| Author |
Topic  |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 12:21:08
|
quote: Vad är det som har hänt i era liv som gjort att ni hamnat där ni är?
Vox: Om jag visste det så kanske jag kunde göra något åt det och bearbeta det.
EDIT: quote från föregående sida |
Edited by - huzze on 2010/02/06 12:22:04 |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2010/02/06 : 19:54:52
|
Sjukdomar är inte man ber om eller gör något för att hamna i. Men vist, dom som byggde glasfiber båtar på 60-talet har fått skallen förstörd. Yrkesskador kallas det, men surt för den som drabbats. Men jag tror att miljögifterna drabbar väldigt många fler idag. Våra livsmedel är fulla av alla-handa gifter som vi inte vet hur dom påverkar oss. Människosläkter har i alla fall inte blivit friskare av "livsmedels-kemisternas" påhitt.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
|
Mey
Member

899 Posts |
Posted - 2010/02/07 : 13:52:46
|
Motorn har rasat på min BMW med drygt 8000 mil på mätaren. Troligen kamkedjan som har brustit. Maskinskadeförsäkringen gäller tills bilen är 8 år gammal. Självklart är bilen mer än 8 år, närmare 8 år och 3 månader.  Även om försäkringen hade täckt detta, hade det blivit surt pga. att dom har den goda smaken att debitera dubbla självrisker á 5000 SEK för bilar som är direktimporterade. Att bilen är köpt på auktoriserad BMW-handlare i tyskland, samt att bilen när den var ny använts av BMW själva som tjänstebil hjälper föga.  |
 |
|
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2010/02/07 : 21:13:05
|
| Köp en motor från en tysk bilskrot om du har möjlighet, kan spara många tusen. |
Edited by - Passerati on 2010/02/07 21:13:40 |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 19:23:09
|
quote: Motorn har rasat på min BMW med drygt 8000 mil på mätaren. Troligen kamkedjan som har brustit.
Råkade utför något liknande med min Saab 900. Kjedesträckaren hade blivit lös.
Tur i oturen var att den inte fallit av och förstört än mer. Men dyrt blev det!
|
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2010/02/08 : 19:55:47
|
| Försök med BMW direkt i Tyskland. Jag vill minnas ett BMW för ett antal år sedan gick ut med att sänka intervallet för byte av kamaxelkedjan eftersom den inte höll måttet. Hota med känningar inom motor/bil- pressen. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 08:34:08
|
quote: Om jag visste det så kanske jag kunde göra något åt det och bearbeta det.
Det är ingen som hamnar i t.ex. drog- och/eller spritproblem över en natt. Inte heller psykiska problem kommer som en blixt. Något måste ha hänt för att det ska gå så långt.
Vad är det för vägval som gjorts genom åren? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 11:03:49
|
Det ska ju nu för tiden heta att det är ditt val, du hade möjligheten att bestämma själv varje ögonblick du stod inför ett val. Det är så lätt att säga att det är ditt val. Men det är i grunden ett destruktivt syndabockstänkande. Skyll inte på mig, jag har inget med det att göra. Sedan kan man stå vid sidan om och betrakta. |
 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 11:57:47
|
quote: ... ursäkta, nu lät jag humöret springa iväg med mig lite...
Ja, det verkar inte bättre. Det kändes ganska onödigt eftersom jag tror att du mycket väl vet att politik inte hör hemma här.
Edit: Ändrad formulering och delade på inlägget. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 12:23:58
|
quote: Jag vill minnas ett BMW för ett antal år sedan gick ut med att sänka intervallet för byte av kamaxelkedjan eftersom den inte höll måttet.
Det låter inte särskilt troligt eftersom kamaxelkedjor inte har någon intervall då hela meningen är att de inte ska behöva bytas. Du tänker nog på kamaxelrem, vilket har förekommit på vissa BMW-motorer, men flertalet har det inte. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 12:29:34
|
| Ztenlund, du har säkert rätt. Mina motorkunskaper är inte de mest avancerade. Det var bara något som jag mindes lite vagt var ett problem för ett antal år sedan. |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 19:36:51
|
Vox
Ensambarn uppväxt med ensamstående narcissistisk mor. Höga krav och "mannen i huset" i tidig ålder. Det mesta ur min barndom har jag förträngt.
I arbetslivet fortsatte jag att visa mig duktig och tog sällan semester.
Arbetsbördan ökade och jag tog till alkohol för att kunna slappna av och sova. Detta ledde så småningom till drogbyte då jag stank alkohol när jag kom till arbetet. Så småningom fick jag alldeles för mycket att göra och blev utbränd.
Efter rehabilitering och arbetsträning så blev jag uppsagd (sist in då arbetsträningen inte räknades in) och depressionen kom som ett brev på posten.
Djupare än så vill jag inte gå in på det, men så har mina "val" varit genom åren. Föräldrar ger dock oftast inga val... |
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9101 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 20:55:07
|
quote: Vad är det som har hänt i era liv som gjort att ni hamnat där ni är?
Utan att gå in närmaren på allt som hänt (Uppväxt,skolgång,jobb,festande,samboförhållanden mm)så kan ju depressioner vara årstidsberoende,ärftliga,mm. Själv så mår jag som sämt på hösten före jul,vill knappt gå utanför dörren... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
Elgstrand
Member

473 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 21:49:26
|
Jag skulle vara ruskigt depp om jag förlorade mitt jobb.
Men arbete idag kan vara förenat med en hiskelig press och stress som kan vara besvärlig att stå pall för, för alla människor. Vissa företag tror man kan göra vad man vill med sin arbetskraft. Vi lever i en värld där stålarna styr allt. Tror alla skulle tjäna lite på att tagga ner litegranna. Det var bättre förr när det var sämre?
Tycker det är tänkvärt, ofta.
...det bara kom ur mig.... |
Its not about vintage, its about good music. |
 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/02/09 : 22:04:06
|
quote: Det är ingen som hamnar i t.ex. drog- och/eller spritproblem över en natt. Inte heller psykiska problem kommer som en blixt. Något måste ha hänt för att det ska gå så långt.
Vad är det för vägval som gjorts genom åren?
Jaa, inte lätt att förstå för dom som inte själv råkat ut för någon kris eller känt av hur det börjat luta nedåt här i livet.
Jag har inte, utifrån egna erfarenheter, full förståelse. Men definitivt har jag förstått att det kan vara snabbare och mer nära än de flesta människor tror.
|
 |
|
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 07:45:57
|
Jag har tappat min telefon  Vad jobbigt det är. |
Waf, Waf!
|
 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 08:19:45
|
quote: Arbetsbördan ökade och jag tog till alkohol för att kunna slappna av och sova. Detta ledde så småningom till drogbyte då jag stank alkohol när jag kom till arbetet. Så småningom fick jag alldeles för mycket att göra och blev utbränd.
Du har haft otur som haft en chef/chefer som inte gjort sitt jobb. Det gäller för en chef att känna sina medarbetare så väl att minsta signal, att något är fel eller är på väg att gå fel, leder till åtgärder. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 09:33:17
|
Min underbara svärfar dog inatt. Ännu ett offer för asbesten. En underbart levnadsglad man som såg till allas bästa, fantastiskt omtänksam och barnkär. Han var långtifrån färdig med sitt liv, men kroppen som slitit ont för att alla i hans närhet skulle ha det drägligt, gav till sist upp.
Vad jag ytterligare skulle vilja tillägga, har jag nogsamt fått förklarat inte passar sig här...
Lev väl idag, ty morgondagen är Dig inte säkert given.
 |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2010/02/10 09:38:26 |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4235 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 09:45:20
|
Hej Fast jobb, bra tjej, barn och stabil ekonomi. Då känns det nästan som man är okvalificerad att få skriva i denna tråd. 
Men var tog arbetsglädjen vägen? Kommer knappt ihåg längre, när det var kul att gå till jobbet... Kanske är det 40-årskris, eller dags för karriärbyte Men hur gör man när huvudet, pliktkänsla och ambitioner säger "mer ansvar, högre lön", men hjärtat säger att det är dags att syssla med något som man känner är meningsfullt och skoj.
Att göra en "down scaling" av hifianläggningen är ju inte så svårt, men i dag är det ta mig fan omöjligt att göra en "down scaling" i arbetslivet (och livet i stort). Hela samhället bygger ju på tillväxt och att människan ständigt jagar mer, mer och mer Att kliva av karusellen är inte tillåtet, utan alla måste sitta kvar, även om de är åksjuka så de spyr
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/02/10 09:54:55 |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 10:33:58
|
Många känner inte efter förrän det är för sent.
Själv tappade jag min vigselring i måndags kväll. Jag vet var på 50kvm ungefär, men mängden snö... |
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 10:34:29
|
quote: Du har haft otur som haft en chef/chefer som inte gjort sitt jobb.
Det är ju definitionen på en chef. Någon som avancerar till sin inkompetensnivå.
quote: Att kliva av karusellen är inte tillåtet, utan alla måste sitta kvar, även om de är åksjuka så de spyr
Den va bra!
|
 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 10:55:54
|
quote: Själv tappade jag min vigselring i måndags kväll. Jag vet var på 50kvm ungefär, men mängden snö...
Du får låna min metalldetektor. 
Jag köpte den när bilnycklarna kom bort i snön ... för andra gången på mindre än 2 veckor...  |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 10:57:34
|
Bor du i närheten av Stockholm så kommer jag på momangen...
EDIT: Såg i din profil var du bor. Det är inte så långt. Lånar den mer än gärna. |
Edited by - huzze on 2010/02/10 13:11:30 |
 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 16:42:06
|
Hustrun har lämnat mig; visserligen bara för drygt två veckor men det är illa nog. |
 |
|
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 19:00:11
|
Tråkigt att ni inte kunde enas.  |
 |
|
Topic  |