HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Subwoofer till dator?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/08/24 :  11:17:07  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Min gamla fina datorhögtalaranläggning, Cambridge SoundWorks MegaWorks THX 2.1 250D, börjar ge upp och, i avsaknad av vettiga paketalternativ (hittar bara plastiga gamingpaket) för musiklyssning, tänkte jag ersätta den med ett par aktiva studiomonitorer och en subwoofer.

Jag har hittat följande aktiva studiomonitorer (magnetiskt avskärmade) med digital ingång (tänkte köra S/PDIF) och utgång för subwoofer:

Edirol MA-15D (ca 1500 kr)

Har ni några bra tips på en billig (max 3000 kr) och bra subwoofer som skulle passa till en dator främst för musiklyssning men även för spel?

Är det viktigt att subwoofern är magnetiskt avskärmad (likt monitorerna)?

Tacksam för svar.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2010/10/01 00:45:31

Ryssen
100.000-klubben

8261 Posts

Posted - 2010/08/24 :  12:06:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Är det viktigt att subwoofern är magnetiskt avskärmad (likt monitorerna)?

Det beror ju på avståndet till skärmen,och vad det är för skärm CRT eller LCD.LCD har väl inte dom problemen med magnetfält som CRT skärmarna har.Men subben kan ju annars placeras under skrivbordet t.e.x så når ju inte magnetfältet fram till skärmen ändå.

Edit:Kom på en till sak,hårddiskar är ju oxå kännsliga för magnetism så man bör ju inte ha dom för nära en oskärmad magnet heller.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/08/24 12:58:18
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/09/03 :  15:57:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Någon av Audio Pros billigare subbar kanske? Deras ACE-BASS teknik gör de funkar bra till såväl musik, film som spel.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2010/10/01 :  00:40:23  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Tack för info och tips.

Angående magnetisk avskärmning av subwoofer, visade det sig att min befintliga subwoofer (Cambridge Soundworks) inte var magnetiskt avskärmad, så det kravet föll bort.

Det blev till slut en Jamo Sub 250 för 2690 kr:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=435258

Valet föll på denna av följande skäl:
-bra specad 30-150 Hz
-kompakt med 8-tumselement
-nedåtriktat element (för fri placering)
-alla anslutningar och inställningsmöjligheter
-auto-on/off/on inställbart
-stabil konstruktion
-snygg
-bra recensioner (de jag hittade)
-prisvärd

Denna kombination av Edirol MA-15D studiomonitorer och Jamo Sub 250 är milt uttryckt betydligt bättre än min gamla 2.1-datorhögtalaranläggning (Cambridge SoundWorks MegaWorks THX 2.1 250D, som är mycket bra i sin kategori). Fantastiskt vilket lyft man kan få om man bara letar lite och lägger ett par tusen kr till...

Jag sitter ofta och lyssnar på musik vid datorn, så jag tyckte det var värt att uppgradera anläggningen. Mycket skoj!

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2010/10/01 10:18:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000