| Author |
Topic  |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 19:10:13
|
| Ja, du, var tillsammans med en blind tjej för tjugo år sedan. Försökte med min goda hörsel vara den som först hörde när tunnelbanan kom. Jag hörde den faktiskt först, men hon kände lufttrycksförändringen innan jag hörde något... |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 19:53:40
|
quote: Kan man hantera en lödkolv med vit käpp
Jag har börjat använda en lampa med inbyggt förstöringsglas när jag löder,men annars ser jag bra,var ska detta sluta?... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 20:37:57
|
Har varit hos överläkaren på ögon en stor del av eftermiddagen. Det som är konstaterat är stora skador på synnerven höger öga. Vänster upplever jag som opåverkat men skador finns i nederkant av synfältet. Trycket har gått ned från 30 enheter till 24 ca:,målet är mellan 10 och 15 för att unvika ytterligare skador. Nu har jag en ny ögondroppe som ska testas på höger öga för att sänka trycket så mycket som möjligt. Jag var sen på provtagning (kreatinin)inför magnetkamera månd. eller tisd. Tanken med magnetkamera är att man ska se om synnerven är påverkad av något längre in i skallen. Läkaren sa att man kan få vårtor på synnerven eller förstorad hypofys,"men det är inget som du behöver vara sömlös för,det är sånt som vi fixar enkelt". Återstår även en utredning om bortfall av synfältet och då kommer diskutionen om körkortet. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
Edited by - hoktuna on 2010/11/06 20:44:30 |
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2010/11/06 : 21:23:55
|
| Om det ena ögat är ok så ska det inte vara några probs med körkortet. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 15:53:10
|
Nu har jag fått en tid till magnetkameran på torsd. Var nyss och checkade en flisa från ett kullager som jag har i armen den reagerade inte när jag stoppade in armen i magnetfältet. Är det rostfritt/omagnetiskt i ett skf? Är det nån som "åkt"magnetkamera som kan beskriva lite? |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 16:10:30
|
Jag har alldrig sett ett kullager som rostat i allfall. Vet nån skulle göra magnetrönten som de fått ge mycket lugnande p.g.a panik kännslor... Nej nu ska jag inte skräma dig mer,det är nog lungt det går ju ganska fort igenom. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 16:15:15
|
| Gjorde det förra måndagen. Har du cellskräck, så be om lugnande innan, annars kan det bli tufft (var då 25 minuter tidig så att det lugnande hinner kicka in). Eller så kopplar du bort det genom att blunda. Sen är det ljudnivån. Maskinen för ett riktigt djävla liv. Hade öronproppar med mig och deras öronkåpor med radio i. Radion hördes knappt när magneten small och levde rövare. Som en borrhammare i kvadrat. Vid ett tillfälle var det en låg baston som mullrade, den var mysig. Tog mig en halvtimme, men det kan variera beroende på vad det är de ska kolla. På mig var det hjärnan som undersöktes. Sen handlar det bara om att ligga still. |
Edited by - huzze on 2010/11/08 16:16:38 |
 |
|
|
lortopalt
Member

183 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 21:34:52
|
| Jodå, kullager rostar hur mycket som helst. |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 22:06:36
|
Material i kullager är lika hemligt som "Koka Kåla:s" recept.
SKF:s kulager är grymt "rost-tröga". Dessutom ofta insmorda med fett. Används med fördel i tex mudderverk. Japanska lager är som regel mindre "rost-tröga". Dom kokar inte stål lika bra som oss vikingar. Sen har dom inte någon Bergslags- malm.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2010/11/11 : 22:57:14
|
Nu har man fått smaka på magnetkamera,det var en annorlunda upplevelse Högt dåligt ljud i radiolurarna,men vad gjorde det när skiten brakade igång |
 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2010/11/12 : 08:17:07
|
SKF tillverkar både kullager av både rostfritt och låglegerade stål. Kort sagt är de kullager som rostar billigare att tillverka och har bättre utmattningsegenskaper (håller längre). Rostfria kullager är mycket dyrare. Nickel, Krom och Molybden kostar multum jfr. Järn. Bearbetningstekniken är också helt annorlunda. Jag har själv jobbat i stålverk där vi skickat ~1000 ton/dag till SKF av de rostiga typen men i rätt applikation är de ju täckt med olja och fett, så då rostar de inte....Ofta i olika hjulaxlar och motordelar. Rostfritt används i andra, mer öppna miljöer. |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2010/11/13 : 15:46:54
|
quote: .......~1000 ton/dag till SKF av de rostiga typen......
Ja men det är fina fina grejer, dom svenska kullagerna. 
|
 |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 19:53:54
|
Fick svar från undersökningen i magnetkameran och på bilderna från undersökningen fann man ingenting det var tomt i skallen,inte ett spår av nåt . Skämt o sido så var det ett lättande besked 
Jag har till dags dato kört 2 olika droppar och var hos optikern och kollade ögontrycket,20 på det ögat som fick den första droppen (timosan) samt 17 i det andra ögat (cosopt)
Nu har jag en ny tid till ögon den 14 december och då blir det synfältsundersökning,då får man hålla alla tummar.
Om det blir diskution om körkortet så vet ag inte vad jag tar mej till |
 |
|
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 20:45:31
|
Tackar Björn Var fan var du i helgen?vi saknade dej i Uppsala! |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 20:48:32
|
quote: Jag håller tummarna för att det går bra, Hasse.
Instämmer!
Ni är "hårt prövade", inte bara "en spik i foten" som Hasse Alfredsson sa. |
 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8518 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 20:49:51
|
quote: Jag håller tummarna för att det går bra, Hasse.
+1 |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 21:41:02
|
Jag låg hemma i matförgiftning, det sprutade hejdlöst i båda ändar, jag är grymt besviken på att jag missade mässan och alla trevliga forumkompisar man dragit på sig. Mådde så dåligt att jag funderade på ett inlägg i den här tråden men bestämde att jag lämnar den åt bättre behövande. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 23:23:40
|
Inga riktigt nattsvarta grejor att rappotera, men men...
Idag var en sådan där dag som man skulle ha stannat i sängen. Hade kallat mitt lilla gäng med fotbollstjejer till träning idag, vi ska spela Cup om en månad och behöver komma igång lite innan. Det kom fyra tjejer...  Inget kul för de som kom, allmänt loj tillställning, suck. Nästa grej, jag skulle foga lite kakel (eller, inte kakel utan en vägg med glasblock men sak samma) och blandade fogsmeten för lös, ingen mer fogpulver fanns hemma... igen
Sedan fortsatte eländet hela dagen med mindre missöden som liksom gick till attack så fort tillfälle gavs... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/12/05 : 23:47:54
|
quote: mindre missöden som liksom gick till attack så fort tillfälle gavs...
Det där är bra märkligt, att man ska behöva känna sig utvald vissa dagar... |
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 19:13:56
|
Det är väl det som kallas för Tycho Brahe- dag 
Edit: Finns en länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Tycho_Brahe-dag
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
Edited by - Rolf-san on 2010/12/06 19:15:21 |
 |
|
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 20:02:59
|
| Jag är duktigt trött på att mitt tidigare livs tråkighteter gör sig påminda när jag försöker lägga det bakom mig och gå vidare... vad kostar egentligen en skaplig tidsmaskin nu för tidenn ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 21:36:44
|
Idag är det skit - igen...
När min dotter var i skolan och grabben hos sin mormor en stund så passade jag på att åka till ett stort köpcentrum utanför Örebro. Bauhaus, Systembolaget osv... Jag och min sambo hade bestämt att barnen behövde lite nya vintersportgrejor: en hjälm och hockeyklubba till grabben och ett par nya skidor till dottern, allt detta inhandlades och jag var supernöjd. När jag hämtat barnen så visade jag dom deras nya grejor och de blev glada - toppen! När min sambo senare kommer hem från jobbet så blir hon rosenrasande när det avslöjas att dottern redan fått skidorna. De skulle tydligen vara en julklapp, och inte vilken som helst utan THE Julklapp! Aj satan, det hade jag glömt! Jag står inte högt i kurs just nu...
Klantarsle  |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2010/12/06 : 23:07:54
|
| martinsson: är det dags för ett besök i Kareby, kanske? |
Waf, Waf!
|
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts |
Posted - 2010/12/09 : 18:29:07
|
Ska bara självömka lite.. Det rinner ur ögonen och spänninghuvud värkar tack vare den här depressiva sjukdommen jag har. Läkrna säger,räkna med några år... Så som bekant hjälper det inte att självömka,men lite kan man väl få.. |
|
 |
|
Topic  |
|