HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tannoymania ABC!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/07/18 :  13:27:34  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
36-37 grader i skuggan

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/19 :  00:48:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Regnet ute kunde inte förta solen i sinnet. Det blev en trevlig lyssningsafton med många experiment.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/07/19 :  10:59:06  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Det var en redig artikel du skrev ihop där, Per. ;)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/19 :  15:06:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

klockan 00:48 precis innan sändags är det en prestation i klass med Hemsöboorna att få ihop den raden !

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/07/19 :  16:22:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Spelar ni fortfarande?
Kanske nåt eller någon fastnade på bild?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/19 :  17:23:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, idag är det hammarslagarna som har konsert. I alla fall i mitt huvud... Tobbe tog lite bilder så bildbevisen är på gång.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2009/07/19 :  19:58:06  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Nyss hemkommen å det första som händer är att rysstolvorna får rocka loss.
Tack till alla som var där å dubbel tack till Pac för en kul och lärorik helg.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/19 :  20:30:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har precis släppt av Bearwik.
Får se om jag orkar fixa till några bilder ikväll..
Är lite seg i knoppen just nu

Man får tacka Pac o alla som var där för en trevlig o lyckad Tannoymania

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/19 :  21:00:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
En startbild...

Att Tannoyägare är lite konstiga kanske ni alla har förstått






Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/07/19 :  21:07:35  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tack Pac för ett mycket trevligt arrangemang, nu är jag väldigt sugen på ett par Cheviot.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/20 :  09:04:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Eftersom det var Arden, Berkley och Cheviot som vi lyssnade till döpte bearwik om träffen till Tannoymania ABC.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/20 :  09:14:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lite mer bilder.


Arden poppar på drivna av en Radford (stavas det så??)av mig okänd modell..

Gänget som var där


Några Tannoyer på avbytarbänken


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/07/20 :  22:17:41  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Tack till Per och alla andra som var med!

Mycket trevligt med god mat och god musik

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/21 :  09:16:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det var en trevlig afton i Tannoys tecken.



Här är det Cheviot som spelar och Anders.s som DJ'ar.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/07/21 :  16:19:15  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Anders hade mycket kul musik med sig, Great Lake Swimmers var en höjdare.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/21 :  21:42:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja Anders brukar ha mycket rolig musik med sig. Roy Buchannans Hey Joe från Live in Japan är ett av exemplen på vad DJ Anders spelade.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/21 :  21:58:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Cheviot är som sagt minstingen i trilogin vi gick igenom. Den är egentligen en golvstående högtalare men Tobbe snickrade ett par stativ till dem när han lånade dem.



Vi provade både med och utan stativen, slutledningen blev att Cheviot gör bättre ifrån sig som stor stativare.



Cheviot har 12" HPD element och mitt exemplar behöver komma till LN-Service för omkantning. Men, det stoppade dem inte från att spela riktigt trevligt.

HPD-elementen är Dual concentric element, det vill säga en hornladdad kompressions diskant i centrum av ett baselement.

På Hilberinks "Tannoy Monitor Gold"-site finns oändligt med information om Tannoys Dual concentric-element, bland annat denna fina genomskärningsbild av ett HPD-element.



Tannoys dual concentric element är altså så kallade koaxialelement. På mina Cheviot ser man tydligt innerdelen av hornet genom dammkåpan på 12"-konen.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/07/22 :  00:09:38  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ajaj, och jag som var på en (dåligt planerad) minisemester i Gbg söndag-måndag..

Kan man få lite mer lyssningsintryck? Hur var ljudbilden med cheviot tex?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/22 :  10:49:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du skulle kommit hit och lyssnat. Jag tycker att det var riktigt intressant. Vi kopplade runt en hel del med högtalarna i centrum. Mest labbade vi med hur dämpfaktorn i slutsteg påverkade. Mina BAT VK150SE har många utgångstappar på sina trafos och Prebens El34-slutsteg lika så. Att basåtergivningen i Tannoys HPD-serie påverkas ganska mycket av slutstegens dämpfaktor var konsensus när vi labbat klart.

quote:
Hur var ljudbilden med cheviot tex?

Min upplevelse är att Cheviot är en liten diamant som man ofta förbiser i jämförelse med sina större bröder. Den har inte samma baspondus som de andra, men den smälter samman på ett annat sätt i mellaregisteråtergivningen. Vad säger ni andra om Cheviot?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/07/22 :  11:02:48  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Jag var tyvärr inte med på träffen men har haft förmånen att lyssna hemma hos Pac vid några olika tillfällen på Tannoy....

Senast igår kväll så gästade Roger Waters vardagsrummet via dessa Cheviot
Det låter riktigt bra får jag säga, precis som Per skriver så saknas lite baspondus i jämförelse med de större bröderna.

Ingen riktig "respons" kanske man kan säga

Skämt åsido - det är en riktigt duktig och rolig högtalare i mina öron iaf!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/07/22 :  15:40:59  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag tycker att Cheviot var den högtalare som var roligast att lyssna på.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/22 :  23:40:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Efter Cheviot var det dags för Berkley.

Mina Berkley var en sorglig syn när jag första gången såg dem. Dels var lådorna i ett sorgligt skick men värst var elementen;



Det var inte mycket kvar av kanterna! Bägge elementen var lika dåliga.



Men, de var riktiga HPDer så man får ju inte ge sig så lätt.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/07/23 :  10:03:09  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kul tråd...Jag har nog aldrig lyssnat på ett par Tannoy....i alla fall inte det som idag benämnens som "Prestige-series".

Pac: Om man tittar på den mellersta bilden i ditt senaste inlägg...vad är det för "ribbor" som tycks ligga på membranets insida. Någon slags dämpning kanske?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/07/23 :  10:21:04  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Tack Per för en fantastiskt trevlig träff!

Chevioterna var nog de som lämnade störst intryck efter sig, de kändes mest rappa, men vi lyssnade ju på ett par i taget och allihop lät mycket trevligt! Jag saknade den djupaste basen i elektronisk musik, men framförallt operagenren framförde de fantastiskt bra! De lyfte fram närvaron i röster.

Det där med dämpfaktor var en intressant laboration! Plötsligt förstod jag något av varför jag tycker om transistorsteg - men att man kan labba med sina rörsteg var en ögonöppnare.

Var det ingen som tog bilder på maten?!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/07/23 :  10:55:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det du ser på bilden ohmega är förstyvningar som finns på 15"-elementen. Dessa finns inte på de mindre elementen. Förutom att styva upp elementet så ökar de konens vikt vilket sänker Fs på elementet.

Va? Inga kommentarer på de anskrämliga kanterna? Nåväl, så illa kan det se ut och ändå gå att rädda.


EDIT: Jodå, 12" har förstyvningarna också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000