HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mi-Ma's nästa diy-högtalare. Vad ska det bli?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  02:25:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Funderingarna och frågorna om mitt nästa högtalarsystem börjar på sid 2.

Först är det lite jag kände att jag ville fråga om, angående just tappade horn.

----------------------------------

Gammal rubrik "Jag ska leta efter ett horn."
Jag tänkte gå ut och leta lite på gatorna, då jag nu läst om så många tappade horn här.
Har man tur hittar man ett riktigt bra ett.

Men jag har ett riktigt ärende i grunden ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/03/14 15:24:29

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2010/02/26 :  02:50:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan vi bestämma ett datum, vilket som helst inom t.ex den närmaste månaden, då vi inför totalförbud mot och spöstraff på att leverera ordvitsar kring temat tappade horn...?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/26 :  06:56:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag tappade två ut från balkongen förra veckan...De small...tur att inge var under...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/26 :  07:42:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska man vara gnällig är ju hornen varken hor eller tappade utan pipor med en successivt avsmalnande gång - 'tapered' på engelska.DEn utrikiska termen lyder kort TQWT - Tapered Quarter Wave Tube.
Ny ser jag att en del utbölingar skriver 'tapped' vilket ju är en snickeriterm.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/26 :  07:49:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja... Avsmalnande är de inte, det är ju det som är hela vitsen...

http://tyda.se/search?form=1&w=tapped&w_lang=&x=0&y=0

Skriver Danley Tapped så gör jag det med...

http://www.danleysoundlabs.com/tapped_horn.html
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:05:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite roligt blir det då; 'tapered' betyder 'avsmalnad' medan 'tapped' betyder 'gängad'.

Vad jag far efter är användandet av en benämning som saknar betydelse. Grammatiktalibanen i mig har lite svårt för språkliga manövrar ibland.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:13:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja som sagt i editerat första post, jag har några reella funderingar samt antagligen i slutänden en önskan om en massa tips och hjälp.
Det var kanske dumt att börja med att ordvitsa ...

Jag har läst en hel massa nu om TH här på forumet.
Jag har även suttit någon timme och simmat olika element i hornresp.

Men jag kan väl helt enkelt börja med den (för mig) grundläggande frågan:
"Varför ett tappat horn?"

Varför inte bygga ett riktigt horn direkt?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:17:52  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Till grammatiktalibanen:
Engelskt uppslagsord
tap
Svensk översättning
tappa, tappa ur, tappa av (verb, transitivt)
Syftar säkert på att pipan tappas av via elementet och ger en dubbel resonans.

Har man plats är väl ett riktigt horn att föredra men tappade horn har högre WAF?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:32:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
benämning som saknar betydelse.
Det har väl en jäkla betydelse eftersom det faktiskt är olika konstruktioner. "Tapped horn" beskriver funktionen
där elementet spelar åt båda håll inuti pipan medan en TQWP har ena sidan av elementet spelande ut mot rummet.
Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_enclosure

quote:
"Varför ett tappat horn?"

Varför inte bygga ett riktigt horn direkt?
TH blir inte så brutalt stora men går ändå jättelågt i frekvens med renhet och dynamik. Riktiga horn är säkert bättre men så mycket plats som behövs är svårt för de flesta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/26 09:36:19
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  09:58:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
TH blir inte så brutalt stora men går ändå jättelågt i frekvens med renhet och dynamik. Riktiga horn är säkert bättre men så mycket plats som behövs är svårt för de flesta.


Och brutalt stora..? säg 30Hz horn blir hur stora?
En kubikmeter? Flera m3 ?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/26 10:09:24
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/26 :  10:18:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
30 Hz *Jag på bilden*

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  10:28:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja men du är ju ganska liten så ...

Jajo, jag glömde faktiskt beatrice ... Men å andra sidan har dom inget väggstöd och blir väl därigenom mycket större.
Men jag förstår poängen iaf.

Finns det andra fördelar eller nackdelar med TH jämfört med "vanliga"?
Är ljudet lika bra? (i lyckade konstruktioner).
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/02/26 :  10:36:34  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Elementet används ju dubbelt och behöver därför inte röra sej lika mycket. Ingen sluten låda bakom som tar ner elementets verkningsgrad. Men stormunnade fronthorn borde ju koppla bättre till rummet och ge mindre resonansbekymmer (antagande, vet ej hur bra TH är i jämförelse).

Edited by - Sundström on 2010/02/26 10:39:37
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/02/26 :  11:38:43  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
quote:
30 Hz *Jag på bilden*
Dammsuger du för att få ren bas?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/26 :  11:39:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Det har väl en jäkla betydelse eftersom det faktiskt är olika konstruktioner.

Ja, ursäkta då så dj*a mycket ....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/26 :  12:17:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tappade horn är det som kommer närmast riktiga horn i ljudkvalite. De är en snikvariant storleksmässigt, och straffet man får betala är en sämre bandbredd, något lägre verkningsgrad och mer fasskift i arbetsområdet. Martinssons horn har ca 100 dB/w/m stående på en stor plan, utan stöd av väggar och sånt, volket är mycket imponerande för den storleken. Stackar man 4 st martinssons horn så kommer dom troligtvis väldigt nära Beatris i både verkningsgrad och attack. Vill man ha 2 st Beatris i vardagsrummet så är det jätteskoj, men man kan få en hel del av samma ljudkvalitet i en låda på 200 liter.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/02/26 :  13:56:22  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Är det bara jag som tycker att Linnars, The Subhorn är löjligt häftig!?
hur häftigt hade det inte varit med två subhorn i sin hembio!


Höjd 224,4 cm
Bredd 119,1 cm
Djup 108,7 cm
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:24:26  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Höjd 224,4 cm
Bredd 119,1 cm
Djup 108,7 cm

Nästan 3 kubikmeter ...

Och hornets egentliga volym är 10-15 kbm när rummet bidrar till sin del av hornet. enl: http://www.linnaraudio.com/hogtalare/horn_bas/thesubhorn/index.htm
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  15:49:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men här är kanske en till av TH's fördelar.
Ett TH spelar likadant vare sig det står i hörn, längs vägg eller mitt i rummet, bara med lägre känslighet ... eller hur?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/26 :  16:12:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En så städvänlig högtalare som Petters måste väl ha maximal WAF?

Sedan är den inte stor, då den är såpass tunnväggig fins ju hela volymen inuti tratten fortfarande tillgänglig som rumsyta, lämplig för allehanda blomgrupperingar och charmanta prydnadsföremål samt katter.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/26 :  16:55:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Var det inte någon horn-ägare här vars katt hade flugit ur hornet med hörselskador när han dragit igång anläggningen medan katten låg där och sov?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/02/26 :  17:37:34  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Visade Linnars horn för frugan och hon tyckte det skulle vara coolt med två såna, även efter att hon fick se måtten...

Två st TH med dubbla XLS-tolvor (som jag redan har) känns dock som ett mer realistiskt projekt om jag bara kunde få till en bra simulering...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/28 :  10:05:41  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om jag nu förstår det hela rätt så är den stora fördelen med TH jämfört med konventionella horn storleken, och bland nackdelarna kan vi räkna bandbredden och i viss mån verkningsgraden.
eller ...?

I sitt arbetsområde är alltså ett TH väl så dynamiskt och musikalsikt som ett konventionellt horn?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/28 :  16:09:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Är den öronbedövande tystnaden ett tecken på att:
1. Jag har blivit totalt döv pga musiklyssnandet.
2. Jag har alldeles exakt ringat in allt som finns att nämna angående TH och "vanliga" horn.
3. Folk är i backen och åker snöplanka eller pulka, hela helgen.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/02/28 :  16:18:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tror att dom åker vasa-loppet, de börjar ju nu i helgen.

Bandbredden, verkningsgraden och kopplingen till luften blir väl sämre i jämförelse med ett traditionellt horn.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/28 :  21:36:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag är i fjällen. Trött överallt efter en fantastisk dag i spåret.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000