HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilken jordning är bäst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2010/06/14 :  07:31:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kretskortet i fråga behöver tre strömförsörjningar med olika volt för att driva lite olika kretsar och IC´s. Kretskortet i fråga har också ett stort jordplan som alla kretsar förhåller sig till jordmässigt. Nedan är två olika lösningar på jordning. Bägge fungerar - men är någon bättre än den andre? (Grön är Jord, röd +V, blå är -V.)

Alt.1

De tre strömförsörjningarnas jord dras var för sig till kretskortets jordplan med tre olika punkter/platser för sin anslutning till jordplanet.

Alt.2 (det skall föreställa samma kort som ovan, ja.)

Här har de tre strömförsörjningarnas jordar lagts samman till en gemensam jord innan de ansluts till jordplanet vid en punkt.

Är någon att föredra före den andre?

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/14 :  08:09:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag rekommenderar att ha en gemensam jord annars kan du råka ut för potentialskillnader i jordplanen vilket kan medföra störningar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2010/06/14 :  08:34:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag föredrar också alternativ 2, men vad snackar vi för störningar och hur stora kan de bli?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/14 :  10:26:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så som det är ritat i andra varianten så får man ju potentialskillnad från 5V till 5V jord och potentialskillnad från 9V till 9V jord. Frågan är ju hur kortet är gjort.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2010/06/14 :  12:23:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Hur skulle du ha gjort för att få så lite potentialskillnader som möjligt mellan de tre matningarna?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/14 :  12:33:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hålla ihop matningarna så att strömmen till och från varje matning följs åt.
Sedan förbinda dessa med varandra i en enda punkt där ingen ström ska gå.
Om det är rätt ska jag inte svära på, det här tycker jag är svårt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/06/14 :  15:54:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla Lenn Arts jordningskompendium Längesedan jag läste det, men där finns mycket matnyttigt. Sitter klistrad högst upp här under Teknik och DYI.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8897 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:02:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag håller oxå på alt. 1,dras samman i någon slags stjärnjord.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/06/14 :  19:25:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jord är väl jord om än i olik slinga. Nån decimeter extra kabel nånstans kan väl inte göra nån skillnad. Eller??

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/06/14 :  19:48:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Hålla ihop matningarna så att strömmen till och från varje matning följs åt.
Sedan förbinda dessa med varandra i en enda punkt där ingen ström ska gå.

Är det detta "Ryssen" kallar stjärnmatning?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2010/06/14 :  20:11:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Rolf-san - Lenn Arts tråd om jordning är läst sedan länge men jag hittar inte riktigt det jag söker...

Min fundering var om det var bättre att koppla samman de tre strömförsörjningarnas jordar till en och låta denna enda ha en anslutningspunkt till kretskortets jordplan. Detta för att inte använda jordplanet som plats för de tre jordarna att nå equilibrium/utjämning/balans (eller vad fasen det kallas) då man på detta sätt redan har åstadkommit balans innan det når jordplanet. Eller tänker jag fel? Den lösningen kanske öppnar för fler fel än rätt?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2010/06/14 :  20:27:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag hade provat att köra kretsen med separat drivning håller det liv (brum) får man omvärdera det hela, det är som Bernt skriver väldigt svårt.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/06/14 :  22:47:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jordning i alla dess slag är svårt..Men någon form av stjärnjord brukar vara att föredra.. ex. att du sätter ett jordplan i mitten dit alla trådar går.
Såg nu att jag sett fel på bilderna(jag missade att det var ett stort jordplan på bilden )..
Alternativ 1 är det jag skulle välja. då får du en gemensam jord till alla matningar samt att du har samma längd på kablarna..
Det du skulle kunna göra är att dra en till kabel i mellan alla jordkablar på alt. 1. då ska dom inte kunna ha potentialskillnad.
Dock är detta som sagt en svår fråga..
Man bör väl i regel också undvika allt för stora jordplan då du har en större yta som kan ta upp störningar..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2010/06/15 :  08:27:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Alt.1 fungerar bra och utan tydliga problem. Jordplanet på mina vackra bilder är överdrivet för jag menade att vi kunde prata om kopplingsprinciperna istället. Däremot ser själva kopplingen ungefär ut som Alt.1 då jorden distrubueras från ena änden till den andra på kortet via 5v-9v-+/-18v.

Strömförsörjningskortet har ingen stjärnjord utan strålar samman först via jorden på kretskortet. En ganska stor stjärnjord.

Alt.2 har skapat en stjärnjord på försörjningskortet för att få bort potentialskillnader från det större jordplanet och då blir det väl fel att dra tre sep. jordningar för vardera matning? Varav den enda jordkopplingen mellan strömförsörjningskortet och jordplanet på kretskortet.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/06/15 :  20:32:27  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Detta är svårt!! Lätt att bli bort-jord.

I Alt2 finns två brister som är lätta att upptäcka. Om de är av betydelse är en annan sak.

5V
Ström går alltid i en sluten krets. Med detta alternativ så får man en stor jordslinga. (Samma gäller 9V)

Gemensam impedans
Har markerat med en brun linje där all ström kommer flyta.
Om någon av 5, 9 eller 18V har störningar så kommer den skitna ned jorden för de övriga också.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/15 :  20:46:04  Show Profile Send conny_a a Private Message  Reply
Frågan går inte att besvara då det beror på vilka strömmar vi talar om från de respektive matningarna, vilka kraven är på rippel, var glättningskondingarna sitter, osv, osv.

För audiofrekvenser är det ofta bäst att ta till stjärnjord så att de ev. låga signalnivåerna inte störs av brusiga jordplan.

I en "mixed" konstruktion med både analoga och digitala delar gör man bäst i att dela upp konstruktionen rent fysiskt på PCB:t med en digitaldel som med fördel kör ett jordplan - samt en analogdel (som kan vara på samma PCB) med ej överlappande ledare/plan. Analogdelen kan man använda stjärnjord till t ex. Separat digital och analog matning är att rekommendera med sina egna separata regulatorer där även kondensatorerna är skilda åt före och efter regulatorerna.

ESL-57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000