HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Q bygger tonarm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/28 :  18:12:06  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
I denna länk på vinylforumet visade jag upp min dunderfula prototyp till tonarmsbygge med thorensplint: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82036

Nu när jag lite försiktigt har påbörjat prototyp 2 av tonarmen tänkte jag att det kanske är läge för en liten bildtråd. Tyvärr har jag inte så mycket tid att ägna åt bygget så jag är rädd att det kommer att gå långsamt Men i alla fall....

Till att börja med vill jag än en gång förtydliga att idén att använda golfbollar som tonarmslager kommer från William Firebaugh och hans Well Tempered Amadeus: http://www.welltemperedlab.net/welltemperedlab/. Det rör sig alltså om en fräck idéstöld.

Nåja, vi börjar väl med råvarorna...

För en som aldrig rört en golfklubba (annat än på en minigolfbana (förlåt - bangolf heter det visst )) var det inte helt enkelt att inse var man hittar golfbollar, men till slut hittade jag ett paket på Stadium till reapriset 99 kr, tror jag det var:



12 tonarmslager för 99 kronor är väl inte illa

Men en tonarm består ju inte bara av lager. Den ska ju ha en arm också:



Aluminiumrör från Wentzels. 50 cm långa och 6 mm respektive 8 mm i diameter. Det röda är Wentzels prismärkning och betyder 38 kr.

Min första prototyp använde 8 mm-röret men nu tänkte jag ta den lite smalare. Blir kanske lite mindre stadigt, men å andra sidan något lättare.

Den sista råvaran som jag tänkte visa upp idag är ett mätglas (i plast) från Paterson:



Hur det ska användas får ni gissa...

Bra ljud är bättre än dåligt.

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/28 :  18:15:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Gissar att en golfboll ska flyta i silikon där.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/28 :  18:46:44  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Helt rätt, bearwik! Skickligt!

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/28 :  19:08:02  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
I prototyp 1 fäste jag tonarmen vid golfbollen med hjälp av ett krångligt paket av gummiringar, metallbrickor, kabelklämmor och skruvar:



Inte helt enkelt och inte helt stabilt. Jag funderade på om det vore bättre att borra ett hål i bollen. Nackdelen med det är att tonarmens rörlighet i vertikal ledd blir mindre, eftersom den lättare tar i kanten på burken...

Medan jag funderar på detta upptäcker jag att Firebaugh har kommit med en ny spelare som han kallar Simplex där tonarmsröret går igenom ett hål i golfbollen! Suck! Aldrig får man vara först med någonting

Hursomhelst så borde det ju uppenbarligen fungera, så det var bara att lägga bollen under borren:



Jo, det verkar fungera bra. Jag borrar ett 6 mm hål för röret som är 6 mm. Golfbollen är fylld med något sort svart gummiliknande gunk som griper ett rejält tag om röret. Faktum är att jag behöver en polygrip för att orka dra igenom det. Rör och boll känns sedan som en hopgjuten enhet. Perfekt!

Sen borrar jag två mindre hål och drar igenom tonarmskabeln från Svalander. Så här blev det:



Två öron fick den också. Där fäster jag förstås tråden som bollen ska hänga i.

Andra änden blir tillplattad. Det är svårt att få det snyggt. Undrar vad man ska använda för det. Jag har inte kommit på något annat än en stor polygrip, men det blir märken efter tänderna. Kanske om man lägger något emellan...



Men det här får duga för prototyp 2.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/28 :  19:11:19  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Nja, jag har ju sett en liknande konstruktion, så det var inte så svårt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/28 :  19:22:13  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Bearwik:
quote:
Gissar att en golfboll ska flyta i silikon där.
Jo, det var precis min tanke. Mätglaset verkar ha precis rätt innermått för bollen och lite silikon. Men jag har inte riktigt klurat ut exakt hur jag ska fästa det i tonarmsplattan. Det blir lagom att grunna på under veckan så får vi se om jag hinner med lite tonarmsbygge nästa helg.

Nu är det söndagsmiddag som gäller. Fisk och skaldjursgryta med aioli!

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/28 :  19:43:28  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Kan du inte använda ett skruvstäd och något emellan när du plattar till röret?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/11/28 :  20:19:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Mycket intressant tråd, keep up the good work

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/11/28 :  22:19:39  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Ja, du har naturligtvis helt rätt, bearwik. Jag måste skaffa mig ett skruvstäd.

Tack för glada tillrop, opethic!

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/29 :  06:45:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul bygge

Ett litet skruvstäd med plana backar så blir det nog lite lättare att få det snyggt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/04 :  08:45:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Det är svårt att få det snyggt.
.....en stor polygrip, men det blir märken efter tänderna. Kanske om man lägger något emellan...


Två plast bitar från någon burk eller liknande kanske!

"Simplest Is Best"



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2010/12/05 :  16:03:47  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Tack för era tips!

Det bidde ett skruvstäd. Fast inte så litet:


Såg mycket mindre ut i butiken
Det var i alla fall tungt att släpa hem.

Men det kan vara bra att ha till annat också.

Tyvärr blev det jobb i helgen så jag har inte hunnit med tonarmen något.

Jo, en sak har jag hunnit med. Jag har bestämt att ge den ett namn. Dels som en tribut till Firebaugh och hans Well Tempered Amadeus men också för att jag under tiden lyssnat mycket på detta:


så har jag bestämt att kalla den för
Wolfgang

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/05 :  16:09:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
O jag som trodde den skulle få heta Wilson

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/08/14 :  14:09:36  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Är lite nyfiken på hur det går med tonarmen. Kommit något längre? Några bilder?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/08/14 :  21:32:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Instämmer med föregående talare; "Är lite nyfiken på hur det går med tonarmen."


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/08/15 :  07:53:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Så det går att använda golfbollar till något vettigt trots allt. Kul bygge.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000