HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 My name is Stormbringer, Hear me breath...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:08:29  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag avvaktar med spånning.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:11:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kan säga att den extrema attacken som martinsson horn har finns inte.


Sådan attack får man inte från hifielement. Det krävs magnetstyrka och strålande yta i överflöd.

Vill man maxxa attacken så skulle jag rekomendera 6 st B&C 10PS26 i ett tappat middhorn. Avstämda till 45 - 50 Hz, med så mycket mynningsyta som möjligt och väldigt styva väggar i minst 40 mm plywood. Det skulle nog kunna slå ruskigt hårt.


Jag tror att din förstärkare kan vara boven i dramat här. Med ett QSC-steg skulle du antagligen få betydligt mer attack och kraft.

Jag har själv trollat fram bas och glädje ur många urusla konstruktioner med ett sådant steg.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:39:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hur är B&C 6NDL38 jämfört med trådens SEAS- element?


Jag vill personligen inte plåga det elementet med 30 Hz. Då skulle jag själv mycket hellre välja Seasen.

Ett litet PA-element som bara tigger om TH-laddning är B&Cs nya 8BG51.
Det ser ut som ingeniörerna på B&C har kontaktat Tom Danley för råd och önskemål. Deras data skriker TH. Det gäller hela BG-serien.
15BG100 borde kunna utgöra stomen till en überbrutal hemmabiobas.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/05 :  13:11:59  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack för det tydliga svaret, Circlo. Jag vill gärna komma ner till 30 Hz som är ett slags undre gräns för aukustiska instrument. Nånstans har jag läst att harpa är det instrument som går längst ner normalstämt; 27 Hz.
Om man inte lyssnar så mycket på orgel eller electronica måste man ju inte ha 16Hz.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/05 :  14:42:40  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Fråga..

Finns det inget "gratis" program man kan ta hem och mäta lite frekvenskurva inne i rummet med hjälp av laptopens inbyggda mikrofon?

Alternativt använda en sångmik jag har liggandes ...

Mest för skojs skull..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/02/05 :  16:02:27  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Gravstenen är ju rätt enkel att använda och du kan ställa in den att köra en sinuston just i det intervall du är intesserad av http://www.speech.kth.se/smptool/ Du hittar den en bit ned på sidan.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/05 :  17:02:49  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tackar för de tipset..
Skall kolla in om jag kan få det att fungera..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/05 :  17:50:00  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Dagens disco är igång och flickorna verkar nöjda tycker jag









Hifidemonen ser ...eeh glad ut..


/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/08 :  07:02:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Här var det tyst och händelsefattigt!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/08 :  09:49:36  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Det pågår saker i bakgrunden
Det har varit barnkalas hela helgen och jag har haft 13 små barn som haft Disco i källaren.. Inga problem att få dem att hoppa..

Ikväll hämtas horn nummer 2 och imorgon blir grejerna tätade för att "optimera" det hela.



/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/08 :  10:00:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt att engagera de små Kul att alla tre nya TH-ägare är riktigt nöjda
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/08 :  22:32:11  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Till skillnad ifrån Circlos fjutttråd så händer ju här ordentliga grejer..

Tex, så har jag ny inredning..
Här är en bild före...


Och här efter..
Den som först ser den nya moderiktigt inredningsdetaljen vinner en virtuell brödrost, (trasig men ändå)



Har bara lyssnat på göööörtyst volym men.... sweeeeeeet
Imorgon blir det snabbt hem och .. ja gissa..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/09 :  06:49:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Trevligt att se den ende bli de två.

Jag tror att det kommer att bli bra. Tätning och bättre slutsteg.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:39:09  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Testspelats på diverse nivåer och diverse musik...

Svårt att hitta en bra nivå att lägga sig på. .mängden bas på inspelat material skiljer sig vääääldigt krafigt..

Blir lätt "bumbligt" men å andra sidan spelar dem i en betongbunker.. (inte enklaste uppgiften)

Prova att ställa dem med mynningen uppåt.. Men vet inte om det blev bättre...Det blev snarare mindre..

Imorgon kommer tätningslist.. = tid för optimering ...

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/10 :  21:03:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Prova ställa basarna 1/4 in från varje sidvägg, utblåset frammåt och
uppåt och lika långt från bakvägg som stativarna. Lite dämpmaterial i
mynningen efter elementet kan ta bort lite bumlighet. Ställa nivå är
jättesvårt, du kan inte mäta sig fram? Hur kollar du att du har rätt fas?

Edited by - PetterPersson on 2010/02/10 21:04:14
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/10 :  21:17:15  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Hej Petter.

Tack för tipsen. Skall testa imorgon efter att jag tätat allt.

Rätt fas?.. genom hörseln..

Skall se om jag inte kan låna något att mäta med.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/11 :  08:52:23  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har själv bara provat med ett horn ännu, men känner igen lite av problematiken...

Har också märkt att nivån av bas mellan olika plattor hörs på ett helt annat sätt med TH än med dipolerna jag hade innan, eller reflexlådan jag hade ännu tidigare. Att de verkligen bara spelar bas när det finns bas att spela känner jag också igen. Vissa skivor som förr hade nåt form av basbludder är nu helt basfria...

Ett tips att prova (det har du säkert koll på men iaf) är att ställa ett av hornen i lyssningsposition och gå runt i rummet och lyssna efter var basen låter som bäst. Ställ hornen där basen är som bäst så kanske du får bättre fix på ljudet?

Själv kan jag inte ha båda hornen bredvid/bakom frontarna för då tar det tvärstopp vid typ 50hz och det låter allmänt bumligt och stumt. Har därför alltid kört med en bas bredvid höger front och en bakom lyssningsposition till höger, fasvriden 180 grader.

Sen kanske ditt slutsteg och filter gör sitt till för att grumla till ljudet? Kör du fortfarande Zachary? Enligt de lärde är det inget höjdarsteg, så med ett vettigt steg och bra filter bör det bli rejäl skillnad! Kan ju vara så att filtret slaskar igenom mer högfrekvent ljud än det borde och därför grötar det till sig?

Ställa nivåer är ett mindre h-e, men det enda som funkar är trial and error tyvärr (utan mätverktyg)... Bara att flytta runt prylarna, testa olika delningar, sänka volym, höja delningsfrekvens och vice versa. Tar lite tid, men det brukar bli bra i slutändan...

Jag kanske kommer ondgöra mig när horn 2 är inkopplat, vi får se...

Jag kör med Behringers enklaste elektroniska 24db filter och det funkar utmärkt. Kostar typ 800kr på Thomann.de. Steget jag använder är ett 2x65 watt T.amp från Thomann som kostar typ 1400kr, också det väldigt kompetent prislappen till trots.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/11 :  09:28:04  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tjena OcA

Tack för tipset om filtret där.. Bra pris för en färdig lösning.
Får fundera på om jag orkar löda ett eget eller köpa ett färdigt ställbart. (Kan ju underlätta att kunna justera frekvensen)

Fortsättning följer

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/11 :  09:45:35  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Du kan ju även dela dina stativare med filtret så de inte spelar lågbas, kanske kan hjälpa till att rensa upp i ljudbilden? Förutsätter ju iofs att du har pre-out eller liknande på din stärkare.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/11 :  10:34:32  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Japp, det skall göras det också.

Har inte köpegrejer utan just nu kör jag en DIY Pass Labs Aleph 1,7 som förstärkare och en supersymmetrisk Chipamp (gainclone) som slusteg. Så det finns potential att göra lite vad som helst..
Filtret som du har, Delar du dina paneler med det också?

Allt under ständig förändring och aldrig helt färdigt... Men det skall bli ändring på det nu tänkte jag

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/11 :  11:06:51  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Nej, jag har inbyggda filter i slutstegen som delar panelerna, så slipper jag massa extra kabeldragning. Har inte provat att dela panelerna via Behringern, det kanske skulle funka bättre? Orkar dock inte ge mig in i ormboet bakom stereon just nu...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:13:36  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Liten meningslös updatering....

Tätat luckan och elementet. (skitjobbigt, men troligtvis värt det)

Kunde bar alyssna på svaga volymer då barnen sov.. MEN!!!....

Jag lyssnade nooooga med örat tryckt på hornmunnen och... kunde höra "kvinnoröster" !! (Självklart spelades material med en kvinna som sjöng, Inga spöken här.. )

Min "poäng" är att filtret är sämre än det sämsta som någonsin konstruerats. Kan tillägga att jag rattat brytfrekvensen till typ 40hz och ändå hördes det..

JAG BEHÖVER ETT BRANTARE FILTER ! (Och gärna fungerade)

Summa sumarum.. köp inte Zachry inbyggnadssteg..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/12 :  10:07:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Beror på brantheten och delningsfrekvens mest ifall du kan höra kvinnoröster eller ej. Filtret behöver inte vara dåligt för det.

Jag har provat med LennArts basfilter, det är 18dB/oktav och det tycker jag är lite för flackt för TH, ruskigt bra filter annars.

Kan ju berätta hur jag gjort ifall det kan vara till hjälp. Jag spelar upp med datorn som källa och J.River Mediacenter 14 som spelare. Där kan man direkt i uppspelningsprogrammet ställa in fas och delay på subwooferutgången från ljudkortet (Man kan ställa in alla utgångar var för sig upp till 7.1, bara fylla i avståndet till respektive högtalare och trycka på OK) Från ljudkortet är det direktkopplat till slutstegen. Klockrent direkt! Nu kör jag ju iofs mitt horn som stöd under 30Hz endast. Driver hornet med ett pushpull rörsteg, trissor här blev alldeles för bumpigt och utan rätt klang. (Till vanliga högtalarna är det monoblock med 700W klass D just nu, det var svårt att matcha hornets dynamik utan rejält med pulver)

TH tar gärna kommandot pga dynamikkapaciteten och det kan bli svårt att ställa in. Det värsta är att det blir olika på olika volym tycker jag, du som har stativare kanske har annan situation än vad det blir med mina dipoler. Ställ in det grovt på normal volym och låt det vara, känn på det nån dag och finjustera sedan någon gång per dag bara. Jäkt förstör lyssningen helt tycker jag, bättre att skynda långsamt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/02/12 :  10:31:50  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tjenare Zei, glädjen av resultatet är drikt proportionell mot mängden svordommar och blodspill vägen dit kräver, lite som att försöka dragstarta en 30hk evinrude utombordare kan man säga, bortsett från att resultatet även om man lyckas i just det fallet inte är särskillt nöjsamt till skilllnad mot ditt projekt.

Plugga ur, bära, plugga in, dvs prova i ett annat rum, jag tycker att det låter väldigt mkt som att rummet bråkar med dig, även om du har behandlat det så krävs det mkt för att absorbera bas.

Jag tror du får betydligt mindre bummlighet och eftersläp i rum med lite porösare väggar, det brukar förhålla sig så tyvärr.

Risken finns nämligen att det funkat rätt bra tidigare då dina stativare kanske inte ger så mkt botten och att rummet då hjälpt dem, men nu med dessa TH så gör bekymmret sig mer påmint.

Bara en tanke, keep it up, jag sketchar just nu på en "konkurent" :) men hyser knappast någon förhoppning om att kunna köra om den du har, jag begränsas som bekant av viljan att göra allt så litet och kubiskt som möjligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/12 :  11:33:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kör två st, och kör dem med ett bra steg. Bernt får som han säger, en betydligt bummligare bas med fel steg. Prova att driva dem med en Aleph eller liknande klass A. Det kan funka finfint.

Sedan kan basarna bara göra så mycket med ett rum. Du kanske skulle bygga två st basätare och ställa i bakhörnen?!?

Rummet ser ganska tomt ut i bilderna du postat. Ett tomt betongrum är en akustisk mardröm. En skön soffa, några bokhyllor och några mattor på väggar kan göra underverk.

Vill du ha samma klipp och attack som Martinsson, så finns ritningarna på hans horn på detta forum.
Jag kan simma om dessa basar så de blir lite mer impulsvilliga och slagkraftiga, men en hifi-6,5 tummare kommer aldrig kunna konkurera med de bästa PA-elementen.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000