HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 [Projekt] Apple + Grado = iGrado?!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/16 :  18:32:57  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Afton!

Som trådnamnet antyder handlar detta lilla projektet om Apple och Grado. Jag började med det för snart en månad sedan men det pågår fortfarande pga. av pluggande och mindre tabbar under projektets gång. Jag är själv väldigt svag för trådar med många bilder inom DIY och modifierade prylar. Så därför tänkte jag dela med mig av mitt lilla projekt. Tanken är att lägga upp några bilder/kommentarer per dag. Jag börjar direkt med två stycken "aptitretare". Ni får hemskt gärna försöka lista ut hur denna lilla historia slutar! Hoppas ni finner projektet intressant!


Ett par gamla Grado SR60, den billigaste modellen. De låter dock väldigt bra (enligt mig) för sin prisklass.


Tupperware, en penna och lite tejp! Hur ska detta sluta månne?

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/17 :  17:55:40  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Inte mkt till gissningar här inte , kör vidare med två bilder ist, alltid någon som lyckas gissa rätt!

Lite kokande vatten...

Pennan användes för att märka ut vattnets maxnivå jag kunde ha i plastlådan, för att inte dränka membranen.

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:12:18  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ska du göra dem vattentäta eller?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:41:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hörlurs soppa..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:43:18  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Jag har en likadan kastrull som dig, dom släpper teflon dom jävlarna!
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:16:57  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Har ni aldrig hört: "Koka soppa på en lur"?
Yes Maruder.. den e kass

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/17 :  23:57:14  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
YES!!! Äntligen klar!! Så därför tänkte jag bjuda på två bilder till idag

Här var det lim i mängder [:S] Tog några kokningar att få upp dem!


Efter 5 minuters kämpande med tummarna tog jag fram miniborren ist

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/18 :  16:33:11  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply

Efter en massa slipande och filande inuti var det dags att slipa lite på utsidan med...
vänster lur förberedd för??


Modellringen fick agera mall på min överblivna IKEA-kudde


En snabb preview!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/19 :  16:09:05  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply

Om man ska kombinera Apple & Grado är ju vit färg en självklarhet!
Warhammer Skull White is the shit!


Standardgallerna är rätt tråkiga på SR60 så en tetång inhandlades!


En liten sammanfattning Ännu ingen som gissat rätt på det slutliga resultatet?!?

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2009/09/19 :  18:40:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Högtalare till iPod eller liknande?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/20 :  02:34:46  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Ingen dum tanke, men inte riktigt rätt Slänger upp några bilder till!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/20 :  02:41:29  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply

Iom att jag kommer se skillnad på R/L-lur, valde jag att slipa bort bokstäverna..


-"Det tar sig, sa mordbrännaren"
Den nu demolerade tetången fungerar perfekt som torkställ


Två par "original"-lurar från en trevlig kille på Tradera!
(man kan ju inte ge 300 pix för något så dåligt)

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:20:35  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply



Nu är det kanske någon som hajar projektet?


Lite greenstuff från Games Workshop fick fylla R/L-markeringarna


Tegaller, överbliven IKEA-kudde och en iPhonesladd med mick
To be continued ...

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:47:27  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
Börjar se snyggt ut!

men ser att kuddarna börjar gulna lite...

Jag köpte nya orginal skumgummi kuddar till mina gradolurar när dom hade börjat gulna (betydligt värre än dina) inte billigt men det blir snyggt (svart).

Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/20 :  19:53:55  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Nice dsv!
Funderade på det med men jag ville dock behålla lite "vintage-look" på mina, du kommer nog förstå varför

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/21 :  22:21:27  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply

Tanken var från början att behålla dessa fästen svarta.. men ska det bli "Apple" så ska det!
Tändstickorna är såklart till för att förhindra färg i hålen.


Efter lite "greenstuff", tre lager sprayfärg och tre lager lack, syns L/R inte till


Hittade ett innerfoder (för att dölja innandömet i luren) hos en tygbutik med klister på ena sidan..


..bara att värma på lurens baksida med strykjärn. Limpistol användes till förslutning för att kunna öppna dem om något skulle haverera i framtiden.


"Sprängskiss" med det nya huvudskyddet tillverkat av den gamla IKEA-kudden




Sådär!! Äntligen klart! De funkar faktiskt kanon med micken. Ett litet minus är ju luren i säg som är "öppen", vilket ibland gör att mina konversationer i iPhonen hörs lite väl mkt.
Hoppas ni har tyckt mitt projekt varit intressant! En liten ursäkt för de halvdana bilderna Nu är det nya projekt på gång! Fred!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"

Edited by - fischen08 on 2009/09/21 22:25:13
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/09/21 :  22:25:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Klart läckert och en helball idé! Blev ju hur coola som helst.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/09/21 :  23:01:16  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply
Snyggt! (kort och koncist)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/22 :  07:43:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaaa ett par Ipod pimpade Grados

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:01:30  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Riktigt fräckt projekt Fischen08! Ser fram emot ditt nästa projekt, hoppas du delar med dig här :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/09/22 :  18:07:51  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Haha galet roligt

Blev ju riktigt bra det där

Nu är det bara att lägga upp bilder på nästa projek
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/09/23 :  13:14:31  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Tack så mkt boys (and girls?)!!
Projektet har varit jäkligt kul, trots några mindre misstag. Lägger nog ut de bilderna någon dag! Efter mitt lilla grupparbete (i skolan) börjar jag på mitt nästa projekt, så håll ut!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"

Edited by - fischen08 on 2009/09/23 13:15:12
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/12/08 :  21:56:56  Show Profile Send fischen08 a Private Message  Reply
Som jag lovade tidigare i höstas kommer här en förklaring och lite bilder på vad som gick snett under projektets gång

Det första som gick på tok var när jag skulle skala (mina första) original iPhone-lurar. Glömde slå en liten knut på sladden så den ena kardelen smet in ungefär 10 cm.
Micken hamnade då i höjd med mitt käkben Bara att surfa in på Tradera och beställa 2st "look-a-like".

Här är resultatet av mitt försök till att lättare känna igen R/L-lur.
Vet inte om det var fukten den dagen jag spraymålade eller vad som hände... fult blev det iaf.
Bilderna är tagna efter slipning av den krackelerade färgen.
Gör om, gör rätt!!




Slutligen en liten tabbe som hänte när jag skulle tvätta rent de slipade delarna med ammoniak.
Jag hade nämligen två identiska flaskor för fönsterputsmedel varpå den ena innehöll just ammoniak.
I all hast öppnade jag kapsylen precis under min näsa på "fel" flaska.
Lärdom: Gör aldrig... ALDRIG det!!. Med tårar i ögonen blev denna lilla varningsskyllt till


Fred!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/12/08 :  22:21:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
snyggt och totalt galet coolt projekt!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000