HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tannoymania 2009 - världspremiär!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/23 :  11:57:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är fototråden för Tannoymania 2009 med den officiella världspremiären av Hesselvall's The Dream.


För några dagar sedan var jag hemma hos Ola och hämtade den och då får man ett par vantar för att få rätt grepp



Likadana följer förresten med varje förstärkare som säljs.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/05/23 :  13:08:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Följer med intresse!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/23 :  23:53:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den lilla söta väger 35 kg och var rejält otymplig att bära.




Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

KarlXII
Starting Member

34 Posts

Posted - 2009/05/24 :  00:22:15  Show Profile Send KarlXII a Private Message  Reply
Liten presentation....:




...medan skumpan korkas upp!




Pjäsen täcks av officiellt:




Kontruktörsteamet:




Efter avtäckningen var det dags att klämma, känna och lyssna!
Här är riggen:




Det bidde en liten pojk på 36 kilo:



En prototyp, men finishen lämnar inte mycket övrigt att önska! :




Mysig rörglöd från de gigantiska rören:




Vi fikade och lyssnade i omgångar, det hade blivit för varmt om alla lyssnat på en gång:




Tack för en trevlig dag! :)



Edited by - KarlXII on 2009/05/24 00:23:52
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/05/24 :  08:59:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Man får tacka för en riktigt trevlig eftermiddag o kväll

Vad ska man säga om The Dream...
Humm tror att jag sammanfattar det med att den har ett lämpligt namn

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/05/24 :  10:05:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag får också tacka för en toppenkväll! Njutbart för både öron och
ögon! Det ska bli spännande att höra denna igen i en för mig mer
välkänd miljö då jag bara hört Mickes Tannoyer en gång tidigare, så
jag törs inte ge mig på en komplett recension av The Dream än, men
bra lät det

Tyvärr glömde jag kameran hemma, men det fanns andra som hade...Så
jag länkar till dess hemsida istället:

http://www.hesselvallaudio.se/produkter_The_Dream.html
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2009/05/24 :  10:26:55  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Tackar för en trevlig kväll.
Även jag har svårt att ge en recension då jag inte är så bekant med Tannoy.

Men kort sammanfattat så har steget mycket bra attack å dessutom effekten som dom flesta se förstärkare ej har.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2009/05/24 :  10:52:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Micke Y

Du ser inte så ansträngd ut när du håller i steget

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/05/24 :  11:44:14  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Tack samtliga för en mycket trevlig kväll!
Gott sällskap och god mat i bästa tänkbara blandning.

Ett särskilt tack till vår värd för skickligheten med grillen och engagemang med träffen!

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/05/24 :  13:46:05  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tack Micke för möjligheten att få vara med om en så trevlig tillställning, The Dream + Tannoy var mycket roligt att lyssna till, bra lät det! Maten var inte dum den heller!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2009/05/24 :  19:40:07  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Tack Micke,Ola och Erik för evenemanget.Det var mycket trevlig att lyssna på bra grejer, äta och träffa alla AÖ are.
Mvh Leffe
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/05/24 :  20:17:32  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Jag tackar oxå, det är sådana här dagar som gör att jag känner att jag valt rätt hobby. The Dream är en riktigt braaa förstärkare SET med sådant pulver var bara så häftigt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/24 :  22:53:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack själva.

Jag har fixat några bilder men fler kommer imorgon



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/25 :  06:32:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har ni lite info om stärkaren pojkar ?
Den verkar inte vara direkt liten !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2009/05/25 :  07:08:42  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
Ingångsimpedans: 50 kohm
Rek. högtalarimpedans: 2-16 ohm
Arbetssätt: Ren Klass-A1
Statisk uteffekt: ca. 2 x 40 W
Statisk uteffekt i ekonomiläge: ca. 2 x 15 W
Frekvensomfång: 20Hz-30 kHz
Ingångskänslighet: ca. 100 mV.
Harmonisk distorsion: ca. 0,4%, 1 W, 1 kHz.
Uddatonsdistorsion: 0 %
Motkoppling: 0 dB

Effektförbrukning: 460 W
Effektförbrukning ekonomiläge: 250 W
Brumnivå: Lägre än 2 mV.
Biassystem: Automatiskt.
Rörbestyckning: 2 x GM 70 (utvalda ex), 2 x E280F (triodkopplade), 1 x 6922 (utvalda ex)
Inbyggd testkrets för Effektrören: Ja
Ingångar: 3 st
Högtalarterminaler: WBT av godkänd typ.
Vikt: 36 kg
Dimension: (H-B-D) 295x425x538 mm.

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/25 :  09:44:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi hade förmånen att tidningen Hifi&Musik tog med sig ett par stativare som jämförelseobjekt mot mina gamla Tannoy'r. Jag ville att vi skulle få en referens mot en mer vanlig typ av högtalare och de var så vänliga att de tog med sig ett par Monitor Audio Gr10 (tror jag de hette).

Personligen tyckte jag det funkade bra men de hade väldigt olika karaktär och temperament.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/25 :  14:33:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det spelades väldigt olika musik under dagen, allt från opera till metall. Jag tyckte att många spelade alldeles för högt, 40W kan bara göra så mycket. Jag tyckte det känns bättre att ligga under klippgränsen men jag är ju gammal jag .

Några satt länge andra var i högsätet bara under några låtar.



Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/25 :  21:20:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En liten storleksjämförelse och som ni ser så är mina minst ...ähh kanske inte riktigt.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/25 :  22:28:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Alltid trevligt med premiär :-)
Kommer stärkaren med fast huv eller kan man ta av den ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/05/26 :  08:15:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Toppplåten går att plocka bort,ja. Att vi har byggt in den så ordentligt (fronten skall så småningom få glasruta) är för att inte barn och husdjur skall bränna sig på rören, de blir skapligt varma.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/26 :  08:45:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Låter vettigt Erik !
Tack för svaren :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/26 :  10:18:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Lite mer rörglöd

GM70 är mysiga för om man vill så kan man släcka alla andra lampor och bara använda stegen som lampa. Klar mysfaktor.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2009/05/26 :  17:45:01  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Då är det bara att göra bashorn av öppn spisen
Om man har nån

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2009/05/26 :  20:01:13  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Vill bara tacka alla inblandade för besöket! Tiden bara rann iväg som den brukar göra när man är i trevligt sällskap.

Kommer troligtvis inte få möjlighet att höra något kaxigare se steg än den här... någonsin. Mer kraft och detaljer har jag svårt att tro att det är möjligt att ta fram. Single end. Jösses!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/27 :  11:00:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Leker lite



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/05/27 :  16:02:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mat och dryck hör till Tannoymania





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000