Author |
Topic  |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 15:00:36
|
Hej, Jag har en Dual CS 505-4 med en Dynavector 10x5 som jag är väldigt nöjd med. Jag har läst att den här skivspelarens svaghet är tonarmen,så därför undrar jag om det överhuvudtaget går att byta tonarm på den och vilken arm man skule tänkas byta till? Skulle en Rega RB 301 fungera bra? Min skivspelare är alltså senaste versionen av Dual CS 505 och kostade 4500 kronor.
Tobbe |
|
modernman
Member

278 Posts |
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 21:35:20
|
Ett tips;
Lägg inga pengar att tala om på ett Dual 505-verk. Kanske jag drar på mig stora protester nu, men jag anser att detta verk är bra till en viss grad och efter det skall det överges för något i tyngre klassen. Lager, tallrik, arm och diverse når inte upp högre än hyggligt. Inget spilla några större pengar på, enligt mig. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
leokress
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 21:47:58
|
Hej
Har hållit på med DUAL i många år. Tonarmen som sitter på 505-4 är bra, men det är inte värt att byta den, skulle i så fall rekommendera DUAL 700-serie 721 eller 704, dessa har en betydligt bättre tonarm.
Om du vill experimentera med tonarmsbyten skulle jag nog föredra Thorens.
Johan |
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 00:04:24
|
Dualen är väldigt bra i sig för priset men jag skulle inte byta tonarm på den. Bättre titta på en ny spelare |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 11:39:18
|
Tack för era synpunkter!Jag hoppar över tonarmsbytet och behåller min Dual som den är,jag är ju faktist nöjd med den. Jag får väl drömma vidare om en annan bättre skivspelare,helst skulle jag vilja ha en Rega P5 men det tillåter inte min ekonomi just nu,och att sälja min Dual blir nog svårt.
Så jag får sjunga som Jerry williams:dream on dream on! |
 |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 11:41:08
|
Tack för era synpunkter!Jag hoppar över tonarmsbytet och behåller min Dual som den är,jag är ju faktist nöjd med den. Jag får väl drömma vidare om en annan bättre skivspelare,helst skulle jag vilja ha en Rega P5 men det tillåter inte min ekonomi just nu,och att sälja min Dual blir nog svårt.
Så jag får sjunga som Jerry williams:dream on dream on! |
 |
|
|
Topic  |
|