HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AlfaGTV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 48

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2012/06/16 :  00:20:38  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message  Reply
Jaså, du kör med Sonos du också?

Ehh, ja. Jag köpte mitt Sonos system för en månad sedan. Samtidigt som jag bytte ut mina Sonus Faber Cremona M samt mina Audio Physic Scorpio 2 mot ett par Sonus Faber Guarneri Memento samt ett par Dynaudio Excite X12 i vit highgloss som givetvis min morbror petade in diskanten på igår. Vi har dammsugit ut den och det verkar som om endast dammkåpan var skadad. Så nu har jag även testat ljudet med min Krell S300i och mitt Sonos system och jag tyckte att det lät bra Där sparade min morbror 2.5-3k

Ha det fint!

Mvh Per

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra

Edited by - Hifi-Perra on 2012/06/16 00:21:41
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/14 :  22:33:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, vi brukar ju traska i varandras audiofila fotspår Perra!

Det har inte blivit så mycket skrivit här på sistone, men det har hänt en hel del. Jag har ju förvisso skrivit om nykomlingen Marantz NA7004 i Den Digitala Kokboken, och jag förundras fortfarande hur i helsike det kan låta så övertygande?

Nåväl jag återkommer till detta, just nu ville jag bara visa en bild på min nya tonarm ( egentligen gamla trasiga) som för tillfället kröner min äldre Heybrook TT2

Den gamla Rega RB250 som spelaren köptes med visade sig ha dåliga lager, så jag tog tjuren vid honen och skickade kadavret till Johnnie7 på Audio Origami i Scotland.
Den har blivit polerad, skumfylld, fått nytt kablage ända från pu-kontakterna till RCA-hanarna i andra änden, lagren utbytta till Hi Spec varianter och slutligen monterats och justerats. Och för att toppa ordentligt fick den en Michell Technoweight istället för den anskrämliga ursäkt som Rega skickar med!
Och en sak kan jag säga redan nu, på den inte så högupplösande men underhållande TT2:an, och det är att den inte alls låter illa!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/15 :  09:07:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Ojojoj!

Om du tröttnar på den armen så är jag spekulant på den

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/15 :  15:39:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst är den snygg?

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/21 :  16:13:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej på er! Jag har justerat den första posten i denna tråd med lite nyheter som har skett under den senaste tiden.

Jag gillar ju gamla grejer och via andra forum har jag hört mycket gott om Celestion. Rätt va det var så dök det upp ett par Ditton 44 inte så våldsamt långt bort och jag passade på att hämta dem för några hundralappar. De var i väldigt gott skick generellt, men skydden hade ett vadderat lager av skumgummi under ytskiktet, och detta hade naturligtvis vittrat bort.

Jag köpte helt enkelt lite högtalartyg på Biltema och vadderade om dem och klädde ytan med svart yta istället för den ganska bedrövliga grå bruna från -75

När jag spelat dem litegrann tyckte jag de lät lite oklart i mellaregistret, men väldigt trevligt annars! En titt inuti avslöjande otroligt granna interna ledare, men framför allt märkte jag att elementen inte satt ordentligt. Eftersom de monterats med islagsmutter, seriöst på en 35 år gammal högtalare!, efterdrog jag alla element och plötsligt lät de ordentligt bra!

Så här ser de ut:

Och med mina nya, snyggare petskydd:

Kul med gamla grejer som låter BRA!

/Micke

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/08/21 :  19:04:19  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Ser trevliga ut efter din makeover.

Alltid roligt när gamla grejer får lufta och att det finns entusiaster som tar hand om dessa på ett förtjänstfullt sätt, bra jobbat
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/26 :  22:14:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för det byZan! Jag hade en idé om att sätta ihop ett välljudande "early eighties-system" med dessa och visste inte riktigt vad som kunde paras ihop med dessa.

Lite flax så dök det upp en gammal goding till OK pris och då kunde jag inte låta bli:

Nån som sitter på en matchande tuner? Typ en Luxman T-530 eller å!

/Micke

Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2012/08/27 :  11:26:08  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Den där luxmannen är inte dum. Har du möjlighet får du gärna utvärdera riaat i den, har läst att den är riktigt bra.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/27 :  15:37:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå jojo!

Visst är det ett mycket trevligt RIAA i dessa pjäser, spelar matigt och "äkta" och förvånansvärt tyst för att vara en gammal maskin med mycket värmeutveckling.

Jag skall göra en utvärdering gentemot Tom Evans framöver, men just nu spelar jag nöjd på RIAA't i Luxman'nen..

MVH /Micke

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/18 :  16:46:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är skyldig! Till att ha försummat min plikt att hålla denna tråd aktuell alltså...

Vad händer då? Jo, faktum är att jag spelar mest musik och tycker det låter ganska trivsamt hemmavid. Nu är det ju inte riktigt schysst av vissa vänner med ljudintresse att uppgradera på det sätt som skett under sommaren. Trots jämförelsen med Marten Coltrane och MSB elektronik hopsnört med Jorma kabel så tycker jag mitt eget ljud är OK.

Mitt rörförsteg från Xindak, som för all del gör det mesta rätt, har bytts ut mot ett Marantz SC-11S1. Vad har detta då som inte Xindak har?: Balanserat in/ut, inbyggt RIAA, inbyggd hörlursförstärkare, line-level utgångar, ingen uppvärmingstid.
SC-11S1 låter väldigt trevligt dessutom, kan inte påstå att det låter sämre på någon parameter än Zindak.

Som jag skrev så har jag haft besök av ett par olika integrerade under sommaren också, dels den Luxman L-530 som du ser på bild ett par poster tidigare. Och även en Xindak SLM-A40 MkIII, 50W Klass A, som sina egenheter till trots låter helt sinnigt bra! Har trassel med ett par ingångsreläer dock.

Källan som används mest är någon av mina skivspelare som växlar plats i racket. Båda Heybrook TT2:orna är otroligt uppskattade faktiskt. Den gamla som jag köpte först har försetts med en RB-250 som moddats av Audio Origami. Dessutom drivs den av ett Valhalla-kort från en Linn LP12. Jag kallar den för TT12:an.. ;) Utbudet av motorstyrningar till Philips gamla synkronmotorer är stort, finns många att välja på. I Heybrook-fallet blev resultatet otroligt positivt, bättre driv, fastare bas, märkbart stabilare hastighet och tydligast av allt, en avsevärt lägre störnivå då det gäller brumm och mekanisk återkoppling av motorvibrationer.

Den nyare TT2:an som jag köpte av Balthazar här på forumet i maj, har fått nytt liv! Dess externa motorstyrning TPS har reparerats och fungerar numera utmärkt, ännu stabilare gång och tystare än via Valhalla. TPS är konstruerad av Tim de Paravinci och ses, vad jag förstår, som en väldigt bra motorstyrning till de synkrona 110V motorerna. Denna spelar med min Origin Live Silver Mk III som också köptes via hififorum!

Just nu luftar jag Technics SL-150 MkII med SME Series III och där har jag själv bytt tonarmskablaget i den lösa delen av armen till en enkardelig silverkabel från VdH. Närmast skivan sitter en Ortofon 2M Bronze som verkligen är trevlig!
Här är jag tvungen att erkänna en sak...
När spelaren kopplades in tyckte jag att 2M Bronze var lite grov i tonen och inte riktigt hade den homogenitet som jag mindes. Jag droppade tonarmsbasen ett par millimeter och visst blev det bättre. Jag tyckte det lät OK, men lite besviken måste erkännas att jag var.
Då jag ville prova 2M Black-nålen plockades de 2M askar fram som förvarar dessa prylar. Döm om min förvåning då det döljer sig en brons-färgad pickup i orignal-asken... Den jag spelade på vad nämligen den röda... Konstigt vore det om dessa lät lika?

Annars är det digitalt ljud som snurrar och jag har hittat ett par funktioner till i Marantz NA-7004 som jag inte testat; Dels att spela upp filer från extern USB-disk. Detta krävde tillförande av extern ström till min LaCie 320Gb disk med närmare 7000 låtar på i all möjlig upplösning (enbart FLAC). Men efter att ha kopplat extern 5V var det hur smidigt som helst.
Det andra jag provat var att skapa ett konto på last.fm och börja "skrobbla" mitt musikval till last.fm-sajten. Detta gör att jag har tillgång till ett flertal musiktjänster och s.k. artisk-radio m.m. via nätet. Mycket varierande ljudkvalitet, men OK för städning och så.

Gjorde en intressant test också i förra veckan, vilken AirPlay enhet låter bäst i mitt system:
Apple Airport Express
Apple TV (3)
Marantz NA-7004
De jämfördes som digital media renderare och det visade sig ett par intressanta saker:
AppleTV får sitt data levererat i 48Khz samplingsfrekvens, dvs du samplar om CD-material innan det konverteras till Apple Lossless och sedan skickas via AirPlay. Detta medförde i sin tur att CD-musik lät märkbart sämre via AppleTV än via AirPort Express som får sitt material i 44.1Khz. Vad som lät bättre var nedsamplat 24/96Khz material, jämn multipel på nedsamplingen som spökar?
För övrigt var det ingen större match för Marantzen som låter större, tydligare, lugnare och med ett märkbart större klipp i anslagen. Det är inte ngn stor skillnad mot att köra direkt från CD, frågan är om inte jag skulle föredra CD-musik från datorn via AirPlay före min SA-15S1 och digitalt in i samma DAC...

Nåväl! Ha en go kväll och tack för att ni kikar in då och då!

Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/09/18 :  17:47:31  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
När spelaren kopplades in tyckte jag att 2M Bronze var lite grov i tonen och inte riktigt hade den homogenitet som jag mindes. Jag droppade tonarmsbasen ett par millimeter och visst blev det bättre. Jag tyckte det lät OK, men lite besviken måste erkännas att jag var.
Då jag ville prova 2M Black-nålen plockades de 2M askar fram som förvarar dessa prylar. Döm om min förvåning då det döljer sig en brons-färgad pickup i orignal-asken... Den jag spelade på vad nämligen den röda... Konstigt vore det om dessa lät lika?

Så det kan gå. Känslan var uppenbarligen rätt men inte synen. Men hur sjutton kunde du ta fel på röd och bronze? Rent färgmässigt menar jag? Hoppas jag inte klampar i nåt här nu som att du är färgblind eller så
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/18 :  19:52:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Jadu Tompa... Jag är inte färgblind, iaf vad jag vet
Däremot var jag stensäker på att det var bronsen som satt på spelaren när jag plockade fram den ur skrubben... Tror det var mest min övertygelse som lurade mig faktiskt, men jag ursäktar mig med att de inte är lika tydligt färgsatta som reklambilderna ger sken av!

Ang RIAA kvalitet så fick jag ju möjlighet att jämföra Tom Evans Micro Groove X med ett par inbyggda RIAA nu. Och TE håller en mycket hög klass, det kommer man inte ifrån! Men RIAA steget i Marantz SC-11S1 är ingen halvmesyr och det inbyggda i Luxman L-530 skäms inte för sig heller! Med Benz Micro Glider L2 (LOMC) gillar jag Tom Evans bäst och det vinner på sin friska spelstil och monstruösa dynamik. Detta utan att försaka detaljer eller renhet. Helt ärligt skulle jag lätt kunna leva med Luxman eller Marantz också, de har liknande egenskaper men lite mindre tryck i dynamiken och lägre output nivå.
De senare har ju gett mig möjlighet att spela MM med hög utnivå på ett roligare sätt än med Lehmann Black Cube! Och hur bra den än anses är den ganska duktigt frånåkt här.
Luxman ger ganska mycket kropp till musiken men behåller sin generella lite gyllene klang. Marantz är lite mera neutral, inte tunn dock, färgar mindre men känns rappare i anslag.

Och apropå RIAA, jag har spelat mitt fynd Rickie Lee Jones's tolkning av Under the Boardwalk från hennes "Girl at her volcano" för några olika vänner med likartat resultat (Det är en 10":are)
De flesta kommenterar att "om man marknadsfört vinyl på det sättet hade aldrig CD'n slagit igenom!" Den närvaron och dynamiken är nog bland det bästa jag hört!
Ståpäls över hela kroppen!

VH Micke

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2012/09/18 :  21:31:17  Show Profile Send RODA a Private Message  Reply
Hej

Din Heybrook er übercool !!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/09 :  21:57:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för det RODA!

Nu är det lite saker på G här hemma, har gjort en överenskommelse med en känd handlare söder om dalälven om ett inbyte. Min tanke är att förenkla ytterligare! Ju färre lådor desto bättre
Dessutom köper jag grisen i säcken här! Jag väntar otåligt på leverans...

VH Micke

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/10/09 :  22:07:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Nu blev jag nyfiken!
Less is more är lite av min filosofi

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/10/10 :  21:36:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Otåligt sa Bull!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/11 :  07:58:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Lugn o fin! Förhoppningsvis är det avklarat i helgen som kommer!
Jag tror jag kommer blir kanonnöjd!
Försteg och digital avspelning i samma låda! Yei!

Du får väl plocka fram lite
MVH /Micke

Edited by - AlfaGTV on 2012/10/11 08:01:26
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/10/13 :  19:43:17  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Spännande!
Alltid har det hänt något nytt som fört din anläggning framåt när man besöker dig. Denna gång är jag extra nyfiken.

Mvh Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/15 :  12:58:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för det jojje66! Om det alltid har varit färd framåt vet jag inte, men all erfarenhet är bra erfarenhet tycker jag personligen! Gillar även att byta ut de "dyra" produkterna i racket mot andrahands hifi eller till och med loppisfynd emellanåt för att få lite "markkontakt" eller hur man ska uttrycka det. Jag blir imponerad av alla bekantas lösningar och ljud och alla har fördelar och i viss mån nackdelar.

Det viktigaste är dock att man trivs med sitt eget system och där tror jag att jag kommit ännu närmare mitt eget ideal.
Så nu står hon där i racket, den första kvinnan i den nordiska mytologin...
Givetvis inte tillnärmelsevis inspelad, men trots det ett otroligt kraftfullt och analogklingande ljud. Detaljer finns där i nästan outtömliga mängder, men aldrig någonsin kastar de sig över dig och kallar på överdriven uppmärksamhet!

Förvånad över hur ett litet svenskt företag kan gå iland med att tillverka en så otroligt gedigen och mogen produkt som ändå ligger i absolut framkant av den teknologi vi använder för att spela filer idag 2012!

En kostsam investering men väl värd sina slantar!

Vidare intryck och bilder kommer!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/10/15 :  13:15:31  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Embla?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/15 :  13:20:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Så nu står hon där i racket, den första kvinnan i den nordiska mytologin...
Bladelius Embla I suppose?

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/15 :  13:40:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ni är pålästa grabbar!

Visst är det så, och som ni säkert misstänkte är jag nöjd! N

Visst funktionellt är det ingen större skillnad mot Marantz NA7004, men den ljudmässiga skillnaden är desto större! Jag som alltid tyckt att digitala källor låtit relativt lika, men redan Marantzen visade att det finns mer att hämta ur våra kära CD-skivor, för att inte tala om de högupplösta alternativen!

Makalös produkt som sagt!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/15 :  13:45:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Ni är pålästa grabbar!
Well, näst efter musik, hifi och fotboll så är det stora intresset fornnordisk historia och mytologi så...

Kul att du är nöjd med apparaten

Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/10/15 :  16:39:45  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jäklar vad roligt Micke. Grattis. Embla är riktigt snygg. :-)
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:27:24  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Grattis!

Hade mina misstanker. Jätteskoj. Skall bli spännande med en provlyssning.

Mvh Johan
Go to Top of Page
Page: of 48 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000