HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kmj slänger ihop en billig hembio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/05 :  23:18:46  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Dax att redovisa lite avslutade projekt. Först ut, surround!.

Jo, sedan jag köpte en PS3a och flyttade tillbaks till hemstaden så ville jag helt plötsligt ha en hembio. Fråga mig inte varför, jag har alltid tyckt att det mest är irriterande. Men iallafall, eftersom den som har messt prylar när han dör vinner så blev det hembio ändå.

Jag började med att köpa in ett gäng av dessa små sötingarna, ni som har vart med ett tag ser vad det är. Just det Tangband w3-871.


Efter det att jag hittade en bandsåg på jobbet åkte jag till det lokala byggvaruhuset och hämtade lite spillbitar av 8mm MDF. Lite lekande med sågen gav detta resultatet.


Lite limmande och målande senare. Jag hade väggfärg över från det att jag målade vardagsrummet, så det passade ju bra.


När jag ändå skulle beställa filterkomponenter så köpte jag även ett baselement, också detta från tangband.


Från vinden plockade jag ner en gammal sub. Det är var en ömklig liten sak från yamahas minsta högtalarsystem i plast, inköpt runt millenieskiftet. Denna fick sätta livet till då jag resonerade som så att även om det är en klen liten skitsak så kan en klen förstärkare prestera bra ändå. Det gäller bara att para ihop den med en passande låda och ett vettigt element.

Och en passande konstruktion hittade jag.


Mer följer....

.....where the music comes to die.

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/06 :  00:56:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande! Jag har numer själv ett litet gäng TB W3 871 som jag klurar på hur jag ska använda. Ser fram mot fortsättningen på denna tråd.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/06 :  07:16:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser ut att vara en TH6,5?!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/06 :  09:13:04  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Circlo.
Tang Band W6-1139SH för att vara exakt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/06 :  09:24:48  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jo, subben hittade jag här.
http://www.volvotreter.de/th.htm
Det är den dubbelvikna längst nere på sidan.

Efter målning och lite skruvande samt justeringar av små dumheter är detta resultatet. Kanske inte det mest estetiskt tilltalande men den ligger på sidan i ett hörn och ska snart få en större juckapalm eller nått ovanpå sig så vem bryr sig?





http://i189.photobucket.com/albums/z257/ki1ohke/Hembio/P1020381Medium.jpg


Ett tips dock. Använd inte spånplattor som ens har slagit sig lite. Det är kanske onödigt att påpeka det men i mitt fall så stod plattorna på jobbet och de skulle ändå slängas, så jag tänkte att gratis är bra. Men de hade som sagt slått sig en aning och då jag inte hade tillräckligt många och stora tvingar så blev det MKT limmande, spacklande och slipande.

Nu sitter de uppe iallafall och drivs av en gammal prosonreceiver jag hittade för 400:-

Totalt gjorde jag av med ca 2000:- inkl receiver.





Lagom diskreta och bra som fasen låter de små liven med. Subben med såklart.

Frågor? Ös på bara.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/12/06 :  09:56:37  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det ser ju riktigt trevligt ut.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/06 :  11:24:40  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jadå, jag kan då inte klaga

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/12/06 :  11:38:24  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jag säger det igen.. Riktigt bra jobbat.!

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2009/12/06 :  13:18:18  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Fint!! snyggt och enkelt.
Är intresserad av subben, den kanske skulle passa ihop med mina Seas Mimir?.
Hur är karaktären?
Du kör med en subb?

Mvh Johan
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/06 :  13:44:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Usch, vilka jobbiga frågor . Detta är första gången på nästan tio år jag har en hemmabio samt ens använder sub. Den mullrar och funkar fint när jag kollar film, förutom det får jag referera till konstruktörens hemsida.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/06 :  16:27:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kör du utan stereohögtalarna när du kör film? Tänkte bara på att ljudbilden måste hamna väldigt högt när du högtalarna i taket...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/06 :  17:50:26  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
*OT* Väldigt snygg bänk!!! DIY?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/06 :  19:21:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Sladdbarn
Stereohögtalarna är endast för musik så det är endast de små som används vid film och spel. Jag tycker inte att det är några problem med förskjuten ljudbild, de är vinklade neråt och de sprider ljudet bra så jag är tvärt om mer nöjd med dem monterade på detta sättet än om jag hade haft dem i huvudhöjd och precis bakom mig.

Huzze
Japp, DIY.
En rymlig jäkel med!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/12/06 :  19:47:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Kul! Har två tangbandare hemma... kanske borde bygga nåt med dem för bakkanalerna...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/12/06 :  22:53:20  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
Snyggt och riktigt diskreta små rackare...

Kan tänka mig at det låter förvånansvärt bra oxå.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/07 :  02:05:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Okej, det var intressant, funderar på en liknande lösning själv. Bra jobbat :-)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000