HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ytterligare en gamling som behöver tips
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:30:15  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag hade tänkt mig en ITX baserad dator HELT utan fläktar, SSD disk med XP och extern USB disk och hela paketet vidare till en HRT.
Tänkte köra Spotify och rippade CD:n tillsammans med vinylen och vill ha en skärm och dator i rummet. Har en Klämbox men de är för B-skådisar, om man är 50 ser man oftast illa...
Har kollat en massa på Dustin mfl men blir bara yr i mössan.
ZOTAC verkar intressant men det är svårt att se vad som ingår.
Vad ska jag ha ? snygg låda med CD drive och kanske extern nätdel ? eftersom de drar så pass lite ström funderade jag på ett vanligt nätagg på golvet.
Inga Weiss eller MAC lösningar, tänker bara testa lite så billigt är bra !

Lämnat forumet

Edited by - time on 2010/08/23 16:20:53

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:33:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här är en del intressanta grejer:
http://www.tystpc.nu/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:57:43  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hmm, ja, fast det drar iväg i pris... jag är en arbetslös stackare som knappt har råd med bensin till Jaggan och Champagne

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/23 :  12:31:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaja, det är synd om dig...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/08/23 :  17:01:05  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,

Hos http://www.mini-itx.com/ kan du hitta en del.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=434 hittar du en hel del chassin från tex Morex och CaseTronics hos svenska åf.

Ang nätagg så finns det ett helt ljudlöst, pico-psu. Sånt har jag och det fungerar klanderlöst.

/micke
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/08/23 :  22:58:07  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack, är fortfarande yr i mössan, det finns ju massor av kort men man får väl ta nåt bara... pico-psu är ju fint, man kan använda ett vanligt 12V supply med riktig transformator, bra för isolationen !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/23 :  23:41:00  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply

En SSD disk, onödigt dyr och liten kapacitet jämfört med vanliga diskar.

Eftersom du bara skall spela musik så funkar vilken dator som helst.
Om jag läser lite mellan raderna så vill du ändå ha lite kontroll vad som finns i lådan för en eventuellt skrytoffensiv för grannen eller polarna ?! ;)

Zotac har ett flertal fläktlösa lösningar.
Eller så får du köpa komponenter separat och plocka ihop själv.

PicoPSU funkar bra med vilken laptopsadatper som helst.
Dock får man byta DC kontakt s¨å den passa PicoPSU ingångskontakt, 2.5mm.

De olika PicoPSUarna har en bred ingångsspänningstolerans.
12-25v eller högre.

edit stavning.

Edited by - Thzar on 2010/08/24 00:18:31
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/24 :  07:58:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hur har du tänkt dig att använda det här? Som en ersättare till CD'n eller bara som bakgrundsmusik medan du löder?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/24 :  08:47:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
SSD laddar systemet betydligt snabbare, drar mindre ström och är helt tyst. Ett annat (nästan) tyst alternativ är 2,5" disk, billigare och mer kapacitet.

Är det bara musik rätt upp och ner, ingen aktiv delning/tidskompensering i datorn och sånt?
JRMC15 kan tidskompensera för basarna och dela. Kom hit för demo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/24 :  12:22:55  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
1Tb SSD ca 30.000kr vs 1Tb 3.5 SATA ca 550kr.
SSD 2-3W vs Vanlig ca 5-7W

Visst den laddar systemet snabbare, 15s vs 30s. Sen är det musik ni snackar om, det är inte många bits per seconds som ska överföras då.

Ditt val.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/24 :  13:51:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så dum är väl ingen att han lagrar musiken på SSD, den har man på en NAS på nätverket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/24 13:52:23
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/24 :  13:58:51  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Trodde han skulle ha ett allt-i-ett system. Ett bra och billigt system.



Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:49:58  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tja, vitsen med SSD är att slippa vänta så länge på BillGates när man ska lyssna, tänkte ha extern USB disk med musiken på och ev spela vanliga cd:n på om den låter bra. SSD:n behöver inte vara stor.
Vad som stör år bruset från fläktar, det ska vara tyst. Vad jag förstår finns det kort med passiv kylning.
Något mer grus/digitalt än vad som behövs vill jag inte ha, något viktigt förvinner tycker jag, även om jag inte kan sätta fingret på det. Tänkte den kunde fungera som vilken signalkälla som helst.
Pico PSU ska det bli, jag tror en vanlig trafobaserad nätfel släpper ut mindre dynga på nätet, kanske har jag fel. Zotac föll bort på att de inte verkar ha plats för drive ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/25 :  16:00:52  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Jag har tipsat om denna innan och gör det igen:
http://www.fit-pc.com/web/
Kan bootas från flashminne i USB-port eller intern 2,5"-disk. Kan tydligen även köpas med SSD. Kan köpas med eller utan operativsystem (WIN7/XP/Linux)
Ingen fläkt.
Strömförbrukning 6-8W (0,5W standby).
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/25 :  19:32:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Time

Har du HRT'n nu? om inte skulle jag välja någon annan för dom och många andra av de billigaste har nog inte tillräckligt tysta nätdelar så upplösningen blir lidande, typ bara 13 bitar. Vet inte om det hörs men magkänslan säger att det är åt fel håll.
Sedan skall man tydligen vara försiktig med att ha fler enheter på USB bussen (vad jag kan läsa mig till) - typ din DAC + Disk - om du vill pröva mer högupplöst musik för då räcker inte bandbredden på USB bussen.
Om jag fattat det här helt rätt är väl inte helt 100 men något åt det hållet är det nog.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/08/25 :  19:57:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Intressant men förklara gärna mer om tillräckligt tysta nätdelar och 13 bitar.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:02:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag håller "själv" på att försöka sy ihop nåt som ska klara av HD-film till bioförsteg (HDMI) och musik via dac (USB) och allt tas via nätverk från server.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2010/08/25 20:03:31
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:09:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
So här säger Stereophile
quote:
I looked at the DAC's resolution both by sweeping a 1/3-octave bandpass filter down from 20kHz to 20Hz (fig.2) and by performing an FFT analysis (fig.3). The Music Streamer's decoding of 16-bit data representing a dithered 1kHz tone at #8211;90dBFS indicated a higher-than-usual level of noise and significantly negative linearity error, the latter confirmed by looking at the error plot (fig.4). The Music Streamer is limited to 16-bit data, but even so, its resolution is closer to 14 bits.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:09:46  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Vad är det för typ av musik som gör att bandbredden för USB 2.0 som är på 480Mbps inte räcker?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:15:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det här verkar ju inte så kul det heller
quote:
Because the PCM2706 chip used in both Streamers truncates the incoming data to 16 bits, it's possible that playing back 24-bit files will result in worse sound than from 16-bit files.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/08/25 :  21:14:19  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Här är en länk till en Linuxbaserad lösning http://www.ulverston.myzen.co.uk/mini-itx/index.htm
Micke
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/09/01 :  09:53:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Hur går det?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/01 :  11:59:35  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Boota systemet från ett CF kort i en EIDE-adapter och 2.5" diskar för lagring är nog det tystaste som är rimligt pengamässigt.

med ett välbyggt chassie och riktigt tysta fläktar kan du få en 3.5" lagringsbaserad passiv ITX data att låta väldigt lite.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/09/02 :  08:44:17  Show Profile Send time a Private Message  Reply
theseal, det där med CF var ju inte så dumt, behöver bara hålla OP och lite småtjafs. Den ska bara spela musik. Micke Y, det lät tveksamt med HRT, den fick lysande kritik i norska Fidelity men man kan ju inte lita på sånt förståss, ska läsa på i Stereophile...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/02 :  09:27:59  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Köp ett snabbt CF kort och lägg systemet och databasen på, det kommer göra navigering i squeezen blixtsnabb. Att lägga db'n på en annan disk än musiken får väl ses som ett generellt tips för hastighet.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/09/02 :  10:34:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Äntligen , tänkte skriva CF-kort men det var några som han före. Det blir betydligt billigare än SSD-disk.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000