HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 bygga om och bygga rätt (Renderingar på stativen)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  11:02:31  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Hej Dennis här. Har spanat forumet ett par år och nu är man medlem sen ca 6 månader tillbaka och kände det var dags att dela med mig lite.


Först ut är mina noname högtalare som ska få en makeover (igen)
Väntar på lite element från Mickeman här på forumet.
samt bygge av stativ och antagligen modda förstärkaren något.

Diskusitionen runt bygget. komer gärna med förslag och idér.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77233


Elementen som väntas:
2 st HiVi M4N
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=83
(någon som har erfarenhet av dessa element? lite tips o trix kring dem)


20 st Veco 32KC08-1
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/03020757_1.pdf


lite bilder på stativen jag tänkte bygga.





På bilderna syns en någorlunda lik högtalare som dem jag äger, det är dem som ska byggas om. De mörka kanterna som kan se konstiga ut är som kanterna är frästa i verkligheten.
Bilder på det kommer när elementen kommit.


Kom gärna med idér och förslag.


1.Någon som har basreflex rör diameter ca 3-4 cm med avrundning i båda ändarna?
2.Små spikes?
3.bra rca kontakter för panel montering?
4.Kondingar helst över 6300 uf och 60v
5. lite sånt små plock allt kommer användas till projektet


/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/12/03 20:34:38

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/17 :  12:24:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hej och välkommen Dennis!

Placera diskanten och basen så nära varandra du kan på stativaren, det
förbättrar vertikalspridningen.

Spana in snacket i slutet här om hål i röret:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50833&whichpage=5

Om du inte finner en avrundad port kan du sätta dubbla lager bakstycke
och fräsa med en stor radie för att skapa avrundningen. Du kan även ha
en liten rund platta i lådan för att skapa en jämnare övergång.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/17 :  12:33:48  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Jo diskanten sitter närmare i lådan, bara dåligt animerat av mig var slarvig den dagen. Visar med bilder sen

Får nog editera min fråga i posten. Är ute efter en avrundning till basreflexen att ha inne i lådan då jag bara har avrundning på utkanten så att säga.
Lådorna står stort sett klara så är ute efter det sista små sakerna för att ge det där lilla extra till dem små krabaterna.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:50:35  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Liten updates. sakerna har börjat trilla in lite som tur är. ska nog kanske köpa nytt chassi till förstärkaren med. kommer bilder på det med senare:)

Grupp bild på allt.


Kraftig 3,5mm kontakt inför blivande signal kabels bygge

Några av spiksen. har 2 till fast silvriga. sätter dem silvriga bak.

10,000 uf 100 v kondingar till förstärkaren:D


Fick även Nya rattar till potentiometrar,nya strömkontakt och lite annat kul:)

O gissa vrt jag har mina praktik? jo Monacor:D fick sakerna av en kille där som också är hifi entusiast:D

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/24 22:32:44
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:39:49  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Vad gick kondensatorerna på?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:55:14  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Dem fick jag för det var ett par från ett nytt slutsteg som chassit hade blivit förstört på. så jag och den killen "hamstrade" lite delar från steget.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/11/25 :  01:28:51  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Gratis är gott.

Säg mig, du skall alltså pilla ut hela innandömmet på aiwan för att sätta i ett nytt chassi som ska agera dedikerad hörlurstärkare.

ojoj.
Ska bli intressant och följa ditt meckande.









Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/25 :  17:30:51  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Yes. aiwa delarna åker ur nuvarande låda moddas hyffsat kraftigt me kondingar,wimafiering,nya rca med mera. sen ner i ett nytt chassi som jag kan sätta trafon längre ifrån kretskortet i.

Sen när ja köpt ny förstärkare kommer denna fungera som härlursförstärk:) En kanske lite overkill sådan men bättre att ha lite exktra än lite för lite

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/26 :  18:55:07  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Äntligen fått lite gjort. Har bland annat konstaterat att skillnaden med och utan nät ansluten gjord. testade enkelt. en hand på förstärkaren som inte är nät jordad och en på datorn som är den. sen lyfte jag helt enkelt handen och satte tillbaka den ett par ggr. Skillnaden var ju deffinitivt hörbar. tur man ska bygga om den me jordning

Sen pratat lite me en kompis som han själv sa " ja man kanske är lite väll insatt i komponent världen" han bygger samt reparerar saker åt img stage line så han kan lungt en del. han är även min hjälp i mitt projekt hjälpte mig bland annat bygga ihop mitt nya glättningskondings pak

Men nu lite bilder vad som gjorts


Moddade hörlurarna ida. tröttnade på den urkassa orginal 3,5 och jag har inte ens 3,5 i förstärkaren så man fick använda adapter så varför inte göra nått åt detta?
gammal vs ny




Skillnad? oohja!!! stor skillnad basen blev mycket mer behaglig och diskanten blev inte lika på trängande.

Alla som läst tråden vet även att jag ska modda förstärkaren och i den modden ingår byte av glättningskondingarna. så vrf inte bygga d ordentligt då?
4 st 4700 uf 80v.

saker som ska användas.

närbild på parallel kopplingen.

Lödat o klart. satt dítt en film konding parrallelt för att snabba upp det lite. Citerar Soundbrigade"Man sätter en "snabbare" konding parallellet med ett elektrolybatteri dels som störningsskydd (klippa spikar) och dels för att ha en liten laddning som snabbt kan skjutsas ut i efterföljande krets."

En extra skadar inte. här är det även limat till ett litet paket. får se om det åker in i förstärkaren imon kanske :)


Had det bra så länge

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/26 21:30:15
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/27 :  15:46:35  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Mer gjort idag
Hehe detta är även första bilderna på förstärkaren som ska moddas kom på ni inte fått se den.

Vi tittar in lite hos en nakenkinesiska

klär av henne lite.

Hon e lite tight ingen plats för större leksaker.

vi klär av henne lite mer så jag kan göra det jag vill med henne.

vad ska vi nu göra då? jo hon ska få implantat.

implantaten.

sådärja:D

Beviset att det byggdes bättre för. 20 år sen satte man fast kretskorten ordentligt.

kylflänsen försvann i ett test

gissa vilken som är den gamla och vilken som ska på plats.

Så dags o klä på sig o ta en cigg som man brukar göra vid en så pass rolig vända med en naken kinesiska


Hur blev d då? jodå det funkar men maxV kabeln löddes inte ordentligt så har inget ljud i vänster så får löda om den ( yes klä av henne igen)

Ska kanske bygga egenlåda då ja inte hittat en passande. men får se hur det blir kanske bara gör en frankenstein låda av den me lite ny plåt. får se.

Ha det bra alla

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/27 16:14:29
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/03 :  19:41:10  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Designat nytt och bättre Blir en Fonken låda med Hivi M4n fullregister och en diskant som ej är vald än.

Sttativen kommer sand fyllas och dem är långa baktill för ska ha externt delningsfilter.

Har även ett ess i ärmen när det gäller Fonken lådorna funderar ut ett sätt dem kan fungera bättre på

Bilder. gjorda i Sketc up sen renderade i HyperShot.





Lite ballare stativ med pelare i glas,kvicksilver färgade plattor.



och i tritess, pistol färgade plattor,glas pelare, sidor i Redwood, mitten av ljus läder, svart kromade element kanter och riktigt guldiga spikes och satt i studio ljus imitation

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/12/03 :  23:33:22  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Högtalarna i nedersta designen/utförandet ser ju väldigt fräcka ut...även stativen.

Varför är högtalarplattan såpass mycket bredare än lådan?
Längre/djupare förstår jag pga du skrev det skulle bli externt filter, men vadan denna extra bredd? (som jag tycker ser lite konstigt ut...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/04 :  12:36:33  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Designar ett par stativ som ska kunna användas med flera storlekar på stativare, blir ju antagligen 2 olika stativ högtalar byggen denna gången och vill kunna använda samma stativ till båda

Blir att bygga högtalaren i något liknande stuk som den nedersta för jag gilla färgkombon. men stativen blir inte i glas för det hade blivit svinit dyrt.

Bygger istället stativen i 36mm mdf till fot och top, pvc rör med asfaltsmatta på insidan sen sandfyller eventuellt metall bläster kulor:)

Ska bli stumma och stabila stativ.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/12/04 12:39:09
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/12/04 :  14:44:30  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
OK.Det lär bli najs det där... ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/05 :  00:22:43  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Får ju hoppas på det ska kolla efter passande pvc rör i veckan

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000