HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kan man bygga högtalare i lägenhet? (uppdaterat)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/17 :  15:15:02  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jodå, Strassaker har FF85K för ¤39 styck, plus frakt ej specat till sverige men ¤17 till Danmark. Så det är ju ungefär samma pris. *puh*

Nu kom jag på vem du är Zei, jag lånade ju din preamp i papplåda. Det är väl så man få till riktigt torrt ljud?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/03/17 :  17:19:55  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Heheha, japp.. torrt och fint ljud

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/03/17 :  18:44:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Älskar projekt som detta! Det finns en så härlig skaparglädje och visar på att man kan göra mycket i en lägenhet, bara man vill
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/17 :  18:58:14  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Lösning:

Jag tog fram sticksågen igen, det gick utmärkt att svänga lite med den och såga ut högtalarhålet relativt smidigt.

Alltså spelar nu en sluten variant! (iofs har jag inte sågat hål för kablaget, därför sticker baksidan upp, och lådan är således inte helt sluten.)





Bredvid står bror Kartong. Tyvärr har jag bara en kabel just nu, så det är fortfarande mono, har använt små "tungor" istället för att löda i detta testläge, måste fixa en till men jag hittar inga fler tungor.

Lite bättre fundament nu, kan man lugnt säga!

Edited by - Leffler on 2010/03/17 19:03:23
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2010/03/21 :  14:13:47  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Konstigt att inte Marina kommenterat WAF-faktorn

Håller med kära Petter - skaparglädjen kommer verkligen fram i projektet Keep it up!

EDIT: stvafle

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2010/03/21 14:14:40
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/21 :  19:03:45  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Elementet har nu en helt symmetrisk placering med lika långt avstånd till sidorna och till toppenkanten.
bättre då att ha 3cm till toppen 4cm till ena kanten och 5cm till andra, runda av hörnen samt klä fronten run elementet med en filtring.

Håller precis på med det på en kompis högtalare, låter bättre!!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/21 :  21:00:25  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Konstigt att inte Marina kommenterat WAF-faktorn


Jag har visst legat av mig på sistone ...

Nej, ärligt talat så har jag inget att säga ännu om WAFen. Det ser ut att bli små söta lådor, men man får väl se när de blir klara. De kanske kan beskådas live på DIY-träffen?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/21 :  21:21:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Heder åt Leffler! Detta är sann DIY.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/22 :  09:59:13  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Tack för all uppmuntran!

Men... Har det inte hänt nå't?

Jodå! Status just nu är att båda lådorna är klara att göra basportar i, och spelar för tillfället slutna, drivna av Revoxförstärkaren. Jag köpte en påse kuddstoppning och tryckte i vardera högtalare ungefär så mycket som det gick i. Pratar man in i lådan nu låter det inte längre som att man pratar in i en tom låda, utan som om man pratar in i en kudde. Mycket bättre!

Jag har fortfarande inte bestämt mig för basportar framåt eller bakåt på detta första par, men basportsmaterial (hushållspappersrulle av rätt dimension) och hålsåg finns för snabb applikation. Bas behövs.

Vad tycker ni?
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/22 :  11:09:34  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
ESL: Tanken är att testa att klä fronten med tjock filt och testa att dämpa bort så mycket av baffelstödet som möjligt. I teorin, hur tjockt behöver det vara för att få den effekten, tänker mig att det är kring 500hz-2khz som utgör huvudproblemet kring baffelstöd här, liksom kanske att ta bort lite överhettning ovanför 15khz, men där räcker väl 1mm tyg.

Men du vet ju vad jag tycker om att dämpa bort all estetik även om ljudet kanske blir lite bättre... Jag är nog generellt den som söker de stora skillnaderna, "close enough for Rock 'n' Roll" gäller mina DIY-projekt, eller kanske "Close enough for Opera" numera.


Om inte DIY-träffen bokas på helt fel dag, så kommer riggen att uppvisas där, förstås!

Projektplan (inte nödvändigtvis i rätt ordning)
-Basportar i p1 ("prototyp 1") lådorna
-P2-lådor, antingen P1 med porten åt andra hållet, eller "microFonken"
-Fanéring av lådor
-Färdigställa renoveringen av Revoxförstärkaren (nya glättningskondensatorer, lösa ett problem med en säkringshållare)
-Scratchbygga SE-förstärkare med 6v6 (förutsätter en rejäl match mot kaoset på vinden för att lokalisera trafos, aluplåt och donatorn för nättraf och det mesta av komponenterna, idag är det en gitarrförstärkare...)
-Sub: jag har ett NOS 8" element från Richard Allan 1974, som kan bli en lagom datorsub. Kräver ett enkelt aktivt filter, samt en liten förstärkare. Troligtvis då i en sluten låda.

Edited by - Leffler on 2010/03/22 11:36:04
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/28 :  16:06:53  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Dags för uppdatering av tråden!

Tyvärr strejkar överföringen från min kamera, så bilder kommer senare idag.

Det som hänt sedan sist är att första paret blivit "färdiga". Efter att testat slutna lådor så sågade jag till slut upp en basport baktill och har testat med olika längd på porten (en hushållspappersrulle har precis rätt dimension. ) så har jag nu 12cm långa portar, för en avstämning enligt ritningen på 70hz. Högtalarna har nu spelat ganska mycket på sistone, och jag har avvaktat med att byta glättningskondensatorerna i förstärkaren, så även om de inte spelat musik så har de motionerats med 50hz brum. Det har släppt ordentligt!

Jag har fyllt övre halvan av lådorna med polyester (kuddfyllning), vilket tar bort lådresonanserna, och samtidigt inte mosar mina lite ömtåliga basportar... Bakstyckena är fästa med skruv så man kan komma åt interiören.

För tillfället har WAF:en fått stryka på foten, bafflarna har ett tjockt lager filt på sig, vilket städar upp den översta diskanten ordentligt. Frågan är bara hur mycket som behövs för att uppnå detta resultat, för nu är det inte så snyggt...

Ljudet? Det första man märker är att de är -mycket- detaljerade! Den lilla toppen med extra 16khz lyfter fram rum och övertoner, men kan också bli vass om inspelningen är det, exempelvis distade gitarrer eller distad sång kan låta uselt... Lite tunt blir det förstås. Jag har en Velodyne 8" sub till salu, och jag tog fram och kopplade in den idag. Och oj nu blev det åka av!! När man kompletterar den detaljerade och väl sammanhållna ljudbilden med bra bas så låter det riktigt bra! Särskilt svängig musik som Jamiroquai hålls verkligen samman genom hela registret och svänger hejdlöst. När man skär bas så kan man också spela på bra nivåer.

Supernajs, som man säger!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/28 :  18:39:12  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Status imorse:



Alltid bra att testa lite olika avstämningar


Vad står på högtalaren? Denna NOS 8"-are är tänkt som potentiell skrivbordssub för att fylla i lite i botten. "Packningen" är i röd filt!


Ovanlig lådöppning nuförtiden!


Likaså ovanligt med specar som helt saknar referens till Thiel & co


Lite mer ögongodis innan vi går vidare, gillar retrostuket på denna.




Drivningen sköts än så länge av en gammal bekant, Revox Modell 40, 2x10w med ecl86. Konstruktionen är direkt vacker att titta på, vem skulle bygga såhär idag? De kunde, schweizarna!



Högtalarna saknar fortfarande klädsel som synes, de måste bli färdiga konstruktionsmässigt först, är tanken.




Tips på varianter av dämning mottages tacksamt! Det finns asfaltsmatta, men eftersom lådorna inte rör sig något alls så har jag inte brytt mig om det.


Ser lite bättre ut utan filt...


Status just nu; Behöver hitta en snyggare lösning, men det låter gôtt!



Anade ni något nere till vänster? Köpehifi i en DIY-tråd?! Se det som ett koncepttest... Denna är till salu, men jag tänkte att den kunde göra lite nytta så länge




Och vilken nytta det gör med en sub till dessa små diamanter! Visst finns det bas även utan sub, fullt acceptabel botten, men med sub blir det ett helt annat ljud, högtalarna växer på alla bredder och visar hur otroligt bra dessa småttingar är!

(Kunde inte låta bli att försöka visa hur det fladdrar när man spelar svamparna, det fladdrar bra, kan jag lova! Och jösses vad kul det är att lyssna på! )


Det är inte så att detta är något som passar till akustisk musik eller som har ett bra mellanregister men inte mycket mer, detta är helt klart full range, och av mycket god klass! Mycket rumsinfo, djup ljudbild, mycket detaljerat ljud med DRIV! Riktigt luftigt och fint! Jag måste säga att jag är överväldigad av hur bra det låter!


Avslutningsvis är det inte långt till årets första chilifrukt i vardagsrumsfönstret! Normal skördetid är hösten, så vad som flugit i min chili vet jag inte, men chilisäsong från mars till november är helt OK för mig!

Edited by - Leffler on 2010/03/28 18:55:47
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/03/28 :  19:26:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kul grejor Leffler .

Mina chili har inte ens kommit upp ur jorden, än....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/03/28 :  20:14:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Revox

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/28 :  23:46:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad nu, Richard Allan? Har du varit på Radiomuseet och fyndat?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/03/28 :  23:53:14  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Riktigt söta små grejer!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7514 Posts

Posted - 2010/03/29 :  00:16:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Richard Allan-elementet ser klockrent ut och jag är mäkta imponerad av hardwiringjobbet i rörsteget!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/29 :  00:20:05  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Bernt; det var länge sedan, men visst kommer det från radiomuseet! Är Richard Allan bekant?

Bardis; det finns en G36 som bara ska bytas glättning på också... Häftiga grejer! Grym kvalitetskänsla. Dennas tonkontroler består av sju fasta lägen med distinkta klick, som byter mellan olika fasta motstånd och kondensatorer. Det ska finnas instruktioner för vilka man byter om man vill ändra frekvens. Seriöst bygge!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/29 :  08:29:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Richard Allan är en gammal klassiker förstod jag av de glada farbröderna på museet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/29 :  11:08:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Varför har du en matta på framsidan av högtalaren?
Måste ha missat det i tråden...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2010/03/29 :  12:37:24  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Mattan dämpar bort reflektioner av diskant och mellanregister från baffeln. Dessa reflektioner blandar sig med direktljudet och gör att det kan bli för mycket diskant, och grötigare. Ljudet bli klart tydligare och diskanten blir lätt lite för mycket med dessa klara element, så i detta fallet så gör det stor nytta!

För mer vetenskaplig förklaring hänvisar jag till ESL!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/29 :  13:00:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jazzskägg har också ett par sådana där RichardAllan. Jag bytte bort mina till honom. Hoppas han har lite span på den här tråden så han gör något substantiellt av sina.
Det var annars lite svårt att hitta data på dem.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/03/29 :  14:54:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Leffler: Ok! Tack för svar

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000