HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tävlingsbygge högtalare för max 2k
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/06/18 :  18:28:54  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Hejsan!

Som rubrik lyder så har jag halkat in på en tävling i högtalarbygge. Olyckan hände under en kiss konsert med 2 goda vänner. Nu är det så att jag kan inte ett skvatt om att bygga högtalare, därav denna tråd. Jag har förstått att alla elkomponenter får max kosta 2000 kronor. Således ingår element, kablar och filter i kostnaden. Själva lådan räknas inte in i summan, så ytfinishen kan man kosta på sig hur mycket man nu vill. Jag/vi har fram till julen att bli klara.
Bör kanske nämnas att jag får inte kopiera någon annans bygge utan det måste vara från början.

Jag har inte klurat ut vilket område jag vill bygga för högtalare i, men är intresserad av någon form av horn, iom med att det är ett område jag inte har haft något intresse av. Så varför inte testa något i den riktningen. Hade tänkt mig en stativhögtalare med en mindre bas samt ett horn på eller inbyggt.

Så till nästa del som jag inte har den blekaste aningen om, hur räknar man ut lådvolymen till element samt senare matcha ett filter till det?

Jag är öppen för alla tips/förslag/input men det FÅR inte kosta mer än 2k i slutsumman. Kan vara lite surt, men samtidigt lite kul oxå.

Mvh/Magnus

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/06/18 :  18:33:58  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Jag är öppen för alla tips/förslag/input men det FÅR inte kosta mer än 2k i slutsumman. Kan vara lite surt, men samtidigt lite kul oxå.


Inga konkreta designtips då, det är ju trots allt en tävling

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:02:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Lådvolymer beräknas lätt med tex Hornresp. Vissa tycker visst att det är ett krångligt program, men för mig tog det 10 min att förstå.

För två papp hade jag nog satsat på 4 st bredbandare i en MLTL. En framåt och en bakåt i samma låda.

Se:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70472&SearchTerms=mltl

Det finns oändliga kombinationer. Ett bakladdat horn med några roliga element kan ju funka.
Jag vill minnas att Beymas 8 tums coaxial 8BX kostar mindre än 1000 kr st, så de borde funka bra.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:22:26  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Intressant!

Hade inte tänkt på bilhögtalare alls. Det skall funderas på lite mer känner jag.
Min första tanke var att hitta någon form av horndiskant med en mindre bas, typ 5 tum el liknande storlek. Kanske svårt att hitta någe hyffsat vettigt till överkomligt pris då!?

Tackar för nya ideér.

Mvh/Magnus
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:27:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Finns otaliga program att simulera med.. Är man nybörjare finns det väl enklare program att börja med, har för mig att loudspeaker workshop är ganska simpelt.. Själv kör jag bassbox om jag simulerar sluten eller portad.. Hornresp om jag simulerar horn.. LspCad finns ju också.. inte alls dumt program, men det kan vara lite krångligt som nybörjare.

Filtret ska vara uträknat när du simulerar lådan.. Filtret måste vara med i simuleringen av lådan då elementet får andra egenskaper i serie med filtret.



"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:48:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om du inte har tillgång till mätutrustning skulle jag rekommendera en
5-6,5" bredbandare. Antingen hornladdad eller basreflex, beroende på
hur stort det får bli.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:17:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
4 st Tangband http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-1611sa.htm i två st MLTL är nog smaskens om jag får nämna det igen. Jag byggde med bilcoaxer, men det är inget jag rekomenderar om du vill ha ljudkvalitet.

Vad är kriterierna för tävlingen?
Spela högt? Välljud? Snygga? Nytänkande konstruktion? Vad är du ute efter själv?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:22:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan du skippa delningsfilter i konstruktionen så får du troligtvis bättre element då du kan lägga alla pengarna på elementen istället för en massa hemska spolar och kondingar. Passiva delningsfilter är nått som satan självt har givit till mänskligheten för att göra livet surt för audiofiler.

Ett par Fostex FE207 i stora bakladdade horn har man ju hört...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:45:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag vill minnas att Beymas 8 tums coaxial 8BX kostar mindre än 1000 kr st, så de borde funka bra.
OJ, kostar de inte mer. Snacka om prisvärt!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:47:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Noop. Jag mindes fel där. 1290 + moms var det visst.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:56:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK prisvärt det också. Men ryms ju inte i tävlingsbudgeten.

Vad går Scorpions allemans-OB på i pengar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:59:59  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Se där, jag föredrar välljud före dunka dunka. Hur stora eller små är upp till mig att avgöra. Det finns inget krav förutom de jag har skrivit om, det måste tyvärr vara nya element och får inte överskrida 2000 kronor.
Men för egen del så tycker jag att stativ storlek är att eftersöka, iom att jag har golvare redan. Stativare har jag inte för tillfället samt att de skulle jag kunna få plats med just nu.
En knepig låda är jag inte främmande för, kan kanske vara kul t.o.m.

Välljud får det bli


Hade nog räknat med delningsfilter. Men slipper jag så är det nog inte helt dumt. Får spåna vidare på det.

Edited by - Jojosoda on 2010/06/18 21:01:44
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2010/06/18 :  23:11:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kanske någon variant med små bredbandare + basar? Borde gå att få ihop något riktigt skapligt inom budgeten med t.ex. Tangband eller Monacorprylar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/06/20 :  20:44:48  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Känns som inte en helt dum idé med tangband eller monacor. Har kikat lite på det, men skall läsa lite mer.

Tack för tipset!

Magnus
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2010/06/21 :  15:51:20  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Bernt, Jag räknade runt 1200 per högtalare med mina valda komponenter, kanske lite dyrare nu med höjt kopparpris.

Jojosoda, om du vill bygga med något som kanske inte provats tidigare i det här landet, så föreslår jag Mark Audio:s CHP-70 som finns för 70 Eur paret här: http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/NEUE-CHASSIS/Markaudio-CHP-70::755.html?XTCsid=77ou3hq2tvqfjt45mlhov7g3i2 .

Basreflexlådan beräknar du md WIN-Isd laddas hem här: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd .

Det här elementet ser ut att klara sig utan baffelstegskorrektion som frekvensgången mejslats fram, så det är bara att bygga och slå konkurrenterna med häpnad.

Själv har jag hjälpt en gymnasieelev med lite räkning på MA:s CHR-70 i basreflex. Han fick MVG på sitt projekt efter provlyssningen. CHR-70 finns i en ny version 2010, det är den som ska användas. Men här klarar man sig inte utan baffelkorrektionen, den kan beräknas med hjälp av EDGE-programmet, finns här: http://www.tolvan.com/edge/ .

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2010/06/21 16:04:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000