HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lämpliga 8-10" basar till min blivande TH?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ryssen
100.000-klubben

8272 Posts

Posted - 2010/05/01 :  00:20:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Om man vill gå några Hz längre ner till säg 25hz för att få med mer av omfånget.Finns nåt 10" element omkring 1500:- som är lämpligt?
Har någon byggt nåt liknande och har ritning?
Förresten hur stor blir skillnaden egentligen om amn stämmer av vid 30Hz som nämns ovan eller vid 25Hz?Jag menar man vill ju få med allt som finns på inspelningen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/01 :  01:17:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Förresten hur stor blir skillnaden egentligen om amn stämmer av vid 30Hz som nämns ovan eller vid 25Hz?Jag menar man vill ju få med allt som finns på inspelningen..


Min lilla TH med en 8 tumms Tangband i är avstämd vid 30 Hz, och man saknar inte djupbas från den. Stämmer man av en TH till 25 Hz så kommer den vara en väldigt ren subb. Ingen midbas alls. Det går utmärkt att göra, men man skall inte titta på PA-element för de låga frekvenserna.
Det finns många bilbasar som kan funka fint. Tex JBL GTO1214TD. Den verkar funka bra i en rak icke expanderenda pipa med 400 cm2 tvärsnittsyta och S2-S3 på ca 350 cm. Stämmer databladet så skall den kunna ge ca 120 dB ljudtryck från 20 Hz och uppåt. Vid så låga frekvenser så rekomenderar jag en 12a istället.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/05/01 :  09:07:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
OM man sitter på två element som lider av svagt magnetsystem kan man montera ihop dom,polvända den ena och spela en baksida in i hornet och sen tilbaka förbi den andra baksidan?
Det blir väl dubbel magnetstyrka med samma konarea?
Hur simmar man en sådan koppling?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2010/05/01 10:12:25
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/05/01 :  09:16:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kan detta duga till nåt?

Min första hornresp simm

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/05/01 :  09:22:02  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
"lådan"till ovanstående är tänkt som en liten box för elementet med ett 110mm avloppsrör som horngång
Tänk Blueman group

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/05/01 :  09:26:42  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Detta har jag matat in..

Varför kan man inte maximera fönstret i hornresp?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:09:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om du trycker alt + print scrn så får du endast hornresp-fönstret kopierat. Ja just, det fönstret ska vara aktivt fönster, innan du trycker.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/01 :  16:19:44  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
I all välmening, men det känns som vi tappar fokus. Tar på mig detta genom att jag kanske skulle döpt tråden till "Lämpliga 8-10" basar till min blivande TH"

Tanken var alltså att diskutera lämplig konstruktion och elementval efter de riktlinjer och önskemål jag satt i denna tråd


Då över till ett par funderingar...

Jag undrar lite på fördelar och nackdelar med ökande tvärsnitt resp. det raka tvärsnittet?
Att den raka blir mer kompakt och lättbyggd förstår jag, men hur är det med impuls, faslinjäritet, grupplöptid osv.
Framförallt spelglädjen och exaktheten i basen är det som känns viktigast att få fram på bästa möjliga vis.

quote:
Skall du dela vid 80 Hz så behöver du inte få den att gå så mycket högre än 100 - 120 Hz. Martinsson och jag delade min slägga vid 80 Hz och övergången till ett par futtiga 4,5 tummare funkade helt ok. Hade det varit ett par 6,5or istället så hade det funkat perfekt. Zeis horn funkade klockrent ihop med de små Audioproerna.



Men är det ändå inte en fördel att ha en jämnare frekvensgång utanför arbetsområdet? Min känsla säger att det blir en enklare och snyggare summering mellan TH:n och sidosystemet då.

Martinsson...
Jag har iallafall kollat parametrarna och allt ser ut att stämma.



Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/05/01 :  16:40:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Min sim gäller 18 sound 10nda610 och är en 10 tummare
Känns det ot

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/01 :  19:01:03  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Min sim gäller 18 sound 10nda610 och är en 10 tummare
Känns det ot
Inte alls, visste inte vad din sim gällde för element. Men L12 på 2 cm, så små 10" basar finns nog inte

Kul att du kommit igång med simulerandet Hoktuna...



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/01 :  20:03:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar lite på fördelar och nackdelar med ökande tvärsnitt resp. det raka tvärsnittet?
Att den raka blir mer kompakt och lättbyggd förstår jag, men hur är det med impuls, faslinjäritet, grupplöptid osv.
Framförallt spelglädjen och exaktheten i basen är det som känns viktigast att få fram på bästa möjliga vis.


Har du inget vanligt trevligt element liggande som du kan fulbygga en TH med?
Visst simmar en icke-expanderande TH "sämre"/annorlunda. Det är som med mycket annat, tycke och smak. Min lilla subb med en Tangband i låter jättetrevligt till hemmabio å sånt, men till snabbare och mycket transientrik rytmisk musik så kan den bli lite väl tjock och massiv. Jag tycker inte den låter illa. Den låter mycket bättre än många basreflexlådor, även om dom kan ha lägre grupplöptid och bättre impulsrespons mm. Det är en helt annan sak med TH. De har ett anslag och en impulsvillighet som är svår att beskriva, och de låter aldrig grötigt och illa även om de är lite tunga i ljudet.

Jag måste säga att jag gillar tyngden och brutaliteten i mina raka tappade pipor. De är roliga. Mycket välupplösta och rena, men samtidigt massiva och fysiska på nätt sätt.

Alla konstruktioner befinner sig på en skala mellan extrema ytterligheter. Ett rakt tappat horn är mer åt det fysiska tunga hållet, men en kraftigt expanderande pipa blir mer attackig och transient och impulsvillig.

Du får nog nästan provbygga nått för att få en känsla för vad du gillar.
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/01 :  20:16:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Asto, din simulering ser finut tycker jag. 3 ggr sd i kompression är
ingen fara. Att lådväggarna kommer i svängning beror på att deras
resonansfrekvens(er) exciteras, alltså fullt naturligt. Visst blir
det tryck i hornet och på konen, men inte så högt att du riskerar
konen. När du kommer upp på 18-21"-element blir det viktigare att
hålla nere kompressionen eftersom konen blir väldigt stor jfr
dammkåpan och talspolen som styvar upp konen. Då småhorn byggs blir
det viktigare att se till att magnetstrukturen är liten, men i
dessa storlekar ser jag inte att det lilla tvärsnittet som
elementet tar upp i horngången skulle ha någon direkt påverkan på
tonkurvan. Nackdelen som jag ser det med hög kompression är
atthornet blir känsligare för små variationer i elementparametrar.
Liten skillnad i T&S ger stora utslag på tonkurvan. Prova därför
10PS26:an. Den har något svagare magnet vilket gör att mindre
kompression krävs och hornet blir mer förlåtande.

Personligen ser jag att det är väldigt viktigt att hornet beter sig
snyggt ovanför sin tänkta delningsfrekvens. Detta för att
underlätta delningen och undvika fasfel med positiv och destruktiv
interferrens som följd.

Angående expanderande eller or med konsant tvärnittsarea så är min
erfarenhet att de låter väldigt lika omkring sin
avstämningsfrekvens, alltså i den djupa basen. Ett expanderande
horn får dock betydligt bätter midbasegenskaper och är lättare att
dela. Se exempelvis Hoktunas 6,5"-horn. Väldigt fin tonkurva utan
toppar och dalar. Hade den gjorts med konstant tvärsnittsarea hade
känsligheten varit flertalet dB lägre och midbastrycket än mindre.
Ett horn med konstant tvärsnittsarea är lättare att bygga och blir
mindre för samma avstämningsfrekvens. Det blir också något mindre
känsligt för lådvibrationer än det expanderande hornet. Men vill
man ha tryck i grejerna och kan offra lite storlek så ser jag ingen
anledning till att bygga horn med konstant tvärsnittsarea.

Så tycker jag
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/01 :  20:20:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar lite på fördelar och nackdelar med ökande tvärsnitt resp. det raka tvärsnittet?
Att den raka blir mer kompakt och lättbyggd förstår jag, men hur är det med impuls, faslinjäritet, grupplöptid osv.
Framförallt spelglädjen och exaktheten i basen är det som känns viktigast att få fram på bästa möjliga vis.


Både impuls och fas siluleras lätt i hornresp. Du kommer finna att
den expanderande pipan har överlägsna impulsegenskaper.
Grupplöpstiden kring hornens resonansfrekvens är tämligen lika
medan fasen kring tredjetonen (ofta kring 100 Hz) varierar (med
lång grupplöpstid som följd) betydligt mer för hornet med konsant
tärsnittsarea.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/02 :  20:25:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
3 ggr sd i kompression är
ingen fara. Att lådväggarna kommer i svängning beror på att deras
resonansfrekvens(er) exciteras, alltså fullt naturligt. Visst blir
det tryck i hornet och på konen, men inte så högt att du riskerar
konen.


Jag fick veckningar och en liten spricka i konen på en Beyma 12LX60 med 900 watt och 1/2 av konytan stor S2. Elementet rörde sig ca 8 - 10 mm när jag hörde konstiga smällande ljud. Jag såg hela konen bukta och deformeras. Jag stängde såklart av så fort jag kunde, men skadan var redan gjord. Att lådväggarna kommer i svängning kommer att förändra karaktären på hornet. Flexande lådväggar är en förlust och sänker verkningsgraden. De kommer att bidraga med kraftiga oharmoniska toner som kommer helt i otakt med orginalsignalen. Jag skulle vilja säga att just tryckets påverkan på konen är den största källan till missljud i ett i övrigt vettigt konstruerat tapppat horn. Att kunna minimera kompressionen är en av de saker som leder till stora förbättringar. Detta gäller ju framför allt vid högre ljudtryck.


quote:
väldigt viktigt att hornet beter sig
snyggt ovanför sin tänkta delningsfrekvens. Detta för att
underlätta delningen och undvika fasfel med positiv och destruktiv
interferrens som följd.


Jag skulle vilja påpeka att har man en djup "suckout" ovanför passbandet så kommer det filtrera bort en hel del distortion från subben. Jag tycker att raka icke expanderande tappade pipor kan låta renare i sitt passband. Som med allt annat så är alla lösningar en kompromiss av nått slag. Ett rak horn har lägre dist men sämre fasegenskaper ovanför sitt passband, är svårare att dela (måste delas brantare och lite lägre), är lättare att bygga, blir mindre, mindre benäget att återge de första övertonerna.

Jag vill uppmuntra dig Asto att provbygga ett fulhorn innan du helt förkastar raka icke expanderande horn. Ibland är inte saker så uppenbara som man kan tro. Det finns som sagt för och nackdelar med alla lösningar.

Så tycker jag

Mvh Johannes.


Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/02 :  20:42:48  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tack för alla bidrag, impad av ert kunnande!

quote:
Har du inget vanligt trevligt element liggande som du kan fulbygga en TH med?

Jag har ett par Seas alu 8" som säkert skulle duga till hemmabiobas med tanke på låg Fs, men det får nog bli en annan historia senare.

Petter Persson...
Tack för din fina förklaring, en del poletter har trillat ner och jämförande simuleringar mellan 10PS26 och 10NDL64 visar sitt tydliga språk. I slutändan skillde det ändå bara några fåtal liter i storlek mellan hornen då de avstämts på liknande sätt. Men fördelen är som du säger att 10PS26 ser ut att vara lite mer förlåtande när S1 ändras.

Nu måste jag bara ta ett beslut i elementfrågan. Och det blir väl lite fel att börja diskutera tekniska detaljer kring veckning, ritningar och annat innan det är gjort









Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/03 :  17:22:29  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
En liten fråga gällande TH, Jag ser att många bygger dessa i Spånskiva, varför inte MDF? Borde inte det vara bättre då MDFs egenfrekvenser ligger utanför det tänkta frekvensbandet som spelar?

Jag är själv ute efter något liknande som TS och funderar i storleksordningen 7"-10"

Hur hittar man lämpliga kandidater?

Låg Vas, hög Bl samt hög Fs (gäller detta även om man vill ha output ner till 25Hz? Vad skall man mer titta efter? Jag har ett par Scanspeak 18w8545 som ligger i en låda, de har hyffsat låg Vas (48), stark motor (8) och en Fs på 28Hz. MMS ligger på 20gram.

Se mer fakta här:
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=90

Skulle detta kunna vara något att provbygga med om man vill ha output mellan 25-60Hz?

Tack på förhand!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/05/03 :  19:06:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Asto!du får jätte järna låna mina 18 sound 10NDA610.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/03 :  22:14:42  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Asto!du får jätte järna låna mina 18 sound 10NDA610.

Tack för erbjudandet! Men tänk om de skulle funka så bra att jag får svårt att lämna tillbaka dem

Skämt å sido, jag har en känsla av att parametrarna på detta element inte är helt optimala för TH:n jag vill åt. Men jag kan kolla hur det ser ut...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/13 :  11:50:05  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Idag har jag beställt 2 st B&C 10PS26 från Thomann
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/13 :  12:49:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Har även roat mig med ett simulera lite på mina blivande bassläggor
Synpunkter på simmen är självklart varmt välkomna...



Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/13 :  12:51:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Mycket bra
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/13 :  19:12:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Får jag flika in med min - Alltid Rätt - © åsikt så vill jag påpeka att den faller ca 5 dB i sitt passband. Det tycker jag är lite i mesta laget. Det beror såklart på hur ditt lyssningsrum är beskaffat, men i en vanlig lite "lossy" gips/träreglar - lägenhet så vill jag hålla mig runt 3 dB och kanske lite mindre ändå med en så hög avstämning du har där. Men har du en kraftig rumsresonans runt 40 Hz så borde din simm vara väldigt bra. Kan du dessutom pressa den 3 Hz lägre så hade jag spunnit som en nöjd katt.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2010/05/13 19:14:25
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/13 :  20:24:57  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
Du kommer finna att
den expanderande pipan har överlägsna impulsegenskaper.


Roade mig med att göra en snabb jämförelse.
Impulssvaret för den expanderade pipan är klart bättre i Hornresp.
Men... Skär man bort allt över tänkta användningsområdet är skillnaden mindre. Om inte lika. Här ser jag till och med en fördel för rak och minskande pipa då bandbredden blir större och man kan dela längre ifrån övre gränsfrekvens.
Samt att högre toner och dist undertrycks genom ett naturligt effektivare lågpassfilter.

Allt är övervägningar dock.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/13 :  20:27:35  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Circlo...

Det är alltid svårt att förutsäga rummets inverkan, och jag har verkligen ingen 100% koll på det. Jag har iallafall rumsdimensionerna 5,8 x 3,6 x 2,2 meter vilket ger grundresonanserna vid 29, 47 och 77 Hz och det har stämt riktigt bra med tidigare mätning.

Jag har även testat lite mätningar med "CMLTL" där jag har ca -6db vid 40 hz i simuleringen och det spelar ganska rakt ner till 35-40 Hz i rummet. Jag saknar absolut inte djupare bas, bara mer slägga

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/13 :  20:45:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Här ser jag till och med en fördel för rak och minskande pipa då bandbredden blir större och man kan dela längre ifrån övre gränsfrekvens.
Samt att högre toner och dist undertrycks genom ett naturligt effektivare lågpassfilter.


Trevligt med lite medhåll för en gångs skull.
Visst är det en avvägning man får göra för varje enskild konstruktion, men det är en trevlig och lätt metod att få en ren baslåda med väl undertryckt dist och kompakt mått. De jämförande tester vi gjort här på Sveriges framsida har oxå bekräftat att det är ett enkelt sätt att smida en välljudande TH på.

Det man skall passa sig för är hög induktans i talspolen. Det kan verkligen sabba impulsresponsen.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000