HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skicka vinyl med posten
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/05/07 :  14:24:46  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Vad rekommenderar ni för lådor om man skall skicka LP med postpaket?

Köpa färdig?
DIY kartong?

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/05/07 :  14:42:41  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det absolut bästa för skivorna är de läggs mellan ett par för ändamålet tillsågade plywoodskivor. Annars går det utmärkt att packa dem väl i en "vanlig" kartong.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/05/07 :  21:49:31  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Sen måste jag påpeka att det ett stort NEJ att skicka skivor med vinylen kvar i konvolutet.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/07 :  22:28:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Sen måste jag påpeka att det ett stort NEJ att skicka skivor med vinylen kvar i konvolutet.

Ja, detta är ett gissel!
Jag postar alltid vinyl på det viset, om inte hela rasket är inplastat för då måste man ju sprätta plasten...

Posten är ena riktiga klantskallar, det är bäst att skicka rekommenderat brev om man vill vara säker på att grejorna ska komma fram hela och fina!

Edit: Det blev visst ett litet tankefel där, jag menade förstås att jag aldrig packar på det felaktiga/riskabla viset om det går att undvika.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/05/07 23:03:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/07 :  22:44:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hur menar ni nu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/05/07 :  22:55:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Hur menar ni nu?

Jo, om man tar ut vinylen och lägger den utanför omslaget (och så i med allt i en plastficka) annars riskerar man att få ett skivomslag som trasigt - för när Postens personal kastar runt med paketet så är risken stor att vinylskivan skär sönder omslaget.
Och som seriös samlare så är ett trasigt omslag otänkbart, det är bara att köpa en ny platta...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/05/08 :  07:35:00  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag har säkert skickat iaf 1500 paket via posten innehållande vinyl. Finns lämplig förpackning i kartong här i stan för ändamålet jag får i upp till 6-7 lp i en sådan samt mellanlägg även dessa i kartong. Dessutom tog jag alltid ut skivorna från omslaget dvs omslag samt inner i egen plastficka (ytterst viktigt vid sändning av singelskivor). Detta har alltid funkat och många paket gick till japan, Ryssland ja hela världen. Skivorna skall ligga i paketet utan att kunna röra sig inuti samt slutligen skall paketet förseglas med paket-tejp,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/08 :  09:13:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, tack för förklaringen. För många år sen var jag med i en skivklubb där man skickade en eller flera vinylskivor i månaden till mig. De var inpackade i wellpappsemballage och jag kan inte påminna mig att det någonsin var något fel av det slaget. Men det skadar väl inte att vara försiktig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2010/05/08 :  10:56:16  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Hej, Jag köper vinylskivor från USA och dom lägger kraftig bubbelplast runt skivorna och skickar skivorna i kraftig kartong och det fungerar perfekt. Jag köper även en hel del på Tradera och dom flesta verkar veta hur man packar skivor på ett bra sätt.

Tobbe
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/05/08 :  14:08:41  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
quote:
Jo, om man tar ut vinylen och lägger den utanför omslaget (och så i med allt i en plastficka) annars riskerar man att få ett skivomslag som trasigt - för när Postens personal kastar runt med paketet så är risken stor att vinylskivan skär sönder omslaget.
Och som seriös samlare så är ett trasigt omslag otänkbart, det är bara att köpa en ny platta...
Ohh, det där hade jag aldrig tänkt på.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2010/05/14 :  15:49:43  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
jonas_gbg, så kan man oxå förvara skivorna i skivhyllan om man förvarar skivorna i platfickor, då får man ingen ringwear!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/07/16 :  20:56:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Iroise!

Är det en stor hemlighet vad heter företaget som säljer lämpliga förpackningar i kartong för ändamålet? *lol*
Det är annars jättesvårt att hitta sådana numera!

Annars kan du gärna mezza mig privat.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/16 :  23:41:26  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
De plattor jag köpte sist fick jag i en pizzakartong...
Go to Top of Page

tandren
Starting Member

12 Posts

Posted - 2010/07/17 :  02:46:44  Show Profile Send tandren a Private Message  Reply
Jag har handlat en hel del vinyl på bl.a. Tradera och från många olika säjare men aldrig upplevt att själva förpackningen varit något problem. Däremot så syns det ganska tydligt vilka som sålt och skicka plattor tidigare, d.v.s. separerat skiva+innerpåse och konvolut.
Men inget slår den brevbärare som lyckades vika två LP från BOMP-records i USA mitt itu för att få in dem i min brevlåda #8211; och lyckades #8211; men detta var på 1970-talet och i och med avregleringen så har ju pakethanteringen blivit sååå mycket bättre.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/07/18 :  18:05:06  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
pick-me-up> Jag har använt större kuvert som inte varit helt optimalt men funkat! Så svaret på frågan är att jag inte vet.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/07/19 :  20:49:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Jag brukar sälja en del vinyl då och då, och har man en bror som jobbar på leksaksbutik så har man obegränsad tillgång till tjock och fin kartong. Mitt tips är att fråga i någon butik, de flesta skänker med glädje bort lite kartong. Billigare, och faktiskt oftast bättre än färdigtillverkade förpackningar eftersom man kan använda sig av ännu tjockare kartong. Jag brukar göra rektangulära bitar av passande storlek och sedan vika dem på mitten med en hård bok av lämplig tjocklek emellan...

Edited by - millenniumking on 2010/07/19 20:52:48
Go to Top of Page

tanto
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/08/29 :  12:00:31  Show Profile Send tanto a Private Message  Reply
Paketerar mellan två tjocka skivor wellpapp 33x33cm.






Instruktionsvideo:
http://s21.photobucket.com/albums/b273/tantoman/HiFi/Vinyl/Packaging/?action=view¤t=test.mp4

Skivspelare: Rega Planar 2, Origin Live bakstycke, RIAA: NAD PP-2, Förstärkare: NAD C350, Högtalare: Dali Blue 5005

Edited by - tanto on 2010/08/29 12:02:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000