HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 J.River Mediacenter och andra
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/03/10 :  18:45:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Jo. Det följer väl med alla MCE-fjärrkontroller...?

Gå in på JRMC's eget forum, där kan man läsa om alla möjligheter.
Själv kör jag NetRemote ihop med både en tablet-pc samt en HTC-telefon.
Då blir det tvåvägs-kommunikation likt Squeezebox.
I tillägg till detta kör jag en vanlig Microsoft MCE-fjärr.

Idag verkar många köra med iPhone.

Logitech Harmony har jag ingen erfarenhet av, men enligt deras specifikationer så skall de kunna emulera en MCE-fjärr.

Edited by - CH on 2010/03/10 18:46:09
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/16 :  20:25:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Win7 och JRMC verkar trots allt behöva lite omvårdnad. Rakt av blir ljudet en aning sämre
än jag får i XP och det händer att det hänger sig. CHs länk kan nog bli värdefull...


Jag kommer igen efter att ha trasslat litet med min installation av J River Media Center. Jag har som sagt Win 7 Ultimate (32bit) och hade stooora problem med att lägga till min FLAC-samling som ligger på en NAS ansluten via WLAN. Det tog mig alltså 4 dagar med ideliga krascher och en dator som slutade svara.
Med exakt samma konfig tog det WinAmp ca 30 minuter att katalogisera samma FLAC samling (Handlar om ca 5000 låtar)

Jag gjorde om min konfig och klonade mitt FLAC bibliotek till lokal disk istället, och döm om min förvåning när JRMC katalogiserade hela biblioteket på knappt 10minuter!!!!

Och faktum är att det funkar väldigt bra nu, inga problem med svarstider och uppspelning. Jag vet dock inte om den låter bättre än WinAmp med KS-plugin i min anläggning. Skillnaden är för mig minimal.
Men jag skulle aldrig betala knappt 500:- för programmet dock, och snubblade över "lillebror" J River Media Jukebox:
http://www.mediajukebox.com/
Den gör det mesta som Media Center gör med avseende på musikuppspelning, tyvärr utan "spela från minnet" och den trevliga överblicksvyn med omslag.
Men om man trycker på buffringen till ca 4-5 sekunder så är det inte nån större skillnad då man kör ASIO som jag gör nu. (med ett nyinförskaffat Asus Xonar Essence STX, jäklars vilken DAC!)

Så kontentan av det hela blir att man lärt sig nåt nytt igen! Tack alla goa gubbar för bra-iga tips!
(Några goa tanter är det väl inte tal om i denna forumdel, men om det är så så ber jag om ursäkt på förhand)

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/16 :  20:30:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Nej, du har rätt! Inga goa tanter, bara kombaTanter...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/16 :  20:45:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vad trevligt med lite töser här med! Dina inlägg är alltid ytterst välkomna, och de är ibland riktiga "eye-openers". Ni tjejer har ju ofta en annan vinkel på saker o ting!

Ett litet problem kvarstår i J River programmen och det är att jag inte kan spela upp mina Linn Records FLAC-filer med ASIO.
Nån annan som har dessa problem? Dessa filer är 24bit/88.2Khz FLAC och det är inget bekymmer att köra dem i t.ex. WinAmp med KernelStreaming.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/16 :  20:53:04  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad trevligt med lite töser här med! Dina inlägg är alltid ytterst välkomna, och de är ibland riktiga "eye-openers". Ni tjejer har ju ofta en annan vinkel på saker o ting!


Tack!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2010/03/16 :  21:02:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ett litet problem kvarstår i J River programmen och det är att jag inte kan spela upp mina Linn Records FLAC-filer med ASIO.
Nån annan som har dessa problem? Dessa filer är 24bit/88.2Khz FLAC och det är inget bekymmer att köra dem i t.ex. WinAmp med KernelStreaming.

Om jag minns rätt så tar inte Xonar ST/STX 88,2 hz i samplingsfrekvens, vilket gör att du måste sampla om filerna för att kunna spela upp dem. Så sker inte med ASIO varför det blir pannkaka. Det är alltså inte programmets fel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/16 :  21:22:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Asch så rätt du har ztenlund... Då blir man ju lite förbryllad över hur det funkar med KS? Med andra ord så omsamplas det i det fallet.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/03/16 :  21:57:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
J. River är alltså inget jävla instabilt skitprogram längre då....?

Edited by - CH on 2010/03/16 21:58:24
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/17 :  08:19:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@CH
Nejdå, jag har som sagt fått ner pulsen och löst problemet!

Men jag kan fortfarande inte lägga till FLAC från NASen, det tar en kopiös tid att lägga till dem i biblioteket. Vilket får mig att tro att den gör något annat vid "katalogiseringen" än vad t.ex. WinAmp gör. Det funkar avsevärt mycket bättre med LAN-anslutning än via WLAN.

Och ang trassel med 88,2Khz filer i vissa spelare. Med Kernel Streaming pluggen i WinAmp nedsamplas 24bitars filer till 16bitar!!!
Och jag hittar ingen inställning för detta i KS. Sample rate verkar passera utan modifiering i alla fall.

Varför kan det inte bara vara enkelt för???


MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:08:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Och nu vet jag varför det tog sån satans tid att lägga in biblioteket på NAS:en.
J River går in och "touchar" filerna vilket innebär att det sker någon läsning OCH skrivning till mina mediafiler. Och där bestämde jag mig definitivt att avskriva spelande av FLAC från NASen med JRMC...
Jag har ju naturligtvis backup-funktioner av mitt data på NASen, men när filerna är förändrade tar det ju en j*vla massa tid att åter kopiera de filer som förändrats/touchats. Jag hoppas verkligen att inget musikdata påverkats...

Så det är definitivt ett skitprogram!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/03/18 :  11:25:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Vad menar du med "touchar"...?

Allt som JRMC gör eller inte gör är ju, såvitt jag vet, konfigurerbart under options, så det handlar om skit bakom tangentbordet isåfall...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/18 :  22:28:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Googla på touch command så ska du se...

Du kanske kan upplysa en stackare som lider av SBTB då? Vilka "options" det handlar om alltså...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/03/19 :  01:02:15  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Har googlat...fick ett fåtal träffar som handlade om linux/unix. Vad det har att göra med JRMC förstår jag inte..?!?

Kan du förklara hur, eller vad, som ändras i dina filer av JRMC...?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/03/19 :  08:33:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Att toucha en fil innebär att man i princip ger den aktuell datum och tid, alltså samma sak som att öppna en fil och sedan spara den.
Man kan även använda touch för att skapa en fil som inte redan finns.

Poängen är att filen är påverkad i någon form, och sedan omsparad. Och det är det som är problemet, jag vet ju inte vad J River Media Center har gjort för åverkan på filerna på min NAS. Det faktum att fildatum är påverkat, alltså satt till samma tidpunkt som när jag försökte addera dem till biblioteket i JRMC, gör att jag får "förändrade filer" enligt mina backupsystem. Det får konsekvensen att alla filer som JRMC touchat på NASen (Ca 50%) måste backas på nytt även om inget gjort i själva filen. Filerna är enligt alla backuprutiners sätt att se filer "förändrad"...

Och så roligt är det inte att säkerhetskopiera så att man gör det i onödan, det handlar ju trots allt om ca 100Gb data.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/03/19 :  14:59:52  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Du menar att varje gång JRMC scannar/importerar en fil till biblioteket så ändras filen också...? Med ett nytt datum som följd...??

Jag kikade lite snabbt i mitt eget musikbibliotek...mina filer daterar sig från 2004 och framåt...det var nog ungefär då jag började rippa skivor, med JRMC. Ett antal ominstallationer av både OS och JRMC har skett sedan dess, men inte har mina filer ändrats för det..?!?

Edited by - CH on 2010/03/19 15:00:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/19 :  23:34:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mina filer på NAS har också gamla datum. JRMC har alltså inte ändrat här heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:08:47  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Tråkigt när det inte funkar som det ska för Dig AlfaGTV. Men jag har inget ont att säga om JRMC för det funkar så bra hemma hos mig.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/20 :  14:29:55  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Men jag skulle aldrig betala knappt 500:- för programmet dock, och snubblade över "lillebror" J River Media Jukebox:


Kan det vara skillnad i hanteringen på de två olika programmen? Gör Jukebox något som Media Center inte gör?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/20 :  16:30:24  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Men jag kan fortfarande inte lägga till FLAC från NASen, det tar en kopiös tid att lägga till dem i biblioteket. Vilket får mig att tro att den gör något annat vid "katalogiseringen" än vad t.ex. WinAmp gör. Det funkar avsevärt mycket bättre med LAN-anslutning än via WLAN.



Glöm inte att stänga av taggningsfunktionen i JRMC. Jag blev aningen irriterad när programmet spontant började att tagga om mina låtar efter eget behag och flocka ut enskilda spår från skivan och tagga dem som singlar istället.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/03/29 :  23:03:37  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Tack för tipset om jukeboxen
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/04/28 :  15:58:12  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Nu har ju JRMC 15 kommit. Är det någon som köpt detta? Och i.s.f. finns det någon förändring, enligt er, som motiverar en uppgradering?
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2010/04/30 :  17:23:32  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Glöm inte att stänga av taggningsfunktionen i JRMC. Jag blev aningen irriterad när programmet spontant började att tagga om mina låtar efter eget behag och flocka ut enskilda spår från skivan och tagga dem som singlar istället.


Var hittar man den inställningen?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/07/14 :  11:15:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nu har ju JRMC 15 kommit. Är det någon som köpt detta? Och i.s.f. finns det någon förändring, enligt er, som motiverar en uppgradering?
Jag har köpt uppgradering nu, efter ett tips från CH. Anledningen till att jag gjorde det är att brantheten i basfiltret ändrats från 12 till 24dB och ytterligare valbara brantheter kommer inom kort, med 48dB som default. Dessutom kan man numera dela även topparna aktivt vilket inte gick i JRMC14. Jag tycker det lätt är värt de 200kr uppgraderingen kostade.

Från J.Rivers forum:
quote:
Coming in build 74 and later:

Changed: By default JRSS and Bass Management will use 48 dB/octave cross-overs for the LFE / subwoofer.
NEW: Bass Management in Output Format DSP allows selection of cross-over slopes per channel (independently configurable slopes for speaker and redirected bass).



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/07/14 11:19:42
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/10/17 :  19:11:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så har även jag gått över till JRiver. Instämmer i alla lovord.
Men biblioteksfunktionen var jag tvungen att stänga av då jag fick skippar. Kör via NAS men från minnet.
DSP Latenzy (http://www.thesycon.com/deu/latency_check.shtml) låg på rött hela tiden.
Jag kör nu direkt via "devices" och browsar mig till rätt album; fortfarande rött då och då men inga skippar. (Jämfört med foobar som ligger på grönt hela tiden måste JRiver göra någonting "under ytan")

Någon som vet hur man stänger av "Display"; den med spektrumanalyzator mfl?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/10/17 :  21:33:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hummm... Vet inte heller vad det är den gör, men jag har liknande problem med Media Jukebox 12 och 14. Det bara funkar inte att köra FLAC från nätverksdisk, det hakar uppspelningen ofelbart vid låtbyte...
Detta oavsett om jag köra via 100Mbit kabel eller 54Mbit WLAN.


Tyvärr har man droppat stödet för ASIO i Media Jukebox 14 men å andra sidan har man lagt till "Play from memory" istället? Åhh Varför måste man ställas inför så svåra val hela tiden!?

Nån mer som kör via NAS och INTE har bekymmer med lagg vid låtbyten och så?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000