HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Traditioner skall hållas på - Julmusik.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/19 :  19:15:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det börjas igen med en sedvanlig äppelbild.




I år inget annorlunda från ifjol. Sånär som på vädret. Men tradition är tradition. Och därav skall den stämning som hör årstiden till spridas. Även om minusgrader och nederbörd med karaktär hjälper till.

Man får ta vara på de tillfällen man får till lite bra bilder. Och det var med näppe den lilla snön som smälter på detta Julröda-Äpple lät sig fångas på bild just i sista stund.



För den nyfikne kan förra årets tråd snabbkollas som ref. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45427&SearchTerms=tradition


Likt de tre vise männen vällfärdades nyfunna som gamla bekanta till krubban. Som hjälp på traven för lite julstämning kan jag ta fram en bild som jag önskar kunde vara från igår.



Men det var några veckor sedan världen var så vacker utanför som bilden kan visa. Hur som helst. Det är inte ute som stämningen skall infinna sig så här dags. Det är framför stereon den skall uppstå.


Folket samlas...

/M

Edited by - rannagarden on 2006/11/20 12:57:55

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/19 :  19:43:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vilken APPLEBILD!
Hur blir den i svart/vitt?

Ah faan...om du inte misstycker testar jag:


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/11/19 20:02:30
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/11/19 :  21:21:48  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


härligt med traditioner rannagarden...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/19 :  22:24:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
NEJ!!!
Har ni redan haft det ????

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/19 :  22:56:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ingen fara Engelholm, och ja visst är det trevligt med traditioner mayro.



Det skulle visa sig bli en rejält brolig skara till att lägga sin del till släden. Från hejdlöst och rivigt tung-gung till änglalikt och trollskt bjällerklang.

Och vore det inte för att jag inte fått tillfälle att komma över lite av det där roliga Jul-kaffet, och endera av gästerna mutat sig in, med medhavt och med visserligen icke överdrivna formuleringar om hur kaffet på bilden nedan smakade, så hade gästen antagligen aldrig hamnat innanför dörrn.


"mocca sanani"



Knappt malet och bryggt svart som en förvinterhimmel, så hamnade det i vrångstrupen och dessa grabbar rev lös på stereon utan pardon:



Så här efteråt så kan man nästan erkänna att det varit lite 'skämmit' under åren som gått sedan släppet (-92) att man inte införskaffat detta kittel-kok till knäck-upplevelse denna skiva är. Man kan bara inte låta bli att flina om man så bara har en gnutta humor... Åldrats med viss stolthet har den dock sedan släppet. Även om det sitter nån slags sån där skön 90-tals vibb och slirar genom hela skivan. (NI som gick i högstadiet eller gymnasiet början av 90-talet kan ta fram sina klassfoton, så får ni också känslan ). Svårt att inte le. Svårt att inte tycka om. Volymen åkte upp tillsammans med humöret. Den gjorde ett par varv + välvalda tillbakablickar för att dra smilbanden rätt efter denna tuffa holmgång.

Juligt? Javisst! Tas den på rätt sätt - så lätt fyra av fem glöggar.


Mer gäster stundar. Mer kaffe bryggs.

/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/20 :  01:26:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Faktum är att jag nästan kan alla repliker utantill,, smått pinsamt.

"Vilket lustigt litet vedträ,,, ser näst ut som en liten gitarr"

"Är det nån som har sett min Ukulele??"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/20 :  08:13:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jo, det är en höjdare. Och det är knappt man hänger med på allt som händer och sker första genomlyssningen. Ense om att skivan borde förses med röd triangel pga dess farlighet vid lyssning i bil under framförande.

Zalve - att kunna texten eller mellansnacket är inte pinsamt!



Men, oj vad tiden går när man har roligt! Kaffet står på andra bryggningen och man ser sig om efter tilltugg. Dock kan man ha skoj utan tuggmotstånd tillsammans med vänner - se bara på årets första obligatiriska köp:




Uppfatta inte det där med "tuggmotstånd" som en nedvärdering. Icke. Nils Landgren har samlat några av sveriges bättre musikaliska tutor och framför i dessa vänners sällskap en julpottpurri som pryder vilket vardagsrum som helst. Utgiven av ACT bådar gott. Inspelad i Odense kyrka -05, och jag trodde att ljudet skulle färgas något mer av just rummet, men det håller en mycket bra balans. Soul-igt, jazz-igt och lite ballad-igt - fast på ett mer jul-igt sätt.

Boende i Stockholm kan se Nisse med dessa vänner på Nybrokajen 11 den 3 dec. För övriga nyfikna kan en dvd med materialet köpas.


Och när vi ändå är inne på en jazzigare tongång så hamnar vi i den genre jag blir vek i benen av. Det är inte lätt att hitta dem, men när man väl gör det så blir man bara såå lycklig. Då min förkärlek till Julmusik som blivit tolkad på ett mer "jazzigt" vis toppar det mesta.

Och i år lyckades jag gräva upp en rikigt fin skiva från tidens glömska. Medlyssnare himlade med ögonen då jag livligt återgav extasen i fyndet. Cool Yule - A jazzy christmas. Nåja... Omslaget säger inte mycket. Då det är i skivsläden det börjar klinga.



Smooth jazzarn´ Andy Suzuki, Nick Manson från Nick Manson trio mfl tar sig an de mest traditionella låterna runt julens högtid. Och så på ett väldigt charmigt sätt. Nu är jag ju som sagt svag för genren, men tillsammans med en stadig mugg med glögg, en brasa tänd i kamin och en god bok i soffan - himmelriket. Ett av årets trevligare fynd (om än jag var själv att tycka så).


Nils Landgen skapar julstämning och klarar både intensiv lyssning samt det obligatoriska bakgrundsskvalet när klapparna skall slås in eller granen kläs. Hur juligt som helst - fast på ett konsertigt vis. Fyra glöggar av fem.

Cool Yule? Släppt av Hallmark(?!) "Borde framkalla vinterkräksjuka", som nån gäst ville påstå. Ungefär tio pepparkakor sätter stopp för sådana smädelser medans jag ger skivan ett stadigt: tre glöggar av fem. Fyra av fem om man gillar genren...


Det börjar likna ett konserthus i vardagsrummet. Jag får börja rensa lite... Mer musik kommer.

/M

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/11/20 :  09:01:55  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Mums, Mocca Sanani, en mycket trevlig bönblandning att använda till presskaffe. Där skulle man varit med

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/20 :  09:11:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vart hittar man denna sista "Cool yule" ?

Jag börjar bli infekterad av detta julmusiktema, det fick bli en liten skivbeställning nu på morgonen!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/20 :  12:41:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Mums, Mocca Sanani, en mycket trevlig bönblandning att använda till presskaffe. Där skulle man varit med


Jo det skulle man,,, Får ta det nästa år istället.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/20 :  12:46:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Landgren skivan går knappt att få tag på i stan. Nån leverans kom på villovägar (en hel pall), men skulle tydligen hitta sig fram i veckan.
Klart nyfiken på den.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/20 :  12:55:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Audionet - Japp. Kändes ett tag som om man var straffkommenderad till kaffekvarnen.



Naturligtvis en julröd sådan.



Euphonic - Sent skall syndaren vakna! Jag hittade mitt ex för några tior inkl. frakt på Ebay. Utgiven -98 kan den vara svår att hitta. Men prova du att Googla på 'cool yule' och finn en värld av julmusik du inte trodde fanns annat än i hissar, barer och på film. Lounge-jazz på stilskönt jultema.


Nils Landgren hade ju egentligen ett ganska lätt jobb för sig - det är svårt att misslyckas med en sådan rutinerad ensamble. Spring och köp.

'Cool yule' är en höjdare så när som på nåt spår där en vibrafonist bör släpas ut och nackas.



Chockerande nog är vi redan vid årets andra garanti-köp. Nån som känner igen den här tjejen?



Tre låtar in på skivan är det inte bara glögger som hettar. Efter Lars Vegas Trios omgång blossade kinderna, men nu var det dags igen...


/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/20 :  13:06:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är Engelholms favorit!!!
(Fast jag kanske är automatiskt diskad i denna klass )

Personligen tycker jag att klassikern "Silent Night" är nog det bästa spåret, där sångerskan karaktärsdrag kommer fram,


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/20 :  14:17:03  Show Profile  Reply
Det var ju inte överdrivet svårt att gissa när du inte tagit bort texten på fodralet

Kan det vara Sarah Mclachlan

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:18:09  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
MMm jag skulle också gissa på sarah.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/20 :  15:41:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Sarah "Med kakan"!

Garanterat köp!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/11/20 :  20:12:10  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Larv (), bästa julmusiken måste vara med Frank Sinatra, han är ju makalös. Inget ont om andra artister men Frankie Boy slår det mesta.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:12:43  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag kör med samma gamla (2005) rekommendation

Leontyne Price

CD





Ännu Bättre



M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:19:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi kommer att ta en vidare rekommendering av julskivor så smånnig om jag och rannargarden,, Altl för att ni ska får er en ordetlig dos med JUL!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/20 :  23:54:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Det var ju inte överdrivet svårt att gissa när du inte tagit bort texten på fodralet
Martin.M - Jag ville ju inte göra det för svårt för gemene man. Merparten av rikets befolkning börjar uppföra sig märkligt och försätts i förvirrat tillstånd vid ljudet av julmusik så här tidigt på året. Det krävs tillvänjning.

mace - Tackar åter för bidragen. Krafttag skall göras för inköp av dessa skivor inför återkommande tradition.

Snutten - Hehe Frankie kan allt ta en ton för julen om så krävs. Och vid en snabb koll i skivhyllarn brister det alltjämt på Sinatras julskivor. Kan bara stoltsera med en ringa. Bättring utlovas.




Sarah McLachlan var det uppenbarligen till vissas förtjusning. Så även min.



Skivan med Sarah har gått varm senaste veckan. Ofantligt härlig skiva. Även med klara WAF-poäng. Ljuvlig och stämningsfull. Pryder vilken stereo som helst, och sprider den där lite 'ensam-men-ändå-stark'-känslan + lite Wham-video stuk. Slänger man i skivan på morgonen, så längtar man genast till kvällningen för att få tända lite ljus samt en brasa och gräva fram filtar.

Anser nog att de flesta spåren är väldans bra arr. Från traditionella julsånger till lite mer nydanande fynd. Finner faktiskt inte mycket att klaga på så här långt. Hon sjunger ju inte dåligt - om man säger så. Och skall nåt hållas fram så håller spår 3 - River - förstaplatsen. Inte den juligaste kanske, men den fann en plats i hjärtat ändå. Jisses, gott folk. Köp, bara köp. Fyra och en halv glöggar av fem.



Blev tvungen att tända ett ljus bara därför.






Men gästerna var fler. Och sjönsjungande damer i all ära. Men hur står sig en silkeslen fröken mot en duett biten av både väder och vind? Garvade i sinne och garvade till sångs. Så, vad hittade vi i 'duett'-utbudet? Jodå. Det fanns allt ett och annat, men i huvudsak det par som skulle visa sig lyfta både ett och två ögonbryn.


/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:00:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En ny skiva ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:00:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Glenmark&Glenmark kansek ? (Utan att googla)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:52:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Glenmar&Glenmark ser ju ut som en höjdare!


Snygga var de redan på den tiden...




Men jag tänkte mig en mer garvad duo. Och troligen en skiva som kittlar audiofil-nerven mer än genomsnittet.


Decemberbarn - med Kari Bremnes och Rikard Wolff.



Bara att höra Wolffs 'domedags-stämma' i - Staffan var en stalledräng - tar ju priset.



En handfull till övers med topplåtar i fina och kantiga (på ett positivt sätt) tolkningar. Absolut en skön skiva - som till och med vinner svärmorspoäng. Allmänt imponerande framställt och kan ges, utan omsvep fyra glöggar av fem. Traditionellt? Både ja och nej. Man får lucia-i-årskurs-sex-vibbar, samtidigt som hifi´n får jobba med en bra inspelning. Det enda som saknas för en komplett återresa till mellanstadiet är sånär som att 'Vi komma, vi komma, från pepparkakeland' inte finns med. Gott om bas och botten! Känns nyckelharpigt, med fiol och bastrumma.


Brasan har tänts i kamin och hettan sprider sig. Det är dags för lite glögg! Mer kommer...

/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:56:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jaha... Desemberbarn, Mums. Ett måste!!!
Har för mig att det är sista stycket på skivan som är en RIKTIG höjdare... Lite som skönheten och oljudet
"Deilig er jorden /Härlig är jorden"

Hmm,,, Funderar på om inte mitt konvolut har stavningen med S i Desember (från norksan)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/11/22 :  08:50:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag har sett skivorna med bägge stavningarna av "Dec(s)ember". Antagligen olika utgåvor och språk i texthäftet.



Fröken Dufvenkrook:

I blaskigaste laget om man är glöggfantast - men den dämpar suget.


Glöggen kom fram och dracks under andakt. Kanske i avsaknad av att Enya´s 'Christmas Edition' av Amarantine, inte hunnit släppas i tid till sessionen.



Änglasång hade vi haft redan, men något saknades ännu.




Det var dags att gå i kyrkan... Efter tips från annan Julskive-spisare damp en 'speciell' skiva ned i brevlådan. Ögonbrynen höjdes på samtliga deltagare. Vad kan nu detta vara?


/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/22 :  14:31:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Kan det var ett luciatåg på G? Med mer närvaro och känsla än vad som nästan är möjligt ?
(Från Täby Kyrka?)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000