HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En optokopplare - Industrial Style
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/04 :  15:00:59  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Har byggt mig en passiv volymkontroll... Nu slipper jag tänka på volympottar när jag bygger förstärkare ...

Jag började med att bygga en optokopplare version "light", färdig på kort från SKA Audio i Australien ...


Tyckte det lät kalas och när Blomman/Imperial sade att han hade såväl kort (från BddB) som matchade LDR:er liggande hemma som han inte skulle hinna bygga ihop, tog jag gladeligen emot paketet.

Strömförsörjning hade jag själv och den fina lådan med industrilooken fick jag av Ronnie_E ...

Ronnie_E kunde inte bärga sig: så fort han fick se kortet och LDR:erna satte han ihop det medan jag lagade mat ...


Så här ser det färdiga kortet ut:


Här är kortet, potten och strömförsörjningen monterade i lådan (vi satte dit en omkopplare också med den används inte ännu):
Från ena sidan


Från andra


Och ovanifrån


Bakifrån med lock på:


Och så framifrån med lock på:


Hur låter den då? Jo, musiken bara flödar fram. Jag har kört med kolpottar, DACT-kopior och trafovolym. Visserligen har jag inte testat allt samtidigt under noggrannare former, men jag har inte varit så nöjd med en volympott som nu ... En nackdel har den, den sänker inte volymen helt, så det gäller att anpassa förstärkningen så att det går att spela lågt ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2009/09/04 15:01:51

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/04 :  15:32:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jisses! Verkligen en låda som har fått tåla hårda tag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/09/04 :  15:38:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
En nackdel har den, den sänker inte volymen helt


Jag har haft min opto-volym ett tag nu men man vänjer sig vid att det finns en lägsta nivå på ljudet sedan har jag vant mig vid att den finns det har istället blivit ett hjälpmedel.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/04 :  19:25:10  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Jisses! Verkligen en låda som har fått tåla hårda tag.

Jo, det är en gammal trafolåda ... Vet inte årtal men gammal i a f ...

quote:
Jag har haft min opto-volym ett tag nu men man vänjer sig vid att det finns en lägsta nivå på ljudet sedan har jag vant mig vid att den finns det har istället blivit ett hjälpmedel.

anders

För mig (eller snarare grannarna ... ) är det ett problem om jag kör med mitt aktiva försteg, men det beror mest på att jag får upp mot 5V ut efter det steget. Kör jag direkt till slutstegen är allt OK (min DAC lämnar bara 0,5V efter moddning ...).
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/09/04 :  20:50:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har provat mitt försteg lite här och där även mot andra förförstärkare. Med mitt icke objektiva omdöme har jag svårt att välja något annat istället för opto-steget, det som jag gillar med detta är att det låter "naturligt" dvs att det inte förstärker någon parameter i frekvenområdet.

Jag tycker att din låda har ett härligt kaxigt uttryck med den slitna ytan det är säkert många som kommer att underskatta de pga av utseendet.

Jag är lite nyfiken på din regulator berätta mer. Jag har gjort en liten modd som är bra den diskuteras en del i tråden på Diyaudio, jag har satt en elyt på varje lysdiod minst 10uf + en keramisk smd på 100pF som löds mellan benen på elyten. Elyten skall dämpa diodens fluktuation så att man får en jämnare ljuskälla för motståndet den keramiska skall hjälpa till i processen enligt naqref. Jag kan verkligen rekommendera detta tweak.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/05 :  10:06:56  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker att din låda har ett härligt kaxigt uttryck med den slitna ytan det är säkert många som kommer att underskatta de pga av utseendet


quote:
Jag är lite nyfiken på din regulator berätta mer.


Det är inget märkvärdigt (LM317) ... Köpte ett par nätdelar från Twisted Pear Audio till några DAC:ar jag också köpte där. De funkar bra ... http://www.twistedpearaudio.com/power/lcdps.aspx

quote:
Jag har gjort en liten modd som är bra den diskuteras en del i tråden på Diyaudio, jag har satt en elyt på varje lysdiod minst 10uf + en keramisk smd på 100pF som löds mellan benen på elyten. Elyten skall dämpa diodens fluktuation så att man får en jämnare ljuskälla för motståndet den keramiska skall hjälpa till i processen enligt naqref. Jag kan verkligen rekommendera detta tweak.


Det skall jag titta närmare på!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000