HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad jobbar ni med? Och varför blev det så?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2010/05/25 :  13:28:45  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Vore kul att få en pejl hur många som aktivt jobbat för att "bli" det man blivit eller om man bara via några olika bananskal hamnat där man är.

Själv jobbar jag med design av kontakt-/callcenters. Det bara blev så...kom in i telekombranschen via ett säljarjobb efter universitetet och det ena har givit det andra.

Trivs jag? Nja, har en ständig känsla att jag av tillfälligheter hamnat där jag är. Egentligen vill jag nog vara lärare eller driva en hifi-butik.

Någon som lyckats vända en karriär som man känner är på väg åt fel håll?

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2010/05/25 :  14:42:54  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Jag är frilansfotograf. Har försökt mig på lite olika jobb under studietiden (har pluggat musik och konst) men inte riktigt trivts.

Fotografi har jag hållit på med på fritiden till att börja med, lite då och då var det någon som var intresserad av att köpa ens bilder/tjänster och man blev pepp på att bli bättre.
Desto mer jag fotograferade desto tråkigare kändes de andra försörjningsalternativen. Så jag bestämde mig för att starta eget, det är mycket jobb att få igång företaget men också väldigt kul och jag ångrar inte mitt val.

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2016/08/14 02:29:04
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2010/05/25 :  16:51:23  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Fina bilder! Förstår att du satsat på fotograferandet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/25 :  17:17:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Var rørlæggare lååångt tillbaka i tiden, tanken var att børja från botten før att sedan slussas in dær fassan jobbade.
Men det var inget før mig så jag gjorde en helomvændning i børjan av 90 talet o blev hjælpare på ett tryckeri.

Det visade sig att jag har en fallenhet før det grafiska o så ganska snabbt var jag skiftansvarig senare førman.
Sen børjade den digitala trycktekniken att komma med stormsteg o vips så var jag ansvarig før den biten.

Dær ær jag idag efter næstan 10 år och jag trivs verkligen med det jag sysslar med.
Min vardag ær en mix av kontorsarbete, tryckning och service.
Har kommit vældigt långt med det jag gør och ær en av dom få , om inte den enda som har jobbat med dom flesta modellerna som HP Indigo har gjort.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/05/25 :  17:28:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag jobbar som assistent inom staten. Inom det jag vill jobba med. Även i framtiden. Fast då högre upp i kedjan.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/25 :  18:30:28  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jobbade med lite av varje som ung. Läste samtidigt matte, filosofi, psykologi, socialantropologi m.m.
När jag blev pappa första gången blev jag mycket intresserad av barns utveckling och utbildade mig till förskollärare.
Det är ett mycket stimulerande jobb på många sätt. Med kortare avbrott har jag blivit yrket trogen. De senaste femton åren har jag jobbat nästan uteslutande med barn till flyktingfamiljer. Det är mycket spännande men en smula slitsamt. Förra året fick jag göra en akut bypassoperation på Sahlgrenska och fick i samma veva en propp i hjärnan som begränsar mitt synfält. Jag har gett mig på att komma tillbaka men är sjukskriven just nu. Tränar hårt varje dag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2010/05/26 :  11:31:19  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Gustaf: Tack så mycket! :) Du får starta något inom HiFi på sidan om, kanske växer och blir stort med tiden.

Stereo Audio
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:32:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Monterar brandventilatorer sedan en månad. Fick jobbet då jag haft gått på snickericirkel med företagets ägare, som plötsligt hade fått massa order. (I sommar ska vi, om gud vill, montera ihop 123 ventilatorer).
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:43:27  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Informationstekniker på Göteborgs Spårvägar.
Körde spårvagn innan, men blev sjuk vilket ledde till nedsatt funktion i benen. Så småningom kom det upp ett ledigt jobb på det som numera heter trafikantservice och då jag hade läst ett år media och information och hade bra koll på datorer så fick jag jobbet och är kvar efter 15 år(minus tre års studieledigt och ett år pappaledigt).

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2010/05/26 :  16:54:54  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Treårig teknisk linje maskin, mätningsteknikerutbildning inga jobb fanns just då, pluggade sedan 4:e året teknisk maskin som var företagsförlagd vilket innebar 50% verkstad 50% teori inga jobb just i den branchen heller just då. Hittade då på att plugga driftingenjör inom kraft o värme. Jobbar som skiftgående på ett av Sveriges kärnkraftverk sedan 1999 och trivs ypperligt.

Edit. Kan väl delge vad jag jag pysslat medans jag studerat. Jobbat i spelbutik, så var det då det gick att livnära sig på bara spel. Byggt tält läktare scener på festivaler och andra evenemang. 2 st olika fraktbolag dvs sorterat gods, lastat bilar, köra truck osv. Mellan mätningsteknik utb och 4:e året teknisk gjorde jag lumpen som mekaniker på F4.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740

Edited by - Nygga on 2010/05/27 13:41:08
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/26 :  17:00:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Treårig teknisk linje maskin, mätningsteknikerutbildning inga jobb fanns just då, pluggade sedan 4:e året teknisk maskin som var företagsförlagd vilket innebar 50% verkstad 50% teori inga jobb just i den branchen heller just då. Hittade då på att plugga driftingenjör inom kraft o värme. Jobbar som skiftgående på ett av Sveriges kärnkraftverk sedan 1999 och trivs ypperligt.


Det ær kanske inte så speciellt nær man væl ær dær, men lite fræckt ær det allt!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/05/26 :  17:19:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Efter att under nittiotalet arbetat på ett mindre företag som gick i konkurs -98 valde jag att studera istället för att gå ut i arbetslöshet. När jag var klar med mina studier (med inriktning mot ekonomi) så blev det kortare tid på bank. Där vantrivdes jag, att studera var däremot roligt så när tillfälle erbjöds att starta en doktorandtjänst och forskarutbildning så hoppade jag gladeligen på det istället.

Nu ca fem år senare sitter jag med en nästan färdig avhandling och funderar på vad som ska hända sen... Blir dock gärna kvar inom akademins värld. Forskning är kul.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/26 :  17:21:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Civilingenjör och jobbar med keramiska högtemperaturmaterial för
resistiv uppvärmning och som passiva skyddsplåtar för att jag
alltid tyckt om att forska och utveckla material och produkter.

Konsult åt DAT för att jag älskar att rita/bygga högtalare

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2010/05/26 17:21:56
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2010/05/26 :  18:07:04  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
quote:
Det ær kanske inte så speciellt nær man væl ær dær, men lite fræckt ær det allt!


Ja så är det Johan. 1000MW elproduktion och nästan 3000 MW termisk effekt. Visst det är lite speciellt och om man tänker efter "fräckt".

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/26 :  21:06:08  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kommer från Göteborgs norra skärgård där man antingen blev fiskare eller nån hantverkare. Gick realskolan där kompisar lurade med mig att gå till sjöss. Så det blev tre års sjöpraktik som elev och sen tre års sjöbefälsskola med sjökaptensexamen 1973. Var med om en mycket utvecklande period till sjöss som aldrig kommer att upprepas. Har trivts enormt med jobbet och min fru som jag träffade i yrket klarade av att vara hemma med barnen så det funkade bra. Tröttnade dock i år och tog förtida pension. Extraknäcker numera som snickare åt folk jag känner,
lär nog inte hamna i "Fuskbyggarna", och har skaffat katter som sällskap.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/26 :  21:07:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag jobbar som maskinoperatör på en fabrik som till verkar sk. "beklädnad" till pappersmaskiner ("transportbanden" som för pappersmassan genom maskinen har olika egenskaper i olika positioner i en pappersmaskin - från massa till papper).
Ett ganska bra och självständigt arbete, men arbetstiderna är skitjobbiga: 5-skift (bara 12-timmars pass) två dagar, sedan två nätter, ledig fyra-fem dagar, sedan tre dagar, ledig fyra-fem dagar, sedan tre nätter osv...

Hur man hamnade där?
Tjaa, jag gick Industriell Teknisk linje på gymnasiet. När jag gick ut (1991) så fans det inte ett enda jobb!
Det blev lite A-kassa och ströjobb (budbil, hemtjänsten, potatispackning, kiosk osv.) sedan frågade min hyresvärd om jag ville komma och titta på ett jobb på stället där han var chef och där fick jag jobb och blev kvar.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2010/05/26 :  21:49:32  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Jag jobbar som portföljanalytiker på ett inkassobolag. Det innebär att jag värderar fordringsstockar av skulder som t ex banker, elbolag och telefonioperatörer vill sälja. Jag har haft tjänsten i två år och jobbade under tre år innan det också inom inkasso men började som handläggare och jobbade mig vidare med lite blandat då jag aldrig tänkt vara handläggare hela livet utan det var sättet att komma in på arbetsmarknaden. Att det blev inkasso var mer eller mindre en slump men att jag inriktat mig mot analys är ett medvetet val och något som vuxit fram under yrkeslivet; jag både gillar och är bra på det. Jag är civilekonom med inriktning mot internationellt företagande från början.
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/05/26 :  22:10:19  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Är trafiklärare med behörighet för bil, motorcykel och risktvåan. Vägen dit gick via 8¨år på Procordia foods Ölandsfabrik. Gillar ni inlagdgurka, pickles eller inlagda rödbetor, ja då har ni ätit nått jag haft i händerna. Var inte oroliga jag var lite av en hygienpolis. På detta jobb slet jag ut mig fullständigt och var rejält nära den berömda väggen. Nära är nog en underdrift när jag tänker efter.

Innan Procordia ville jag gå i pappas fotspår och gå till sjöss, efter 4 månader på en 285 000 tons supertanker och två terminer på sjöbefälskolan i kalmar fick jag nog. Har hunnit med att jobba i begagnat skivaffär och på ett bageri också.

Nuvarande jobbet är inte alls så behagligt som många tror, det kan vara grymt påfrestande ibland. Har varit med om allt från elever som somnat i 100 km/h, medtrafikanter som jävlas (vanligt, alltid män av nån anledning), påkörning bakifrån, vattenplaningar, hot om misshandel och mycket annat. Men ibland är det sanslöst kul så det går väl på ett ut...

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/27 :  10:20:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag jobbar sedan drygt två år med kabeltillverkning hos Jorma Design.
Så blev det för att jag var rätt trött på att jobba inom oljeraffinering och
processindustri samtidigt som Jorma nämnde att han behövde anställa någon.
Då tog jag chansen att sadla om helt och jobba med min hobby i stället.

Min utbildning är inom kemiteknik. Där fick jag arbete direkt 1980 och har aldrig
behövt vara arbetslös. Jag har jobbat inom petrokemin i Stenungsund, för Sabic/Mobil
Oil i Saudiarabien, EKA Nobel, Nynäs och slutligen 18 år på Shell.

Så nu jobbar jag med helt annat än det jag utbildade mig för en gång. Det är
faktiskt kul att se produkten man arbetar med - kunde jag se den tidigare så
var det riktigt fel och jävligt farligt.
Produktionen inom oljeraffineringen var lite av en paradox på det viset. Man
slutade snart tänka på vilka vanvettiga volymer och pengar man hanterade,
lite fartblind blev man allt. Bara siffror i tabeller och på mängder med dataskärmar.
Tankers som kommer och går och flyter högt eller lågt i vattnet beroende på
vad dom gjort. Anläggningar som är maxade till det yttersta dygnet runt, året
runt men där det ändå aldrig händer något med tillförlitlighet på 99,9%. Shell
är grymt duktiga men fyyyy vad trist.
Sen när man ser BPs missöden i USA, först 15 döda i Texas och nu 11 döda och
stora utsläpp i Mexikanska golfen... Nja, jag har det mycket bättre nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/05/27 10:33:55
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2010/05/27 :  11:17:50  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Läser allas små livsberättelser med stort intresse! Tycker det är riktigt kul att få ta del av historierna.

Tack alla som delar med sig!

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/05/27 :  11:32:24  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Intressant att läsa som sagt!

Jag pluggar till högstadielärare i matte. Tänkte satsa på något tekniskt först och provade på maskinteknik, men orkade inte riktigt med studietakten, och hoppade på lärarprogrammet, en tanke jag egentligen haft ett tag.

Det är svårt att veta vad man vill göra, men just nu känns lärare som ett ok jobb. Det är roligt med elever, och det är ändå lite omväxlande.

Olle Norell
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/27 :  11:43:22  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Började med att läsa tvåårig El-Teleteknisk på gymnasiet, insåg efter ett och ett halvt år att det här ska ju inte jag hålla på med. Kommunen släppte in mig en gång till på ungdomsgymnasiet så det blev treårigt Samhällsvetenskapligtprogram (yepp har två studentmössor en med svart band och en med grått band).

Lumpen ett år sedan iväg till Uppsala för att läsa historia, därefter religion och en termin engelska. Vad blir man då på det? Insåg att det självklara valet var lärare vilket jag inte ville bli alltså fick det bli bibliotekarie.

Två års studier senare var man klar med det men det fanns ju ett års CSN-pengar kvar att utnyttja sagt och gjort en termin historia till (D-uppsats) därefter en termin Statsvetenskap så vart CSN-pengarna slut. Hade turen att få ett sommarvik på ett bibliotek, hängde kvar som springvikarie och är nu 7 år senare IT-bibliotekarie i samma kommun. För närvarande fördrivs tiden dock med att vara föräldraledig med barn två.

Edited by - bibl on 2010/05/27 11:45:05
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/05/27 :  11:56:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har alltid jobbat med teknik på olika sätt
Tror jag var den där som gillade att pilla isär gamla brödrostar när jag var liten..
När man sedan skulle söka inriktning här i livet, så var det mycket slumpen som avgjorde
Flamman jag träffade när jag var 15år hade en far som jobbade med elektronik åt försvaret, och jag tittade imponerat på hans stora Tektronix ocschilloskop, varje gång jag var på besök.
Innan detta hade jag tänkt söka Naturlinjen, men när även flamman sökte Teknisk så.. vad gör man?
4-årig teknisk (elektronik) fick det bli.
Därefter 10 år på Ericsson som tekniker av olika slag, och sedan 7år tillbaka så sitter jag på Saab
Först 5år som elmekanikkonstruktör, men numera har jag blivit förpassad till pappersvändare och mötesprovokatör.
Saknar att göra nått "på riktigt" och inte bara vända papper
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/05/27 11:58:11
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/27 :  13:49:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag har halkat in på ett sidospår med tanke på min utbildning.
Läste 4-årig teknisk-maskin, högskolieingenjör-maskin, tekniskkandidat-material/tillverkningsmetoder, civilingenjör-maskin.
För att dryga ut kassan under studietiden så jobbade jag extra på ett callcenter hos en av våra banker.
När jag blev klar med studierna så blev jag erbjuden ett fast jobb i banken - som jag tackade ja till.
Den dåvarande avdelningschefen sa, -Snart har du hus och lån i banken, då är du fast!
Har haft lite olika arbetsuppgifter, men efter 11år är jag fortfarande kvar och har nu hus och lån - så hon hade rätt!
Jag gillar att skapa och jobba med händerna, så vid sidan har jag en enskilld firma med inriktning möbler och designprylar.
Ännu bara på hobbybasis, men förhoppningen är att kunna utöka, och vem vet, jag kanske har det som huvudsyssla en vacker dag!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2010/05/28 :  09:14:26  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Mmm...
Krokiga är vägarna vi vandrar.

Jag är gymnasieekonom i grunden. Skulle bli maskiningenjör. Blev byggingenjör med inriktning på husbyggnad istället.
Fick jobb på NCC Anläggning jag skulle ju jobba med hus... tyckte att anläggningsämnena var helkass under studietiden... Geologi och geoteknik var jättetrist att läsa... Har jobbat med stora o små väg och anläggningsprojekt under 8års tid.
För två år sedan blev jag gatuingenjör på en kommun...
Nu sitter jag som teknisk chef på samma kommun.

Så... ja jag dricker mycket kaffe och vänder massvis med papper!

Hihi. :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/05/28 :  18:18:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Född på bondgård, och utbildade mig därefter, lantmästarexamen till slut men vägen var ganska krokig dit..

Oljeprospektering på Gotland under tidigt åttiotal, tomatketschupodling i Californien, auktionsmedarbetera i Stockholm, avel och grisrådgivning och slutligen lantbrukare vilket jag tröttnade på efter ca tio år.

Jobbade på Skanska som asfaltsknegare i två år,som förman det andra året, vilket nog är det roligaste jag gjort, med kläderna på.

Blev headhuntad som säljare förra hösten, i lantbruksbranschen.

Tillbaka i ruta ett.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000