HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur gör du? (...rent dina vinyler...)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/21 :  20:27:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har nu hunnit testa igenom lite olika varianter av rengöringsmedel och metoder för rengöring av mina kära LP-skivor och kände att jag ville ha lite feedback, jag kanske missar något.

Fram tills för en månad sedan gjordes nödvändig rengöring på diskbänken på en gammal kolfiber-matta. Då nyttjades en svag "isoprop-destvatten-par/tre droppar yes-blandning" (ca 5-8% iso)och detta applicerades med en fuktig/blöt BiB borste i sammet (en så där röd klassiker ni vet). Sedan sörplades överskottsvätska upp med ett fräscht hushållspapper. Detta har funkat OK men jag har inte gillat att nyttja hushållspapper för torkningen.

Sedan jag fick min Okki Nokki har jag testat lite olika varianter av rengöringsvätska, inte vetenskapligt utan mest på känsla.

Proceduren är som följer:
(Självklart borstas torrt damm först bort med en sammets/kolfiberborste)

  • 1. På med ca en knapp tesked rengöringsvätska.

  • 2. Fördela med rengöringsborsten, vänd rotation och jobba med borsten i runda slängar två-tre varv per rotationsriktning

  • 3. Sug av! Nåja, ni fattar nog!

  • 4. Fukta BiB sammetsborsten med rengöring och jobba ett par varv i varje rotationsriktning

  • 5. Sug torrt! Klart!



Proceduren tar ca 3-4 minuter per skiva och ger en väsentlig skillnad i ljudåtergivning.

Nu har jag testat följande rengöringsvätskor.
1. Isopropylalkohol (5%) - Rent vatten - Par/tre droppar Yes
2. Isopropylalkohol (11-12%) - Rent vatten - Par droppar Yes
3. ClearAudio Pure Groove Plattenwasch-Flüssigkeit
4. Okki Nokki medföljande koncentrat
5. L'Art Du Son (Svalander)

Av dessa tycker jag den sista ger mest ljudförbättring och bäst resultat. Dock tycker jag den starkare iso-blandningen verkar lösa fettfläckar något bättre så på riktigt lortiga skivor får jag bäst resultat med en "förtvätt" med de starkare iso-blandningen och sedan en ytterligare omgång med L'Art Du Son. ClearAudio blandningen luktar liknande L'Art Du Son men verkar lämna en blank hinna på skivan, vilket jag inte gillar. (Det låter bra, men jag är lite orolig för vad den gör i det långa loppet)

Borstarna jag använder är dels den som följde med Okki-tvätten och sedan även en gethårspensel som verka följa spåren bättre. Den luktar fan (get) dock och är nog en smula för mjuk för värre ingrodd smuts. Sedan nyttjas som sagt en klassisk sammetsborste för slutfinish.

Så, hur gör ni? Har ni liknade rutiner eller gör ni väldigt annorlunda? Ni kanske har andra vätskor eller borstar?

Slutligen måste jag bara meddela att detta är den bästa ljudinvestering jag gjort sett till kostnad och resultat!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/08/21 21:54:38

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/08/21 :  21:23:11  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Det var längesen vi körde vinyl nu. Vi har testat Okki Nokkis vätska, ca 15%-ig isopropanol i avsaltat vatten samt l'Art du Son. Det sistnämnda gav bäst resultat och var dessutom helt klart trevligast att jobba med. Vi har kört på Okki Nokki och Kuzma's Vinvac.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/22 :  09:40:39  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jag är nöjd med resultatet jag får av användandet av Clearaudios rengöringsvätska som jag använder tillsammans med min Clearaudio skivtvätt.
Fördelarna är att det tar bara ca 1 min att få båda sidorna gjorda med ett par knapptryckningar, sen är det bara att spela skivan.
Så enkelt - inget dräll och riktigt rent blir det, men jag tycker att vätskan är alldeles för dyr.
quote:
Slutligen måste jag bara meddela att detta är den bästa ljudinvestering jag gjort sett till kostnad och resultat!

Ja, det är en otrolig skillnad på en tvättad skiva vs en otvättad skiva


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/22 :  10:01:11  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Mina skivor är sällan väldigt skitiga. Jag har handtvättat skivor med destillerat vatten och Yes under flera år. Sedan köpte jag 1 liter vätska från Clearaudio utan att det blev just bättre. Nu har jag i alla fall en skivtvätt från Clearaudio och jag tycker inte att den är speciellt revolutionerande. Man får ungefär samma resultat med skivtvätten som när jag tvättar för hand. Men det är skönt att slippa torka skivorna för hand.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/22 :  10:50:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag använder självklart en Wittner Plattofix från 1972, en magnifik manuell skivtvätt, deras egen tvättvätska blandad med ljummet vatten och alkohol.

En otrolig kontraption, inte ens Kurt Olsson kunde gjort den bättre, det fina i kråksången är att man sölar inte ner mer än ett par tre kvadratmeter av köket när man använder den och både skivorna och skjortan blir rena.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/22 :  11:22:02  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja Ingvar det låter bra det det där. Jag har ibland funderat på hur det skulle vara att diska LP-skivor i diskmaskinen med det mest skonsamma programmet. Någon kan väl testa det så vi andra får höra hur det gick.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/08/22 :  11:29:08  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
En otrolig kontraption, inte ens Kurt Olsson kunde gjort den bättre, det fina i kråksången är att man sölar inte ner mer än ett par tre kvadratmeter av köket när man använder den och både skivorna och skjortan blir rena.


Det var just det där med sölandet jag/hon ville slippa


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/22 :  13:17:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ingvar!

Dina skriverier hamnar ofta i gränslandet mellan ironi och fakta och ibland vet man ínte riktigt hur man ska tolka dig. En sak är säker dock, det är alltid underhållande att läsa dina rader! Lite som en korsning mellan John Cleese och Sverker Olofsson!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/22 :  16:24:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
För tolkning kan Ni kontakta Brittmarie, hon brukar säga: kan Du vara tyst nu!

John Cleese och Sverker Olofsson?, nä jag tror mer på en mix av Elsa Beskow, Ronny Jönsson och Rambo.

Sölet från Plattofixen irriterade inte Brittmarie alls lika mycket som sölet från mönsterkortsetsningen i köket, således har jag gett bort alla prylar för kretskortstillverkning, nu har jag många fler skjortor utan hål.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/22 :  19:10:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Någon enstaka gång inser jag att man kanske inte bara skall prata strunt, vitt skägg eller inte.

Jag tvättar skivor med den metod som beskrivs ovan, det fungerar ypperligt, men visst, det ser inte klokt ut.

Oavsett metod, manuellt eller maskinellt, och så då min semimaskinella variant, så är det nog kemikalierna som är viktigast.

Rengöringsmedlen bör nog vara vatten/alkoholbaserade och de tvättpreparat som man blandar med får absolut inte vara fettbaserade (vilket de allra flesta är) då all plast är fettlöslig, de flesta vanliga diskmedel innehåller säkerligen petreoleumbaser då det är det billigaste sättet att lösa fett.

Så det är nog bättre att använda ett diskmedel (discmedel?)
avsett för ändamålet än vanliga hushållskemikalier, eller endast vatten och alkohol.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2010/08/23 :  14:55:04  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Köp en skivtvätt om du har många skivor.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/24 :  09:40:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag såg den här med ånga på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=d6OjtKUZ048
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2010/08/24 :  12:08:30  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Själv hade jag lite tur i någon annans otur och snubblade in på en annons på ett forum om en utförsäljning.
Utförsäljningslistan var i pdf-format och jag ögnade igen den mest på skoj då min blick tvärstannade på sista raden.
Okki Nokki 1200 kr.

Listan var väl 45 minuter gammal när jag kastade mig på telefonen och lämnade adress och kontaktuppgifter.
Nu ligger den på postutlämningen och väntar, fick hem hämtlappen igår.

Butiken i Tranås skulle klappa igen för att de inte fått det att gå runt. Tragiskt när entusiaster inte kan livnära sig på sitt intresse.
Nu hade jag en pott pengar som jag hade samlat på hög för en Okki Nokki som jag inte hunnit köpa, så jag spenderade resten av pengarna på en kostym.

Jag kanske inte tillförde något tvättråd men jag har definitivt tagit till mig av era. Tackar och bockar!


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2010/08/24 12:09:22
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/24 :  13:39:07  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Pengarna kanske också räcker till ett par hörselkåpor. Köp det.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2010/08/26 :  21:56:43  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Kör en VPI 16,5 och använder L'Art du Son rengörings vätska från Tyskland, mycket bra.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

tanto
Starting Member

15 Posts

Posted - 2010/08/29 :  12:38:18  Show Profile Send tanto a Private Message  Reply
Använder Knosti Disco Antistat. Manuel relativt billig sak. Efter att rengöringsvätskan tog slut köpte jag isopropynol-alkohol på Kjell & Company och blandar det 50/50 med destillerat vatten och ett par små droppar YES.



http://www.youtube.com/watch?v=jtPTHT0pJzU

Skivspelare: Rega Planar 2, Origin Live bakstycke, RIAA: NAD PP-2, Förstärkare: NAD C350, Högtalare: Dali Blue 5005

Edited by - tanto on 2010/08/29 12:45:56
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/29 :  14:05:18  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
VPI 17F med Svalanders vätska.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/08/30 :  16:07:13  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Kan denna vara något?
http://www.maquinaphk.hpg.ig.com.br/home.html
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/08/30 :  17:38:32  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Den fungerar nog om än långsamt. Dyr är den inte. Det är t.o.m så att ett par liter flaskor vätska kostar mer än maskinen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000