HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Total Thorens Makeover
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/14 :  16:30:47  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Jag har försummat HiFiForum länge nu, men nu tänkte jag komma igen med något som har sysselsatt mig en hel del på den sista tiden, förutom att lyssna på vinyl förstås.

Ända sen i våras när jag fick se och läsa om Well Tempered Amadeus (http://www.welltemperedlab.net/welltemperedlab/ ) har jag funderat på om det inte skulle gå att göra en liknande tonarm själv.

Jag har en Thorens TD 125 som inte är i alltför snyggt skick, men där motor och lager verkar helt okej, så den skulle kunna vara lämplig för lite ombyggnad. Jag har även länge funderat på att bygga en egen plint till den.

Jag arbetar långsamt och ometodiskt så det har inte hänt så mycket sen dess, förutom en del skissande på papper.

Men när nu min Ekos fick ont i lagret och måste till sjukhus i Skottland så blev nöden en stark pådrivare.

Jag köpte golfbollar på Stadium och ett aluminiumrör på Wentzels Hobby i Stockholm och började fundera och testa hur det skulle gå att sätta ihop dem till en fungerande tonarm. Och nu i helgen började jag såga sönder en gammal skrivbordsskiva i brun ek (spånskiva inuti förstås).

Jag gjorde tre skivor av den och i de två övre gjorde jag hål för thorensmekaniken. Mellan skivorna la jag lite vibrationsdämpare från Clas Ohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154674779).

Summan av kardemumman blev denna skapelse :



Vacker är den ju inte, men det är ju en prototyp. Och det roliga är att den visar att principen fungerar

En golfboll i något klägg (i det här fallet gammalt kullagerfett i en kaviarburk) blir ett alldeles utmärkt tonarmslager. Och betydligt mindre ömtåligt än ett Ekoslager:



Observera att kaviarburken måste limmas i plattan, annars åkte den fram och tillbaka

Gamla gardinstångsgrejer fick tjänstgöra som vilostöd och upphängningstorn för tråden som golfbollen hänger i:



Så plattar man till ena änden av röret och så har man någonting att skruva fast pickupen i:



Den effektiva längden på tonarmen är just nu c:a 14 tum
Och det fungerar förvånansvärt bra. Vinkelfelen blir minimala. Provlyssning tyder på två problem: basen är lite svag och odistinkt och ljudbilden likaså. Jag antar att det tyder på otillräcklig dämpning och avhjälps om man förkortar armen något och eventuellt fyller den med sand, som i Amadeus. En 12-tumsarm är nog mer lagom.

En högkompliant pickup som Shure M97xE fungerade inte alls, men lite trögare MC-puppor som Linn Klyde och i synnerhet Denon DL-103 verkar trivas bra i denna långa arm.



Jag är riktigt nöjd med denna prototyp. Nu ska här filas och moddas och desajnas något snyggare...

Bra ljud är bättre än dåligt.

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2010/11/16 :  05:59:29  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Inte vackert men väldigt coolt, ser gärna fler bilder på skapelsens utveckling.

Comus
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/16 :  08:33:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Javist Quadophile!

I någon ände börjar man.

Ett bra DIY-projekt med utgångspunkt från en tonarm
är högintressant.

Du kan tro att jag håller koll på detta!

Men glöm inte att "WAF:fa till den" i slutmomentet.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/11/16 :  18:43:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här var bra , och intressant, hur fick du den här ide'n?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/16 :  19:48:21  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
PG skrev:
quote:
hur fick du den här ide'n?

Jo, idén är ju helt skamlöst stulen rätt av från William Firebaugh och hans Well Tempered Amadeus (länk i första posten). Att tillverka tonarmar själv ställer ju annars en hel del krav som är för svåra för en hobbybyggare, men den här typen av konstruktion borde man kunna slöjda ihop själv under mörka vinterkvällar med viss chans att lyckas någorlunda. Så var min tanke när jag först såg en Amadeus.

Och Gubben och Comus, tack för visat intresse! Jag ska försöka lägga ut bilder och så under byggets gång, men jag är rädd att det kan gå lite långsamt.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/16 :  20:04:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
.....det kan gå lite långsamt.



Inga problem!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/28 :  18:15:59  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Vill bara meddela att jag har startat en byggtråd här för andra prototypen av tonarmen:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82189

Häng me!

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000