HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AlfaGTV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 48

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/16 :  19:55:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack grabbar! Vi tar en lyssning här framöver!
Och DavidS, visst är den stilrent snygg också! Men framför allt låter den tok-bra!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/10/16 :  20:29:05  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Är det till Emblan man betalar en förmögenhet för appen?

Ser fram emot en lyssning! :-D
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/16 :  21:10:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Ja, det trodde jag också, men den ingår vid köp av spelaren rimligt nog!
(Man får den som en "Gift" av den svenska distributören efter registrering hos dem)

Inte säker, men misstänker att det är ett sätt att minska support kring appen?

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/18 :  14:06:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Så där då? Nu börjar det ju se städat ut i racket...

/Micke

Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2012/10/18 :  14:37:27  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply
Ser riktigt snyggt ut

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/10/18 :  16:23:53  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Riktigt snyggt. Har alltid tyckt att displayen på Embla är cool. :-)
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/10/20 :  02:59:17  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tjena Micke!

Vill tacka för en riktigt trevlig kväll! En sådan där Embla skulle nog alla ha. En riktigt trevlig bekantskap som verkade trivas aldeles utmärkt hemma hos dig.

Vänliga hälsningar Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/20 :  10:12:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för det Johan!
Du måtte slipat en hel del spackel med tanke på tiden för din post?

Och ang kablaget mellan så testade jag koppla in mina Silk/Neutrik istället med mycket gott resultat. TaraLabs trivdes inge vidare i sammanhanget...
Det betyder att det kommer låta liiite bättre när du kommer förbi nästa gång!

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/20 :  19:46:39  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jaha här har man varit bortrest och inte kunnat följa nyheterna som dyker upp bara sådär.

Så då får man gratulera till det nya inköpet i efterskott

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/10/30 :  18:40:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för det byZan, och själv har jag fullständigt missat din post här!

Det är inte utan viss stolthet som jag ser att min medlemstråd har över 100.000 visningar!
Tack till er alla som tittar in emellanåt! Nu kanske ni bara tittar och skakar på huvudet åt mina tokerier, men det är OK!

Det här är ju liksom den största biten i min resa, som gjorts under tiden jag varit medlem här på HF. Och när man ser tillbaka så är det ju onekligen så att man lär så länge man lever, med allt vad det innebär...

Min ambition är att lära mig mer och att ta del av era erfarenheter och synpunkter. Förhoppningen är att den kunskapen kan användas till att ge mig än fler underbara upplevelser med musik och välljud!

Så återigen, tack för att ni tittar in här!
Vänliga hälsningar Micke

Edited by - AlfaGTV on 2012/10/30 18:41:29
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/18 :  09:51:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hemma efter en grymt kul kväll hos Jojje66! God mat, gott om pilsner och jävligt bra musik på uppmärksamhetskrävande nvåer!
Kul att upplev nåt som härjar runt med både kropp och själ!
Dagen till ära ett Crest 1,2Kw slutsteg o ett GAS försteg med ett ruskigt tryck.
Det spelades många låtar som fick folk att rocka loss! Kul initiativ o tack för inbjudan!
/Micke

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/11/18 :  20:33:23  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tjena Micke!

Visst hade vi en riktigt trevlig kväll Det kan ju inte bli annat om man bara samlar riktigt trevliga vänner runt om síg som dessutom råkar ha alldeles utmärkt musiksmak och visst var det bra drag på både musik och stereon. Tack även för dagens besök och lyssning som du vet var helt fantastisk för min del. Till och med Sambo blev impad.

Mvh Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/19 :  10:00:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var verkligen trevligt att höra hur det blev med rörförsteget! Jag har alltid uppskattat din anläggning för dess goda kvaliteter och verkligen gillat vad jag hört...
Nu är det inte samma sak längre, nu är det nästan avundsjuka!

Otroligt hur allt föll på plats med nya försteget? Allt kan spelas med behållning, allt ifrån vokaljazz, via AC/DC och blues till Infected Mushroom på "mittbena-volym"!

Riktigt häftigt! Grattis till en mycket väl fungerande anläggning Jojje!
Det handlar om ett par JBL Ti250 Ltd drivna av ett par bryggade InterM slutsteg. Källa är en SB Touch och volymen regleras av ett Xindak XA-3200 Mk II rörförsteg. Dax för din medlemstråd Jojje?

MVH /Micke

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/11/19 :  22:39:21  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tack för det Micke! Roligt att du gillar den.
Jo. Visst närmar vi oss en medlemstråd. Så här nära har vi aldrig varit förut. Just nu känns det som om det skulle kunna bli när som helst. Skall bara göra klart huset först....

/Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/03 :  08:10:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ärade läsare!
En revolution har har skett i "biblioteket", dvs lyssningsrummet... Vi har möblerat om och vridit rummet för att bättre utnyttja det. Detta innebär ett par saker; Rummet blev MYCKET trevligare, jag blev av med ett otrevligt basbummel. Det tråkiga är att jag nu introducerade ett annat, otrevligare basfenomen... Jag har fått en stående våg på runt 25-35Hz vid lyssningspositionen
Detta omöjliggör i princip all lyssning på Yello t.ex.
Å andra sidan är det så mycket mera musik som plötsligt ger ett helt annat intryck då man nu upptäcker att det faktiskt finns information i basen!

Så här ser det ut nu:

Och sweetspot hamnar då här:

Bortsett från detta har jag faktiskt blivit med min första "idler drive", och då pratar jag naturligtvis om skivspelare, en härlig gammal Lenco L75 som faktiskt har god potential! De gamla knivlagren var det givetvis bara smulor kvar av så den har fått nya, de dyra plastvarianterna från den stora auktionssajten. Just nu spelar den med en Sumiko Pearl MM pickis och låter helt okaj, inte så man baxnar direkt, men jag kan förstå att det är många som sätter över verket i en massiv plint och utvecklar det hela. Det kommer så småningom! ;)
Men just nu får man avnjuta den i originaldressen:

Rätt fin för att vara närmare 40 bast, eller hur?

MVH /Micke

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/03 :  10:07:32  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Tjena Micke!

Så trevligt du har fått det med sjärnan på plats och allt. Nu måste väl sambon vara riktigt nöjd. Ny svarv som du tom. kan spela stenkakor på. Bra skick på den ser det också ut att vara. Spännande.

Vänliga hälsningar Johan
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/12/03 :  10:54:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Ser jättefint ut Micke. Du har fått till en plats som verkligen andas "här vill jag sätta mig ett bra tag och lyssna på musik". :)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/03 :  11:50:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack Johan & Johan!

Visst, även jag är nöjd med möbleringen, men det är tråkigt med basresonans...
Nåväl, jag får koppla in lurarna vid behov tills vidare.

Och, ja, det är ett trevligt rum som gör att man gärna blir sittande, som nu på lunchen!

Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/12/03 :  15:31:55  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jäklar vad bra det blev, och stort. Tummen upp!
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2012/12/03 :  22:59:10  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Vilken lyx att kunna snurra rummet sådär.Fint blev det med

I was talking to myself!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/12/03 :  23:55:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det verkar verkligen vara ett trevligt ställa att spisa musik på. Härligt vardags- lyssningsrum!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/04 :  11:21:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för era kommentarer!

Visst är det ett trevligt rum, och det kommer mycket bättre till sin rätt numera! Jag har dock, tyvärr, allvarligt fått överväga att ställa tillbaka Audio Physic Tempo 5 som inte härjar runt på samma sätt i basregistret. Eller varför inte Monitor Audio GS10:orna?

Behöver dock analysera vilka register det är som spökar...

MVH /Micke

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/12/05 :  21:36:52  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Visst är det ett trevligt rum, och det kommer mycket bättre till sin rätt numera! Jag har dock, tyvärr, allvarligt fått överväga att ställa tillbaka Audio Physic Tempo 5 som inte härjar runt på samma sätt i basregistret. Eller varför inte Monitor Audio GS10:orna?
Behöver dock analysera vilka register det är som spökar...

Ett par vingar kan kanske ta plats och göra problemet mindre så att du slipper rodda om igen?

Hur som helst så ser det både stiligt och trevligt ut

/byZan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/12/23 :  19:19:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Då har även jag testat InterM i min anläggning! Jag bytte till mig ett R500 plus mot en MacMini som blev över i samband med ommöbleringen. Av min vän Jojje66 fick jag tidigare låna ett likadant, moddat med bortkopplade pottar och brygg/stereo-switch, och den upplevelsen gjorde intryck på mig! Den dynamiken och friskheten i framför allt nedre registren som InterM spelade med på mina Dali gjorde tydligen att jag fastnade för dem! De hade dock egenskaper som jag inte gillade också, upplösningen sjönk betydligt och ljudbild och djup kollapsade nästan helt. En lite irriterande essighet och grovkornighet infann sig i de övre registren också, men inte så att det blev oacceptabelt.

Kort sagt, jag testar just nu med Jojje66's steg som vi nu lödit tillbaka till bryggkopplat, och mitt eget steg (omoddat) drivandes mina Dali 40SE och just nu låter dessa ruggigt imponerande! Alltså, två st bryggade InterM R500 Plus matade med signal direkt ifrån Bladelius Embla DL och via Tellurium Q Blue kabel till Dali 40SE...

Jag har även i den andra änden av rummet riggat min renoverade Lenco L75 till Luxman L-530 som matar Audio Physic Tempo V. Tyvärr är ljudet med högtalarna mot den väggen otroligt smetigt i mellanregistret och övre bas. Men det är roligt att lyssna till musik ändå! jag har spelat såna klassiker som Clarence Clemmons - Hero och The Clash - London Calling under eftermiddagen idag!
Passade på att lyssna även lite till Luxman PD-290 spelaren på samma svep. Den står inkopplad på Phono 2 i en egen hylla i racket! Minst två phonoingångar borde väl vara ett krav på alla förstärkare?

PD-290'n har en Audio Technica AT-110E och fasen vet om jag inte tycker bättre om denna kombo under förutsättningarna? Den har ett piggare ljud med mindre övertydlig betoning på nedre mellan och låter helt enkelt snabbare och mera engagerat. Lenco L75 har en Sumiko Pearl i sin nyrenoverade arm och den betinonar samma områden som rummet orsakar bekymmer med så det är en lite orättvis jämförelse.

Nåväl, det är otroligt skönt med lite ledighet och tillfälle att njuta av musik! En riktigt, riktigt God Jul till er alla!
Vänliga hälsningar Micke

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/24 :  23:16:19  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
God Jul på dig Micke!

Visst funkar stegen bra även om dom som du skriver inte har allt.
Jag tycker ditt lyssningsrum fick ett stort lyft efter ommöbleringen. Först och främst blev det ett mycket trevligare rum att vistas i vilket i alla fall jag tycker är viktigt för att uppskatta musiklyssningen men på köpet fick du en i mitt tycke mycket större rumskänsla även om det kom en del oönskat i de nedre registren. Toppen att du exprementerar vidare på vinylsidan så att vi andra kan suga ut det göttaste av dina kunskaper här på forat och irl.

Mvh Johan
Go to Top of Page
Page: of 48 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000