HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tradition - lite Julmusik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/12 :  10:31:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

I år var det ovanligt segt med julstämningen. Sjukdom med knorr, köksrenovering och ett väder passande blötdjur lade effektivt krokben på allt vad årstiden borde bjuda på. Men skam den som ger sig. Bättre sent än aldrig.

Så nu kör vi lite soundtrack för Julen.




Mer julmusik:
2005
2006
2007
2008


/M

Edited by - rannagarden on 2009/12/12 10:32:04

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/12 :  19:20:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mycket att stå i...



Inspirationen har inte legat på topp och jul är förmodligen det sista man tänker på när man kikar ut i +5 grader och ser detta:




Vilken soppa. Lerigt och blött men ändå total öken vad gäller julmusik. Här gäller det att sätta hårt mot hårt och med den attityden bjöd morgonen om inte snöfall så åtminstone på väldoft.





Det vankas nybakt lussebröd och en och annan cd med jultema. Och i väntan på friskare sällskap tjuvar jag igång med skiva nummer 1.





Nån som känner igen denna tösen?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/12 :  21:16:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Inte lätt. Men vi kör på. Det vankas ju gäster.


Här har vi en uppdaterad bild på samma sångerska.




Jo´rå så att... Medans vi suger på den och ljuvliga toner klingar i bakgrunden ramlar gästerna på. Det visar sig att frånvaron av julstämning har laddat skivhögen lite extra för kompensation. Dessutom har det skrapats fram en liten trave "bubblare" - musik från icke-jul skivor där en och annan låt klassar in som just julmusik. Intressant. Sånt är alltid kul. Efter ett kort överslag sammanfattar jag skivhögen som lite jazz-jul, nån gästande kör, svenska toner, tysk tyngd och något jag aldrig förr hört talas om(?). "Blinda" köp är alltid en rysare... Vi får se hur det går.

För att smörja herrskapets intresse och sinnen bjuds det självklart på "mutor".



Asian Dream från Cafe Riche och en specialglögg från Dufvenkrook. Hm. Fler saker man inte hört talas om. Något skeptisk, men ändå nyfiken, parkerades bönorna i kaffekvarnen och skinkorna i soffan.
Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2009/12/12 :  22:58:47  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
Connie Evingson
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/13 :  09:18:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

cdc tar hem första ljuset! Visst är det Connie Evingson.

Om det vart suddiga bilder vi tävlar i så tar jag nog hem priset...



Här har vi en samling personliga tolkningar av julsånger och av musik knuten till högtiden. Eftersom Connie är en jazzsångerska, duktig sådan, har skivan självfallet fått en rejäl slev av genren. Inte helt ovanligt, men här upptäcker vi trots det en hoper intressanta kombinationer.

Efter en skakig start med vad som känns som skivans svagaste spår(!), Snowfall/I Love the Winter Weather, spetsas öronen definitivt vid spår #2. Carol of the Bells börjar i lite upptempo som genast fängslar efter halvdana förstaspåret. Men redan efter några inledande rader stannar låten upp för att riktigt snyggt glida in i en jazzversion som skulle kunna sitta som gjuten på Dave Brubecks Time Out, om ni förstår den liknelsen. Det är nånstans här vi börjar nicka och avvaktar med påtåren för kaffet. Det här var ju mycket intressantare...

Samples med Connie på Amazon




Idel träffande spår: De textsatta styckena ur Tchaikovskys Nötknäpparsvit som ett potpurri är en riktig höjdare. Sedan landar sambaversioner(?) av Gesu Bambino och The Cradle in Bethlehem perfekt för släktminglandet. Skivan avrundas med en solotolkning av Silent Night och här är det svårt att värja sig.

Att enas om musikaliskt betyg för Connie Evingson och The Secret of Christmas var ganska lätt. Inspelningskvalitéer och mastring ger dock skivan ett lite annorlunda skimmer som kan uppfattas som lite konstigt. Hur som helst här hittar vi jazzens alla kryddor, intim skönsång och tempoväxlingar.

Connie landar på 4 Glöggar av 5.

För den som vill lära känna Connie lite mer kan man kika in på http://www.connieevingson.com/



Vi anar mer kaffe och nya dofter från köket...

Edited by - rannagarden on 2009/12/13 09:27:15
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/12/13 :  11:50:55  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
F*n (ursäkta ordvalet) vad jag imponeras av sådana här typer av trådar

Ett tema, fina bilder, lite historia om/kring egna upplevelser/erfarenheter/artister/inspelningar o s v och sist men inte minst ett härligt språkbruk med glimten i ögat.

Fortsätt! jag kommer att följa den här tråden ända fram till det att tomten kommer med nya skivor (vinyl hoppas jag)

Edit: PS du får mig i ett julstämningstillstånd och det trots det gråa och olustiga väder som Stockholm erbjuder DS


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/12/13 11:58:27
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/13 :  13:36:49  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Connie har vacker röst men skulle vilja höra Sofie zelmani sjunga en jul låt. Då hade jag varit i himlen.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/12/13 :  16:05:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Coolt...

Jag värmer glöggen, bänkar mig och väntar på nästa, f5, f5, f5.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/12/13 :  19:42:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Härligt Rannis, alla inspiration behövs!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/13 :  22:30:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag har fått mina klappar varma under dagen men lovar att öka farten på tråden och kommande inlägg.

Tack så mycket Byzan. Inspirerande kan jag bara hoppas på men på den inslagna vägen kör vi vidare.




Kaffet bryggdes nytt och jag får lov att säga att Asian Dreams från Cafe Riche var en trevlig bekantskap. Aromatisk och toner av choklad(?). Tummen upp från hela sällskapet. Men det var fler aromer som spreds från köket och uppbackade av var sin trave hembakta pepparkakor var det hög tid att hugga in på nästa skiva.







Nästa alster har blivit mer än bara en skiva. Något som växt, efterfrågats och blommat upp till något riktigt trevligt. Men mer om just det senare. Först skivan:




Jul i Folkton. Vilket fantastiskt gäng man lyckats samla till denna skiva! Några namn sticker ut mer än andra, men är man bara något mer bevandrad än medel i svensk musik tror jag att fler än jag höjer ögonbrynen.

För att nämna några...


Vilka kalasmusiker och sångförmågor. Bokstavligen ett dukat bord!

Från första tonerna med Louise Hoffsten och Det är en ros utsprungen kan man skönja det glesa arrangemanget. Ganska på tvären av vad man är van vid så här i de svulstiga och dignande julbordens tid då allt skall vara mer av allt. Skivans namn, eller snarare mål, har fått styra spår efter spår. Lyssna bara på Sofia Karlssons skönsång i Gläns över sjö och strand som blir en riktig rysare om man så bara har en gnutta förkärlek till halvromantiserad folkmusik. Balanserar perfekt mellan dur och moll. Bäst fungerar konceptet vid duetter så som Jul, jul strålande jul där igen Sofia Karlsson tar ton med Esbjörn Hazelius eller varför inte versionen av Det är en ros utsprungen där Rebecka Törnqvist, Sara Isaksson och Sofia Karlsson sjunger kör.

Skivan är en trevlig avstickare från den traditionella julmusiken genom att ta ytterliggare ett steg tillbaka till den traditionella-traditionella(?) högtidsmusiken och arrangera den på ett halvromatiserat och folkmusikinspirerat sätt... Hängde ni med? Inte helt lättförklarat. Att det är så avskalat med fokus på just sång gör det genast så mycket mer starkt. Uppbackat av försiktigt spelade instrument som fiol, mandola, bas, cello och trumpet. Så här i efterhand kan man faktiskt ana att skivans titel säger allt.

Men jag nämnde inledningsvis att det hade blivit mer än bara en skiva... Visst har det det. Se bara här: Jul i folkton. Ett konsertfenomen som inte verkar kunna mättas.


Hur mätt blir man då på skivan? Tja, ett mycket trevligt avbrott från den annars plötsligt så likaklingande musiken. Det här är annorlunda och friskt. Det blir faktiskt den andra 4 Glöggar av 5 som delas ut. Hamnar högt i skivtraven för julens soundtrack.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/12/14 :  09:06:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ja "Jul i folkton" är en julskiva med annorlunda arr. Har haft den i några år, men inte kommit överens med en ännu,,,
Får se om det sker i år..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/12/14 :  10:21:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag tycker det ser ut som att en synnerligen hungrig HiFi-mus har varit på besök på bakplåten...

Edit: Kna ntie skrifva...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/14 :  10:51:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ser du stjärnan i det plå(t)?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2009/12/14 :  11:00:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Shhh...

Folktonen kändes inte så värst julig ändå, utan mer som någon slags vanlig folkmusikskiva med lite jultext på. Fast det kanske kan vara något när man fått en överdos av bjällerklang.

(Finns alltså på Spotify för den som vill provlyssna lite.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/14 :  11:23:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Zalve - med om viss tillvänjning landar den perfekt. Se den som ett trevligt avbräck från det allt mer kommerciella skvalet. Koncerterna är än mer utsvävande mot folkmusikens myllrande plock och pill. Lyssna bara på koncerten de levererade på P2 igår kl 20. Jämfört med skivan så var den rätt så svävande.

Ztenlund - ca 400 pepparkakor presterades så det fanns lite att "gnaga" av.




Som ni kanske sett kommer jag och nya kameran inte överens så värst bra med resultat av suddiga bilder. Men vi kör på ändå.

Mätta på kaffe, lussebulle och pepparkakor (somliga mer än andra) var det dags att lätta upp stämningen lite. Och varför inte göra så med ett fickljummet skivsläpp från -98?




Visst. Här har vi Triple & Touch med De 3 Vise Männen(?). Läser vi på fodralet ser vi Olso Gospel Choir och en bred blandning låtar. Traditionella, nationella som nyskapelser och försök. Hur låter pojkarna så?




Lyssnarpanelen kan inte låta bli att småle. Kommer ni ihåg Mauro Scocco/Deisel musikproduktioner med bla Lisa Nilsson från förra århundradet? De där skivorna har ett ganska speciellt sound. Och även om vi inte hittar ett namn eller ställe gemensamt med De 3 Vise Männen så har skivorna samma sound. Har ljudet åldrats med värdighet? Njae...

Musikmässigt? Triple & Touch är underhållare ut i fingerspetsarna och de kan vad de gör på sina fem fingrar. Ett par höjpunkter som Nu tändas tusen juleljus och Jul, jul strålande jul räddar dock inte skivan. Vacker och fin på alla vis, men allt för slät och siktar till en för bred publik. Mitt råd är väl att ge bort den till mamma eller ha den till julmys i bilen. Sorry, grabbar men det skrapas endast ihop 2 Glöggar av 5. Och den tvåan hänger faktiskt rätt löst...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/12/14 :  22:29:47  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
...och för de av oss med betydligt fattigare skivhyllor finns nu rannagardens jul 2009 som en öppen lista på Spotify, hoppas du inte har något däremot, Ranngardens jul 2009. Den är upplagd som en collaborative-lista så alla kan lägga till.

Edited by - bibl on 2009/12/14 22:31:30
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/14 :  23:15:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

bibl - Har inget emot det. Julmusik är till för att spridas.





Men en halvblek skiva med Kronér och pojkarna T&T fick inte ta udden av lyssnandet dock. Vi går vidare.



Nästa skiva var ett köp i blindo. En grupp(?) jag varken hört, läst eller sett något om tidigare. Historien började när vårsolen skymtades någon gång i början av april och jag råkade på en liten notis om en julskiva som skulle vara lite annorlunda. Lite... extra. Att den som skrev notisen dessutom kanske inte tillhörde det "standardklientel" som brukar avsätta tid till julskivekonsumtion, bidrog förmodligen till att mina öron spetsades mer än normalt.

Sagt och gjort, på ebay nappade det och paketet slog ned i försommaren. Efter en kort inspektion (olyssnad!) hamnade skivan i hyllan under sektionen Julmusik. Där den legat sedan dess... Dammsamlat...

Jag borde ha vetat bättre.





Julmusik någon?




Edited by - rannagarden on 2009/12/14 23:18:15
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2009/12/15 :  00:24:18  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Det känns ju som att man borde gissa på X-Mas Project (1986), men det är nog inte rätt. Det var ju mer av en kul grej av dåtidens mest kända tyska trashband. Misstänker att den nog aldrig uppfördes live, men när man var 11 år och hörde den för första gången, jag tror att jag kan ha kvar kassettbandet jag fick den avbandad på någonstans, var det jätte häftigt... En snabb sökning visar att idag hittar man givetvis även den plattan på Spotify.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/12/15 :  07:49:23  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
TSO?

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/15 :  11:47:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

ud gissar bra.




Nästa skiva är The Christmas Attic med Trans-Sibirian Orchestra.



Vad sägs om ett konceptalbum så här i juletid? Julen som tema, naturligtvis, men framförd som en rock-opera på det mest klassiska snitt. Låter inte klokt, men dra mig baklänges om det inte ger ett och annat haksläpp och gillande leende.
Det tar emot att säga, men blanda Van Halen, Meatloaf och Manowar med Bach, Tchaikovsky, Beethoven och varför inte lite Pachelbel när vi ändå håller på och servera det som en enda smet? Låter det knasigt? Absolut! Det här hade kunnat bli total pannkaka. Men med viss distans och kanske den där "glimten i ögat" kan magi uppstå och istället för pannkaka reser sig en magnifik Julsufflé - som konstant hotar att sjunka men som på ett märkligt sätt vägrar punktering.



Så här som gamla metal-fan och dammiga rockare tinar soffan upp och det är bara att inse att det här är bra. Riktigt bra. Flinande möts man av en skog av el-guror, massiva orkesterinsatser, ensamma pianon, ståpäls-sång och barnkörer. Man lyckas till och med få in en rivig blues av tung-gung modell.



Trans-Sibiran Orchestra består av fler medlemmar än det genomsnittliga orkesterdiket och kikar man på listan hittar man säkert ett och annat bekant namn. The Band. Förutom ett och annat skivsläpp gör man varje år en stor julturné med en massiv ensamble och show. Något som vore riktigt kul att se nångång. Officiel hemsida: TSO

Men här får man också inse att konceptet inte är var persons mugg med glögg. Här sträcker man sig ganska långt från "100% Jul" eller "De mest älskade julsångerna" eller ordinarie varje-år-släpp-med-the-Rat-pack... Lite skrämmande och annorlunda, men samtidigt väldigt befriande. Alltså, det är ett konceptalbum, man hittar inte några traditionella högtidssånger i den bemärkelsen och bör njutas likt en resa från början till slut. Här är det svårt att plocka favoriter men The Snow Came Down, Dream Child eller varför inte avslutande Music Box Blues som bör avnjutas med kärestan framför en öppen spis och fyra ögon.


Sen har vi ju denna också.

Christmas Canon


Jag vet att det börja likna ingenting och det går snart inflation i betygsättningen, men 4½ Glöggar av 5 blir det om det träffar rätt. Och det gör det i alla fall hos mig.


/M
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/12/15 :  12:51:22  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Underbar tråd, Rannagarden!
Och nu har snön kommit också.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/16 :  08:46:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Snön har definitivt kommit. Vi kan bara hoppas att det får ligga kvar över helgerna.




Efter den där rökaren till julskiva signerad TSO får vi stärka oss med något annat rykande... Det skall alltså inte bara delas ut "glöggar" utan också smakas lite. Och förutom bestickningsexemplaret/mutan medhavd så står på bordet också en klassiker samt en nyhet för min del.



Blossa är ju en uppskattad klassiker med mycket smak. Dufvenkrooks X-Mas Delight var en nyhet(?) med smak av kakao som hade flera kvalitéer och en trevlig doft av choklad och lättsamma kryddor. Men... nyheten för mig, var det italienska glühwein-et Lucia choklad. En glögg som tog hem trofén. Undertiteln "choklad" var ingen underdrift. En riktigt tung chokladdoft/-smak uppblandad med ett klassikt sydligt glühwein. Hela huset doftade tysk julmarknad!



Och apropå tysk julmarknad... så för oss den tanken in på nästa skiva.

Edited by - rannagarden on 2009/12/16 08:51:00
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/16 :  13:53:23  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply

traditionsenliga julmusiktips

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/12/16 :  16:24:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

*sörpel* glögg är finfina grejor! *sörpel* Nu går jag ut och värmer på lite till.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/12/16 :  21:05:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ta av dryckjommet från spisen nu, annars kommer ztenlund farande och låser tråden...

Trevligt med musiktips så här inför jul...nu när Landgren avhåller sig från en tredje skiva med sina vänner.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/12/16 :  23:56:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Notera att det även finns alternativ till de mer "värmande" dryckerna. Men snart kokar det torrt, så det är bäst att ladda inför nästa skiva.




Vart var vi? Jo, tyskland. Och här var det en och annan sned min som dök upp, dock inte på grund av dryckesval, utan på grund av musikval.

Så här mellan glögg och pepparkaka kan ingen i lyssnarsoffan stoltsera med tyngre erfarenheter av klassiska stycken, skivor eller verk. Jo, några allmänkunskaper och utflykter har väl alla gjort men här har vi nischat oss och snävat in på våra valmöjligheter. Vi pratar ju Julmusik! Räkna upp klassiska verk som har högtidskänning? Hm. Händels Messias? Vi har ett Juloratorie av den där frassen Saint-Saës(?)... Tidigare omnämnda Tchaikovsky med Nötknäpparen och så gjorde väl J.S. Bach ett Juloratrie? Sedan är det nog tyvärr slut med mina kunskaper i det ämnet.


Inte skall jag tynga tråden med vidare dravvel om ickekunskaper, utan vi går mer på fakta. Här har vi fakta:



J.S. Bach´s Juloratorie/Christmas Oratorio (Highlights). Oj, oj, oj. Nu blir det tunga grejer. Nja. Börja med att notera att det är "highlights"-versionen på bilden för att korta ned den annars ganska mastiga fullversionen.

Ursprungsuppsättningen består av sex cantatas varav den första framfördes på självaste julafton 1734 och avrundades med den sjätte cantatan på just den sjätte januari 1735. Föreställningen bollades mellan Nikolaikyrkan (förmiddagsgig) och Tomaskyrkan (eftermiddagsgig) i Leipzig och sedan vice versa.




Jag har varit inne på det där med att vissa skivor eller musik inte är allas kopp te och så vidare. Samma sak gäller nog detta fascinerande verk är jag rädd. Somliga gammelrockare lär få myror direkt av Bach´s körverk. Andra kan uppskatta det för vad det är. För det mesta är man nog bara ovan inför musikgenren.
Några spår lyfter dock och igenkännanden hittas. Bricht an, o schönes Morgenlicht, är ett exempel på ett stycke som då och då letar sig in på diverse julskivor för kör.

Det märks att verket är från 1700-talet och det byter skepnad då och då. För det mesta väldigt vackert och stämningsfullt. Ibland lätt, ibland ödesmättat. Ibland pockar det på uppmärksamhet, ibland blir det bakgrundsmusik till annat. Detta Juloratorie av Johan Sebastian Bach finns i en mängd inspelningar och versioner så här görs egentligen ingen djupare bedömning av framförandet. Nämner bara att just den här inspelningen är gjord i slottet Festetich, Budapest -92 och håller överlag bra ljudliga kvalitéer.

Blir det några glöggar då? Jo, Bach drar hem 2 Glühwein av 5 (kanske inte helt rättvist).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000