HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Blåa tråden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:44:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Drog upp gamla barndomsminnen igår.
Fy fan säger jag bara.
Det var inte en bra "trip down the memory lane" som man säger.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/10 :  21:03:56  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Saker man förträngt är förträngda av en anledning antar jag.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/10 :  21:06:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Precis min tanke men frugan frågade och jag hade papper i handen så...ja det finns väl en mening med det också även om jag inte ser den just nu.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/02/11 :  21:16:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Självmordstankarna förföljer mig, men nu har jag tagit lugnande, så nu är jag på bättre humör och är på hugget. Men jag vill inte behöva ha det såhär.

Imorgon är det min sista dag på arbetsträningen. Sen väntar hjälp från AF och FK så att jag kan få byta karriär och bli framförare av kollektiva färdmedel. Hoppas det går vägen. Kräver ju D-kort, men kostnadsfria utbildningar utförs ju av vissa bussbolag, så där får AF göra en insats och se till att jag får komma med.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/02/24 :  20:29:39  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har äntligen fått tala med en vettig terapeut, så det finns hopp...

Dock är jag trött på alla människor som river och sliter i mig, jag blir alldeles sönderstressad. Varför kan jag inte lära mig att säga NEJ?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/02/24 :  20:40:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Hang in there...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/25 :  10:30:28  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Jo, Huzze, dom finns. Lyckligtvis... Knepet är att finna dom, få tillgång till dom och hitta ett sätt att finansiera det för teraputer och psykologer som man kan få nöjet att betala själv är ju uinga kymmer hitta, men vem tusan har råd med det?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts

Posted - 2010/02/25 :  18:33:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Har äntligen fått tala med en vettig terapeut, så det finns hopp...

Ja,det är ju en förutsättning för att det ska fungera,tror jag hittat en bra nu oxå...än att prata med en grinig/oförstående doktor som blir förbannad för att man inte mår bra..då blir man ju liksom grining tillbaka...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:27:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Nu har jag blivit 50% sjukskriven - i hela tre veckor...
Det tog bara ett halvår att få träffa en läkare!
"Stress & depression" - "bör undvika nattskift".
Då jag har en skiftschema som går ut på att man jobbar tex två dagar (alltid 12-timmars pass) och sedan två nätter, sedan är man ledig i ca. fem dagar och så kommer ett nytt gäng 12-timmars osv.
Jag är alltid trött, sur och ganska oförmögen att ta tag i saker pga. att "allt är tråkigt och jobbigt", känner mig konstant stressad...
Läkaren misstänker att det är nattskiftet som är boven i dramat och vill att jag undviker att jobba natt under denna period (tre veckor, schemat säger tre dagpass och fyra nattpass) jag ska dock inte jobba halva dagar pga. allt stress med att passa tider, åka till jobbet osv. (jag har egentligen inga problem med jobbet, det är allt runtomkring som är jobbigt).
Jag ringer min chef och meddelar läget (detta var i fredags, direkt efter läkarbesöket) han svarar: "OK, vi får väl sno ihop ett tillfälligt schema till dig under den perioden". Jag ringer till dagis och kollar att det är okej att lillgrabben är där när nu när jag är sjuk - och det var det.
Nu är chefen sjuk och går ej att nå, så jag har ingen aning om hur jag ska jobba eller när grabben ska vara på dagis...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:38:02  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Opethic - jag vill inte alls bagatellisera dina bekymmer med att jämföra med mina, men jag har liknande erfarenheter av nattarbete. Jag började som bartender i 17-års åldern och trappade stegvis upp till att jobba heltid efter det, har alltid lyckats hitta jobb genom bartending beroende på om jag har pluggat eller om jag har seglat längre preioder eller annat kringflackande som jag ägnade mig åt i största allmänhet fram till 25 års ålder. Det sista året - strax innan 24 började jag få ordentliga problem med att hålla kontakten med vänner och familj - tog avstånd och blev mer och mer vampyr.
Det underliga var att jag tog min egen stolthet i att sköta ett så destruktivt arbete helt på mitt välmåendes bekostnad. Det tog ett abrupt slut när jag hamnade på sjukan för knas på hjärtat - stress, depression och allmän avsaknad av endorfiner i dagligvaron gjorde att det blev ett fysiskt problem, läkaren, också släkt, sa att jag var tvungen att sluta - punkt. Inget nattjobb, skaffa vettig dygnsrytm, träffa människor igen etc. Efter tre månader var de inte alls så attraktiva påsarna under ögonen borta, jag kunde börja träna igen för det fanns äntligen tid. Vilket gjorde att jag började se över min livssituation. Nu är jag snart examinerad maskiningenjör och det mesta har gått min väg. Aldrig mera nattjobb. Ever. KÄnner du att du behöver byta så kanske det är dags att göra det. Bara ett oskyldigt tips.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/10 :  08:58:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack Beat!

Tja, jag vet inte riktigt om det verkligen är nattskiftet som är den största boven i det här eländet...
Jag har jobbat natt, treskift och femskift sedan 1995 och just nattpassen är liksom mina favoriter - är en naturlig natt/kvälls-människa som hatar att gå upp på morgnarna och är som piggast och kreativast runt 8 på kvällen till 2 på natten.
Men problemen (sur & grinig, trött, inre stress, ointresserad av det mesta och vredesutbrott som en treåring) började när vi fick första barnet och eskalerade när vi köpte ett hus som behövde renoveras och byggas ut.
Att jag har massor med lediga dagar är tyvärr inget plus längre eftersom barnen inte får vara på dagis/fritis...
Tänk va kul med hantverkare hemma (som förväntar sig att man ska hjälpa till lite och hela tiden frågar "Hur hade du tänkt dig här" medans barnen bråkar och tjatar...
Det låter kanske inte så farligt, men jag fixar det inte längre - allt känns skit och jag stressar inombords så jag inte kan fokusera på någonting dvs. jag får inget gjort, och då blir jag ännu mer stressad...
Jag tvivlar på att tre veckors sjukskrivning ger något resultat, tror mer på medecin - men min läkare ville prova såhär först...

Edit: stavningen igen

Edited by - opethic on 2010/03/10 09:39:22
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/10 :  18:53:56  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tog ett återfall igår. Sovit hela dan idag. Fan vad allt känns meningslöst.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/10 :  20:03:43  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Då får du väl komma hit och fika huzze.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts

Posted - 2010/03/10 :  20:15:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det låter kanske inte så farligt, men jag fixar det inte längre - allt känns skit och jag stressar inombords så jag inte kan fokusera på någonting dvs. jag får inget gjort, och då blir jag ännu mer stressad...

Folk brukar säga till mig "Du ser så lugn ut" men då ser dom inte insidan som ibland kan vara som du beskriver..då försöker jag fokusera på att göra det som är viktigast,och låta det andra bero.Ibland funkar det ibland inte..

quote:
Tog ett återfall igår. Sovit hela dan idag. Fan vad allt känns meningslöst.

Ett steg i rätt riktning är ju att du erkänner det,det hade ju varit värre om du inte gjort det och fortsatt..Försök komma på varför du gjorde det och undvik det nästa gång den "känslan" kommer.
Det är min erfarenhet av det hela.

Learning by burning..
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/10 :  20:36:06  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ja när jag nu försöker bli ren, dvs erkänner att jag har problem, så erkänner jag även när jag snubblar på vägen.

Tack för inbjudan B-200 men jag tror inte jag kommer ner på två frimärken
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/10 :  21:01:27  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Dörren är öppen iaf.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/10 :  21:15:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/10 :  22:37:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kan försöka boka in ett fika nästa gång jag styr mot sthlm. Det blir dock inte så väldans ofta.
Kul att få höra och kika på din anläggning också.
Konstigt, när jag var ung och bodde i Norrbotten kunde vi ta bilen 5 mil för att köpa en hamburgare ...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/10 :  22:48:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
quote:Det låter kanske inte så farligt, men jag fixar det inte längre - allt känns skit och jag stressar inombords så jag inte kan fokusera på någonting dvs. jag får inget gjort, och då blir jag ännu mer stressad...

Folk brukar säga till mig "Du ser så lugn ut" men då ser dom inte insidan som ibland kan vara som du beskriver..då försöker jag fokusera på att göra det som är viktigast,och låta det andra bero.Ibland funkar det ibland inte..

Känner igen det där - "Du stressad? du sitter ju bara där och latar dig"

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/12 :  09:42:21  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Varit hos terapeuten igen. Han får det att låta så enkelt. Jag kan ju iofs omsätta teori i praktik på det mesta men att det ska vara så svårt när det gäller mig själv, mina känslor, mina handlingar, mina beslut?

Edited by - huzze on 2010/03/12 15:32:04
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/12 :  16:04:45  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
saken med terapeuter är att de ofta bara nämner vad man behöver göra i stela ordalag. Man behöver ofta praktiska konkreta lösningar när man mår dåligt. Om man mår dåligt kan man oftast inte komma på att omvandla teori/praktik på samma sätt som om man mådde bra. Då blir det lätt ännu en källa till att man mår dåligt om de framställer saker som enkla och man själv inte ens kan se hur man skall börja.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts

Posted - 2010/03/12 :  16:38:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Håller med.
För 15 år sedan fick jag rådet att "ta det lugnt",med tiden förstår man.
Det kan ta tid att tillfriskna,och alla är olika.

quote:
att det ska vara så svårt när det gäller mig själv

Om det kan vara nån tröst,så är du inte ensam om detta..

P.S slängde mina lugnande,hjälpte inte mig ett dugg...

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2010/03/12 17:20:03
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/03/12 :  21:51:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Fast i det här fallet är det inte en yrkesutbildad terapeut, utan en nykter alkoholist som sadlade om. Så han vet vad han snackar om då han själv genomgått processen i praktiken och inte bara i teorin. Det är en lirare man snackar med, inte som att gå till någon "förstående" läkare.

Finns ju olika sorters lugnande. De enklaste biter inte på mig, men nu har jag tillfälligt slut efter återfallet (hivade i mig halva burken).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts

Posted - 2010/03/12 :  23:04:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Finns ju olika sorters lugnande. De enklaste biter inte på mig

Nej,jag beslutade att klara mig utan sådana..
Blir promenader,vedsågning istället.

Learning by burning..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/13 :  08:38:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vedhuggning är bra för att få ur sig aggressioner ...
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000