HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TABAQ Mod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/28 :  09:38:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Bakplåtspapper är ett tips jag tar till mig.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/30 :  12:04:55  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
Du, Fforsman och andra "bildtråds-redaktörer" ska ha ett stot
tack för Ert "extra abrete".


En får tacka för berömmet!

Diskuterade just på telefon delningsfiltret med Mickel-Mackel, på de TABAQ som jag byggde i somras så bestod det av 1mH spole på 0,6ohm samt ett parallellt motstånd på 3,9 ohm. Vid en koll av vad Hifikit har att erbjuda står valet av spole mellan 1mH 0,3ohm eller 1mH 0,75ohm, bådadera luftlindade. (Har liggande i alla fall en spole med ferritkärna men den har jag ingen lust att använda om ingen kommer med riktigt bra skäl till varför det inte skulle vara sämre med ferritkärna än luftlindat!) Priset skiljer ju en hel del 137kr styck för förstnämnda och 48kr styck för sistnämnda.

Lägre motstånd är ju generellt sett alltid bättre men... I originalet finns det inget specat om vilken spole som användes och i sommarens bygge tyckte jag att det lät helt ok med spolen på 0,6ohm. Därför lutar jag åt att spara på pengarna och gå på billigare med högre om ohm-tal. Någon som har en åsikt?

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/30 :  15:50:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Någon som har en åsikt?


Ja det kan Du ge Dig på.

Björn han tyckte det var "finlir" detta med ohm-talet på spolen.

Ju lägre motstånd i spolen -> mer lättdrivet och mer dämpning i
det övre registret.

Lekte lite i datorn:



Går det att läsa så ser Ni skillnaden.
Men jag är ingen "expert" i elektronik svängen. Så ta det lite vackert
med diagrammen.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/30 :  16:44:12  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Hmmmm.... Nu fick man ju något att fundera över. Det blir till att suga på karamellen ett tag men det drar ju ihop sig snart är det den 13 så beställningen måste gå iväg i veckan. Alltid dessa val och kval!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/30 :  16:56:53  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Mer bilder....


Bestämde mig till slut för att sätta polskruvarna högt upp på baksidan, fördelarna är enklare ledningsdragning och montering. Nackdel att högtalarkabeln kommer att bli hängande i luften å andra sidan är dessa tänkta att stå i en bokhylla så det borde inte ha så stor betydelse.


8 hål borrade och 8 pluggmarkörer isatta nu är det bara att passa in den andra sidan och sedan hänga sig på för att få sin märken att borra efter.


När jag hade bestämt mig för att inte borra igenom sidorna i samband med pluggningen så tog jag en plugg och markerade borrdjupet på den. Efter denna plugg ställer jag sedan in djupanhållet, något djupare på den långa delen som jag borrar in i kortändarna på bitarna och exakt på den korta änden som ska gå in i den liggande skivan så att säga.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/30 :  17:35:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Har Du inte glömt ta upp hålet för själva högtalaren?

Eller är jag ute och cyklar baklänges! (har hänt förr)


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/30 :  17:58:02  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Nej, det är inte glömt (det är i och för sig inte där än heller så på sätt och vis har du helt rätt) Jag brukar ta upp det efter att jag har limmat ihop lådan eftersom du minskar hållfastheten i baffeln rejält när du sågar ut ett stort runt hål i mitten av den. Alltså i mitt tycke bättre att vänta tills man har stagat upp baffeln med omgivande lådväggar innan man tar upp hålet för elementet. Nackdelen med det tillvägagångssättet är att mäter du fel och sågar upp ett för stort hål sitter du med skägget i brevlådan och får bygga om lådan helt och hållet från början!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/30 :  22:42:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kunde inte släppa dessa ohm hit och dit, så nu har jag provat att räkna.

Det här "filtret" är alltså en krets för baffelstegskompensering om jag fattat allt rätt.
Vid låga frekvenser så spelar högtalaren vid "max effekt" men vid högre frekvenser bränner man bort lite effekt i motståndet.

Om jag fattat allt rätt, alltså ...

Jag provade att räkna lite, och jag ansätter att elementet har impedansen 8ohm vid korrektionsfrekvensen, vilket inte är otänkbart, då jag kollat impedanskurvan på databladet.

Så med 0,3 ohms spole kommer dämpningen bli:
20*log(Vout/Vin) = 20*log(8/(8 + 0,3)) = 0,32 dBm
...vid låga frekvenser då alla signal passerar spolen.

och
20*log(Vout/Vin) = 20*log(8/ (8 + 3,9)) = 3,45 dBm
...vid höga frekvenser då alla signal passerar motståndet.

Och skillnaden i dämpning blir alltså 3,13 dBm



Men med 0,75 ohms spole kommer dämpningen bli:
20*log(Vout/Vin) = 20*log(8/(8 + 0,75)) = 0,78 dBm
...vid låga frekvenser då alla signal passerar spolen.

och
20*log(Vout/Vin) = 20*log(8/ (8 + 3,9)) = 3,45 dBm
...vid höga frekvenser då alla signal passerar motståndet.

Och skillnaden i dämpning blir alltså 3,45 - 0,78 = 2,67 dBm


Så jämfört med spole som inte är inblandad och spole som agerar kortslutning (= DC-resistans i praktiken) så blir skillnaden 0,46 dBm




Om man kopplar ett till motstånd på 0,39 ohm i serie med 3,9ohmaren så får man dock denna dämpning samtidigt som en 0,75ohms spole används:
20*log(Vout/Vin) = 20*log(8/(8 + 0,75)) = 0,78 dBm
...vid låga frekvenser då alla signal passerar spolen.

och
20*log(Vout/Vin) = 20*log(8/ (8 + 3,9+0,39)) = 3,73 dBm
...vid höga frekvenser då alla signal passerar motståndet.

Och skillnaden i dämpning blir alltså 3,73 - 0,78 = 2,95 dBm
Vilket alltså närmar sig fallet med 0,3 ohms spole.




Jag vet inte om jag är helt ute i tassemarkerna och stryker, utan både vett och sans. Är jag ute och cyklar kan någon som kan detta bättre gärna rätta mig.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/30 :  22:54:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Mickel-mackel@
quote:
Är jag ute och cyklar........


Ja då cyklar vi åt samma håll i alla fall.

När jag lite snabbt kolla i mina papper fann jag att
Dina siffror stämmer "klockrent" med simuleringarna.

Men enligt Björn är detta en ren "smaksak" hur mycket
det övre registret ska dämpas.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/30 :  23:24:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja sen vet jag inte hur mycket påverkan det blir på systemets totala Q och så.

Om det blir någon försämring när serieresistansen ökar några tiondels ohm ...
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/30 :  23:52:28  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
....och detta innebär för den stackars humanisten en rekomendation om att han kan spara sina surt förvärvade slantar och gå på 0,75ohm eller att han bums bör springa iväg och spendera dom på 0,3ohm
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/31 :  00:15:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag minns inte om det var Fforsman eller "den stackars humanisten"
som rekommenderade Kalle och mig att köpa 0,6 Ohms spole. Men på
Björns inrådan har vi köpt dessa 0,6 ohmiga spolar.

Om Björn anser att skillnaden är en personlig smaksak. Så förstår
jag att det måste handla om "nyanser".

0,6 och 0,75 ohm tror jag är ett bra läge på ribban. Inte extremt
åt något håll. Vare sig tekniskt eller i kronor räknat.
Vi är ju bara "hobbister", "diy:are"och "humanister",
"teknokrater" när det väl kommer till kritan.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/10/31 :  00:22:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tänker att eftersom det inte är en enormt stor skillnad mellan att spela med eller utan filter alls, utan snarare en nyansskillnad i ljudet, har jag svårt att tro att det är nödvändigt med den dyrare spolen.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/10/31 :  00:26:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Mickel-mackel: förstår jag dig rätt om jag tolkar 2,95 dBm som 0,00295 dB?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/31 :  01:06:14  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
Jag minns inte om det var Fforsman eller "den stackars humanisten"


Det är bara att erkänna att det var den "stackars humanisten" Men å andra sidan hans öron är det inget fel på och det lät bra med 0,6ohms spolen. Men som vanligt är det ju så att när någon börjar visa en en massa fina kurvor så är det ju lätt att kollra bort sig.

Om man ska vara allvarlig är det väldigt svårt när det gäller ljud att verkligen tro på sina öron. Det är så mycket lättare att "tro" på ett snyggt diagram med fina kurvor eftersom de är så mycket mer påtagliga och lätta att diskutera. Och just det vi talar om nu är ett sånt fall. Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan 0,6 eller 0,75 ohm. Det är väl sannolikt att den är hörbar men jag har ju svårt att tro att 0,15ohm till skulle "förstöra" det hela.

Ofta när man läser recensioner av högtalare / förstärkare / kablar osv. är likheten slående med hur vinskribenterna skriver.

Lägger du smaken i den ena vågskålen och plånboken i den andra så får detta sägas vara höstens bästa vinköp, åtminstone i mitt tycke. Priset är i nivå med de vanligaste boxvinerna, men smakmässigt skiljer det ljusår dem emellan. Här finns både kraft och karaktär tack vare en sötfruktig, spännande och spänstig, örtig, fatig doft och en lika fruktig men oväntat stram och mat­orienterad smak i rättfram, öppen och lättbegriplig, för priset våldsamt attraktiv stil. Bättre än så kan det knappast bli! - Från DN:s vinsida.

Lägger du ljudbilden i den ena vågskålen och plånboken i den andra så får detta sägas vara årets bästa köp, åtminstone i mitt tycke. Priset är i nivå med de högtalare som sälj på stormarknaderna, men i ljudbild skiljer det ljusår dem emellan. Här finns både kraft och karaktär tack vare en kontrollerad bas, ett spänstig mellanregister och en öppen och luftig men oväntat stram diskant. Det är en rättfram, öppen och lättbegriplig ljudbild och för priset våldsamt attraktiv i sin stil. Bättre än så kan det knappast bli!

Känns stuket igen från någon av alla våra ljudtidningar?

Edited by - bibl on 2010/10/31 01:08:31
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/31 :  06:33:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
bibl, om mina beräkningar stämmer så är skillnaden i dämpning mellan de två olika alternativen ca 0,5dB. Om den effektskillnaden egentligen hörs är jag högst osäker på.

Sen går det, som jag räknat ut, även att kompensera med ett annat motstånd.

10dB extra krävs för att örat ska uppfatta ökningen som en fördubbling.
3dB extra sägs vara en ökning som nästan alla människor hör, och relativt säkert sätter i en blindtest.

(Med stor reservation för att jag blandar ihop ljudtryck, ljudeffekt, spännings dB osv osv ... )



Jag ser fortfarande gärna att någon som kan detta (eller något av detta) rätt bra kommenterar ... Skulle vara kul att veta ifall jag tänkt rätt för en gångs skull.

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/31 :  06:35:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
FForsman:
Nej, m:et står för effektnivå.
dBm = effektnivå
dBu = spänningsnivå
sen finns det flera.
Kolla t.ex. här:
http://web.comhem.se/~u85209111/db/db1.html


edit:
Fast jag inser plötsligt att dBm inte passar i mina beräkningar, då jag inte har 1mW som referenseffekt...
Jag skulle faktiskt använt dB rätt och slätt.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/10/31 06:37:44
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/10/31 :  10:30:35  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack Mickel-mackel - jag är fortfarande förvirrad men på en annan nivå

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/31 :  17:15:47  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
... och byggandet fortsätter.

Det var någon som kommenterade bänken tror jag tidigare i tråden, jag köpte den på Järnia här i stan i våras inför köksrenoveringen. Ett köp som var väl värt sina pengar, ihopfällbar och med förlängare så att man även kan ta långa arbetstycken i den. Den heter Zoom Magnum 1000 och man kan läsa mer om den här.


I "normal" storlek


Med förlängare


Koll av måttet mellan innervägg och baffel, ganska exakt 100mm.


Första lådan i press.


En osande ramsa blev det när jag upptäckte att en av pluggarna inte var ordentligt islagen innan limningen varför den har tryckt ut en del av skivan. Tur i oturen att det var på baksidan, det får bli lite extra slipning samt lite snickerispackel för att dölja det hela.

Edited by - bibl on 2010/11/04 14:33:20
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/31 :  19:13:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Det var någon som kommenterade bänken tror jag tidigare i tråden, jag köpte den på Järnia här i stan.......


Det var nog "teknokraten" som är på jakt efter en bra
"workmate". Vi startar inte utan en bra workmate. Biltema har en
"ZOOM" för 1000-lappen. Men då måste vi till Västervik.
men vi är nöjda med en "beggad" och enklare. Men det har varit svårt
att hitta någon.

Jahapp! Man måste alltså kolla djupet. En tolk bestående av en lång
M6 skruv med två muttrar, att sticka ner och "tolka" hålet.
Och så var det smörpapper och tvingar, många tvingar.
quote:
Koll av måttet mellan innervägg och baffel, ganska exakt 100mm.


Ja här duger inte "ögonmåttet och synvinkeln", precision var ordet!





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/31 :  19:25:10  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
det får bli lite extra slipning samt lite snickerispackel för att dölja det hela.


Konsulterade min svärfar som är en betydligt bättre snickare än undertecknad om sprickan i skivan. Han rekommenderade med eftertryck att först peta in lite lim och sedan pressa ihop den. Börjar jag slipa på det hela utan att först ha häftat ihop materialet igen kommer sannolikt hela biten att lossna när jag börjar slipa. Effekten blir då en krater istället för nuvarande bula. Det blir till att ta en tving, lim och fixa det ikväll när jag släpper pressen på låda nummer två.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/31 :  19:38:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Det är bra med en klok svärfar. En klar tillgång.

(Borde förövrigt beskattas. Eller är hushållsnära tjänster
skattbefriat.)


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/04 :  14:29:59  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Man ska väl inte vara i köket egentligen och slipa på en högtalare, men det är kallt ute.... Dessutom behöver köket en rejäl städning och efter det här lär det inte gå att skjuta upp det hela än längre


Resultatet av limningen av skadan blev helt ok, här efter nedslipning.


Lite spackel...


...för att fixa det som inte första omgången med slipning fixade, i bakgrunden en slipmus från B&D. Cyklonen tar faktiskt hand om mer damm än man tror men dammfritt blir det inte.


Bottenplattan borrad, pluggad och inpassad. När det var klart så grundmålade jag den med häftgrund. Jag tänkte att jag skulle måla öppningen invändigt innan jag limmar ihop allt så jag den här gången slipper sitta med en modellpensel. Man lär sig på sina misstag...


Edited by - bibl on 2010/11/04 23:36:36
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/04 :  16:50:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jadu, ensam med det problemet är du ju inte...

T.ex vill jag minnas att jag sett Circlomanens matbord/spis, soffa/soffbord på varje byggbild från sjövik.

Sen borde Petter P's kapning och fräsning i hallen av alla delar till sina enorma tappade horn gå till historien ...
(Hmmm, hittade ni mycket sågspån vid flyttstädningen? )

Nu kommer jag inte på rak arm på några fler, men helt klart har jag sett spisar och soffor skymta i bakgrunden på ett flertal andra byggbilder.

En j** hobby, egentligen behöver man alltså både ett rejält lyssningsrum och ett rejält byggrum, det man sparar på att bygga själv förloras i den högre hyran för extra rum.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/04 :  21:39:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Resultatet av limningen av skadan blev helt ok, här efter nedslipning.


"Trolla med knäna" brukar man kalla sådant.
quote:
........men dammfritt blir det inte.


Spackel är nog ett måste. Då får Kalle och jag vara på
vår uteplats. Vi hoppas på fina höstdagar.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000