HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HF5FLS-1 (finn 5 fel)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/22 :  14:40:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Problemet med mig är att jag har för mycket idéer och för mycket MDF.

Har man mycket av det förra så har man ju iaf alltid nåt att tänka på... och har man för mycket av det andra så har man iaf alltid något att göra.


Eftersom tillgången till MDF är väl tilltagen så gör det sällan något att ta ut svängarna lite för att testa divere saker. Några lyckade och några mindre *harkel* lyckade... Somliga seriösa och andra mest på kul för att se hur det blir. Denna gången började det hela väldigt oskyldigt. Sugen på att bygga högtalare och många tankar i rullande bakhuvudet började saker och ting ta form.


Här har jag bara skissat ut nåt för att få en uppfattning om storlek osv.

Stativhögtalare ser det ut som...




Ni vet hur det är... man spånar lite, snackar lite med kompisar och kikar på internet. Tiden går... Man har svårt att bestämma sig. Men så rätt som det var drog en modig själ igång ett gruppköp på HF för kit till HFLS-1. Priset blev bra och tiden var mogen. Det var bara att slå till!


Några veckor senare ramlade ett paket ned i hallen lastat med trevligheter.




Allt var i sin linda och det rådde frid och fröjd...


rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/22 :  17:11:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag menar, jag hade ju redan skrivit ut och synat ordentligt den eminenta ritningen som artikelarkivet erbjuder.

Ordentligt synad! Och faktiskt lite medtagen ser det ut som...





Men just som jag står där i garaget och måttar och planerar sågningen händer något knepigt.
Jag får en idé! Och jag inser omedelbart att det här kommer inte bli vackert...

En idé tar form - och inte är det vackert inte...




Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/22 :  17:40:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska vi också blunda??
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/05/22 :  18:09:57  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
En idé tar form - och inte är det vackert inte...


Hahahah.....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/05/22 :  19:28:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply



quote:

En idé tar form - och inte är det vackert inte...


Kreativa "existenser" är underbart.


Vi vääääääntaaaaaaaaarrrrrr.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/05/22 :  19:57:03  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Dubbla basar?
(Visserligen större kabinett men det ger en högre känslighet vilket denna eminenta högtalare skulle må bra av...)

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:01:35  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Nä, vänta!
För mycket MDF...transmissionline!
Rätt?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/22 :  21:31:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Oj, oj, oj. Nej, inga dubbla basar och inga transmissionline (även om det skulle vara riktigt intressant). Man behöver heller inte blunda utan tvärtom gärna kika, men det blir lite på egen risk. Jag lovar att hålla min tanke-nuna borta från tråden hädanefter.




För att stilla nyfikna kan jag säga ungefär så här för att återknyta till trådens kryptiska topic:



Så här bygger man INTE ett par HFLS-1!



Alltså, istället för att följa originalritningens alla tydliga instruktioner och alla HFLS-1 trådars "No-No" om hur man inte skall göra blev resultatet inte det förväntade:

En helt normal start på ett HFLS-1 bygge vi sett flera ggr förr!


Snyggt och smidigt, men inte det jag var ute efter.




Utan det hela tog en abrupt vändning. Jag ändrade lite mått, höftade grymt och tveklöst, sågade så dammet yrde, lallade runt med limmet... och resultatet blev istället det här:

En helt ovanlig start på ett HFLS-1 bygge vi aldrig sett förr!



Här skulle man kunna lägga in ett försiktigt wtf?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/22 :  23:07:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det skall hinnas med många fler "fel" (minst fem) innan dessa skapelser ser dagens ljus. Inte lätt att se hur jag tänkt med bilden ovan, så jag lägger en liten teaser för att egga fantasin lite. Kisar man lite så kan man nästan ana vad det skall sluta. Eller? Nä, kanske inte.


Inte ett rätt så här långt.



Mer utförligt om hur man inte bygger HFLS-1 kommer...

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/05/23 :  00:04:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Aha, dubbla kabinett! Lite alá EALS-3 men lite mindre format, eller
Kör hårt!
Ska bli intressant att se var det slutar

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/05/23 :  00:20:21  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
...eller om man kisar lite, misstänkt likt ett par franska High-End burkar som börjar på F...(även kända under tidigare namn JX-LXX)!
Eller hur, Zalve?
Rätt nu då?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/23 :  07:27:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi får se vad som händer här,, Alltid spännande när R är i farten.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/23 :  08:47:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vi fortsätter...

Ja, tankarna kan lätt ledas mot franska skapelser. Jag erkänner direkt att det varit en del i inspirationen. Jag hymlar inte utan hyvlar av ett gäng ajabaja ang. HFLS-1 omgående:

  • Ändrad lådvolym - kantrar skapelsen direkt.
  • Lutande baffel - bara att göra ett search i gamla HFLS-1 trådar för att få reda på att fasfel och tidsförskjutning kommer som en ny skiva med spräckt fodral med just en lutande baffel.
  • Tvådelad låda/baffel - eh, den har vi nog inte sett förr gällande HFLS-1...


Inga skruvar. För den som saknar skruvhålen på lådorna kan jag bara säga att det heller inte kommer bli några skruvhål. Skall man ha en målad högtalare som behåller sin släta finish - inga skruvar. De kommer oundvikligen att "krypa" oavsett hur mycket spackel och slipning man än lägger ned. Lådan monteras därför endast med lim! Gör man rätt så håller det utan några som helst problem. Limmet är faktiskt starkare rent fogmässigt än vad skruv är.


Här har jag lagt till lite mer MDF (35mm) för att få en mer homogen topp till lådan.







Nu klarnar bilden betydligt och man kan se lite vart det kan sluta. Men det är mycket kvar än.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/05/23 :  13:46:11  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Spännande det här....undra om F5-knappen överlever detta..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/23 :  15:02:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vi tar en välbehövlig vila medan vi tänker över saker och ting. Det där med delningsfilter tex. Inga lätta grejer det där inte. Man jag känner att det behövs en utgångspunkt och där blir ju det färdiga kitet är en kalasstart.

Lite effektiv surfning på forumet för att spana in andras layout gällande filter görs och så hittar vi på en egen variant lite på känn. Läser man noga igenom några trådar om HFLS-1 hittar man snart det rådet att den ena spolen (den lilla) skall helst monteras på högkant medans den andra (stora spolen) skall monteras liggande för att minimera störning mellan de bägge spolarna.


Eh? Vad skall detta bli nu då?



Bra! Då lägger vi bägge ned och tajtar till det ordentligt! Aj då, nu blev det tokigt igen...


Edited by - rannagarden on 2009/05/23 15:03:33
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/23 :  21:41:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Snyggt skall det vara. Filtret skall ju ha en egen platta. Så när allt är utplacerat och måttat borras hål för att kunna ha koll på grejerna.

Så sammanknådat som möjligt.


Masonit is da shit.




Och för att få pricken över i målas plattorna inspirerat rött och komponenterna strajpas fast med matchande straps.

REDrum?



Bara lite lödning kvar för att få filtrerna i ordning. Några komponenter skall beställas först bara och medan vi väntar på dem är det dags att mata överfräsen med lite MDF. *host, host*

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/23 :  21:44:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du ska ju skruva fast filterspolarna med en stor dj*a stålskruv, juh!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/05/23 :  22:34:06  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
rådet att den ena spolen (den lilla) skall helst monteras på högkant
Nååå?!

quote:
Du ska ju skruva fast filterspolarna med en stor dj*a stålskruv, juh!

Inga stålskruvar som kan ge oönskad induktans, plaststripes är helt rätt

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/24 :  08:35:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jo´rå den lille spolen är fördelaktig att montera på högtkant och i vinkel till den stora. Men det hoppar jag här. Läs om Induktans och Spolar
quote:
Du ska ju skruva fast filterspolarna med en stor dj*a stålskruv, juh!
Nah, kanske inte...



Rastlös av att bara sitta inne och ploja med delningsfiltret gaskar jag upp mig och letar reda på min gamla fräsjigg. Inget under av stabilitet kanske, men den fungerar okej.

Den här spänner jag bara fast över handöverfräsens bottenplatta med vingmuttrarna.




Undersidan är perforerad med hål för olika dimensioner på hål och urtag. Frässtålet går genom det större hålet och en styrpinne stoppas i nåt utav de små.
Se till att borra rakt när du borrar styrhålet bara!





Det drar ihop sig för lite fräsning.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/24 :  09:18:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En sådan där fräsplatta måste jag köpa hem från PartsExpress i sommar - bra jag fick en påminnelse där!
http://www.parts-express.com/pe/pshowdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=365-250

Självklart fattar jag att man inte skruvar fast spolar med metallskruvar.


Ed. Direktlänk till produkten

Edited by - soundbrigade on 2009/05/24 10:32:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/05/24 :  10:02:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Äh, tillverka den själv soundbrigade.

Den går fort att tillverka och kan göras av i princip vilket matrial som helst med lite styvhet. Jag har gjort mina i 5mm MDF.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/05/24 :  10:11:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag HAR tillverkat sådana men det är SÅ trist. Alltid får man 2mm får små hål ...

OK, Rannagarden, forsätt nu! Låt inte vårt ovidkommande snack hindra utvecklingen av framtidens ... melodi?!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/24 :  10:27:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Söt fräsjigg, Soundbrigade. En sån borde man skaffa framledes. Men för tillfället duger det med min något labila, men fungerande, MDF-jigg.



Resultatat av någon timmes mätande, provfräsande och slutligen the real-deal fräsning:




Jag besparar er dessvärre div. "fräsiga" bilder från verkstan´. Jag har redan pajjat en kamera pga damm i kamerahuset... Vi kan väl bara lugnt konstatera att det dammar.




Här kommer 6,5" PL18 sitta som handen i handsken.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/24 :  20:33:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det har handfrästs lite till och här är det noga med passformen - Den extra passformen. Det hela skall ju senare målas och den som inte tar till lite i överkant kan få sig en tråkig överraskning när man glad i hågen med målad och fin låda plötsligt inte får i elementen längre. Då blir det jobbigt. Been there - done that... Så nån mm extra är bara bra.




Här har lite testmateriel samlats. Jag tror att jag hittat formen även för diskanterna och basreflexröret.

Det tar några försök får att få till den där perfekta passformen. När man har lika mycket MDF-damm i ögonen som i lungorna brukar det bli närma sig...




Röret kommer ju sitta på insidan så där går det bra att ha riktigt tajt passform.

Jarå, tajt och fint...




Basreflexröret hade jag tänkt att få till med en lite avrundning i ytterkant. Illustrerat med en väldigt vacker bild:

Man skall inte underskatta Paint...



Det röda skall symbolisera röret och de svarta linjerna MDF och avrundningen mot ytterkant. Men det är ju en sak att raljera med sina talanger i Paint och sedan göra det i verkligheten... *harkel* Blev inte riktigt bra vid första försöket:

Tunnel of love?



Det där får jag göra nåt åt. Tur att man testar först.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/05/24 :  21:26:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Så där gjorde jag med mitt rör,, Dock på en vanlig HFLS1a
Eller om det var på den första som jag gjorde det,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/25 :  15:20:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Efter lite justering och ett par omgångar med spackel ser det bra ut. Resten avslöjar ju sig när man börjar måla skapelsen.

Avrundning.



På insidan ser det ut så här:




Sen var det ju det där med röret och längden på den och hur det påverkar avstämningen osv... Men någon egentlig klarhet har jag inte lyckats vaska fram. Jag har följt ritningen - nästan - var gällade längden på basreflexröret. Jag har bara gjort ett avdrag på 8mm som rundningen i MDF:en bygger på. Så jag har för mig att jag kapade röret om ca 17cm. Bära eller brista, jag har ju inte en siffra rätt i övrigt vad gällande lådvolym etc. så vad f-n.

Igen inga konstigheter. Bara lim och inget annat. Sitter som berget.

Jag har som synes även ritat ut vart elementets monteringsskruvar skall sitta. Det skall fräsas urtag för god ventilering av elementets baksida sedan borras och bankas i islagsmuttrar (vilka även limmas med superlim så de jäklarna inte lossnar).

Undrar någon varför MDF:en är lite grönaktig så beror det på att det är fukttrög MDF.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000