HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 5998A-SE (poco a poco)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/26 :  19:25:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vet inte hur jag ramlade över detta bygge. På italienska är den benämnd Triodino 2 (LÄNK).
Det kuliga är att den är uppbyggd av 2 (3) rör; ett ingångs- och drivrör, 6201 och ett effektrör, 5998A (en likriktarrör 5U4). Man kan ju bygga andra förstärkare med två rör om man plockar ECL82, 50EH5, 6T9 och såvidare, men den här förstärkaren är en SET och en sådan fixar snyter man inte ur näsan sådär (med bara två rör). Man kan ju köra med exotiska ryska trioder som 6S45P eller med 6EM7 (tror jag det heter).

Nog om det.
Som ses av schemat på den länkade sidan är allt mycket enkelt. Jag ska dock krångla lite genom att använda iPod-dockan reVintage skickade till mig.
Lådan är en återanvänd Hammond-låda i plåt. Det skulle sitta ett aktivt delningsfilter i den men jag kom aldrig så långt, varför jag får göra lite kompromisser då hålan var lådad .. lålan var hånad ... det var hål i lådan.. Dessutom tror jag det skulle bli lite snårigt att få till en "vettig" och "tillfredställande" layout.

Så här får det bli:
Vy framifrån (här sitter volymratt, ingångsväljare - linje/iPod och knapp/ratt till nätströmbrytaren).


Vy från sidan (framtill på andra sidan sitt linjeingångarna)


Vy från ovan. De där monteringsringarna till rörhållarna kommer väl till pass.


Jag monterar de flesta komponenter på ett lite veroboard. De stora kondingarna till nätdelen får tills vidare också monteras så, men när allt ska in i lådan får jag titta på en annan lösning. Dessutom är det kanske lite overkill med 2 x 470uF. Trafon kan vara lite snålt tilltagen men jag har en annan som är lite biffigare. Om den här Welter-trafon börjar koka, byter jag till den från Die Wuestens (Frag Jan Zuerst). Det fattas några komponenter och jag ersätter dem med andra (47uF på anoderna på ingångsrören istf 100uF), funkar det beställer jag inga nya.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:05:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
När man kommit så här långt, står det i ett recept i en knasig chokladbok jag har, är det tradition att smaka på smeten.
I DIY-forotrådar borde man också ha som tradition att infoga foton när man kommit si eller så långt.
Alltså kommer här snuskiga bilder på nakna rör. Det är SÅ käckt med IBM-loggan på mitt rör, det borgar säkert för kvalitet. Det andra röret är nåt gammal murket ECC83 som jag nog har en påse av. ECC83 är ekvivalent till 6201.


Kunde inte låta bli att ta närbild på 5998;an


Plankbiten blev en plywoodskiva. Järnen sitter på plats med dubbelhäftande tejp ().


Jag har ett fåtal trådar att löda mellan rören och det lilla kortet.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/08/28 :  20:47:38  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Jaha så ljudbävern är igång ,Kul att använda ett dubbelrör till bägge kanalerna

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/28 :  22:29:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Måste ju göra det bästa när jag nu har lite ork ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/28 :  22:38:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag grubblar lite över schemat. Det finns för det första inga gallermotstånd. Hur är det med trioder, är de mer okänsliga än andra rör eller ska man slänga in ett motstånd på nå#168;got kilo kanske?!
Sedan ska jag ha en volympot och grubblar lite på om jag ska byta ut gallerläckan på ingången och först sätta en pot (på 100K) eller om det ska sitta en pot, sedan en kondensator och så en gallerläcka.
Åsikt?

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/08/28 :  23:39:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Konding efter poten behövs inte, däremot kan du hänga på en gallerläcka på någon megaohm så att inte röret blir utan bias om poten skrapar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  09:06:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En sådan häktar jag givetvis på.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  18:02:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här har vi kastat allt vad hängslen och fallskärmar överbord och kör rakt in itan säkring eller huvudbrytare ....
har kollat så spänningarna verkar vettiga. Jag har ca 200V till kretsen, kan öka lite, kanske till .... ujjj på schemat ligger det 350V på anoden!!!

Nåväl, jag trycker in lite musik och det låter väldigt trevligt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  19:19:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
... och jag har fått lite bas!!!!


Höjt B+ till 350V. Ska nog koppla in mig på 275V-uttagen på nättrafon istf 250V.

Edited by - soundbrigade on 2009/08/29 19:20:23
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  19:46:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det ser lite illa ut, men det är ju en prototyp.


Glöder fint.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2009/08/29 :  20:16:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Turn it up until it blows, then back it up a notch

Följer du det ordspråket nu då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  20:18:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har sprut från elektrolyterna i ögonen så jag kan inte läsa ditt inlägg .....
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/08/29 :  20:45:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
ECC83 är ekvivalent till 6201.


Du menade väl ECC81!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  20:47:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag menar det jag menar ....

... TDSLP menar iaf att ..... ECC81 .....


... då byter vi väl då.

Fast det gick bra med ECC83.


Tack, skulle jag väl sagt.

Edited by - soundbrigade on 2009/08/29 20:47:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/29 :  21:25:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fixat!

Låter den annorlunda??? Kanske, vad vet jag. Det var ju en halvtimme sedan jag hade i ECC83:an.

Tack återigen, reV!

Det blir till att borra lite hål imorgon. Och leta rätt på en roller och min gröna Hammarlack.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/30 :  20:51:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tips från coacherna på andra sidan Atlanten:
ECC81:an kan gärna ha en CCS på anoden. Får fundera på det.
Sedan tar man sekundären på utgångstrafon och sätter den på effektrörets katodsida mellan katodmotståndet och 0V. På så sätt får man lite återkoppling. Det ska finnas lite om det hos TubeLab (http://www.tubelab.com/SimpleSE.htm).
Jag har borrat och filat färdigt. Imorgon ska chassit få sig lite grön färg och sedan bygger jag in allt. KUL!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  15:28:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Höjt spänning på steget, men det vill inte stiga tillräckligt. Nu kör jag med knappt 300V på anoden.
Har också kopplat om utgångstrafran så sekundärerna ligger i serie med katodmotstånden. Vet just inte om det gjorde nytta. När jag lött om och slog på igen hade jag ju glömt hur det lät innan - vi har ju så dj*vla kort ljudminne.

Lackat chassit, vilket jag borrat och filat klart utan att blodvite uppstod. Målat det grönt, men uppenbart är att hammarlack INTE ska rollas.

Härnäst ska jag lyfta in elektroniken i chassit när det torkat färdigt (imorgon).
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/08/31 :  16:09:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Katodåterkoppling runt slutrören är trevligt, se bara till att fasen blir rätt så att det inte blir positiv återkoppling...
Med lågförstärkande trioder är det lätt hänt att man inte märker direkt att det blev fel, mät och kolla att förstärkningen sjunker när sekundären är inkopplad på katoden.
Trafotillverkarna verkar ha en godtycklig syn på fas och nolla så man kan inte lita på märkningen heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  16:12:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle vilja ha en omkopplare för att kunna koppla emellan men det får jag grubbla på lite grann. Det är så trist att jobba med högspänningsgrejjer; fastän kondingarna laddar ur sig skapligt fort ska man ändå in där och riva och raffsa och 10 minuter senare har man liksom missat om det är någon skillnad.
Nu tycker jag att det är mer bas, men fan vet.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  16:14:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bilder på lackarbetet.
Jag ville egentligen låta iPod-dockan vara i fred men vek mig till slut.


Så mycket hamrigt blev det nu inte.


Men knottrigt och fint. Hur många gröna förstärkare finns det i världen?
Go to Top of Page

Guru
Member

2760 Posts

Posted - 2009/08/31 :  17:23:02  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Hur många gröna förstärkare finns det i världen?

Det är väl du och Shindo ?
Jag gillar din hammarlack bättre


Edited by - Guru on 2009/08/31 17:24:15
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  17:43:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur var det nu, hade Shindo-grejjerna namn efter viner. Jag har funderat att kalla mina alster efter sovjetiska hjältestäder, fast det finns ju städer med imponatornamn som inte finns med på listan: Omsk, Tomsk (triod- resp pentodkopplade EL34SE-steg kan ju heta så), Krasnojarsk, Semipalatinsk (PP med GM70), Norilsk, Ufa, Samara osv ...
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2561 Posts

Posted - 2009/08/31 :  20:12:14  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Gösta Bäckström gjorde några gröna steg.
Jag har ett sådant chassie som jag håller på att bygga ett slutsteg i.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/31 :  20:23:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag får väl lacka om den då ...

Jag har borrat hålen för högtalarterminalern lite för tätt. Kanske kör jag ett par tag med filen så jag får nån mm extra.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/08/31 :  20:49:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mer bas kan tyda på högre utimpedans och är då ett tecken på att återkopplingen blivit felfasad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/09/01 :  09:51:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag märkte ingen skillnad när jag kopplade mellan att ha sekundären på katodsidan eller ej. Med en omkopplare kunde jag klicka emellan och var plötsligt oberoende av vårt 10-sekunders hörselminne.

Det där med massa bas är ett (ö)känt fenomen hos (dåliga) rörförstärkare. Hög utimedans (låg dämpfaktor) och noll feedback får baselemeneten att fladdra hysteriskt.

Nu börjar jag flytta in i gröna låda i alla fall.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000