HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Frågor angående dipolhögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/07 :  08:48:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Om jag förstått det hela rätt är dipolhögtalare ganska känsliga
för placering, minskar det om basen filtreras bort under cirka 80Hz?

Kan en TH i botten och dipolhögtalare från cirka 80Hz och uppåt
vara en fin kombination?

Drömmer om bra ljud...

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/10/07 :  11:10:46  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Placerings känsligheten handlar väl igentligen om problemet med tidiga reflexer och inte basen. Visst kan man köra dipol ned till 80Hz, bara man är medveten om hur stort det blir om man vill ha baffelstöd ända ner

Kanske en annan rolig väg att gå vore bipol, då kan man lösa detta med baffelsteget på ett annat sätt.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/07 :  17:41:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Placerings känsligheten handlar väl igentligen om problemet med tidiga reflexer och inte basen.


Jaha!

Skulle en TH kunna matcha en dipol?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/10/07 :  18:01:12  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hur menar du med matcha? Vad har du tänkt för element i resp område?
Berätta lite mer om dina tankar så blir det kanske lättare att spåna vidare.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/07 :  18:50:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nja jag är mer på de generella planet, funderar ständigt på nya projekt...
....att fantisera kostar inget

Men något åt det här hållet kanske:
upp till ca 80Hz 2 styck TH med 10:or i
därefter stora mellanregister och någon diskant som spelar mjukt
eller alternativt bredbandare med stor membranyta.

Har läst mycket bra om tappade horn och jag gillar ljudet som jag har hört från dipol.
Med kombination TH + dipol så slipper jag ju gigantiska dipol-högtalare...

Tror vägen till mitt hifi-hjärta är hög känslighet, stora konareor och dynamik

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/10/08 :  09:09:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det behövs stor konarea samt stor baffelyta för att återge midbasen bra i ett par dipoler. Vill man ha det så funkar det säker bra i kombination med TH eller annat bashorn. Du har inte funderat på frontladdat horn?? det skulle kunna vara en lösning för att kunna dela lite högre.

Även kanske en enklare variant om man vill ha Dipolens rundstrålande egenskaper vore isåfall att bygga Bipol (element på båda sidor) Då kan man anpassa element, lådkonstruktionen och filter på ett sätt så du får fram midbasen med lite mindre baffelyta.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/08 :  11:11:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Okej, tack för info

Jag klurar vidare om hur framtida projekt kan komma att se ut!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/08 :  16:15:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Asto, vad räknar du som midbas?

Byggde ett par dipoler i våras, med två styck Eminence Alpha 15", och Seas coax till mid och diskant.

Det är ju inte samma upplösning när det gäller röster som mina ESL 63:or, men det funkar.

Jag ska kanske lägga upp en byggtråd angående mina prototyper till dipoler?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/10/08 :  17:49:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Jag ska kanske lägga upp en byggtråd angående mina prototyper till dipoler?


Självklart!!

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2010/10/08 19:59:05
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/10/08 :  18:37:25  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Asto, vad räknar du som midbas?

Mellan ca 60-200 Hz. Det absolut svåraste området att få till bra med konventionella högtalare. Midbasområdet ligger som i gränslandet mellan rumstödet av djupbasen och baffelstödet av undre mellanregistret. Det är egentligen midbasen som sätter ribban för hur känsligheten för högtalaren blir om tonkurvan skall hållas någorlunda linjär. Det är iallafall min åsikt.

Självklart vill vi att du bjuder på en bildtråd PG
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/08 :  23:04:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Då kommer det en tråd inom en snar framtid , i morgon med andra ord.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2010/10/08 :  23:23:14  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Sladdbarn: Fråga Bernt Jansson, han spelar ju hemma med just lösningen Dipol och TH. Jag misstänker att det spelar riktigt fint ihop =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/09 :  11:01:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, det funkar bra. Just nu håller jag på med lite andra varianter dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000