HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 EL34 PP av Claus Byrith lyser och låter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/12 :  08:58:02  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
TxF
Tackar!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2010/04/12 :  17:55:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
3. Den lilla kondingen på centertappen är en förlängning av nätdelen. För att komma förbrukaren så nära som möjligt brukar man sätta en liten plastfilmkonding. Lite överkurs men bra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/12 :  18:24:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Bardis
Ja.... Det är klart, jag tänkte inte ens så långt. Den sitter inte på nätdelskortet så då sätter vi den tvärs över trafon. Där är det inte mer än primärsidan av utgångstrafon, feedbacktråden, minuspolen till högtalaren och den lilla kondingen kvar.
Tackar!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/04/12 :  19:35:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Om man skall vara riktigt noggrann så ska man ha en omkopplare mellan olika utgångsimpedanser och ett däck till på omkopplaren som man dessutom ändrar motkopplingen.

Detta är överkurs och det är väldigt få steg som har sådan omkoppling på utgångs impedansen och motkopplingen.

Det vanliga är att man kopplar 0 till jordskenan och motkopplingen från den högsta impedansen på sekundär sidan.

När det gäller vilken tapp du ska koppla högtalarna till så är det bara att prova vilken som du tycker låter bäst.
Om du kör 8 Ohm på 4 Ohms tappen så ser rören dubbla primär impedansen.
Ju högre primär impedans på utg trafon desto mindre effekt och mindre dist.
Dessutom har en högtalare olika impedanser vid olika frekvenser men det är en annan fråga.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/14 :  11:07:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag kunde svurit på att jag svarade på det sista inlägget här. Nåja.

quote:
Detta är överkurs och det är väldigt få steg som har sådan omkoppling på utgångs impedansen och motkopplingen.

Det vanliga är att man kopplar 0 till jordskenan och motkopplingen från den högsta impedansen på sekundär sidan.



Då gör vi så som är vanligast.

För övrigt så ska jag bara koppla anoderna och mittgallret på el34orna till utgångstrafon innan allt är draget. Om jag nu inte missat nått såklart.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/04/14 :  12:54:56  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
På med spänningen nu. Jag vet att du är klar

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/14 :  13:34:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
På med spänningen nu. Jag vet att du är klar

Jag är inte klar, imorgon är det städedag men blir det tid över innan jobbet så kanske man lägger en kabel till (phun intended).

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/17 :  15:25:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Då var alla kablar dragna, hade jag bara haft säkringar hemma så hade jag kunnat börja justera in dem (om de funkar) men det får visst vänta tills nästa vecka

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/04/17 :  16:55:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/04/17 :  17:03:17  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Nog har du väl en spik eller skruv som passar i säkringshållarna?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/17 :  17:48:50  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Nog har du väl en spik eller skruv som passar i säkringshållarna?


Utan tvekan men med tanke på att allt mitt strular i början av de mest otroliga anledningar så vågar jag mig inte på det. Tänk bara på mina nuvarande slutsteg som brände pga för stor kylfläns, hur otippat är inte det?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/04/17 :  17:59:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
ta en tunn bit alufolie och njut av ditt nya rörteg

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/19 :  17:58:57  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
VAFAN!!!!!
quote:
Before fitting the output valves you must verify that the correct bias can be set by means of the bias trimpot. Adjust AC and DC balance trimpots to their middle positions, apply power and measure DC voltage at the junction of the ends of the DC balance potentiometer and the grid resistors.


Vad menar dansken?
"measure DC voltage at the junction of the ends of the DC balance potentiometer and the grid resistors." DC-potens yttre ben är är inte kopplade direkt till varandra så nån "junction of the ends" är det inte tal om. Och gallermotstånden sitter ju mellan gallret och utgångstrafon så inte heller där finns det nån koppling.

Schema på sid19 och testtext på sid24.
http://www.lundahl.se/pdfs/claus_byrith/amplifier_30wpp.pdf

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/19 :  18:31:03  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Förklaring för justeringen av AC-balansen mottages gärna med. De som redovisas i texten verkar lite omständiga.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:06:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har inte läst hela artickeln men ställ bias potten så att du får så mycket negativ spänning som möjligt åsså potten mellan gallren på mitten så får du vrida ner bias sänningen tills du har fått rätt arbets punkt.

Ju mer negativ bias spänning desto mindre ström drar slutrören.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/19 :  19:21:15  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Att justera bias och DC-balans är inget problem, det står klart och tydligt vart man skall mäta och till vad man ska justera.
Men det är steget innan och steget efter som spökar.

Om vi börjar med steget innan, själva testdelen för att "verifiera att bias kan ställas in" Jag fattar inte varför det steget ens skall genomföras, än mindre vart jag skall sätta proberna då jag justerar och till vilket värde jag ska försöka nå. Det står bara att jag ska kunna justera mellan ca 25V och 50V.

Och efteråt. AC-balansen.
1: distortionsmätare har jag inte så det går inte.
2: Mäta signalen till galret genom en 0,1uF konding. Ska man behöva löda in en konding, justera och sedan ta bort den igen för en justering?
3: Koppla en hörlur mellan katoderna och jord och skicka in en signal, justera den och så vidare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:18:39  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, efter som jag fortfarande inte fattar exakt vad som menas med den tidigare nämnda meningen så skippade jag den, pluggade i rören och testade.

Resultatet är ett brummande ur högtalarna och mäter jag biasen under uppstart så rusar den snabbt uppåt volten, då är jag snabb med att bryta strömmen. Jag har testat detta några gånger samtidigt som jag vridit på biasjusteringen, utan resultat.

Så, designern skriver i testsektionen att om förstärkaren "starts to howl" (tjuta) så är återkopplingen positiv och jag måste då byta plats på jorden och återkopplingen på sekundärsidan av utgångstrafon. Men ett brumm kallar jag inte ett tjut, så vad kan det vara som felas?

Alla tips och mätnigstolkningar mottages tacksamt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:33:22  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Spänningarna ut från nätdelen stämmer bra, så när som på en 20VDC.

Mäter jag däremot VAC mellan jord och centertappen på utgångstrafon så får jag ett utslag på närmre 1000VAC!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/04/20 :  21:36:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Oj!

Det låter väl mycket.

Utan rör borde du ha 1,41 x VAC.

Har du lagt dioderna så att du får en spännings dubbling


Kolla hur kondingar och dioder är kopplade i nätdelen.
Kolla vad din multimeter är specad till så att du inte bränner den.

Har du en Variac så andvänd den alt koppla en 24V trafo så att du får 24V på primären på nättrafon till slutsteget.

Mad 24V trafon sänker du spänningen så att du kan mäta säkert.
Multimetrar brukar ha 750 till 1000VDC som max spänning.

När nätdelen funkar som tänkt kan du ta bort 24V trafon och plugga i rören igen.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2010/04/20 :  21:48:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mäter man likspänning med en multimeter inställt på VAC så kan man få fantasisiffror, jag mätte på precis det sättet i ett bygge som gick på ca. 300VDC och instrumentet visade 700VAC.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/21 :  10:13:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Så, då har jag kollat och mätt lite mer.

Alla spänningar från nätbelen ligger där de ska, på en höft.
Mellan sidan av gallermotståndet mot biaspoten och jord får jag -45V och jag ska kunna skifta mellan -25 och -50 så det bör väl vara ganska nära, det var denna punkten jag inte förstod tidigare, detta är med biasen fullt påvriden. Vid denna inställningen får jag -10V mellan pin5 på rören och jord, enligt en kille på diyadio borde det vara iallafall -35V vid gallret för att EL34an ska kunna arbeta riktigt. Dessa mätvärdena är tagna utan EL34or ipluggade.

Det konstiga är att igår kväll fick jag andra värden än vid tillfället då jag testade imorse. Jag ska kolla en gång till när jag kommer hem idag och göra det paranoit noggrant.


quote:
Har du en Variac så andvänd den alt koppla en 24V trafo så att du får 24V på primären på nättrafon till slutsteget.


Ingen variac tyvärr.

quote:
Mäter man likspänning med en multimeter inställt på VAC så kan man få fantasisiffror, jag mätte på precis det sättet i ett bygge som gick på ca. 300VDC och instrumentet visade 700VAC.

Ok, av någon anledning har jag fått för mig att man på det sättet kan kolla om nätdelen inte funkar som den ska men uppenbarligen är det nått som inte är korrekt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/23 :  19:44:58  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Så, alla spänningar stämmer. Jag fick ändra motståndet i biasdelen till ett lägre så jag kunde få strax under -60VDC innan biaspoten och tack vare detta kunde jag få under -35VDC till gallret. Saken är den att detta inte hjälpte det minsta och den snabbt ökande biasen finns fortfarande, om än att det tar ett par sekunder extra innan den uppträder. Det hjälpte inte heller att skifta rör eller kasta om feedbacken.

Inte nog med det. Jag testade samma sak på det andra slutsteget och stömsatte den trafon för första gången och märkte att jag inte fick någon biasspänning alls, så jag satte multimetern på AC och kollade direkt på tamparna utan resultat. Skiftade till resistansmätning och mätte igen, inget. Det verkar som om biassekundären är kass och har vart det sedan leveransen.

Detta får fan vara droppen. Slusteg som pajjar pga för stor kylfläns, köp av 5st gainclonchip varav fyra var defekta, DACar som funkar felfritt i månader för att sedan bara dö, funka igen efter ett tag och sedan haverera igen efter ytterligare några månader. Någon försöker verkligen säga mig nått.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/05/03 :  07:35:26  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lite mer än en vecka senare så funkar det ena slutsteget, även om biasen rusar iväg om ingången inte är kortsluten eller om inte en källa är inkopplad så det är bara lite justeringar kvar.

Problemet är det andra, den med kass trafo. Som jag ser det nu har jag två alternativt.
1: plocka ut trafosarna, bygga om lådorna och använda den fungerade trafon till båda slutstegen, det ska gå då trafon är ordentligt överdimensionerad.

2: Köpa två kretskortstrafos med enkel eller dubbel 110Vprimär och 6V sekundär på några VA. Denna skulle jag ju kunna koppla omvänt, dvs sekundärsidan på 6V till ett av uttagen till glöden (6,3V) och då använda 110V sidan till biasen. Den blir ju aningen förhöjd men det kan ju justeras.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/05/03 :  09:06:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Säkerligen har du insett att ditt förtsta problem beror på självsvängning. Inte konstigt med tanke på den mycket höga råförstärkningen. Ingen lek att hitta orsaken då den med all säkerhet beror på layouten. Dubbelchecka att du håller ingångs- och utgångs-sida väl åtskilda.

Ditt andra problem åtgärdar du med "2" som är en jättebra idé, trafon kan väljas minimal. Om du försöker dig på på "1" kommer du att få ännu fler problem typ självsvängning, brum etc.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/05/03 09:08:15
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/05/03 :  11:11:37  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Säkerligen har du insett att ditt förtsta problem beror på självsvängning. Inte konstigt med tanke på den mycket höga råförstärkningen. Ingen lek att hitta orsaken då den med all säkerhet beror på layouten. Dubbelchecka att du håller ingångs- och utgångs-sida väl åtskilda.



Precis, killarna på "det andra" forumet har vart till enorm hjälp och det verkar som om lösningen närmar sig nu. Nu självsvänger den ju bara när ingången är öppen, eller vad man nu ska kalla det. Utan källa och utan kortslutning och så används ju en förstärkare inte så ofta.

quote:
Inte konstigt med tanke på den mycket höga råförstärkningen

Vad är det som är mer ovanligt exakt? Om jag nu får tolka det på det sättet.

quote:
Ditt andra problem åtgärdar du med "2" som är en jättebra idé, trafon kan väljas minimal. Om du försöker dig på på "1" kommer du att få ännu fler problem typ självsvängning, brum etc.


Min tanke exakt. Sekundären jag har nu ger 110V och 40mA, det ska räcka till två kanaler. En snabb räkning ger ju då 2,2VA per kanal och det är ju inga stora saker.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000