HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Svensk högtalar historia
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:30:09  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Efter att tagit en paus i ett långvarigt renoverande av en Philips Capella Tonmeister 842 från 1964, tog jag tag i de medföljande högtalarna. De är ett par små, monitorer av svenskt ursprung, troligen -60 tal.

Baksida

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:33:26  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Nå, det enda svenska med anknytning till namnet AGA jag känner till, är gasbehållare.. Men tydligen döljer sig en annan historia bakom namnet..

Ljudet från dessa små krabater är bra för sin ålder, om än en smula luddigt och odefinierat.. Speciellt i toppen.

Dags att demontera, och vad finnes? Tre mycket tjocka och dammiga lager med isoleringsull..


Edited by - coldcut on 2009/09/03 23:34:26
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:37:39  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Nå, efter en återhämtning av dammchocken som exploderade i ansiktet, så fanns detta kvar att skåda i den nu relativt tomma lådan..

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:42:30  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ja, enkelt och puristiskt är ju också en konstruktionsfilosofi, och här var det sannerligen inte tal om att komplicera saker och ting i onödan..

Men vi tar väl en närmare titt på saker och ting..





Ser ju ut att vara i bra skick, inga spruckna kanter eller annat oroväckande! Inga märkningar vad det gäller ursprung dock..
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:45:22  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Diskant och en spole i miniatyrformat som utgör ena halvan av delningsfiltret..




Edited by - coldcut on 2009/09/03 23:45:53
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:48:30  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Och här kanske vi har boven idramat till den luddiga ljudbilden! En El-lyt med 40+ på nacken.. Av märket Jensen och dansk härkomst.

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/03 :  23:52:11  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Så nu till arbetet:

Tänkte klä lådan invändigt med dämpmatta, och fylla resten med ull. Byta kondensator i delningsfilter och ev spole om det kan vara lönt? Porblemet är att hitta kondensatorer med 8uF, de flesta verkar ha bestämt sig för 8,2uF. Men det kanske spelar mindre roll?

Ytterligare förslag på förbättringar är alltid välkommet, diskanter på den här tiden brukade väl ofta rulla av vid 13-14 Khz..


Även en fråga till den historieintresserade:

Vad känner du till om AGA? När slutade de med Hifi?

Edited by - coldcut on 2009/09/03 23:54:42
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/09/04 :  06:44:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag vet itne om det finns något värde i dessa men tycker nog att du bör låta dem vara så mkt som möjligt, att se över filtret är givetvis bra och behövligt, men jag vet om jag skulle ge mig på bestyckningen då alla element verkar funka som de ska, och hur många har ett par (fina?) gammla AGA hörgtalare hemma ? :)


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/04 :  06:48:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dom gjorde radioapparater med vill jag minnas, o spisar.
Coolt med gamla saker som fixas till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/09/04 :  08:13:16  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
AGA startades ju av upppfinnaren Gustav Dahlen, de höll på med en massa saker som var nya och tekniskt avancerade. De sålde radioapparater redan på 20 talet, de sände också "rundradio" innan radiotjänst tog över. De gjorde också ljudfilmsutrustning, både för inspelning och uppspelning. Du har lite svensk industrihistoria där.
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/09/04 :  21:51:59  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Då kanske jag kan försöka sprida lite ljus i tillvaron,och berätta att basen heter Peerless O525WG och diskanten är den vanliga Peerless MT20HFC.Delningsfiltret verkar vara av AGAs egen tillverkning,då Peerless egna filter såg helt annorlunda ut.
Byt kondensator,men låt spolen vara.Värdet är inte alls så noga.På den här tiden fick man nöja sig med som bäst kanske +-20%,så 8,2uF duger hur bra som helst.
De här vita lapparna med nummer är AGAs egna reservdelsnummer.
Jag har också ett par sådana här 9589 med orange front av någon väv.
Lite av vad AGA tillverkat finns här:
http://www.agatf.se/agahistorypiclib.htm
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2009/09/05 :  09:11:03  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Mycket intressant Rolf, tack för den informationen! Dags att inhandla nya kondenstorer då!

Kunde inte låta bli att förundras över din länk och bredden på kunskapen i företaget.. Allt från kuvöser till fyrar i norra skottland..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/09/05 :  16:15:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Aga gjorde en del kul saker jag har bl.a. ett par rörförstärkare helt i mono (3-4W) som skall någon gång i framtiden renoveras Aga gjorde även en version med trissor. Aga tillverkade en massa radioapparater men tyvärr har de flesta gått till tippen de rör som Aga använde i sina apparater kom uteslutande från Telefunken är det andra rör så är de utbytta detta enligt en gammal radioreparatör som jag har talat med.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/09/05 :  17:15:34  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000