HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kmj fixar försteg med RIAA och DAC.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/06 :  09:45:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Här är ytterligare ett litet projekt jag avslutat. Jag var lite gubbatjurig under den perioden så det blev inte direkt mkt foton tagna, men syftet med tråden är väl mer att visa det lilla jag tog samt att medlemmar ska få någon träff och de råkar söka efter liknande projekt.

Nåja, jag vill ha en så liten anläggning som möjligt så jag bestämde mig för att bygga in allt jag kunde i ett chassi. Så jag rev ut det som jag hade i mitt förstegschassi och böjade fixa in nya saker. Från Australien kom kretskort till försteg, RIAA och nätdel. Hjärnan bakom dem är Rod Elliot och det rör sig om P88, P06 och P05, mer info på hans hemsida.
http://sound.westhost.com/

Efter att ha shoppat lite på Bejoken och lödat lite så bestämde jag mig för att även bygga in min DAC, framtagen av Peter Daniels (killen bakom en massa gainclones m.m.). Denna DACen ska tydligen vara riktigt bra men då det är ett företag (märke okänt) som använder sig av den så ligger den inte ute på hans hemsida utan man får fråga honom efter kits om man vill köpa dem. Jag fick mitt kretskort efter att ha hjälp en viss polack genom att ta hand om den ekonomiska delen av ett gruppköp på diyaudio. Delarna var billiga om man beställde på rätt ställe (läs bejoken, ebay).


På bilden syns även en LURig. Rods saker är de tre till vänster.

Så, när lödröken lagt sig skruvade jag in allt i lådan.

Drog lite kablar som inte visas här för råttor hade gjort ett bättre jobb, och lade locket på.


Tillsamman med en miniPC och en USB-SPdif-konverterare utgör den nu källan i mitt system. En PDA fungerar som fjärr.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2009/12/07 09:00:15

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/07 :  00:01:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vad är dina intryck av Peter Daniels DAC? Jag har läst lite om den på diyAudio och där kan man läsa en hel del positiva inlägg.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/07 :  09:03:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
DACen gör ett ruskigt bra jobb. Ofta när man läser folks intryck av lite billigare dacar så är det ofta små nyansskillnader de hör. Denna gör ingen liten skillnad utan en riktigt stor. Sen beror det ju på källa och liknande med men nu när mer och mer folk kör med datorn som musikspelare så är en bra dac guld värd. Det är ju mkt smidigare att använda en dac och ta ut ljudet via usb än installera dv ljudkort och pilla med drivrutiner. Min åsikt .

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/07 :  09:05:30  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jo, jag kan tillägga att jag inte använt mig av PDs tips om lyxigare komponenter utan den är helt ihopplockad av det som fanns i lådorna. Noname på allt. nonamelytar avkopplade med nonameplast.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/12/07 :  16:51:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul att höra! Jag klurar lite på om jag ska försöka bygga mig en sådan eller någon liknande konstruktion men så var det här med att starta nya projekt innan man är klar med det förra . . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/07 :  19:29:11  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Fördelen med att avsluta ett innan man börjar nästa är ju att man inte lika enkelt blir "mätt" på byggandet. En annan är ju att man verkligen märker skillnaderna och vad varje individuell del bidrar med.

Oavsett så kan jag rekommendera en kvalisorts DAC. Läs noga innan du väljer för av mina olika komponenter är det DACen jag vart mest glad över, lägg gärna lite extra kulor på den.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000