HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Lördags skoj (TOTALT MENINGSFULT) Nya givar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/05 :  20:54:42  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Hmm jaahopp hur ska man börja det här då.
Fredrik min bror kan jag skylla på till att börja med. Allt än hans fel!! (Elgstrand)

För att inte tråka ut alla lägger jag nog upp det så att jag skriver lite slänger in ett par bilder o skrivet lite till...

Det började i alla fall från början med att jag fick lyssna på min brors anläggning (Elgstrand som sagt) ni hittar nog info. Blev biten och började testa och prova o köpa nytt osv.. ni vet själva. Nu va det så a min bror har pratat om en baslåda eller sub till hans system, den är tänkt att spela från 50hz och ner, helst vara sluten och ha ett stort membran.
Jag fick för mig att berätta att jag hade 2st 15" pa element i källaren tillsammans med en inbyggnadssteg. På den vägen är det.

När vi tittade närmare på element o steg såg vi att det varken va sub steg eller bas element utan 15" Pa mid och ett steg för en aktiv Pa topp. Men va f*n vi bygger.

Hade inga data på element eller steg så vi tog ett mått på låda vi tyckte va bra och 50x50x50 yttermått sluta det med (ge o ta nån cm). Ca 85L låda i alla fall, sluten och faktiskt tät

Byggde gjorde vi i ca 3h och 30min och nedan är resultatet av allt slit o många timmars finputsande av lådans finish












Hur låter det då? Det kommer det kommer.

EDIT// bilder (skräp skript)

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2009/12/08 23:25:39

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/06 :  01:24:54  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Ska bli spännande att se om du lyckas få den att prestera något vettigt alls...

Om det nu är så att du inte får något användbart ljud ur den så kan vi ju använda den till Kaffebord när vi ses nästa gång.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  10:19:17  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Helt klart kan vi det :)

Ljudet i den då.... den lät helt perfekt för att vara ett mellanregister:) Spelar alla toner från 40hz upp till 800Hz inte riktigt tanken med det här bygget tyvärr.

Men man ska inte vara ledsen för det, utan man sätter sig och funderar lite på hur man ska kunna dela av ljudet lite. Jo en Epicenter bör ju kunna få ner hz lite. så här såg det ut när den va inkopplad :)





Läte det bättre då? Joo faktiskt, fick en djup bas som va stadig ner till 32.5Hz enligt mitt öra. Men spelar i otakt, brummar och lever jävel.

Misstänker att nästa steg i det här bygget måste bli att skruva bort steget från min Audio Pro B2-40 låda som förnärvarande är den subben jag använder.

Man kanske skulle skaffa sig nått vettigare o göra på helgerna

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2009/12/06 12:07:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/06 :  10:26:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En väl använd lördag verkar det snarare.

Vad är det för element?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  10:50:17  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Tackar Bernt kul är det i alla fall :) Elementet är Stage line IMG SPA-15100 200Wrms 8ohm

och steget är ett Stage line IMG ABK-152 170Wrms 4 ohm 30-30000hz

min bror fråga om dessa i den här fråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77174

inga sub grejer direkt.. tror att enda sättet att få den under 40hz är att få lådans väggar att svänga

Nu håller jag på och plockar isär min sub för att få ett riktigt sub-steg att använda.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  12:56:09  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Nu har jag kopplat på steget från min Audio Pro B2-40 och nu börjar det låta sub om lådan Kan inte påstå att den går speciellt lågt men den spelar på bra mellan 40 och 100Hz.

Ser ut så här nu i alla fall (med risk för att ni blir trötta på bilder)

Elementet


Audio Pro subben lite ombygd sitter en 10" med dubbla spolar i nu.


Steget till Audio Pro subben










Och en överblick. Blir stökigt när man labbar


Men vart ska testbygget ta vägen nu?? Det låter om det, men inte som det va tänkt. Går det att göra den till basreflex o träffa hyfsat rätt när det enda man vet är att elementet är 15" och lådan ca 85L ?? behöver nog ideér och tips till nästa steg. Vill nå i alla fall 30hz men kanske är elementet som sätter gränsen?

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/06 :  13:30:10  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Vi måste ju tillägga att du har en till. du hade väl lite ideer om det?

Jag kommer hem till dig snart och lyssnar lite.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/06 :  13:39:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kanonkul projekt, juh!

Det är just dessa byggen där (ofta) billiga eller "löst liggande" komponenter kommit till bruk som ger mest.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  16:59:46  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Ruskigt roligt är det

Nu har det provlyssnats i några timmar och ställts in så det matchar mina Argon golvare. Fick plugga båda reflexerna på golvarna eftersom jag inte har delat av dem neråt..

Baslådan som va tänkt att spela upp till 50hz spelar nu från ca 100 och ner till 50 i stället och det låter kanon!! För bra Jag kan INTE ha den här stora klumpen mitt på golvet!! Så det måste bli ett nytt bygge, ska testa lite mer innan jag bestämmer mig men det lutar åt en stereo-bänk med dubbla 15" mid-bas.

Det här va ju inte meningen men tack endå Fredde för du hjälpte mig lyssna o ställde in basen

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/06 :  17:56:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ändra rubriken nu för 17!! MENINGSFULLT ska det stå. Det kan stå MENINGSFULT tills dess du ytbehandlat boxen.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  18:18:04  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Hahaha det har du helt rätt i soundbrigade jag ändrar

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/06 :  18:20:21  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Inga problem, det här blev ju skitskoj!
Ska tilläggas att Psy_Lord bor i en 1:a, på hur många kvadrat är ditt rum på ?

Vi har provspelat med:
Zappa(Live)
Mustasch
Metallica
Guns N Roses
John Lee Hooker
Blues av all sort... mm

Den är snabb måste jag säga, trodde inte riktigt den skulle vara så rapp. Den smälter in bra i ljudbilden och fast man har ett 15" membran i skallen kan man inte peka på vart basen kommer ifrån när man blundar. För att vara ett spontan test så blir det 10/10! Nästan lite avis på det där Fränt var det ialla fall.

Om du nu ska snickra ihop något "lägenhetsvänligt" av det hela så kanske din ide om en stereobänk med detta vara vettigt. MASSOR internstag och dämpmaterial på väggarna i lådan så tror jag du är hemma, finns lite oro för vibrationerna som förstärkaren din kommer behöva hantera? En ökning av volymen blir det ju lite grann... ca 10 liter så kanske den kryper några hz lägre med lite tur. Sen kommer den ju stå nära bak vägg på så sätt.... detta kanske du vill testa innan du bygger så det inte grumlar till sig för mycket? Tetsa testa testa

Något sånt här?



Eller hur har du tänkt?

Ser fram imot fortsättningen...

Edit: Psy_ jag tror Brigaden menar att det ska stå meningsFULT till det är målat







Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/12/06 18:24:28
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  18:44:19  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Hahaha såg det felet jag me efter jag hade fått i mig lite mat o blivit normal igen, glömmer lätt att äta när man testar ljud!

40m2 är lägenheten på och rummet 4x4.5 så 18m2 2.5m från basen till lyssningsplats och 3m till golvarna.

Jag köper en pall med SD fötter o ställer allt jag har på det borde funka

Precis så har jag nog kanske tänkt möjligtvis. Beror på som du säger om det låter bra intill väggen, testa testa

Ska försöka bygga om stage line steget så jag har nått o driva med också... kommer garanterat fråga massa saker så ni vet


Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2009/12/06 19:30:14
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/06 :  19:35:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har du inga data på det elementet?
Qes
Qms
Vas
Bl
Fs
Mms
och Re är det som behövs...
Med rätt värden på det elemetet så kan vi nog designa nått som går ned till 30-nått Hz med mycket pondus och kraft. Bara för att elementet inte presterar bra bas i en sluten låda innebär inte att det inte kan göra det i andra typer av lådor.
TH215?!
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/06 :  19:51:45  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Har tyvärr inte en siffra på elementen bara det som står på och finns inget att finna på google heller har letat. Elementen är antagligen från 1877.

Men blev riktigt nöjd med ljudet. Som Elgstrand skrev så är det riktigt tight o ren bas. Bästa bas jag hört på länge och det känns som den kryper ner i frekvens ganska lågt. sen att den inte har samma verkningsgrad där känns lite som det kvittar när basen bara vräker ut kvalitet.

Men behöver mer POWER för ökad kontroll.

HEHEHE TH215 ?? jag har grannar

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2009/12/06 19:57:15
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/06 :  20:14:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
HEHEHE TH215 ?? jag har grannar


Jo, det var det jag ville hjälpa dig med! Med en TH215 så blir du av med grannarna.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/12/08 :  23:24:48  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Nya givar i bas bygget har kommit över 2st http://www.hifikit.se/index.php?id=269
datablad http://www.tymphany.com/files/products/pdf/M30WO-49-08.pdf

Vifa M30WO-49-08

och 2st http://www.rockfordfosgate.com/library/datasheets/pch-124_128-ts.pdf

Rockford Fosgate PCH-124 4Ohms

Är det någon som har hört ett lyckat bygge med dessa? är det något att ha eller ska jag kasta in det i bilen? Vifa kan jag tänka mig spelar rent... men vad vet jag.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2009/12/08 23:31:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000