HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Element i öppen baffel - Spelar underbart!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/02/11 :  16:24:37  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
idéerna har tagit fart igen. Nu luter det åt delning vid kanske 800-1000 Hz och EAD kontra Dayton rs225.
Är det nån här som har några erfarenheter av dessa element?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/11/21 :  23:39:55  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Fart och fart, drömt lite har jag gjort lite. Alltemedans jag fått ett par barn, renoverat ett hus och byggt ett till.

Så här är i alla fall min tanke för tillfället:

https://photos.google.com/share/AF1QipOVuu4sMDkN5WKLOJSEI9x8VWI-ExIh-hzSQ2zfDQo6mvt7FtTwgAB50jmAZky2sA/photo/AF1QipNggTzbfEsmobCxde9dyu0A7vb-AkR1FVCQAUTS?key=RlFVcFdUZDVsUmtwMlRiLUZiUlZtUnhRanFJNU9R


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2016/11/21 23:43:56
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/11/22 :  00:04:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Bosse Bengtsson använder ju gärna EAD, är det värt typ dubbla priset gentemot Dayton RS225 och bra mycket mer än Beyma 8P300Fe som kanske är ett alternativ? Har sett dessa Beyma i ob nå'nstans på nätet och de fick tydligen en bra recension.

https://shop.textalk.se/shop/17596/art28/33595528-76c6ea-EAD_E170_MKII_v1.0_web.pdf

http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-356

http://www.supersonic.se/dokument/8P300Fe%2003-11.pdf


Tanken är att dessa paneler skall till en början spela i mitt kontor och behöver de kompletteras med separata subbar när man skall spela högt så är det inte nå't problem.

Idag står här en 15" Alpine R i en sluten låda som drivs av ett Abletec-steg och ett par gamla Infinity Modulus. De låter toppen men jag vill ha en större ljudbild och nå'n gång förverkliga mitt projekt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/11/22 :  08:00:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om du vill se hur spridningen kommer att bli i såväl horisontell som vertikal led samt SPL i sweetspot, så har HenrikE kokat ihop ett MatLab-skript för detta.
Jag har använt det med stor framgång för mina nya frontar.

Script to calculate sound radiation patterns.

Men du får nog vara beredd på några obehagliga överraskningar/sanningar...

Se även min tråd på Faktiskt.se

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2016/11/22 08:31:42
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/11/22 :  09:51:15  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ursäkta ett litet inhopp
Men om du vill spela obehindrat högt med öppna bafflar kolla gärna på mitt bygge:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93807&whichpage=4
4xJBL 18", går djupare än man tror!
/Amatören

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/11/22 :  14:04:12  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Intressanta tips! Tack!
Har fyra Audax 15" jag tänkte prova i ett par H-bafflar sen när panelerna är färdiga.
Men innan dess måste jag ha 16 st 8". Vilka har jag så svårt att veta.
Kanske köpa tre par och testa på ett par minibafflar. Ideér?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2016/11/25 :  23:23:45  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag hade ett par vifa 8" modellen finns fortfarande men under annat namn. Leta efter pmtm 1 eller pmt 1 på linkwitz sida. Jag sålde dem när jag byggde Orion och fick då Seas excel. Jag gillade aldrig excellerna och har aldrig hört en högtalare med det elementet som inte låter lite för mjukt och lite lent, saknar attack. Personligen gillade jag vifaelementet bättre och det kostar väl under 1000. Tror det är samma 8" som Öhman låter modda och använder dem i pi60 etc. Helt klart ett bra val enligt mig.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2018/10/23 :  23:14:58  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej.

Nu äntligen är bygget ganska långt kommet.

Tyvärr har jag svårt att ladda upp bilder så tills nå'n hjälpt mig med det så postar jag en länk till fejjan bär bygget beskrivs:

https://www.facebook.com/groups/905050106268471/permalink/1852656914841114/?comment_id=1861214633985342&reply_comment_id=1861257710647701¬if_id=1540326777192953¬if_t=group_comment

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2018/11/10 :  18:23:44  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Efter att utan framgång ha försökt att lägga in bilder från Google bilder så lägger jag istället upp länken till albumet:

https://photos.app.goo.gl/nYmDGcUAMTY7MyFcA

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2018/11/10 :  18:34:00  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Nu behöver jag lite hjälp med att få till ett enkelt passivt filter. LP för middarna vid ca 2 kHz och HP för diskanterna vid samma. Det funkar bra med 6 dB/oktav då elementen när ok med det.
Att lyfta basen kan jag till en början göra aktivt i datorn eller i nå'n annan hårdvara. Annan eq med och att kapa den lägsta basen för panelerna kan jag också göra aktivt, till en början.

Vad jag vill kunna göra är att köra panelerna från ett par monoblock.
Funderar på att skaffa en nya miniDSP SHD, tyvärr är den bara fyrakanalig och jag behöver två kanaler till subbarna som kan spela den allra lägsta basen.

https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-series


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2018/11/11 :  11:32:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fin MC-tjej du har!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/02/15 :  00:48:12  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/02/15 :  00:49:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/02/15 :  00:50:39  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2019/02/15 11:35:01
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/02/15 :  01:01:55  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Nu ÄNTLIGEN har jag kommit på hur jag skall göra för att lägga in bilder!

Nästa projekt är att få till en väldigt enkel passiv filtrering så att de kan drivas av ett par monosteg.
Sen ett par vingar till för att minska konernas utslag att påverka banden.
Det är en förvånansvärt kraftig bas i panelerna Subbarna med JL Audio 13.5W7 används bara när jag skall spela så högt att panelernas koner får banden att få för mycket utslag.
Sannolikt blir det mindre med mellanvinge samt ännu mer bas.

Går detta vägen är jag väldigt sugen på att testa miniDSP SDH.

https://www.minidsp.com/products/streaming-hd-series/shd-series

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/02/15 :  11:19:15  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
AAAARRRGH! Bilddelningan funkar vare sig i Dropbox eller Google bilder. Vilken skiiit.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2019/02/15 :  11:29:16  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag tänkte ha min diskantrad fristående för att minska påverkan från midbasarna.

Vad använder du och delar med nu?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2019/02/15 :  11:38:07  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Fristående kan mycket väl vara ett alternativ. Jag hade diskanterna så först när de skulle testas. Utan midbasar.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2019/02/15 :  13:01:57  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Kan rekommendera https://postimages.org/.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/15 :  13:03:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
imgur funkar också bra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000