HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lancetta, TABAQ eller ML TQWT och hur?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/12 :  00:43:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Funderar på att försöka bygga mig ett par tranmissionslinjehögtalare. Har tittat med lystna ögon på Lancettan och LennArts tråd "En utmanande högtalare" (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145&SearchTerms=utmanande).
Då jag bor i lägenhet men både spädbarn och grannar med allt för god hörsel tror jag mig inte behöva kunna spela så högt. Som den nybörjare jag är verkar Lancettan vara ett lämpligt första projekt att ge sig på. Det som dock talar till dess nackdel är den låga känsligheten om ca 80 dB/2,83 V. Jag hoppas också kunna knåpa ihop en enkel SE rörstärkare men den kommer inte att ge mer än 3 W. Frågan är om det alls går att få trevligt ljud ur Lencettorna med så lite effekt.

Ett annat alternativ är kanske att använda sig av ett känsligare element. Såg att det fanns ett par Fostex FP203 till salu här på forumet. Får fram en frekvenskurva med de elementen som jag gissar ser rätt ok ut (M.J.K. - ML TQWT). Måste understryka att jag kan ha fått det mesta om bakfoten då detta är nytt för mig men den som inte försöker lär sig inte



Tyvärr verkar kabinetten bli alldeles för stora för vardagsrummet:

Höjd: 154 cm
Area i toppen: 15*15
Area i basen: 38*38
portradie: 5,1 cm
portlängd: 2,54 cm

Önskar att det gick att klämma ut motsvarande kurva ut ett mycket slankare kabinett likt Lancettans som fungerar att driva med en single end stärkare. Detta kanske också låter sig göras och har någon tips är jag tacksam.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/06/22 00:58:19

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/12 :  08:27:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du får väl ta o vika pipan så blir de bara hälften så höga..

Vad har du för budget?
B&C har några spänande coaxialer som verkar trevliga i TQWT.
Deras 8" tror jag skulle funka fint. Låda runt 110-120cm hög,
bredd ca25cm, djup.. humm runt 40cm. Ta nu måtten med en nypa salt har inte räknat något på det men det bode kuna funka.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/12 :  10:43:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Att den sticker iväg i höjd är ok men jag har svårt att få till en fungerande möblering med en så pass stor botten som den jag räknat på.

Har skickat en prisfråga till Phrophon audio på B&Cs coaxialer men misstänker att dessa är utanför min budget som är ganska liten.

Med tanke på att detta är mitt första bygge så kan det vara bra att hålla kostnaderna nere ifall det inte blir bra

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/12 :  11:30:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad har du simulerat med för program?
Känns som lådan är en kombo av kvartsvågspipa o basreflex.
En pipa med längd av 154cm borde inte gå så djupt som till 35Hz.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/13 :  13:34:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tog helt sonika MJKs MathCad-arbetsblad för ML-TQWT för Fostex FE164 och knappade in parametrarna för Fostex FP203. http://www.quarter-wave.com/Project02/Project02.html



Sedan har jag spelat lite fram och tillbaka med volym och längd på lådan men hamnat tillbaka på originalets förhållanden fast lite större då de relaterar till arean på drivern (så vitt jag förstår). Jag har även prövat att justera portens storlek (diameter och längd) vilken verkar ha stor inverkan både på hur långt ner den spelar och hur starkt.

/FForsman

Edit: länk som inte funkar längre struken

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/10/09 00:32:20
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/06/13 :  20:49:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

Bjorn är en mkt trevlig kille, hänger här på forumet ibland.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/14 :  17:51:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Åhå, det där kan ju vara ett lämpligt alternativ. Om jag läser rätt så är TABAQ lite känsligare än Lancetta, 85 respektive 80 dB/W. Å andra sidan verkar Lancettan spela lite längre ner i registret. Jag vet inte om en känslighet på 85 dB är tillräcklig för att drivas med ett SET steg. Jag får pröva.


(Lancetta: mätresultat lånat från lennArts tråd "En utmanande högtalare"


(TABAQ: simulering lånad från länk i ovanstående post)

TABAQens underbart ringa storlek är för mig mycket tilltalande men den har ett stort problem. Drivern kommer nämligen att hamna i perfekt höjd för min lilla dotter på 11 månader. Vi får se hur lång tid det går innan hon bestämmer sig för att pröva hur mycket gröt det får plats där faspluggen nyss satt... eller hur många pennor man kan köra genom konen

/FF

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/06/14 17:53:30
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/14 :  19:49:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaa då är jag med

Du har även Cyburgs needle som alternativ.
Vad den har för känslighet har jag ingen koll på.
Men de kanske inte är något alternativ då den verkar trivas bäst
när man har lite effektstarkare steg till dem.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/15 :  09:19:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ja Cyburgs Needle är en skojig design men om man får tro Björn Johannesen simuleringar (se länken i reVintages post) spelar inte dessa vare sig lika lågt eller rakt som TABAQ eller Lancetta. Har ingen aning om detta stämmer med verkligheten då jag inte lyssnat på någon av dem.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/15 :  09:50:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det stämmer säkert.

Skulle vara intressant att lyssna o jämföra en TQWT o en ML TQWT men likadana element.
Jag har lite planer på att slänga ihop ett par TQWT med Tangbands
4" bredbandare med bambukon.
Men man kanske skulle ta o även göra ett par ML TQWT (har 4st 4" Tangband liggandes)


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/15 :  17:55:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jämförelser av det slaget är alltid spännande.
- Bygg bare bygg, sju meter rätt opp!

Fick svar från Prophon Audio idag angående deras 8 " coaxialer. Prislistan börjar någonstans vid 2000 kr. st. Säkert finfina prylar men i en helt annan prisklass än vad jag tänkt mig.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/06/15 17:56:31
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/15 :  22:18:43  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
FForsman: Klurigt...Hur som helst tror jag att elementen bör vara större än 3 tum...om man vill uppnå någorlunda ljudtryck SAMT högre känslighet. Själv har jag bara erfarenhet av fostex FE167E..som jag förmodligen kommer att "komplettera" med andra element....när jag får "tummen ur" dvs.

Edit: Lite ideer och inspiration?

http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct_en.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/06/15 22:26:49
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/16 :  21:33:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ohmega: Fenomenalt trevlig sida Lautsprechershop, hur mycket förslag och idéer som helst.
Jag har tidigare sneglat på Fostex FE166E. Den har ett Qts på 0,21 så jag gissar att FE167 passar bättre i en TL med ett Qts på 0,31. Är du nöjd med dem. Vad har du monterat dem i?

Det verkar vara lite av ett moment 22 att försöka kombinera små element med hög känslighet och ljudtryck. Det fina med transmissionslinjen, och hornen med för den delen, är att de verkar krama ut mer ur elementen än andra kabinett. Jättekul att med relativt små och enkla medel skapa ljud.

Kilade förbi brädgården på vägen hem för att se vad MDF kostar färdigsågat. Gubben på gården tog lite otrevlig min lapp med måtten, knappt utan att hälsa, och ställde sig vid sågen. Någon kvart senare hade jag alla bitar som behövs för ett par små TABAQ. Utan att jag egentligen bett om det.

Han som satte priset på sågad MDF tänkte nog på hyllskivor och inte på killar som beställer plockepinn att bygga högtalare av. 123 kr. för färdigsågat material till ett par högisar tycker jag är helt ok särskilt om man väger in tiden det tog för honom att såga.



Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/16 :  22:43:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag bygde ett par FT-1600 MkII

http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/FT-1600_MkII/Main.html

Helt nöjd är jag dock inte. Om Jag skjuter högtalaren mot väggen bakom så blir väl ljudet någorlunda fylligt....men jag har ändrat å fipplat med BSC-kretsen (Baffle Step Compensation). Och jag har testat att koppla in en RCL-krets för att dämpa en peak kring 3 Khz. Men i slutänden så lät det ganska bra. Men då jag ökat kompensation för baffelsteget så gör detta att elementet bottnar lite tidigt. Jag har därför tänkt att kompletera med en basmodul som stödjer under ....300Hz eller så.

En sak är jag dock impad av gällande FT-1600_MkII. De går ganska djupt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/06/16 22:44:52
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/06/16 :  23:14:33  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har ett par Tangband CS1320 Bamboo som jag nog inte kommer att göra något av......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/17 :  00:50:07  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
reVintage: Typiskt, jag har tyvärr redan hittat ett par TB W3-871A som är på väg. Vill nog pröva med dem först.
Är det TB W4-1320 i skärmad version du har? Läste i din tråd "ML SQWT för iPrelund/Trilund" att 4 tummare verkar vara populärare att stoppa i.

Såg att Björn himselves lagt upp ett par simuleringar på
diyaudio.com för TABAQ med TB 4

Jämförelse mellan TABAQ med 3 " resp 4 "

Länk till Björns orginaltråd på diyaudio.com.

edit:komplettering av nedanstående länk

Byggbeskrivning för kabinetten med 3 "


edit: fix av länkar

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/10/07 22:34:34
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/17 :  00:54:44  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
Typiskt, jag har tyvärr redan hittat ett par TB W3-871A som är på väg.


Oki-doki...det kommer nog dock lååta snyggare än mina FE167E högre upp i frekvens. Skulle det sen visa sig att basen är lite klen så går det ju alltid att hjälpa upp det med en bas...det finns oändliga möjligheter

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/06/17 :  07:35:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Är det TB W4-1320 i skärmad version du har?

Nix, det är hifi-versionen. Har även material, stavlimmad ek. Så nu blir jag väl tvungen att bygga....... Har dock justerat Mathcad-bladet för att få upp höjden. Det blir också en sandfylld nederdel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/17 :  22:19:21  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- ja, har förstått att du är precis i ditt språk så varför skulle du mena någonting annat än det du skriver nu.

Det var nog jag som blev överlistad av internet när jag bara hittade W4-1320.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/06/18 :  08:10:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det där med hajfaj-versionen var bara på skoj. Tror inte att det skiljer ljudmässigt mellan skärmat och oskärmat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/06/18 08:11:22
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/06/18 :  08:35:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hur blir lådan när du har anpassat den till W4-1320??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/06/18 :  10:14:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ska försöka leta upp Mathcad-bladet. Ingen skillnad i längd och volym. Men öppningen bakåt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/22 :  00:55:56  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Efter att ha firat midsommar och storstädat lägenheten var jag tvungen att börja snickra lite på TABAQerna. Arbetsbänken är köksbordet så det måste vara avröjt innan frukost. Hade i och för sig kunnat göra det någon annan stans men det kliade i fingrarna



Vet inte om det är nödvändigt men jag pluggar ihop bitarna innan jag limmar, så att det inte glider när jag sätter bitarna i press.





Edit 22/6 09

Mer limklet och pluggar. Borrar man utan mothåll på baksidan blir det fult ... Borrar man snett passar bitarna dåligt ... Gör man inte det passar det perfekt





Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/06/23 00:08:00
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/06/23 :  09:20:54  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Fullt ös....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/06/23 :  15:16:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har jag gjort bort mig som använder MDF?

Generellt tänker jag att det är lika bra som nybörjare att börja i liten skala och bygga en enkel högtalare i mindre storlek. Jag förstår att det inte är en hel orkester som kommer att stå i rummet när jag är klar men det är lite av poängen. Att experimentera och lära sig är nog både billigare och lättare om man inte riskerar stora belopp. Lite som att trimma moppen innan man skaffade MC (ni som också kommer från landet förstår)

Men. . .

I Björns originalritningar till TABAQ använder han MDF varför jag också gör det. Även om detta är ett litet och enkelt kabinett måste man ändå arbeta med det en stund och ge det lite engagemang och då vill man att det ska bli bra. Plywood är ett så mycket trevligare material, luktar godare, är massivare och har mer träkänsla. MDF känns lite mer som pressad kartong tyvärr.

Å andra sidan, spelar verkligen materialvalet roll för ljudet i en så här pass liten konstruktion? Blir det hörbar skillnad med ex. björkplywood? Som jag förstår det vill man undvika resonans och ju mindre ytorna är och ju tjockare och solidare materialet är desto mindre resonansbenäget är det. I det här fallet är ytorna, enligt min uppfattning, relativt små och de ostagade spannen korta (12,8 cm).

Är det värt att börja om med 12 mm björkplywood istället eller får jag motsvarande ljudkvalité även om jag jobbar vidare med min MDF?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2009/06/23 15:17:15
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/23 :  15:29:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Är det värt att börja om med 12 mm björkplywood istället eller får jag motsvarande ljudkvalité även om jag jobbar vidare med min MDF?


Nej och ja. Kör på bara
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000