HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2010/08/07 :  15:32:05  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Någon som har bra förslag på en MM Pickup som drar åt det mörkare och varmare hållet för max 2000kr?
Har i dagsläget en Ortofon 2M Red som jag gillar på många sätt men dock så är den lite för slank i basen och för ljus i sin karaktär för min smak.
Tack på förhand

Go och glad kex choklad

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/08/07 :  22:25:59  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Det är ett ljud som inte är "inne" nu för tiden så det finns inte så många alternativ. Mitt bästa förslag är alltid: Köp en gammal Shure och sätt på en ny nål! M75 eller V15-modellen. Pickering V-15 med varianter låter ungefär likadant. Eller ta en ny Shure M97 eller en Grado Gold. Det är de förslag jag kan ge. Alla ger de mycket trivsel för lite pengar.

Mvh

S
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/08 :  00:35:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
en MM Pickup som drar åt det mörkare och varmare hållet

Det där förstår inte jag att en pickup som har ett mörkt ljud låter varmt. För mig är det så att om det låter mörkt då beror det på en dålig diskantåtergivning och därför låter det luddigt. Jag använder nu mest Ortofon OM40 som låter klart och fint med bra bas om det finns. När jag mätt frekvenskurvan med rosabrus kan man se att OM40 är mycket rak och fin mellan 20-20KHz. Det verkar som att när det låter tunt eller luddigt, så beror det på att inspelningen på vinylskivan inte är bättre än så. Sånt kan man se om man har en FFT analysator. Ljudet skulle också kunna påverkas av själva Riaa förstärkaren och sådant kan man se när man spelar av en testskiva med rosabrus och med en FFT analysator.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/08/13 :  18:59:13  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Ortofon 2M Red är slank och ljus i sin karaktär. Jag gillar inte alls ljudet på den! Har själv den blå och den är kanon! Mycket mer driv och ett fylligare ljud.

Men om du vill ha lite mer mysfaktor och fyllighet så kanske du kan kolla upp Goldring 2100 eller 2200. Ortofon är lite slankare i ljudet i jämförelse.

Edited by - millenniumking on 2010/08/13 19:00:07
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:09:37  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Kör själv med Pickering XV-15. Trivs jättebra med den.
Finns här: http://www.pickeringuk.com/hifi.html

Lycka till!

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:54:29  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Har Du testat att ändra VTA. Detta brukar ju påtagligt ändra ljudkaraktären mörk-ljus.


IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/08/14 :  10:31:36  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Japp, håller med föregående. Bra tips!
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/08/14 :  10:33:17  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
När jag tänker efter, så kan jag minnas at en AT95 är lite gungig å lite å det rockigare hållet. Kanske kan vara något!?
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/08/20 :  16:09:09  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Jag kör med grado gold till min thorens 165. det låter behagligt i alla volymer. men det kan ju beror på anläggning. men den är inte basfattig o inte heller skrikig i toppen. en helt klart kontrolerad pu som klarar det mesta. kan va något..

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Edited by - Psy_lord on 2010/08/20 16:16:20
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2010/08/21 :  08:54:12  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
En Shure V15VxMR kanske ?
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shurev15_e.html
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2010/08/28 :  20:50:05  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Shure, javisst, självklart, men inte en V15xMR för 2000:-. Den är utgången och kostade 5000:- när den fanns, mer nu. Det har gått troll i den, svindyr på beg-marknaden. Men kanonbra, har en VST-V själv, snarlik och snuskigt bra. Och man slipper garanterat den där överbetonade diskanten som är så vanlig.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000