HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY Uppsala2009 - några personliga åsikter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/18 :  23:13:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tänkte beskriva några personliga intryck om de system vi hörde på mässan i all enkelhet. Det är alltid lite svårt att hitta rätt balans mellan registren på den korta tid man har till förfogande under fredagen och det märktes på en del håll. Det kan betyda att de låter betydligt mer homogent hemma än vad de gjorde under den här dagen, så ha det i baktanke när du läser mina åsikter.



Vi börjar med Kyssen och de tappade horn som hjälpte till i djupbasen.
Det finns mycket att gilla med det här systemet och några svagheter också. Toppen är fin och riktigt bra men hornet är nog lite kort nedåt mellanregistret där man hör att det är ett horn man lyssnar på. Satt man on axis så blev det betydligt mindre hörbart så det är nog att föredra. De tappade hornen gick inte så djupt som jag trodde de skulle göra men det kan ju haft andra orsaker också.
Senare på dagen testedes olika rörsteg och tydligen blev allt bättre men jag hörde det inte själv så där får ni andra fylla i.

Patriks blå system inbjöd till fest och party där sådan musik gjorde sig riktigt bra. Samma sak gäller här att när man satt on axis funkade de allra bäst medan lite på sidan så hörde man hornet ganska tydligt. Frekvensgången var inte spikrak men vem bryr sig när Kamelot rockar stenhårt i de här. Ljudtrycksförmågan gör viss musik extremt kul och ger en härlig upplevelse.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/19 :  07:58:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håller med dig Micke om analysen av Boris. Till vårt försvar kan jag
säga att filtret gjordes om kvällen innan av olika anledningar. Det
fick dock Boris att klinga väl ljust med en något ettrig diskant. Vi
sänkte därför diskanten i omgångar under träffdagen. Då inga
möjligheter för mätningar fanns under träffen (ville inte göra
avbrott i musiklyssningen...) så sänktes känsligheten på diskanten
på sådant sätt att (tyvärr) q-värdet vid delningsfrekvensen ökar
något, vilket kan bidra till så kallade hornljud. En liten
omkonstruktion av diskantfiltret kommer råda bot mot detta. Dock
kommer spridningen vara begränsad, som förr. Detta har att göra med
Kugelwellenkornets utformning. Ju längre horn, desto mindre
spridning. Boris KW-horn är 18 cm långt. Hemma hos mig är det endast
6,4 cm långt med betydligt bättre spridning som följd, men det går
inte att dela lika långt ner i frekvens (3000 Hz) jfr. Boris som
delas i nuläget vid 1000 Hz.


Bäst skulle jag personligen säga lät det om Boris med maals slutsteg
och Andréns försteg omkring 16-17-tiden på träffen. Synd att vi inte
fick lyssna med dina steg Micke med sänkt diskant, det hade varit
spännande
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/19 :  16:08:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kan hålla med om diskanten...påträngande. Dock var det väldigt distfritt och rent trots höga utnivåer, vilket gjorde det njutbart till trots.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/19 :  17:17:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nästa system såg ut så här:



Det är naturligtvis Fulings hornsystem.

Här är ett av de bästa exemplen på att det är svårt att hinna med och justera in alla register under frdagskvällen. Här fanns det massor av bra egenskaper i de olika registren men det satt inte rikigt ihop till en helhet.
Basen var grym och alla bastester jag körde levererades med väldefierad och djup bas. Systemet presterade ett härligt och jättestort ljudpanorama som gynnade storskalig musik.

Tillsammans med Patrik's blåa system så var det här dagens party system utan konkurrens.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:07:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Här är ett av de bästa exemplen på att det är svårt att hinna med och justera in alla register under frdagskvällen.


Kan bara hålla med. Till mitt "försvar" vill jag nog framhålla att det inte var en komplett och utprovad anläggning som spelade utan
ett ihopplock av högtalare och elektronik som kopplades ihop med sytrådsliknande kablage och justerades in i all hast genom att mäta
frekvensresponsen från höger kanal. Delningsfrekvenser och faslägen
ägnades ingen större uppmärksamhet...

Baslådorna hör egentligen inte hemma i anläggningen och diskanterna lånade Petter ut på lördagmorgonen.

Sett i backspegeln är det mycket som skulle ha gjorts annorlunda med den här riggen på mässan men jag är rätt nöjd ändå.
Att baslådorna levererade såpass som de gjorde var lite roligt med tanke på att de slängts ihop med närapå nollbudget.

Gällande högtalarnas utseende och framför allt ytfinish så hoppas jag att det inte undgått någon att det mesta är halvfärdigt och allt är byggt för att stå i ett uthus...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/19 :  21:47:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
På bilden ser dina trattar helt ok ut. Riktigt snyggt.
Med färdig finish skulle de kunna få flytta inomhus.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:28:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kameran ljuger!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/20 :  08:36:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


Det här är Levande och Lords system, mest Levande för det är till största delen hans prylar. Ni som känner igen det från förra året har rätt men vissa saker skiljer. Högtalarna har fått färg och det är aktiv delning mellan bas och topp med lite annorlunda slutsteg. Är inte tvärsäker på delningsfrekvensen men gissar på 190 Hz, Levande kan säkert fylla i mer.

Likt är också ljudet. För mig är det tveklöst det system som höll ihop ljudet allra bäst. Det är välupplöst ända nerifrån den djupaste basen till toppen, härligt homogent och har mycket jämn spridning vad det verkar. Mässans bästa ljud både förra året och i år.

Levande och Lord är mycket noggranna herrar och det gäller bl.a. uppställningen som är förberedd redan innan de är på plats vilket gjorde att de hade fått till stereobilden mycket bra om man satt i sweetspot. Körer var mycket tydligt utplacerade i inspelningsrummet och ljudscenens bakersta vrår hördes tydligt. Ett tecken på att upplösningen är riktigt fin och att frekvensgången är rak utan några egentliga svagheter.

Ett system att ha hemma (jag har försökt köpa det flera gånger men Levande blånekar) och njuta av i många år.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/20 :  09:03:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med, detta och Edisons stativare var mina favoriter. Sen är ju party roligt också förståss...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/11/20 :  19:05:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Ni som känner igen det från förra året har rätt men vissa saker skiljer. Högtalarna har fått färg och det är aktiv delning mellan bas och topp med lite annorlunda slutsteg. Är inte tvärsäker på delningsfrekvensen men gissar på 190 Hz, Levande kan säkert fylla i mer.



Det som är vidareutvecklat sedan i fjol är bättre dämpat bakom baselementen, kortare signalvägar, målade baslådor (skall slipas slätare och målas en gång till),aktiv delning och delningen ligger 12db på 187Hz, då blir det det givitvis dubbelt så många slutsteg mot tidigare.
Men jag har hållt mig till samma typ av slutsteg och byggt två lika sterioslutsteg och det är viktigt för mig.
Passivt försteg med stegade lägen(metall mot metall inget annat som sunkar ner signalen
Samma cdspelare men nu med bättre kondingar på utgångarna( elektrolyter till plastfilmare)
Tackar för responsen
MVH Levande

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2009/11/21 06:38:35
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2009/11/20 :  19:09:54  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Är det Tangband i topparna?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/21 :  07:50:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det skulle jag tro, då följande datablad fanns att beskåda i samband med anläggningen.


edit:
I sin userprofile har levande en länk till framvärkandet av den nuvarande anläggningen. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Dessa tangbandare börjar komma in i de sista sidorna av historien.

Levande: En del av bilderna som ligger på bildservern visas (naturligtvis) inte.

Edited by - Mickel-mackel on 2009/11/21 07:58:08
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:29:30  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Lite pinsamt, men osäker som man är så tänkte jag, påminner om min TABAQ som jag byggde med
hjälp av Bjorn, W4-1320SA hette den jag klämde in.

http://www.diyaudio.com/forums/full-range/88787-tabaq-tl-tang-band.html

Kommer att bli värre :)
Jag och Petter har ett horn på gång!
Än en gång kommer jag att få visa min okunskap med ett förhoppningsvis bildrep.



Edited by - Wheels on 2009/11/23 19:36:32
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/11/23 :  21:51:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Lite pinsamt, men osäker som man är så tänkte jag, påminner om min TABAQ som jag byggde med
hjälp av Bjorn, W4-1320SA hette den jag klämde in.



Extra trög och sliten i dag, vad menar du.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/23 :  22:00:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
1320SA och 1320SB är väl "samma" element? B bara en (liten) utveckling av A?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2009/11/23 :  23:14:15  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
1320SA är "vinklad"

[quote]
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Lite pinsamt, men osäker som man är så tänkte jag, påminner om min TABAQ som jag byggde med
hjälp av Bjorn, W4-1320SA hette den jag klämde in.

--------------------------------------------------------------------------------



Extra trög och sliten i dag, vad menar du.
[quote]

Vad jag menar att jag faktiskt var först med W4-1320 i TABAQ om det nu är nån merit.

Den enda jag har och kanske sista.
Så jag passar på.

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2009/11/24 :  02:03:29  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Och vad jag egentligen ville säga, dom är så bra!Skulle väldigt gärna vilja lyssna på ditt paket.
Har inte hört Fostex men kan inte tänka mig att dom låter bättre.
Dom är så rätt!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/11/24 :  05:51:52  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
OK Wheels nu har man sovit lite och du har skrivit några rader extra för min skull, nu fattar jag det hela
Välkommen att lyssna är du

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:31:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag lyssnade på edisons system när det stod placerat så här så mina kommentarer måste ses i det perspektivet.



Att så här små stativare skall kunna fylla ett jätterum med bas är inte att vänta och det gjorde inte heller. Men jag tror säkert att de gör ett bra jobb i ett normalt rum för så mycket bas verkar de ha i sig.
Homogent är ordet jag kände passade bäst in på det jag hörde. Var elak och körde lite körer och allt var där men bara presenterat i en mindre version. Inte en filmduk utan mer som en TV. Separationen mellan röster var alldeles utmärkt även om den inte nådde lika högt som Magils. Lite mer popinspirerat funkade kalas och var bara trevligt att lyssna på.

Systemet gjorde väldigt lite fel vilket gör att man kan leva och njuta av det under lång tid. och placeringen av delningsfiltret är bara för smart .

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:55:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ett mycket trevligt system och välbyggt också. Maken til resonansdöd låda får man leta efter. Basen är ett kapitel för sig själv. Jag har själv byggt stativare med släktingen T14, den med XP-cone, och även de hade löjligt bra bas, i förhållande till storleken. Hifikit har kvar såna för den sugne, ett kap för 800 pix. The Pretender är mysiga att lyssna på och man gillar det man hör, vi testade aldrig annan elektonik, det hade varit intressant.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2009/12/04 :  09:15:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag väljer att bara kommentera Magils högtalare i den här uppställningen eftersom jag inte satt i sweetspot när edison's stativare spelade.

Magils hade precis bytt mellaregistret innan mässan och behövde spelas in. Vi gjorde vad vi kunde för att fixa den saken . Lite senare blev det mer finstämt med lite kör och Allegri. Nu hände det saker! Separationen mellan rösterna var helt enastående och bättre än vad jag hört på mycket länge. Magils själv trodde att den aktiva delningen var en starkt bidragande faktor för att uppnå den.
Basen orkar inte riktigt fylla det stora rummet men spelar inte så stor roll när de hemma tjänstegör som TV högtalare!



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000