som ligger avsevärt högre och lägre i frekvens än dom vanliga 20-20Khz för att som jag inbillar mig få en snyggare avrullning uppåt resp. neråt i registren.(Rätta mig om jag har fel).
|
Edited by - Pitts on 2009/04/16 20:49:55 |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 21:06:31
|
Min gissning är att du kan inte få så bra MC-pickup för 3K. Men det finns många andra här som kan sånt bättre. |
Edited by - pick-me-up on 2009/04/16 21:06:48 |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 21:24:59
|
Jag tror att MM-puppisar är underskattade, för att få ut allt av MC så krävs det en del av kringutrustningen.
Kör själv med en OM-40, var på väg att hoppa in i MC-världen, men skillnaden var för aldeles liten för min del, kanske beroende på mina övriga grejor. |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
Pitts
Member

75 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 21:36:15
|
Oki, så Du PG tror inte att en rörförstärkare kan Duga till en MC..? Hur mycket krävs det för att en MC ska vara applicerbar tro..?Om Ni kollar längre upp i tråden så finns min utrustning uppspaltad. I sånt fall så får jag nog nöja mig med MM puppa, har inga probs med detta, gillar MM ljudet ganska mycket men som sagt....den har väldigt mycket "scchhhh" ljud i S:en. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 22:49:06
|
quote: Oki, så Du PG tror inte att en rörförstärkare kan Duga till en MC..?
Det finns inte ett entydigt svar .
Rörstärkare duger till det mesta, kör själv med en diymoddad Lencoskivspelare, diy riaa (TNT), diy försteg och rörstärkare som driver ett par QUAD-63:or...
Det gäller nog att hitta helheten, i hela systemet, att bara tro att en PU kan förändra är kanske ett önsketänkande. |
Är lagliga grejor.......
|
 |
|
Quadophile
Member

199 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 23:07:47
|
Nu ska vi se. Vad menar du med "'scchhhh' ljud i S:en" Att det låter luddigt eller att det låter hårt och distorderar?
Om de distorderar så beror det nog mest på spårningsegenskaperna hos puppan. (De kan ju också finnas på skivan redan från pressningen förstås.)
Om du menar att s:en låter för luddigt, så kan pickupen ha dålig diskantåtergivning. Vilket i och för sig också kan bero på spårningen.
Jag tror att det är mycket lättare att få en MM som spårar bra än en MC som spårar bra. Så vill man framför allt bli av med hårda sss-ljud så skulle jag nog rekommendera MM.
Tycker du däremot att de är för mjuka och vill ha en mer utsträckt diskant så vill du nog gå åt MC-hållet.
Enligt min ringa erfarenhet så är den stora skillnaden mellan MC och MM att MC kan få en särskild "lyster" eller ett "skimmer" i klangen som är förföriskt vackert. Ibland kanske överdrivet - men ibland helt rätt. Men så är jag klangfreak också.  |
 |
|
Quadophile
Member

199 Posts |
Posted - 2009/04/16 : 23:14:17
|
En till tanke slog mig :
Nålslipningen har ju en viss betydelse också. En elliptisk nål följer spåret bättre och ger en tydligare (och ibland vassare) återgivning. En rund (sfärisk) nål brukar falla av lite i diskanten och kan på så sätt ge en mjukare klang.
En MM-puppa med utbytbar nål, en rund och en elliptisk, skulle kunna ge möjlighet att anpassa ljudet efter skivan.
I så fall tänker man kanske närmast på Shure, men även Ortofon, Goldring och Nagaoka har ju serier där man kan byta mellan sfärisk och elliptisk nål i samma pickup.
Fast det var kanske inte alls det du var ute efter.  |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 00:29:23
|
Inte vet jag varför MC puppor i ibland av vissa anses vara bättre än MM puppor. Själv använder jag båda sorter eftersom jag har flera skivspelare på gång. Jag brukar testa mina puppor med rosa brus och man kan då se i en FFT att de flesta höjer ett par dB strax innan 20KHz. Förr i tiden, då menar jag på 70-talet och tidigare. Då höjde de flesta pickuperna 2-3dB runt 10KHz men det verkar numera vara borta på moderna puppor. Jag undrar om det inte är så att vissa känslomässigt föredrar MC eftersom en sådan pickup mera liknar en graverdosa. Det var i alla fall så Ortofon skrev i sin reklam på 50-talet. En MC är alltid styvare än MM vilket kan möjligen vara till nackdel med tanke på tackingen vid höga amplituder. Men normalt sett ska det inte vara något problem om man nu inte enbart spelar testskivor. En annan sak är att en MM puppa lämnar betydligt högre ut-spänning vilket gör att man inte behöver förstärka signalen så mycket.(+40/45dB)Därmed får man lägre brus från förstärkaren jämfört med MC. Fast å andra sidan när man spelar en vinyl är skivbruset ändå högre än förstärkarbruset i båda fallen. Som MM har jag idag både OM30 och OM40 och när man tittar på avspelningskurvan med rosa brus ser dom ut precis lika dant. Det skulle vara kul att titta på en OM med rund nål. Men det finns ju inte att köpa. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 00:54:51
|
Ja det är en snårig värld vi lever i.
quote: MC kan få en särskild "lyster" eller ett "skimmer" i klangen som är förföriskt vackert.
Detta beror på den styva upphängningen som gör att nålen klättrar upp på spårets väggar och har man otur så har får man en skada på skivan.
quote: Nålslipningen har ju en viss betydelse också. En elliptisk nål följer spåret bättre och ger en tydligare (och ibland vassare) återgivning. En rund (sfärisk) nål brukar falla av lite i diskanten och kan på så sätt ge en mjukare klang.
Både ja och nej. När Denon skulle ta fram sin legendariska DL103 så provade man olika nåltyper men valde tillslut att använda en konisk rund nål då dessa sliter mindre på skivspåret. Vassare slipningar deformerar spåret helt enkelt tillsammans med en styv upphängning kan det vara förrödande vid fel nåltryck.
Jag använder själv MM dels så är det en protest mot de som anser att MC är den enda vägen till välljud vilket jag tycker är nonsens.
Bo Hansson och jag pratade en gång om just pickuper på en diyträff han berättade då att han hade frågat en känd tillverkare av pickuper varför de inte använde samma magnet teknik i sina MM som de hade i MC varianten svaret han fick var att de inte skulle sälja några MC pickuper då.
Att råda någon att köpa en speciell puppa är svårt de låter olika mitt tips är att försöka lyssna på så många olika du kan innan du köper.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2009/04/17 00:55:19 |
 |
|
Topic  |
|